Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 14:14

secricible schreef:
Je weet dat Frankrijk 67 miljoen inwoners heeft he? Dan is 10.000 dus zodanig minimaal dat het idd op de cijfers echt nog helemaal niks doet. Minder dan 0,05% als ik in mijn gauwigheid goed reken. Dat kun je idd niet meer dan symbolisch noemen.

Maar wij beginnen pas over om en nabij 3 weken echt, dan zitten wij nog op symbolische getallen een hele tijd en Frankrijk wel op al noemenswaardige getallen.

En dan beginnen wij niet eens met druk op ziekenhuizen afnemen, nee personeel van verzorgingshuizen.

Je kan met zoveel argumenten komen als je wilt maar mij overtuig je op dit moment niet dat Nederland het zo super goed doet.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 14:16

8 januari beginnen ze over goed 1 week...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 14:16

Sakura789 schreef:
Maar goed, alles is achteraf makkelijk praten. We liepen in het begin ook weg met Zweden en Duitsland, die hebben ook hun dip gehad. Vanaf de zijlijn is het allemaal makkelijk praten. Mocht je het echt beter weten, dan zou ik snel een politieke partij op gaan richten of bij eentje aansluiten. Dan wordt in 2021 alles écht beter.

Wat ontzettend kinderachtig reageer jij zeg! Op een discussie forum mag je geen mening hebben als je zelf niet in de politiek zit? Wat doe jij hier dan eigenlijk?
En praat liever voor jezelf: ik heb nooit weggelopen met Zweden. Voor Duitsland heb ik wel veel respect. En ik ben ze ontzettend dankbaar dat ze ons helpen. Maar Nederland durft nog steeds te beweren dat Duitsland het niet goed aanpakt. Dat geloof je toch gewoon niet...

Secricible: misschien ontgaat het je hoor, maar het gaat in real life niet om cijfers maar om mensenlevens.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 14:17

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 14:19

sureido schreef:
Wij zitten nog op 0. Weet niet of ik er om wil lachen of huilen.

Het is echt om te huilen. Hoe moeilijk kan het zijn in zo'n klein land als NL? Nee, dat het logistiek verantwoord moet allemaal snap ik wel, maar als je dat hoort dat de bottleneck zit bij de ICT systemen van de GGD, dan heeft er iemand niet goed opgelet al een jaar lang.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 14:19

Nikass schreef:
Sakura789 schreef:
Maar goed, alles is achteraf makkelijk praten. We liepen in het begin ook weg met Zweden en Duitsland, die hebben ook hun dip gehad. Vanaf de zijlijn is het allemaal makkelijk praten. Mocht je het echt beter weten, dan zou ik snel een politieke partij op gaan richten of bij eentje aansluiten. Dan wordt in 2021 alles écht beter.

Wat ontzettend kinderachtig reageer jij zeg! Op een discussie forum mag je geen mening hebben als je zelf niet in de politiek zit? Wat doe jij hier dan eigenlijk?
En praat liever voor jezelf: ik heb nooit weggelopen met Zweden. Voor Duitsland heb ik wel veel respect. En ik ben ze ontzettend dankbaar dat ze ons helpen. Maar Nederland durft nog steeds te beweren dat Duitsland het niet goed aanpakt. Dat geloof je toch gewoon niet...

Secricible: misschien ontgaat het je hoor, maar het gaat in real life niet om cijfers maar om mensenlevens.

In tegendeel, ik werk er dagelijks mee. Maar zie ook wat het kost om het logistiek goed(!!) te regelen in NL om de foutgevoeligheid zo laag mogelijk te houden zodat we aan het einde van de rit er ook het meeste effect van hebben en de meeste levens redden. En dat lijken een hoop andere mensen niet te zien. In plaats van nu vlugvlug dingen doen wat ons op de lange termijn alleen maar meer mensenlevens kost.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 14:21

Echwel schreef:
Echwel schreef:
https://www.arnhem-direct.nl/berichten/ ... draaiboek/

Toch echt 8 januari
Tussen kerst en oud en nieuw ligt half Nederland plat zeker dokters praktijken enz...

Nogmaals

Op 8 januari starten de GGD’s met het vaccineren van de eerste zorgmedewerkers van verpleeghuizen. Tien dagen later, op maandag 18 januari, komt het vaccineren echt op gang en wordt er op onderstaande locaties gevaccineerd

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... rna-pfizer

Op 18 januari is voor ons het symbolische pas klaar, wat ik dus zei. Tot die tijd gaat het om zo weinig prikken op die drie locaties. Dan zijn andere landen allang bezig.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 14:21

secricible schreef:
Je weet dat Frankrijk 67 miljoen inwoners heeft he? Dan is 10.000 dus zodanig minimaal dat het idd op de cijfers echt nog helemaal niks doet. Minder dan 0,05% als ik in mijn gauwigheid goed reken. Dat kun je idd niet meer dan symbolisch noemen.

Besloten heb ik om die discussie niet meer aan te gaan. De komende weken zet ik alleen nog nieuws hier van Frankrijk en of omringende landen, cijfers die wij ontvangen etc.
Iedere lezer kan dan zelf zijn of haar conclusies trekken. Ik vind alle conclusies OK. HEt enige dat ik met mijn posts wil bereiken is dat het EU reilen en zeilen rondom covid-19 ook geweten kan worden want dat verruimt de blik op de horizon.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 14:24

sureido schreef:
Echwel schreef:
Nogmaals

Op 8 januari starten de GGD’s met het vaccineren van de eerste zorgmedewerkers van verpleeghuizen. Tien dagen later, op maandag 18 januari, komt het vaccineren echt op gang en wordt er op onderstaande locaties gevaccineerd

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... rna-pfizer

Op 18 januari is voor ons het symbolische pas klaar, wat ik dus zei. Tot die tijd gaat het om zo weinig prikken op die drie locaties. Dan zijn andere landen allang bezig.

En dat vraag ik me dus af. Op veel plekken ligt het nu ook weer stil met de nieuwsjaarswisseling en gaan ze in het nieuwe jaar weer verder.
Het zou interessant zijn als er een staatje gemaakt zou worden waarop we kunnen zien welk percentage van de bevolking gevaccineerd is per land. Geen idee of die er komt. Ik denk dat NL dan namelijk heel snel bijgelopen is.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 14:26

Toch grappig dat mensen dus ook echt niet op zoek zijn naar de feiten..het interreseert ze geen reet of het een goed idee is om nog even uit te stellen of dat het alleen maar symbool is om te beginnen.
Ze willen gewoon horen dat ze het beter weten. :D

@secresible: als iemand die totaal geen idee heeft van de logistieke en inhoudelijke kant van zo'n vaccin dank ik je hartelijk voor je input. :)
Het is mij nu meer duidelijk waarom er bepaalde keuzes gemaakt worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 14:28

Ggd moet nu als één organisatie werken, hetzelfde zag je met testen en resultaten en bco, het zijn 25 eilandjes , in elke regio eentje en dat is ook aan verandering toe.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 14:30

bigone schreef:
Janneke2 schreef:
Ik gok dus dat 'men' met thuiswonende ouderen gezonde 60+ers bedoelt.

Ik ben van bouwjaar 1960 en Klaas is ;) ;) nog ouder....

Wij zijn nog van eerdere bouwjaren maar er waren al te weinig griepvaccins dus over het Corona vaccin maak ik me geen illusie dat dat binnen twee maanden gezet word bij ons.
Er zijn ongeveer drie miljoen 65 + ers in ons land. Dat betekend voor die groep al ruim 6 miljoen vaccins bij twee prikken.

Bij het griepvaccin werd er gerekend met een oude verwachting mbt de opkomst.
Ik staakte en Klaas ging op de eerste dag. Daarna kwam het verzoek 'kom m niet halen als je goed gezond bent, we hebben tekort'.

Ik zal niet zeggen dat er geen tekort is,
- al is wel het doel om de hele bevolking 2x te prikken -
het ging er mij om dat ik echt niet per se als eerste hoef - maar dat het daar wel naar uitziet.
(Ik ga bij de eerste oproep, maar ik baal van de wan-organisatie.)

Not to mention: moeten we een auto huren om naar de TT in Assen te gaan,
is er een transit busje van station naar TT terrein,
of nemen we de trein naar Zwolle?
(Weet ik nog niet.)

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 14:31

Ik hoop van harte dat jij gelijk hebt secricible, en als jij aan het einde wanneer het grootste deel een prik gehad heeft, gelijk hebt zal ik de laatste zijn die het je niet geeft. Maar nu voelt het gewoon echt alsof Nederland niet heeft zitten op te letten in de collegezaal en met het tentamen opeens wakker wordt.

Sunnda, er zijn genoeg artikelen gedeeld, zowel voor als tegen, om een mening te kunnen vormen dus hoezo niet op zoek naar feiten? Wat wil jij nu horen dan?

purny

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 14:38

Ik snap niet met alle loze beloftes die het kabinet heeft gedaan er nog steeds mensen zijn die het wel goed vinden zo. Nederland is gewoon te laat zoals in heel veel gevallen in deze crisis.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 14:46

Nikass schreef:
Sakura789 schreef:

Tuurlijk mag je een mening hebben, maar het gros is zo ongefundeerd zonder ook maar enige kennis van hoeveel organisatie dit kost. Ik doe heel veel verander trajecten in het bedrijfsleven, daar is het belang van snel veranderen/processen vernieuwen/werkwijzen implementeren iets wat je heel goed en gedegen moet opzetten. Haastig spoed is zelden goed. Achter de schermen moet er zóveel gebeuren en het gros door mensen die al een jaar knetterhard gewerkt hebben.

Duitsland geeft zelf aan dat het niet goed gaat. Bewoners die een overdosis krijgen, vragen of de toegediende vaccins wel koud genoeg zijn gebleven. Andere landen is de registratie of logistiek niet op orde. Gras is bij de buren altijd groener.

Jammer dat ze voor de bühne niet gewoon een paar gezet hebben, had een hoop gezeur gescheeld. Om zoveel mogelijk te voorkomen is nu vooral van belang dat we ons nog aan de regels blijven houden. Contacten matigen, handen wassen, afstand nemen, heel saai we doen het al maanden lang. Alleen dit is momenteel het meest effectief tegen het virus.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 14:50

sureido schreef:
Ik hoop van harte dat jij gelijk hebt secricible, en als jij aan het einde wanneer het grootste deel een prik gehad heeft, gelijk hebt zal ik de laatste zijn die het je niet geeft. Maar nu voelt het gewoon echt alsof Nederland niet heeft zitten op te letten in de collegezaal en met het tentamen opeens wakker wordt.

Sunnda, er zijn genoeg artikelen gedeeld, zowel voor als tegen, om een mening te kunnen vormen dus hoezo niet op zoek naar feiten? Wat wil jij nu horen dan?

Het blijft op dit moment niks meer dan vertrouwen of geen vertrouwen. Ik heb ook geen grote bewijzen voor mijn keuzes nu, behalve dat ik het allemaal wel als logisch en begrijpelijk zie. En het is echt niet 100% perfect, maar wel naar mijn idee zorgvuldiger dan direct te starten. En dan heb ik het over de Nl situatie, ik wil nergens suggereren dat andere landen dan ineens niet zorgvuldig zijn. Ik denk juist dat we weg moeten blijven van dat vergelijken, aangezien ieder land anders is.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 15:10

Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd welk land uiteindelijk als eerste 10 % van zijn inwoners volledig (dus 2x in de meeste gevallen) ingeënt heeft.

En welk land als eerste 20%, 30%, 40% 50% etcetera.

Persoonlijk zegt dat mij meer dan welk land het eerst begint.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 15:12

Wat heb je een naar denigrerend toontje -O-
Al sinds eind februari hou ik afstand en kom ik nagenoeg nergens meer, in de supermarkt alleen om 7 uur sochtends. Sociale contacten niet.
Alsof ik het daar over heb.
Graag hoor ik van jou, onderbouwd, waarom ALLE Europese landen het blijkbaar niet goed doen, in tegenstelling tot Nederland?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 15:17

Nou Nikass, wat mij betreft ben jij ook nogal van een naar denigrerend toontje

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 15:20

Het gaat over de hele wereld met vallen en opstaan, landen die geprezen werden kregen net zo snel met de tweede golf en veel doden te maken. Vind wel dat de regering voor nu , ivm het zeer waarschijnlijk veel besmettelijkere variant gewoon een avondklok in moet voeren , ingang per direct. Elke besmetting die je nu tegenhoud scheelt misschien een ziekenhuisbed.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 15:28

Overigens lees ik dat ieder land zijn issues heeft. In Frankrijk en Spanje wil nog steeds een groot deel vd bevolking geen vaccin en is er nauwelijks grip dat te verbeteren, België begint op een paar symbolische vaccins na ook pas in het nieuwe jaar en zou geen officiële strategie hebben. Engeland heeft überhaupt geen strategie en geeft gas voor ze überhaupt vaccins kunnen registreren of monitoren.
En NL is dus gewoon relatief laat (en dan mag je er vanuit gaan dat ze dan soepel bewegen met deze extra voorbereidingstijd want dat is wel iets wat ik nu persoonlijk van ze verwacht).
Alleen Duitsland lijkt het op papier goed geregeld te hebbrn, behalve dat daar aardig praktische problemen ontstaan, met name rondom koelen bij de door hun gekozen logistiek.

Ieder land heeft gedoe dus, toont alleen maar weer aan wat een monsterklus er op ons staat te wachten.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 15:44

Ik hoop alleen dat wanneer het hier begint, er niet blijkt dat ondanks het later starten, het systeem alsnog voor geen kant werkt en er problemen ontstaan. Ik ben trouwens ook bang dat wat voor Spanje en Frankrijk geldt, hier ook zo is, volgens mij wil hier ook een groot aandeel geen vaccin nemen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 15:46

Ik denk dat er enorm veel geleerd wordt in alle landen van deze epidemie en alles eromheen
Dat er hierna geëvalueerd wordt met alle landen en bij ooit weer zoiets er draaiboeken klaar liggen

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 15:51

sureido schreef:
Ik hoop alleen dat wanneer het hier begint, er niet blijkt dat ondanks het later starten, het systeem alsnog voor geen kant werkt en er problemen ontstaan. Ik ben trouwens ook bang dat wat voor Spanje en Frankrijk geldt, hier ook zo is, volgens mij wil hier ook een groot aandeel geen vaccin nemen.

Half December lag die in NL op 70% dus we doen het in NL echt heel goed qua vaccinatiebereidheid. 70% is ook wat WHO adviseert overigens.
Frankrijk red de 60% nog niet, Spanje zat laatst op 40% en is allerlei indirecte verplichtingen aan het bedenken.
https://nos.nl/collectie/13850/artikel/ ... werken-mee

Wat betreft je eerste stuk: als dat zo is heb ik niks gezegd en scheldt ik mee met de kritiek. Ze hebben extra voorbereidingstijd genomen, daar moet wat tegenover staan. Het zal echt niet 100% perfect gaan, dat kan ook niet, maar die ruime week moet wel daadwerkelijk wat opleveren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 15:56

Nederland doet het supergoed! Op alle fronten!