Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sureido

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 20:17

Ik dacht dat er maar 250 tickets verkocht werden en toen we aankwamen was het druk. Wij zijn toen in een hoekje gaan liggen en verder niet in het zwembad geweest want het ging ook regenen op en duur maar ik denk dat kinderen niet meegeteld zijn of zo. Ja het advies is, is het druk draai om. Niet opgevolgd. Fout vanuit mij maar fouten maken in menselijk.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 20:19

sureido schreef:
Ik dacht dat er maar 250 tickets verkocht werden en toen we aankwamen was het druk. Wij zijn toen in een hoekje gaan liggen en verder niet in het zwembad geweest want het ging ook regenen op en duur maar ik denk dat kinderen niet meegeteld zijn of zo. Ja het advies is, is het druk draai om. Niet opgevolgd. Fout vanuit mij maar fouten maken in menselijk.

Als ik betaald had zou ik waarschijnlijk hetzelfde gedaan hebben hoor :) maar opnieuw ook die plekken moeten aangepakt worden.
Hier heeft het openluchtzwembad ook een waarschuwing gehad en aan de auto’s te zien was dat nodig ...

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 20:21

Maar ik heb een beetje het idee dat er niet gehandhaafd wordt. En als het ene terras zich heel streng er aan houdt en de buurman niet, en die buurman krijgt ook nooit op zijn ‘flikker’, dan snap ik dat de motivatie heel moeilijk wordt..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 20:24

lenaa_tje schreef:
Zwembad heeft toch ook nog zat regels? Hier mogen volwassenen nog steeds niet recreatief zwemmen. Dat vind ik dan ook weer bijzonder.

En bericht hierboven zegt het goed. Een goede horeca zaak :) die regels zijn er ook om die ‘slechte’ zaken er uit te filteren hè. Dat een goede zaak dan pech kan hebben. Dat kan maar wat ik hier zie is dat die vooral ook zelf zeggen. Besmettingen? Dan gaan we dicht. Al voor die regel werd ingevoerd.

En ook in de supermarkt verschilt het. Die zaak in Deurningen ging vast niet zomaar dicht.
Hier zijn ze nog steeds streng.

Die zaak ging dicht omdat hij de regels niet op orde had, de meestensupermarkten hebben de theoretische regels wel op orde, maar vervolgens is het er zo druk of lopen er zoveel asocialen rond, dat de kans op besmetting daar vele male groter is.
En de horecazaak mag al gesloten worden als er niet-noodzakelijk gestaan of gelopen wordt. Dat mag zo streng blijkbaar, dat de eigenaar direct naar ons toe kwam toen we wilden betalen en samen naar de bar wilden lopen daarvoor. We liepen met z’n tweetjes (zodat ik nog even naar toilet kon en daarna samen weg). Als je een kwaaje treft is dat voldoende voor een waarschuwing in de horeca. Dat vind ik krom ja.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 20:24

sureido schreef:
Maar ik heb een beetje het idee dat er niet gehandhaafd wordt. En als het ene terras zich heel streng er aan houdt en de buurman niet, en die buurman krijgt ook nooit op zijn ‘flikker’, dan snap ik dat de motivatie heel moeilijk wordt..

Dat zal dus per gemeente/veiligheidsregio verschillen. Hier zijn ze echt wel flink aan het controleren (dit weekend ook weer verschillende zaken een week dicht)

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/731194/V ... vertreding

En bij de meeste zaken wat mij betreft terecht :)
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 16-08-20 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 20:25

bigone schreef:
Maar wanneer je als klant je aan de regels houd sta je snel buiten en was je je handen bij thuiskomst , nog steeds iets heel anders dan twee uur ergens zitten eten of drinken .

....Wat weer anders is als met een groepje binnen in een bruin café op een barkruk op luide toon een gesprek voeren om boven de muziek uit te komen.

Dat bedoel ik dus. Als je het goed wilt doen, moet je maatwerk leveren. Maar hier zie je dus precies wat er dan gebeurt: mensen begrijpen dat niet. Want ze denken dat een supermarkt, een restaurant en een feestcafé vergelijkbaar zijn qua risico op besmetting. En dan gaat meneer x van bar De Feestneus klagen dat hij niet open mag en meneer y van het restaurant en meneer z van de supermarkt wel.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-08-20 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 20:27

Dat is inderdaad een groot verschil met hier in de gemeente (die nog steeds 0 besmettingen telt, is wel heel heftig getroffen in maart dus wellicht toch enige vorm van immuniteit?) en waar mijn studenten kamer woont. Hier nog niks gesloten namelijk! Terwijl het hier echt lang niet altijd netjes gaat.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 20:30

sureido schreef:
Dat is inderdaad een groot verschil met hier in de gemeente (die nog steeds 0 besmettingen telt, is wel heel heftig getroffen in maart dus wellicht toch enige vorm van immuniteit?) en waar mijn studenten kamer woont. Hier nog niks gesloten namelijk! Terwijl het hier echt lang niet altijd netjes gaat.

De besmettingen hier komen bijna allemaal van buiten de regio volgens dvhn/ggd :') dus dat maakt het misschien wel krommer voor de Horeca maar ze zijn (net als de ander genoemde plekken ) wel een risico dus wel terecht wat mij betreft.
Als veiligheidsregio op het Corona dashboard zitten wij wel ver onder het aantal besmettingen in Brabant/Rotterdam/Amsterdam enzo hoor. Het is nog steeds wel minimaal geloof ik.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 20:40

Ja hier in zuid oost Brabant zijn wij nog op 0 en omliggend 1-2 dus dat is wel echt super fijn.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 20:57

Is het niet zo dat cafes vaak 2 weken dicht gaan vanwege het personeel? Dus puur uit praktische overwegingen?
Als er een clustertje in jouw café is geweest kun je maar beter er zeker van zijn dat geen van je werknemers is aangestoken, en zonder barmensen en bediening is het lastig om je zaak open te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 21:18

secricible schreef:
Citaat:
In een supermarkt of HEMA ben je natuurlijk wel veel korter in elkaars nabijheid dan in een restaurant, en dat geeft gewoon minder risico. Ik maak me juist geen zorgen over de AH, dat gaat zo snel, ik vlieg er door heen. Ik scan ook zelf bij de kassa, dus sta ook niet een tijdje in de rij met voor en achter me mensen.

Maar in de appie ben ik een half uurtje. In dat half uurtje lopen er 5mensen vlak langs me. 1 dame kan niet wachten tot ik een pakje kaas uit de koeling heb gepakt en kruipt langs me heen waarbij ze me aanraakt.
In het volgende gangpad staat een stel uitgebreid te beppen waardoor er een opstopping ontstaat waar mensen langs moeten dus waar is die 1.5m? Als ik naar de achterste kassa wil moet ik vlak langs een mevrouw die staat te wachten voor de niet-zelfscan, die niet voor of achteruit kan. En zo maar door, en zo maar door.... in mijn gemiddelde wekelijkse supermarktrondje zijn er wel 5 of 6 situaties waarbij de maatregelen niet nageleefd worden of kunnen worden.

Terwijl ik in de horeca alleen de bediening vlak bij me heb, in een goede horecazaak is dat nog steeds dezelfde die de borden op tafel zet ook. De rest houdt netjes afstand. Ik vraag me dan oprecht af of die horecazaak echt zoveel meer risico oplevert, alleen omdat ik langer op dat terras of in dat restaurant zit.

Ik doe echt heel langzaam boodschappen normaal, maar een half uur :wow: , dan ben je echt wel een uitzondering. Als je een lijstje maakt kun je er wel veel sneller doorheen natuurlijk. Besmetting hangt af van een paar factoren heb ik begrepen, de hoeveelheid virus die iemand uitstoot, hoe dichtbij je bij iemand bent en de hoelang je in elkaars nabijheid bent. Op het eerste heb je geen enkele invloed, het tweede kun je zelf in ieder geval zoveel mogelijk je best voor doen. Het laatste is bij een supermarkt natuurlijk minimaal. De kans dat je in het voorbijgaan van iemand genoeg virus binnen krijgt om besmet te worden is heel klein volgens mij. Tenzij je echt in het gezicht geniest wordt ofzo.

In een restaurant ben je veel langer in elkaars nabijheid, zowel bij de medewerkers als de andere gasten. En een kroeg is helemaal een ander verhaal...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 21:39

Ik maak een lijstje en doe 1x in de week grote boodschappen. Is een half uur echt lang dan ja? Ik heb niet het idee dat ik traag boodschappen doe eigenlijk :o en ik heb al helemaal niet het idee dat ik een uitzondering ben, meestal loop ik gelijk op met de mensen die ik bij de groente al zie, of loop ik juist sneller...

En verder lees ik in je verhaal vooral heel veel “volgens mij”.
Ik denk persoonlijk dat iemand die mij aanraakt meer risico voor me is, of iemand die vlak voor me in het gangpad staat te niezen, dan die gast die op 2 meter van mijn tafel zit te dineren en daar de volledige tijd blijft zitten, ook al zit die er langer. Maar wat ik juist wil zeggen is dat dat er volgens mij weinig toe doet, waar de behoefte aan is is juist dat dat soort dingen beter onderbouwd worden, in plaats van op een natte vinger inschatting. Juist in deze relatief rustige periode zou er meer onderzoek naar dit soort dingen gedan moeten worden, daar gaat het me nou juist om.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 22:30

Met dat onderzoeken ben ik het eens maar ook jou stuk bevat veel van jou ervaring natuurlijk hè.
Ik heb die ervaring hier gewoon niet in de supermarkt en ik ga er naar 3. Ik heb altijd al een hekel aan drukke winkels dus daar heb ik sowieso al een radar voor. Hier heb je voor de kassa nog gewoon je eigen vak plus iedereen heeft een kar. Ik zou niet weten hoe mensen dicht bij mij zouden moeten komen in de supermarkt. Zelfs de karretjes worden nog voor je schoon gemaakt. :+
Met jou ervaring zou ik eerder gewoon naar een andere winkel gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 22:36

Als je zekerheid wilt kun je beter laten bezorgen, of je boodschappentempo flink opvoeren.

Ik hou er niet van om me heel stellig uit te drukken, ik ben geen viroloog en zelfs die weten het allemaal nog niet precies.
Ik heb het gelezen in meerdere voor mij betrouwbare bronnen, en heb het virologen op tv zien vertellen, maar ik heb even geen bronnen paraat en ik heb geen zin om ze op te zoeken. Dus volgens mij ja :D . Ik denk persoonlijk niet dat het om natte-vinger-inschattingen gaat, hoewel je nooit met zekerheid zult kunnen zeggen: in die situatie zul je nooit besmet worden. Dat kan gewoon niet. Maar het onderzoek ligt natuurlijk niet stil nu.

De supermarkten zijn altijd gewoon open gebleven, en desondanks is "flatten the curve" prima gelukt, dat zegt mij ook wel iets.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 05:26

De horeca is ook al bijna 3 maanden open en de curve is nog steeds plat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 05:52

secricible schreef:
Juist in deze relatief rustige periode zou er meer onderzoek naar dit soort dingen gedan moeten worden, daar gaat het me nou juist om.

En hoe wil je dat dan onderzoeken? Want dat lukt juist steeds slechter.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... ziekenhuis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 05:57

sureido schreef:

Welke curve is plat? Het aantal positief geteste mensen last weer een stijgende lijn zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 05:59

sureido schreef:

Nou nee, dat is niet zo, er is een nieuwe curve aan het ontstaan. Niet per se en zeker niet alleen door de horeca, maar het is ook niet uit te sluiten, omdat het na de versoepelingen o.a. in de horeca begon. Een paar uitbraken hebben zeker in de horeca plaatsgevonden.

Afbeelding
Die toename komt niet alleen doordat er meer getest wordt, het percentage positieve testen loopt ook steeds op.
https://www.trouw.nl/binnenland/percent ... ~b732d085/

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 06:57

Mqar loopt het aantal positieve testen op ondat we meer besmettingen hebben, ofomdat we bijvoorbeeld beter inschatten wie getest moet worden, en er beter in slagen de juiste personen eruit te vissen.

Feit blijft dat alleen de rekenmodellen stijging laten zien. De echte concrete cijfers waar het om draait (namelijk zkhcijfers) blijven laag.
Hoe erg is dan die verhoogde besmetting als het blijkbaar tot nauwelijks zkhopname leidt?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 07:08

secricible schreef:
Mqar loopt het aantal positieve testen op ondat we meer besmettingen hebben, ofomdat we bijvoorbeeld beter inschatten wie getest moet worden, en er beter in slagen de juiste personen eruit te vissen.

Feit blijft dat alleen de rekenmodellen stijging laten zien. De echte concrete cijfers waar het om draait (namelijk zkhcijfers) blijven laag.
Hoe erg is dan die verhoogde besmetting als het blijkbaar tot nauwelijks zkhopname leidt?

Ik vind die verklaring best logisch. Het is gewoon een feit dat er minder gezonde mensen op de Ic komen. Nu is het zo dat mensen waakzaam moeten zijn voor ouderen en mensen met een zwakker gestel.
En dat is niet de groep die alleen maar moet inleveren ... we doen dit als heel land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 07:12

Iedereen met verkoudheidsklachten kan zich melden voor een test hè. Er wordt niet door iemand ingeschat wie moet testen, althans, de mensen die ik ken konden gewoon een afspraak maken. Nu kun je zelfs online een test inboeken, zonder iemand te spreken.

De ziekenhuiscijfers zijn (nog) laag, omdat nu vooral jonge mensen worden besmet. Het neemt wel degelijk heel langzaam toe als je vergelijkt met eind juni, begin juli toen het echt even heel goed ging.
Afbeelding

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 07:43

Ik zie er juist een afname in eigenlijk weer. Misschien omdat we weer even wakker zijn geschud?

Het idee van flatten the curve ging over ziekenhuizen en niet over besmettingen. Het aantal besmettingen dat omhoog gaat is pas zo sinds het weer in het nieuws kwam overmatig. Toen dachten mensen oh klote, we moeten toch wel gaan testen.

Maar ik denk dat dit ook een gevalletje agree to disagree is :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 07:44

Is er ook een overzicht van het aantal mensen op IC's elke dag? want het aantal nieuwe opnames zegt niet zoveel als je niet weet hoe lang ze er blijven liggen.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 07:46

Magrathea schreef:
Is er ook een overzicht van het aantal mensen op IC's elke dag? want het aantal nieuwe opnames zegt niet zoveel als je niet weet hoe lang ze er blijven liggen.

Ik hoorde gister op de radio in de 30 en 3 minder dan zaterdag. Op 17 miljoen mensen tja.

Het aantal coronapatiënten dat op zondag op de intensive care-afdelingen van de ziekenhuizen ligt, is 36. Dat zijn er drie minder dan een dag eerder. Daarbij liggen 578 mensen op de ic-afdelingen in verband met niet-coronagerelateerde klachten, vijf minder dan de voorgaande dag. De totale ic-bezetting bedraagt nu 614, acht minder dan de dag ervoor. Het aantal mensen met corona dat is opgenomen buiten de ic is 122, twee minder dan zaterdag. Dit blijkt uit de gegevens van het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS).

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 08:45

Marie_Anne schreef:
Iedereen met verkoudheidsklachten kan zich melden voor een test hè. Er wordt niet door iemand ingeschat wie moet testen, althans, de mensen die ik ken konden gewoon een afspraak maken. Nu kun je zelfs online een test inboeken, zonder iemand te spreken.

Ja, iedereen kan zich melden. Maar er werd hier aan de telefoon wel in zekere mate getriageerd. Of dat nu nog zo is weet ik niet, blijkbaar niet als je je online kan laten inplannen.
Daarnaast, als er eind mei een zomergriepje speelde (dat dus geen corona was), heb je veel meer negatieve testen, dan wanneer dat er niet is. Wanneer er in mei veel mensen hooikoorts hadden, heb je veel meer negatieve testen. Dat is dan niet omdat Corona nu ineens veel meer opspeelt.

Daarnaast is er veel contactonderzoek en zijn er enkele haarden ontdekt. Dat soort plekken zorgen automatisch voor een hoger percentage, aangezien je daar gericht mensen gaat testen van wie je met grote zekerheid kan zeggen dat ze corona hebben.

Citaat:
De ziekenhuiscijfers zijn (nog) laag, omdat nu vooral jonge mensen worden besmet. Het neemt wel degelijk heel langzaam toe als je vergelijkt met eind juni, begin juli toen het echt even heel goed ging.

Maar de ziekenhuiswaarden zitten nog fors onder de signaalwaarde. Ik kijk dan naar de opnames per dag.
Overigens heb ik moeite om de grafiek te begrijpen zoals jij die hier hebt staan. Het dashboard geeft op 4 mei een gemiddelde opname van 56.7. Dat is niet wat jou grafiek aangeeft?

Magrathea schreef:

ik zou verwachten dat je die hier vindt, maar heb niet specifiek gezocht voor je
https://stichting-nice.nl/covid-19-op-de-ic.jsp

safina schreef:
secricible schreef:
Juist in deze relatief rustige periode zou er meer onderzoek naar dit soort dingen gedan moeten worden, daar gaat het me nou juist om.

En hoe wil je dat dan onderzoeken? Want dat lukt juist steeds slechter.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... ziekenhuis

Ik doel vooral op onderzoek gericht op bijvoorbeeld ventilatie, aerosolverspreiding, wat zijn nu grote risicoplekken, enz. enz. Wel een hele interessante link trouwens, dankjewel.

Nogmaals: ik zeg niet dat het meevalt, maar ik vind de paniek op basis van deze cijfers onnodig, en ik snap niet dat er in deze tijd niet meer gekeken wordt naar mogelijk onderzoek en de effecten van bepaalde maatregelen, zeker als die maatregelen grote gevolgen hebben voor mensen.