Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
IMANDRA schreef:@Achterom: Sorry hoor dat ik informatie deel die helpt bij het afvallen
Pocca_Locca schreef:magda_90 schreef:Bedoel je dan vruchtensap uit een pak of vruchten uit een blender? Dat is toch wel een essentieel verschil.
Ja, uit een pak is nog slechter dan cola.
Maar ik zal hier geen ongemakkelijke waarheden meer proberen te plaatsen die sommigen kennelijk als pijnlijk ervaren.
Pocca_Locca schreef:En ik ben van mening dat vruchtensap hetzelfde is als cola.
Pocca_Locca schreef:Ja, uit een pak is nog slechter dan cola.
Maar ik zal hier geen ongemakkelijke waarheden meer proberen te plaatsen die sommigen kennelijk als pijnlijk ervaren.
Achterom schreef:IMANDRA schreef:@Achterom: Sorry hoor dat ik informatie deel die helpt bij het afvallen
Weet je wat het grappige is: ik heb me ook verdiept in informatie over het afvallen, al minstens een jaar of 15. En weet je: niet alles is wetenschappelijk bewezen. Maar door vast te houden aan wat het afvallen niets anders is dan een optelsom van calorieen doe je een aantal mensen echt tekort. Genoeg mensen die daar dus niet bij afvallen.
Vraag je je nooit af waar methodes als Atkins, allerlei keto dieten e.d. vandaan zijn gekomen? Mensen zoeken naar houvast, er is niet één geschikte methode.
Ja, het gaat om verandering van leefstijl, maar hoe je dat het beste kunt doen verschilt echt per persoon.
Dus om allerlei zaken af te doen als "werkt niet want niet wetenschappelijk bewezen", daarmee doe je dit echt tekort want:
- veel zaken zijn simpelweg niet goed onderzocht, en dus niet bewezen. Er is vaak geen geld voor die onderzoeken, omdat er niet genoeg belang bij is.
- veel onderzoeken worden zwaar gesponsord door de voedingsindustrie, die er geen belang bij hebben dat suiker wordt bestempeld als ongezond en contraproductief bij afvallen. En tja, voor onderzoek is geld nodig, dus...
- veel zaken die in het ene onderzoek bewezen worden, worden in het volgende onderzoek weer net zo hard ontkracht. Dat is nou net de essentie van wetenschap: blijf altijd kritisch en twijfel. Dit is geen exacte wetenschap namelijk.
MarlindeRooz schreef:Ik ging net ontbijten met een paar blokjes Tony en 250 Ml verse jus. Vanmiddag weer aan de cola!
Love suikers met studeren.
Knudd schreef:thefitnesschef op instagram is ook een fijn account die vaak ingaat op de (on)waarheden en feiten/fabels van de dieetcultuur. Informatief, en ook leuk om naar te kijken omdat hij vergelijksingplaatjes maakt
Sannert schreef:Mag ik mij hier ook melden ?
Ik wil een kg of 8 afvallen. Al een jaar of 4.![]()
Mijn motivatie niet gevonden de afgelopen jaren.
Maar gister weer fanatiek lijstje gemaakt voor de boodschappen.
Ik wil met koolhydraatarm eten mijn doel weer proberen te halen.
7 jaar geleden ook 10 kg afgevallen met kha. Daarna weer zwanger en die kilo's zijn eraan blijven plakken.
Lastige wordt avondeten, want ik heb geen zin om iedere avond 2 verschillende dingen te koken. Dus dat ga ik nog even puzzelen hoe en wat.
En savonds op de bank geen stokbrood met kruidenkaas meer of chips oid. Dat gaat vervangen worden door kha.
IMANDRA schreef:Sannert schreef:Mag ik mij hier ook melden ?
7 jaar geleden ook 10 kg afgevallen met kha. Daarna weer zwanger en die kilo's zijn eraan blijven plakken.
Lastige wordt avondeten, want ik heb geen zin om iedere avond 2 verschillende dingen te koken. Dus dat ga ik nog even puzzelen hoe en wat.
En savonds op de bank geen stokbrood met kruidenkaas meer of chips oid. Dat gaat vervangen worden door kha.
Als je het moeilijk vind om 's avonds 2 verschillende dingen te koken, dan hoef je dat niet te doen.
Gewoon je porties 's avonds afwegen en bij bijv. de lunch eventueel balansen als je avondeten veel kcal heeft die dag. Misschien beginnen met gewoon kcal bijhouden en dan kijken of je dat om kan zetten in koolhydraatarm als je dat fijner vindt? My Fitness Pal is in ieder geval heel fijn om je kcal in bij te houden!
Sannert schreef:Mag ik mij hier ook melden ?
Sannens schreef:Ik mis een popcorn smiley hier.Spoiler:
Of is dat slecht voor mijn afvallen?
MarlindeRooz schreef:Ik ging net ontbijten met een paar blokjes Tony en 250 Ml verse jus. Vanmiddag weer aan de cola!
Love suikers met studeren.
Sannert schreef:Ik ga niks bijhouden en wegen. Daar ben ik niet goed in.![]()
7 jaar geleden heb ik alles gegeten wat onder de 5gr koolhydraten per 100gr product zat zonder te wegen en meten. Wat ik vooral niet wil hebben is honger.![]()
Ik wil pasta vervangen door quinoa.
En voor de rest even kijken hoe ik het invul. Als we aardappels groente en vlees eten dan is het makkelijk. Hoef ik alleen de aardappels te laten liggen.
En als we dan een keer iets speciaals eten dan maak ik me wel een ovenschotel oid waar ik weinig werk aan heb.
Pocca_Locca schreef:Het hele idee dat het alleen maar om calorieën gaat is een fabeltje. Het gaat over hormonen. Voor als je tijd en zin hebt om daar wat meer over te leren is dit heel interessant. Dr Jason Fung. https://youtu.be/jXXGxoNFag4
P.s het is een arts, dus die weet wel waar hij het over heeft..