Afvallen 2020

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pocca_Locca

Re: Afvallen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:45

En ik ben van mening dat vruchtensap hetzelfde is als cola.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:46

Ik zou mensen aanraden om eens: Bell Coaching op insta/fb te volgen. Hij gaat vaker in op fabels en de wetenschap daar achter. Ook over aspartaam/zoetstoffen heeft hij het regelmatig.

Zonnetje81

Pocca_Locca schreef:

Ik ook maar je kan het wel een beetje drinken en toch afvallen.

Achterom

IMANDRA schreef:
@Achterom: Sorry hoor dat ik informatie deel die helpt bij het afvallen :+

Weet je wat het grappige is: ik heb me ook verdiept in informatie over het afvallen, al minstens een jaar of 15. En weet je: niet alles is wetenschappelijk bewezen. Maar door vast te houden aan wat het afvallen niets anders is dan een optelsom van calorieen doe je een aantal mensen echt tekort. Genoeg mensen die daar dus niet bij afvallen.
Vraag je je nooit af waar methodes als Atkins, allerlei keto dieten e.d. vandaan zijn gekomen? Mensen zoeken naar houvast, er is niet één geschikte methode.
Ja, het gaat om verandering van leefstijl, maar hoe je dat het beste kunt doen verschilt echt per persoon.
Dus om allerlei zaken af te doen als "werkt niet want niet wetenschappelijk bewezen", daarmee doe je dit echt tekort want:
- veel zaken zijn simpelweg niet goed onderzocht, en dus niet bewezen. Er is vaak geen geld voor die onderzoeken, omdat er niet genoeg belang bij is.
- veel onderzoeken worden zwaar gesponsord door de voedingsindustrie, die er geen belang bij hebben dat suiker wordt bestempeld als ongezond en contraproductief bij afvallen. En tja, voor onderzoek is geld nodig, dus...
- veel zaken die in het ene onderzoek bewezen worden, worden in het volgende onderzoek weer net zo hard ontkracht. Dat is nou net de essentie van wetenschap: blijf altijd kritisch en twijfel. Dit is geen exacte wetenschap namelijk.

Maar goed, terug ontopic, want volgens mij was het doel van dit topic toch elkaar steunen?
Even voorstellen dan maar.
Ik ben achterom, 40 jaar alweer, helaas maar 1.60m lang en op dit moment helaas wat te zwaar.
Afgelopen jaar ben ik ongeveer 5 kilo afgevallen naar 65 kilo, ik wil graag naar 60 maar vanmorgen vond de weegschaal echt dat ik op 67 zat :') dat komt vooral door het toch wat meer eten en de wijntjes in de vakantie.
Ik loop sowieso 3 keer per week hard en ben aan het trainen voor een halve marathon op 1 maart (en dat gaat wel lukken). Afgelopen weken ook veel gesport in de vakantie, heerlijk! Sowieso 4x per week hardlopen en minstens 1 workout van youtube (ik pak altijd die van blogilates, combineert goed met hardlopen). En ik rijd ongeveer eens per week paard (helaas niet mijn eigen, want die kunnen op dit moment niet gereden worden, dus een bijrijdpaard).
Mijn kantoorbaan zorgt er voor dat ik overdag niet veel beweeg, maar mijn doel is iedere dag minimaal 11.000 stappen, dat haal ik vooral in de avond met het voeren van de paarden, uitmesten e.d.
En in het weekend, want dan ben ik veel aan het klussen met de paarden, tuin e.d.

Doel is om die halve marathon te lopen met zo min mogelijk overbodig gewicht!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:47

Pocca_Locca schreef:

En ik ben van mening dat als jij je net zo storend op blijft stellen als je nu doet. Het motiverender en beter is als jij je uit dit topic houdt.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:47

Bedoel je dan vruchtensap uit een pak of vruchten uit een blender? Dat is toch wel een essentieel verschil.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:51

magda_90 schreef:
Bedoel je dan vruchtensap uit een pak of vruchten uit een blender? Dat is toch wel een essentieel verschil.

Ja, uit een pak is nog slechter dan cola.

Maar ik zal hier geen ongemakkelijke waarheden meer proberen te plaatsen die sommigen kennelijk als pijnlijk ervaren.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:52

Pocca_Locca schreef:
magda_90 schreef:

Maar ik zal hier geen ongemakkelijke waarheden meer proberen te plaatsen die sommigen kennelijk als pijnlijk ervaren.

_O- jouw eigen rare extreme meningen als waarheid presenteren bedoel je.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:53

Pocca_Locca schreef:

Pocca_Locca schreef:

En jouw mening is niet ondersteund door feiten. Ik ben overigens nog steeds benieuwd naar antwoord op mijn vragen. Kan je die nog geven? Zoals ik al zei leer ik graag meer.

Achterom schreef:
IMANDRA schreef:
@Achterom: Sorry hoor dat ik informatie deel die helpt bij het afvallen :+

Weet je wat het grappige is: ik heb me ook verdiept in informatie over het afvallen, al minstens een jaar of 15. En weet je: niet alles is wetenschappelijk bewezen. Maar door vast te houden aan wat het afvallen niets anders is dan een optelsom van calorieen doe je een aantal mensen echt tekort. Genoeg mensen die daar dus niet bij afvallen.
Vraag je je nooit af waar methodes als Atkins, allerlei keto dieten e.d. vandaan zijn gekomen? Mensen zoeken naar houvast, er is niet één geschikte methode.
Ja, het gaat om verandering van leefstijl, maar hoe je dat het beste kunt doen verschilt echt per persoon.
Dus om allerlei zaken af te doen als "werkt niet want niet wetenschappelijk bewezen", daarmee doe je dit echt tekort want:
- veel zaken zijn simpelweg niet goed onderzocht, en dus niet bewezen. Er is vaak geen geld voor die onderzoeken, omdat er niet genoeg belang bij is.
- veel onderzoeken worden zwaar gesponsord door de voedingsindustrie, die er geen belang bij hebben dat suiker wordt bestempeld als ongezond en contraproductief bij afvallen. En tja, voor onderzoek is geld nodig, dus...
- veel zaken die in het ene onderzoek bewezen worden, worden in het volgende onderzoek weer net zo hard ontkracht. Dat is nou net de essentie van wetenschap: blijf altijd kritisch en twijfel. Dit is geen exacte wetenschap namelijk.

Afvallen is in de basis wél die optelsom. Maar ik zei ook dat een goede keuze van voedingsstoffen en producten je kan ondersteunen bij het afvallen. Mensen vallen meestal niet af omdat ze zich teveel onthouden en daardoor gaan bingen, waardoor je energiebalans niet negatief is (want je eet teveel kcal). Een andere optie die vaak voorkomt is dat mensen juist te weinig gaan eten wat jojo-en tot gevolg heeft.
Atkins, keto etc. zijn ook maar hypes en trends. Koolhydraatarm vs. basic calorierestrictie maakt voor een gezond iemand niet uit. Iemand die bijv. diabetes heeft heeft daarentegen wél baat bij koolhydraatarm eten. Omdat hun lichaam anders werkt.

Ik ben het met je eens dat als je puur van die optelsom uitgaat afvallen heel lastig is. Maar dat komt omdat je dan je levensstijl niet veranderd, en om op je gewicht te blijven zal je je levensstijl moeten veranderen. Want als je bijv. na zo'n shakedieet of Atkins-dieet gewoon weer in je oude patroon terugvalt, kom je weer aan.

Puur afvallen is de optelsom. Het volhouden en daarna op gewicht blijven draait echt om de juiste keuze van voedingsstoffen. Dus ik denk dat we het wat dat laatste betreft wel met elkaar eens zijn :D?

Edit: als een (gezond) iemand zich fijn voelt bij koolhydraatarm: vooral doen! Als jij daardoor beter kan afvallen kan ik het alleen maar toejuichen. Zo moet iedereen zijn eigen weg een beetje vinden tussen alle afvalmethodes, mythes, fabeltjes en informatie :j. Ik hoop alleen niet dat mensen die zich niet fijn voelen bij bijv. een koolhydraatarmdieet, zich verplicht voelen om dat dieet toch te doen want 'op een andere manier val je niet af'. Zo ook het weglaten van dingen die iemand lekker vindt, bijv. vruchtensap. Daarom vind ik het zo belangrijk om betrouwbare informatie te delen en daarom ben ik ook wat feller in zo'n discussie.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:00

Kunnen we deze discussie nu laten? Jullie worden het toch niet met elkaar eens.

Eet gewoon wat je wilt. Ik ben ook een tijd terug gewoon afgevallen met elke dag een glas sinaasappelsap. Uit pak notabene. :') Het kan allemaal. Als iets werkt voor iemand is het toch prima? Een mening opdringen is helemaal niet nodig.

Zoals Imandra ook zegt kan je gewoon afvallen ook al neem je elke dag een glas echte cola. Als je het maar meeneemt in je kcal/macros.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:09

Ik ging net ontbijten met een paar blokjes Tony en 250 Ml verse jus. Vanmiddag weer aan de cola! :D

Love suikers met studeren.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:11

_O-

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:11

Ja ik lieg niet.

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:13

thefitnesschef op instagram is ook een fijn account die vaak ingaat op de (on)waarheden en feiten/fabels van de dieetcultuur. Informatief, en ook leuk om naar te kijken omdat hij vergelijksingplaatjes maakt :D

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:14

MarlindeRooz schreef:
Ik ging net ontbijten met een paar blokjes Tony en 250 Ml verse jus. Vanmiddag weer aan de cola! :D

Haha geniet er van. En succes met je tentamen!

Knudd schreef:
thefitnesschef op instagram is ook een fijn account die vaak ingaat op de (on)waarheden en feiten/fabels van de dieetcultuur. Informatief, en ook leuk om naar te kijken omdat hij vergelijksingplaatjes maakt :D

Oh wat interessant! Ik ga 'm volgen :D.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 08-01-20 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:14

Mag ik mij hier ook melden ?
Ik wil een kg of 8 afvallen. Al een jaar of 4. :+
Mijn motivatie niet gevonden de afgelopen jaren.
Maar gister weer fanatiek lijstje gemaakt voor de boodschappen.
Ik wil met koolhydraatarm eten mijn doel weer proberen te halen.
7 jaar geleden ook 10 kg afgevallen met kha. Daarna weer zwanger en die kilo's zijn eraan blijven plakken.
Lastige wordt avondeten, want ik heb geen zin om iedere avond 2 verschillende dingen te koken. Dus dat ga ik nog even puzzelen hoe en wat.
En savonds op de bank geen stokbrood met kruidenkaas meer of chips oid. Dat gaat vervangen worden door kha.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:18

Sannert schreef:
7 jaar geleden ook 10 kg afgevallen met kha. Daarna weer zwanger en die kilo's zijn eraan blijven plakken.
Lastige wordt avondeten, want ik heb geen zin om iedere avond 2 verschillende dingen te koken. Dus dat ga ik nog even puzzelen hoe en wat.
En savonds op de bank geen stokbrood met kruidenkaas meer of chips oid. Dat gaat vervangen worden door kha.

Als je het moeilijk vind om 's avonds 2 verschillende dingen te koken, dan hoef je dat niet te doen :j.
Gewoon je porties 's avonds afwegen en bij bijv. de lunch eventueel balansen als je avondeten veel kcal heeft die dag. Misschien beginnen met gewoon kcal bijhouden en dan kijken of je dat om kan zetten in koolhydraatarm als je dat fijner vindt? My Fitness Pal is in ieder geval heel fijn om je kcal in bij te houden!

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:18

Ik mis een popcorn smiley hier.

Spoiler:
Of is dat slecht voor mijn afvallen?

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:22

IMANDRA schreef:
Sannert schreef:

Als je het moeilijk vind om 's avonds 2 verschillende dingen te koken, dan hoef je dat niet te doen :j.
Gewoon je porties 's avonds afwegen en bij bijv. de lunch eventueel balansen als je avondeten veel kcal heeft die dag. Misschien beginnen met gewoon kcal bijhouden en dan kijken of je dat om kan zetten in koolhydraatarm als je dat fijner vindt? My Fitness Pal is in ieder geval heel fijn om je kcal in bij te houden!

Ik ga niks bijhouden en wegen. Daar ben ik niet goed in. :=
7 jaar geleden heb ik alles gegeten wat onder de 5gr koolhydraten per 100gr product zat zonder te wegen en meten. Wat ik vooral niet wil hebben is honger. :+
Ik wil pasta vervangen door quinoa.
En voor de rest even kijken hoe ik het invul. Als we aardappels groente en vlees eten dan is het makkelijk. Hoef ik alleen de aardappels te laten liggen.
En als we dan een keer iets speciaals eten dan maak ik me wel een ovenschotel oid waar ik weinig werk aan heb.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:26

Het hele idee dat het alleen maar om calorieën gaat is een fabeltje. Het gaat over hormonen. Voor als je tijd en zin hebt om daar wat meer over te leren is dit heel interessant. Dr Jason Fung. https://youtu.be/jXXGxoNFag4

P.s het is een arts, dus die weet wel waar hij het over heeft..

leenbeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:31

Sannert schreef:

Ik neem bloemkoolrijst/broccoli rijst/koolraap/courgette in de plaats van pasta/rijst en doe ik zonder koken (enkel de koolraap kook ik) onder mijn saus, weinig werk en ik eet het liever 'knapperig'

Aardappels neem ik gewoon wat extra groenten voor.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:35

Sannens schreef:
Ik mis een popcorn smiley hier.

Spoiler:
Of is dat slecht voor mijn afvallen?

Jaren geleden was er iemand die vertelde dat popcorn mocht van Sonja Bakker.. zolang je er geen bakken suiker of zout overheen gooit zal je wel wat mogen toch? Popcorn=mais=groente? :D

MarlindeRooz schreef:

Hier is de moeilijke studeer periode ook weer aangebroken. De kast is binnen handbereik. Maar veel groente en fruit gekocht.

Na de tentamens ga ik een weekendje weg met vriend, we fietsen dan altijd veel en hij kan dat een stuk beter volhouden dan ik. Dus misschien moet ik alvast wat gaan oefenen nu, scheelt ook weer.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:35

Sannert schreef:
Ik ga niks bijhouden en wegen. Daar ben ik niet goed in. :=
7 jaar geleden heb ik alles gegeten wat onder de 5gr koolhydraten per 100gr product zat zonder te wegen en meten. Wat ik vooral niet wil hebben is honger. :+
Ik wil pasta vervangen door quinoa.
En voor de rest even kijken hoe ik het invul. Als we aardappels groente en vlees eten dan is het makkelijk. Hoef ik alleen de aardappels te laten liggen.
En als we dan een keer iets speciaals eten dan maak ik me wel een ovenschotel oid waar ik weinig werk aan heb.

Op zich hoef je het nog niet eens de hele tijd te doen. Als je een week/twee weken bijhoudt krijg je een idee van de kcal en porties en kan je het daarna een beetje op het oog doen en letten op khd?

Maar als je dat ook niet prettig vindt zou je idd alleen aan portiecontrole kunnen denken. Alleen koolhydraatarm eten is niet genoeg, als je wil afvallen zal je in een negatieve energiebalans moeten zitten. Dus en-en, niet of :). Op zich is dingen weglaten ipv vervangen wel een goede start (want dan vul je het niet aan met producten waar wellicht meer kcal in zitten). Qua vervangen: tussen quinoa en pasta zit niet veel verschil qua kcal (20kcal op een portie van 100gr). Op zich zou dat wel kunnen als je ook kleinere porties neemt.

In ieder geval succes!

Om terug te komen op het zonet gedeelde instagram account, dit plaatje is wel interessant!

Afbeelding

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:39

Pocca_Locca schreef:
Het hele idee dat het alleen maar om calorieën gaat is een fabeltje. Het gaat over hormonen. Voor als je tijd en zin hebt om daar wat meer over te leren is dit heel interessant. Dr Jason Fung. https://youtu.be/jXXGxoNFag4

P.s het is een arts, dus die weet wel waar hij het over heeft..

Maar als je problemen hebt met hormonen ben je dus niet gezond. Maar er zijn inderdaad veel dingen die invloed hebben op afvallen / dik worden. Maar dan ben je dus geen gezond mens.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:46

Hormonen zijn, vooral bij vrouwen, wel een ding om rekening mee te houden. Iemand die niet aan hormonale anticonceptie doet, die heeft daadwerkelijk een eisprong en een echte menstruatie tov iemand die in staat van schijnzwanger is gedurende de pil (ongelooflijk zwart-wit gesteld nu).

Ik ben bijvoorbeeld nu 4 jaar vrij van hormonale anticonceptie en damn ik heb mij nog nooit zo fit gevoeld (nouwja even de huidige omstandigheden daar gelaten). Maar dit zie je wel precies terug in de weegmomenten om maar iets te noemen.

Je ziet aan de verhouding tussen vet en vocht precies nu waar ik mij bevindt in mijn cyclus. Heel mooi om te zien!

Dat is ook de reden dat men vaak mannen wil hebben voor onderzoek en mannelijke proefdieren. Want vrouwen zijn veel te wisselend in hormonen.

Als je echt diep in de materie wilt duiken dan moet je die hormoonhuishouding wel meenemen.

Hier sprak de wetenschappelijke hersenhelft even. O:) niet relevant voor dit topic wel leuke fact.