Orgaandonatie: ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Re: Orgaandonatie: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 11:47

En de apparatuur zorgt ervoor dat je longen en hart het nog even doen. Zonder doen ze niks.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 11:51

gohya schreef:
IMANDRA schreef:
Ik snap je niet helemaal, kan je die laatste zin laatste uitleggen?
Je hersenen zijn 'dood' in de zin van ze werken niet meer. Er stroomt wel nog steeds bloed door. Organen staan op de automatische piloot dan: zo lang ze zuurstof krijgen werken ze. Maar dingen die hormoon-aansturingen etc. nodig hebben werken niet meer (die zijn in veel gevallen door de hersenen 'bediend').

En tussen coma en hersendood zit inderdaad een groot verschil, die pijnprikkel is dus een van de verschillen tussen coma en hersendood.

Je gehele lichaam incl.dus je bloedstroom word bediend door de hersenen,de hersens is de motor van je gehele lijf.Als je hersens dood zijn is er totaal geen activiteit meer,alles ligt stil in de hersens.Ze kunnen helemaal niks meer sturen,ook de bloedstroom niet,die langzaam naar je voeten stroomt en uiteindelijk is er nergens meer bloed in je lijf.
Ik weet niet hoe ik het anders moet verwoorden.

Zonder tussenkomst van het ziekenhuis is dit inderdaad het geval. Echter is het zo dat als de organen zuurstof krijgen (dus als de longen werken en het hart nog klopt) ze voor het grootste gedeelte op de automatische piloot verder kunnen gaan. Zo ook het hart. Ze hebben dan geen input nodig van de hersenen. Als de longen dankzij een machine kan blijven werken is er in principe geen tussenkomst nodig van de hersenen. Maar: dingen waar wel hersenactiviteit voor nodig zijn (regulering van bepaalde hormonen, zintuigen, bewustzijn) doen het dus niet meer.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 16-07-19 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 11:53

@ verootjoo
Uhm je bloed zakt wel degelijk langzaam naar je voeten, je huid verkleurt hierdoor waar geen bloed meer stroomt,het lichaam word daardoor ook koud.Waar nog wel bloed stroomt is het lichaam nog warm.Dit heb ik n.l. pas nog zelf gezien en gevoeld, de schouwarts heeft me dit uitgelegd.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 11:54

gohya schreef:
@ verootjoo
Uhm je bloed zakt wel degelijk langzaam naar je voeten, je huid verkleurt hierdoor waar geen bloed meer stroomt,het lichaam word daardoor ook koud.Waar nog wel bloed stroomt is het lichaam nog warm.Dit heb ik n.l. pas nog zelf gezien en de schouwarts heeft me dit uitgelegd.

Als het hart stil ligt wel ja :j. Echter is het bij hersendood zo dat het hart nog klopt (omdat het nog zuurstof krijgt omdat de longen werken dankzij een machine) en is er dus geen sprake van het bloed wat naar de onderkant zakt en afkoelen van het lichaam.

Temperatuurregulering is wel een dingetje bij iemand die hersendood is, dus dit is iets wat het ziekenhuis dan wel goed in de gaten moet houden.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 11:57

gohya schreef:
@ verootjoo
Uhm je bloed zakt wel degelijk langzaam naar je voeten, je huid verkleurt hierdoor waar geen bloed meer stroomt,het lichaam word daardoor ook koud.Waar nog wel bloed stroomt is het lichaam nog warm.Dit heb ik n.l. pas nog zelf gezien en gevoeld, de schouwarts heeft me dit uitgelegd.

Maar waarom zou het naar de voeten zakken als je op je rug ligt?

De doorbloeding stopt en het zakt dus naar beneden. In ruglig is dit dus je kuiten, achterkant bovenbenen, rug.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 11:59

gohya schreef:
@ verootjoo

Ik zeg toch ook niet dat dat niet zo is :?
Onder invloed van de zwaartekracht zakt het bloed naar de laagste plek in het lichaam, niet perse je voeten. Dat veroorzaakt de lijkvlekken.

Maar als je hersendood in het ziekenhuis ligt, lig je aan apparatuur die zorgt dat de bloeddoorstroming nog even werkt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 12:14

Ik wil niet vervelend zijn he, maar heeft iemand er wel eens over nagedacht waarom we harten wel kunnen transplanteren maar hersenen niet?

(voor de mensen die denken dat 'leven' bepaald wordt door een hart)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:13

verootjoo schreef:
Hersendood betekent wel dat je hersens dood zijn.
Je kan toch niet je eigen definities verzinnen :? Dat maakt de discussie wel lastig.

Jij vind dat lastig.
Echter staat niet iedereen achter de conclusie hersendood op zo weinig kennis van de hersenen.

Eerst was er coma en was het volgens onderzoekers onmogelijk dat patiënten nog konden horen etc. Dat is bijgesteld omdat mensen die uit een coma kwamen dit konden navertellen.
Ook de conclusie hersendood kán over een aantal jaar veranderen door nieuwe onderzoekstechnieken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:15

Avalanche81 schreef:
Ik wil niet vervelend zijn he, maar heeft iemand er wel eens over nagedacht waarom we harten wel kunnen transplanteren maar hersenen niet?

Ik denk vooral omdat het vrij lastig is om het hele ruggenmerg gebeuren aan elkaar te verbinden ;)
Maar ben wel benieuwd naar jouw visie?

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:17

De conclusie kan veranderen, maar de definitie niet. Je kan zeggen "nee hij is niet hersendood, maar in coma", maar niet "ik definieer hersendood als iets anders". Zie voorbeeld hierboven van Amerika :-)

Het kan inderdaad best zijn dat als straks meer bekend is over de werking van hersens, dat mensen minder snel hersendood verklaard worden.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:23

Avalanche81 schreef:

Het gehele lichaam werkt samen.
Door elk deel los te zien, blijven sommige mensen heel lang ziek, omdat de oorzaak een kettingreactie geeft en artsen dus op de verkeerde plek zoeken.

Maar vind het nadenken over die vraag nogal nutteloos.
De wetenschap over de hersenen staat nog in de kinderschoenen.
Operatie in de hersenen is ontzettend risicovol dat staat al vast. Mensen kunnen totaal veranderen na zo'n een operatie. Bijv kunnen van heteroseksueel naar homoseksueel gaan....

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:24

_O-

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:24

Daphara schreef:
Dat zwangerschappen nog door kunnen gaan en kinderen nog levend geboren kunnen worden vind ik gewoon bijzonder. Dat maakt juist het vraagstuk van “wat is leven” zo interessant.

In het geval van een hersendode zwangere, wordt het tijdstip van overlijden ook pas genoteerd als nadat de baby er uit is. Een dode kan immers geen levend kind “voldragen” tot maanden na haar dood.

Voor mij is leven niet alleen hoofd, maar ook hart, ook ziel, ook de ongeboren baby in de buik van de hersendode moeder.

Dit zou voor mij een reden zijn om als vrouw die zwanger wil worden/is wettelijk te laten vastleggen dat wanneer ik door een ongelukkige omstandigheid op die manier in een ziekenhuisbed eindig, dat de stekker er dan uit moet en dat er dus geen baby uitgebroed wordt. Ik vind dat onethisch en ongewenst, want dan maak je het kind direct halfwees.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:25

elnienjo schreef:
Daphara schreef:
Dat zwangerschappen nog door kunnen gaan en kinderen nog levend geboren kunnen worden vind ik gewoon bijzonder. Dat maakt juist het vraagstuk van “wat is leven” zo interessant.

In het geval van een hersendode zwangere, wordt het tijdstip van overlijden ook pas genoteerd als nadat de baby er uit is. Een dode kan immers geen levend kind “voldragen” tot maanden na haar dood.

Voor mij is leven niet alleen hoofd, maar ook hart, ook ziel, ook de ongeboren baby in de buik van de hersendode moeder.

Dit zou voor mij een reden zijn om als vrouw die zwanger wil worden/is wettelijk te laten vastleggen dat wanneer ik door een ongelukkige omstandigheid op die manier in een ziekenhuisbed eindig, dat de stekker er dan uit moet en dat er dus geen baby uitgebroed wordt. Ik vind dat onethisch en ongewenst, want dan maak je het kind direct halfwees.

Om over de psychologische kant nog maar te zwijgen.
Wat doet dat met het kind als het opgroeid.

Ga je als vader en grootouders de rest van je leven liegen?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:39

beert schreef:
De conclusie kan veranderen, maar de definitie niet. Je kan zeggen "nee hij is niet hersendood, maar in coma", maar niet "ik definieer hersendood als iets anders". Zie voorbeeld hierboven van Amerika :-)

Het kan inderdaad best zijn dat als straks meer bekend is over de werking van hersens, dat mensen minder snel hersendood verklaard worden.

Hersendood betekent nu dat ze ná bepaalde tests deze definitie kunnen geven. Die horen samen.
De definitie kan niet gegeven worden aan een patiënt die deze tests niet heeft gehad.

Dit is allemaal vooral politiek zodat men voor de wet bepaalde handelingen kunnen uitvoeren.

Ik hoop overigens wel dat de mensen daadwerkelijk hersendood zijn, maar ik heb daar dus twijfels over.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:48

sneeuwpop schreef:
verootjoo schreef:
Hersendood betekent wel dat je hersens dood zijn.
Je kan toch niet je eigen definities verzinnen :? Dat maakt de discussie wel lastig.

Jij vind dat lastig.
Echter staat niet iedereen achter de conclusie hersendood op zo weinig kennis van de hersenen.

Eerst was er coma en was het volgens onderzoekers onmogelijk dat patiënten nog konden horen etc. Dat is bijgesteld omdat mensen die uit een coma kwamen dit konden navertellen.
Ook de conclusie hersendood kán over een aantal jaar veranderen door nieuwe onderzoekstechnieken.

Tja - dat kan.

Als bioloog gesproken denk ik dat er 2 vakgebieden onhelder door elkaar lopen.

Biologie is 'de leer van het leven' en rond het sterven houdt de biologie 'ergens' op. (Idem voor de aangrenzende vakken als fysiologie en geneeskunde etc.)

En een Boeddhist zal zeggen dat een goed getraind persoon (in de kunst van het sterven en het bardo) die hersendood en wel is nog gewoon beschikt over allerlei functies.

....dat wil dan zeggen dat de aannames rondom hersendood, bewustzijn etc gewoon fout zijn.
Niet dat de definitie niet klopt ofzo. (Er is een definitie, die hoort tot de westerse wetenschappen zoals biologie - en het zegt niets over bewustzijn...)

De meeste boeddhisten die ik ken zijn uit volle overtuiging donor.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:59

Onali schreef:
Om over de psychologische kant nog maar te zwijgen.
Wat doet dat met het kind als het opgroeid?

Er is toch ook al een vorm van communicatie tussen moeder en kind tijdens de zwangerschap? (geen eigen ervaring met zwangerschap dus vandaar een vraagteken) Wat doet het met een ongeboren kind om te groeien in een volledig passief lichaam, in een lege huls?

Persoonlijk zie ik hersendood als een vegetatieve staat. Het lichaam leeft als een plant, zij het ondersteund door machines. Een plant heeft een circulatiesysteem, kan groeien, er vindt celdeling plaats etc. En een plant heeft geen bewustzijn en voelt geen pijn (hoewel er ongetwijfeld wel weer mensen zullen zijn die dat anders zien, want universele energie, groter geheel, bla bla).

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 14:05

Men is in inmiddels staat een foetus buiten de moeder te laten groeien. Dit levert zijn eigen estetische vragen op, maar laten we niet teveel van het pad gaan.

Als je in coma ligt, heb je een vorm van bewustzijn. Je hersenen zijn immers in veel gevallen "in rust", niet "uit".
Het heeft geen zin om coma uitgebreid gaan te bespreken of te vergelijken, want er is geen vergelijk.

Ik heb nog nooit iemand die bewusteloos is geweest horen zeggen dat dingen nou zo´n pijn deden. Ze zijn die tijd gewoon kwijt.

sneeuwpop, nogmaals, men weet niet alles, maar er zijn dingen die men wél weet. Het is handiger om daar van uit te gaan.
Dat er wettelijk dingen moeten worden vastgesteld is om niet eindeloos te touwtrekken over patienten.

Daarbij, als je het eng vindt, doe je het niet.
Maar je gaat gewoon zeker dood op de operatie tafel als je het nog niet was volgens sommigen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 14:11

Lusitana schreef:
Men is in inmiddels staat een foetus buiten de moeder te laten groeien. Dit levert zijn eigen estetische vragen op, maar laten we niet teveel van het pad gaan.

Ethische vragen bedoel je.
Verder eens met de rest van je post.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 14:31

Lusitana schreef:
....

Als je in coma ligt, heb je een vorm van bewustzijn. Je hersenen zijn immers in veel gevallen "in rust", niet "uit".
Het heeft geen zin om coma uitgebreid gaan te bespreken of te vergelijken, want er is geen vergelijk.

Ik heb nog nooit iemand die bewusteloos is geweest horen zeggen dat dingen nou zo´n pijn deden. Ze zijn die tijd gewoon kwijt.

Het leest nu steeds net alsof je bewusteloos met hersendood vergelijkt, dat lijkt me ook niet helemaal correct.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 14:53

Volgens mij is dat meer de vergelijking die anderen maken....... heel veel mensen in dit topic verwarren hersendood met een coma. Het is niet hetzelfde.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 14:57

Avalanche81 schreef:
Daphara schreef:
Er gebeurt nog genoeg in dat hoofd ook al zijn de hersenen permanent (zo goed als meetbaar) inactief ofwel spreekwoordelijk dood.

Nee, dan gebeurt er niets meer in dat hoofd. Dat wordt echt heel uitgebreid getest.

Dan moet je nog maar eens even goed in verdiepen. Er gebeurt wel degelijk wat, anders zou zwangerschap niet meer mogelijk zijn, daarvoor moeten toch echt hormonen aangemaakt worden en voedsel verteerd worden. Dat een zwangerschap door kan gaan is ook niet bij iedere zwangere hersendode mogelijk, het ligt er maar net aan welke delen aangetast/beschadigd zijn.

Hersendood is een juridische term, maar betekend zeker niet dat alles boven de schouders dood is.
Er is feitelijk ook niets dood, dood betekend dat het ook vergaat, dat doen de hersenen niet, ze rotten niet weg in dat hoofd.
Het wordt hersendood genoemd omdat het onherstelbaar beschadigd is en daardoor inactief. Feitelijk zou je in dat opzicht een nierpatiënt waarvan de nieren niet meer functioneren “nierdood” kunnen noemen.

Avalanche81 schreef:
Daphara schreef:

Dat is verklaarbaar, de placenta blijft gewoon voedingsstoffen leveren aan de foetus, en zolang dat gebeurt blijft die foetus in leven. Zolang er circulatie aanwezig blijft, iets wat door een machine onderhouden kan worden, functioneert dat systeem.

Er zijn ook hormonen nodig voor een zwangerschap en voeding/spijsvertering van de moeder. Vaak zal een zwangerschap niet doorgezet kunnen worden bij een hersendood persoon, omdat de delen die voor de hormonen of voor de spijsvertering zorgen ook uitgeschakeld zijn.

Avalanche81 schreef:
Daphara schreef:
Dat het concept “leven” voor iedereen anders is, is toch prima? Maar veroordeel de mensen, die in meer leven dan alleen het brein geloven, niet. Ik veroordeel ook niemand die wel donor wil zijn, omdat voor hun hersendood wel echt dood betekend.

Maar voor mij kan Amerika wel op een heel andere plek liggen dan dat het daadwerkelijk ligt, en dat is dan mijn beleving, maar ik vermoed zo dat Amerika zelf zich daar weinig van aantrekt. Dat het voor jou anders is, is niet relevant voor de wetenschap. Daar veroordeel ik je niet mee, maar jouw beleving verandert niets aan bewezen feiten. Hersendood is dood. Op het moment dat je dat lichaam van de machines afhaalt, stopt de circulatie gewoon, en komt ook nooit meer op gang, omdat de hersenen niets meer doen.

Hersendood is alleen (juridisch) dood in geval dat iemand donor is.
Anders is klinisch dood toch echt de enige dood.
Dat betekend dat iemand die geen donor is ook per definitie nooit “dood” zal kunnen zijn terwijl het hart nog klopt.

Avalanche81 schreef:
Daphara schreef:
Persoonlijk vind ik het jammer dat er voor donatie geen optie (meer) is voor donatie na klinisch dood en een 5 minuten “no toutch” procedure. Ik denk dat ze daar wel meer “nee” zeggers, over de streep zouden halen

Dat kan, maar de prijs daarvoor zijn een aantal organen die niet meer bruikbaar zijn. Heel banketstaaf gezegd, maar zodra er geen circulatie meer is, begint de boel te vergaan. En stel dat je iemand hebt, die echt heel hard een orgaan nodig heeft, en op een wachtlijst staat, is dat wel echt heel naar, want voor de ontvanger is het het verschil tussen leven en dood. Voor de donor maakt het niets meer uit.

Nu krijgen ze helemaal niets van iemand die “nee” registreert!

Als er een optie voor donatie na klinisch dood zou zijn, dan zouden er mogelijk meer donoren zijn voor de andere organen die nog na klinisch dood gedoneerd kunnen worden. Neem bijvoorbeeld de Lever, de nieren, huid, bot, hoornvlies.
Daar kunnen ook levens mee gered worden!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 15:02

Daphara schreef:
Avalanche81 schreef:
Dat kan, maar de prijs daarvoor zijn een aantal organen die niet meer bruikbaar zijn. Heel banketstaaf gezegd, maar zodra er geen circulatie meer is, begint de boel te vergaan. En stel dat je iemand hebt, die echt heel hard een orgaan nodig heeft, en op een wachtlijst staat, is dat wel echt heel naar, want voor de ontvanger is het het verschil tussen leven en dood. Voor de donor maakt het niets meer uit.

Nu krijgen ze helemaal niets van iemand die “nee” registreert!

Als er een optie voor donatie na klinisch dood zou zijn, dan zouden er mogelijk meer donoren zijn voor de andere organen die nog na klinisch dood gedoneerd kunnen worden. Neem bijvoorbeeld de Lever, de nieren, huid, bot, hoornvlies.
Daar kunnen ook levens mee gered worden!

Aan de andere kant kan zo'n optie ook afschrikken voor de mensen die nu donor zijn, er wordt immers geïmpliceerd dat je niet dood bent (ook al ben je dat for all intents & purposes wel). Hersendood is voor zover wij weten nu eenmaal 'dood', er is geen pijn of bewustzijn meer. Heeft ook totaal geen zin om 'wat als' te roepen nu, want dan kan je over alles waar je niet 100% vanaf weet (en dat is véél, zou je nog verbazen) geen goede beslissingen meer maken.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 15:03

Hoe kom je nu weer bij die onzin.
Hersendood is niet enkel voor donoren :?

Dat is een gewoon normaal bestaand medische term.

En over voedsel verteren.
Ze krijgen intraveneuze voeding, geen boterham.
Net als dat ze hormonen toegediend krijgen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 15:06

@ Daphara: Alles is hier en op meerdere plekken al uitgelegd, ik ga er niet verder over in discussie met je.

Onali legt het prima uit, en die uitleg is echt al heel vaak herhaald. Prima dat je dan ervoor kiest om dat gewoon niet te geloven, maar daar worden de feiten niet anders van. Zie mijn eerder gegeven voorbeeld over Amerika.