Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
gohya schreef:IMANDRA schreef:Ik snap je niet helemaal, kan je die laatste zin laatste uitleggen?
Je hersenen zijn 'dood' in de zin van ze werken niet meer. Er stroomt wel nog steeds bloed door. Organen staan op de automatische piloot dan: zo lang ze zuurstof krijgen werken ze. Maar dingen die hormoon-aansturingen etc. nodig hebben werken niet meer (die zijn in veel gevallen door de hersenen 'bediend').
En tussen coma en hersendood zit inderdaad een groot verschil, die pijnprikkel is dus een van de verschillen tussen coma en hersendood.
Je gehele lichaam incl.dus je bloedstroom word bediend door de hersenen,de hersens is de motor van je gehele lijf.Als je hersens dood zijn is er totaal geen activiteit meer,alles ligt stil in de hersens.Ze kunnen helemaal niks meer sturen,ook de bloedstroom niet,die langzaam naar je voeten stroomt en uiteindelijk is er nergens meer bloed in je lijf.
Ik weet niet hoe ik het anders moet verwoorden.
gohya schreef:@ verootjoo
Uhm je bloed zakt wel degelijk langzaam naar je voeten, je huid verkleurt hierdoor waar geen bloed meer stroomt,het lichaam word daardoor ook koud.Waar nog wel bloed stroomt is het lichaam nog warm.Dit heb ik n.l. pas nog zelf gezien en de schouwarts heeft me dit uitgelegd.
Uhm je bloed zakt wel degelijk langzaam naar je voeten, je huid verkleurt hierdoor waar geen bloed meer stroomt,het lichaam word daardoor ook koud.Waar nog wel bloed stroomt is het lichaam nog warm.Dit heb ik n.l. pas nog zelf gezien en gevoeld, de schouwarts heeft me dit uitgelegd.
Uhm je bloed zakt wel degelijk langzaam naar je voeten, je huid verkleurt hierdoor waar geen bloed meer stroomt,het lichaam word daardoor ook koud.Waar nog wel bloed stroomt is het lichaam nog warm.Dit heb ik n.l. pas nog zelf gezien en gevoeld, de schouwarts heeft me dit uitgelegd.
verootjoo schreef:Hersendood betekent wel dat je hersens dood zijn.
Je kan toch niet je eigen definities verzinnenDat maakt de discussie wel lastig.
Avalanche81 schreef:Ik wil niet vervelend zijn he, maar heeft iemand er wel eens over nagedacht waarom we harten wel kunnen transplanteren maar hersenen niet?
(voor de mensen die denken dat 'leven' bepaald wordt door een hart)
Avalanche81 schreef:Ik wil niet vervelend zijn he, maar heeft iemand er wel eens over nagedacht waarom we harten wel kunnen transplanteren maar hersenen niet?
(voor de mensen die denken dat 'leven' bepaald wordt door een hart)
Daphara schreef:Dat zwangerschappen nog door kunnen gaan en kinderen nog levend geboren kunnen worden vind ik gewoon bijzonder. Dat maakt juist het vraagstuk van “wat is leven” zo interessant.
In het geval van een hersendode zwangere, wordt het tijdstip van overlijden ook pas genoteerd als nadat de baby er uit is. Een dode kan immers geen levend kind “voldragen” tot maanden na haar dood.
Voor mij is leven niet alleen hoofd, maar ook hart, ook ziel, ook de ongeboren baby in de buik van de hersendode moeder.
elnienjo schreef:Daphara schreef:Dat zwangerschappen nog door kunnen gaan en kinderen nog levend geboren kunnen worden vind ik gewoon bijzonder. Dat maakt juist het vraagstuk van “wat is leven” zo interessant.
In het geval van een hersendode zwangere, wordt het tijdstip van overlijden ook pas genoteerd als nadat de baby er uit is. Een dode kan immers geen levend kind “voldragen” tot maanden na haar dood.
Voor mij is leven niet alleen hoofd, maar ook hart, ook ziel, ook de ongeboren baby in de buik van de hersendode moeder.
Dit zou voor mij een reden zijn om als vrouw die zwanger wil worden/is wettelijk te laten vastleggen dat wanneer ik door een ongelukkige omstandigheid op die manier in een ziekenhuisbed eindig, dat de stekker er dan uit moet en dat er dus geen baby uitgebroed wordt. Ik vind dat onethisch en ongewenst, want dan maak je het kind direct halfwees.
beert schreef:De conclusie kan veranderen, maar de definitie niet. Je kan zeggen "nee hij is niet hersendood, maar in coma", maar niet "ik definieer hersendood als iets anders". Zie voorbeeld hierboven van Amerika
Het kan inderdaad best zijn dat als straks meer bekend is over de werking van hersens, dat mensen minder snel hersendood verklaard worden.
sneeuwpop schreef:verootjoo schreef:Hersendood betekent wel dat je hersens dood zijn.
Je kan toch niet je eigen definities verzinnenDat maakt de discussie wel lastig.
Jij vind dat lastig.
Echter staat niet iedereen achter de conclusie hersendood op zo weinig kennis van de hersenen.
Eerst was er coma en was het volgens onderzoekers onmogelijk dat patiënten nog konden horen etc. Dat is bijgesteld omdat mensen die uit een coma kwamen dit konden navertellen.
Ook de conclusie hersendood kán over een aantal jaar veranderen door nieuwe onderzoekstechnieken.
Onali schreef:Om over de psychologische kant nog maar te zwijgen.
Wat doet dat met het kind als het opgroeid?
Lusitana schreef:....
Als je in coma ligt, heb je een vorm van bewustzijn. Je hersenen zijn immers in veel gevallen "in rust", niet "uit".
Het heeft geen zin om coma uitgebreid gaan te bespreken of te vergelijken, want er is geen vergelijk.
Ik heb nog nooit iemand die bewusteloos is geweest horen zeggen dat dingen nou zo´n pijn deden. Ze zijn die tijd gewoon kwijt.
Avalanche81 schreef:Daphara schreef:Er gebeurt nog genoeg in dat hoofd ook al zijn de hersenen permanent (zo goed als meetbaar) inactief ofwel spreekwoordelijk dood.
Nee, dan gebeurt er niets meer in dat hoofd. Dat wordt echt heel uitgebreid getest.
Avalanche81 schreef:Daphara schreef:Dat zwangerschappen nog door kunnen gaan en kinderen nog levend geboren kunnen worden vind ik gewoon bijzonder. Dat maakt juist het vraagstuk van “wat is leven” zo interessant.
Dat is verklaarbaar, de placenta blijft gewoon voedingsstoffen leveren aan de foetus, en zolang dat gebeurt blijft die foetus in leven. Zolang er circulatie aanwezig blijft, iets wat door een machine onderhouden kan worden, functioneert dat systeem.
Avalanche81 schreef:Daphara schreef:Dat het concept “leven” voor iedereen anders is, is toch prima? Maar veroordeel de mensen, die in meer leven dan alleen het brein geloven, niet. Ik veroordeel ook niemand die wel donor wil zijn, omdat voor hun hersendood wel echt dood betekend.
Maar voor mij kan Amerika wel op een heel andere plek liggen dan dat het daadwerkelijk ligt, en dat is dan mijn beleving, maar ik vermoed zo dat Amerika zelf zich daar weinig van aantrekt. Dat het voor jou anders is, is niet relevant voor de wetenschap. Daar veroordeel ik je niet mee, maar jouw beleving verandert niets aan bewezen feiten. Hersendood is dood. Op het moment dat je dat lichaam van de machines afhaalt, stopt de circulatie gewoon, en komt ook nooit meer op gang, omdat de hersenen niets meer doen.
Avalanche81 schreef:Daphara schreef:Persoonlijk vind ik het jammer dat er voor donatie geen optie (meer) is voor donatie na klinisch dood en een 5 minuten “no toutch” procedure. Ik denk dat ze daar wel meer “nee” zeggers, over de streep zouden halen
Dat kan, maar de prijs daarvoor zijn een aantal organen die niet meer bruikbaar zijn. Heel banketstaaf gezegd, maar zodra er geen circulatie meer is, begint de boel te vergaan. En stel dat je iemand hebt, die echt heel hard een orgaan nodig heeft, en op een wachtlijst staat, is dat wel echt heel naar, want voor de ontvanger is het het verschil tussen leven en dood. Voor de donor maakt het niets meer uit.
Daphara schreef:Avalanche81 schreef:Dat kan, maar de prijs daarvoor zijn een aantal organen die niet meer bruikbaar zijn. Heel banketstaaf gezegd, maar zodra er geen circulatie meer is, begint de boel te vergaan. En stel dat je iemand hebt, die echt heel hard een orgaan nodig heeft, en op een wachtlijst staat, is dat wel echt heel naar, want voor de ontvanger is het het verschil tussen leven en dood. Voor de donor maakt het niets meer uit.
Nu krijgen ze helemaal niets van iemand die “nee” registreert!
Als er een optie voor donatie na klinisch dood zou zijn, dan zouden er mogelijk meer donoren zijn voor de andere organen die nog na klinisch dood gedoneerd kunnen worden. Neem bijvoorbeeld de Lever, de nieren, huid, bot, hoornvlies.
Daar kunnen ook levens mee gered worden!