Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Danseresje

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 16:50

Hardlopen doe ik eigenlijk niet meer, maar wandel veel met mijn Garmin. Zou graag toch wat meer vriendjes hebben via Garmin mochten er mensen interesse hebben...dus:

Zijn er nog meer mensen die ook een Garmin gebruiken en vriendjes willen worden in Garmin?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 21:30

@Danseresje, helaas, ben enkele maanden geleden overgeschakeld op Polar.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 23:17

Plien91 schreef:
Arzil schreef:
Mijn wedstrijden zullen voorlopig ook 'maar' 10 km wedstrijdjes zijn. Heb alleen komende maanden hele leuke wedstrijden erop staan waar ik niet uit kan kiezen en dan komt het toch neer op 2 tot 3 wedstrijden per maand. Dus bijna iedere week wel een 10k.

Maar als ik zo lees, zou dat wel moeten kunnen. Even mijn lichaam in de gaten houden. :D

Hoe is het gegaan plien?

Elke week een 10k is knap hoor!

Het ging vreselijk :'). Het was warm, het waaide hard, de zon scheen , mijn oude blessure speelde ineens weer op, alles zat tegen :7. Eerste helft ging prima, liep ik 5:35 gemiddeld en daarna brak de hel los. Heb er maar aan toegegeven en afwisselend gewandeld en gerend, want volgende week gaan we op reis en ik had geen zin om daar kapotgelopen aan te beginnnen. Uiteindelijk ben ik in 2:10 gefinisht. Een run om snel weer te vergeten.

Ik zag dat Hinke, die ook wel eens in het topic post, eerste was bij de dames senioren! Knappe prestatie +:)+

Hey wat leuk ook lauwersoog gelopen? Er stond een flinke tegenwind en het was warm dus niet zo gek dat je voor je gevoel minder hebt gelopen hoor. Loop je vaak in het noorden? Ik was inderdaad eerste, was ik wel blij mee *\o/*

@supervixen leuk 30 graden is idd geen temperatuur om hard te lopen.

Ik ga zo ff bijlezen. Las wel iets over garmin - ik heb er sinds kort 1 ben alleen nog niet zo thuis in garmin connect maar wil best garmin vrienden worden zodra ik uitzoek hoe dat werkt :+
Verder gaat hier alles zijn gang. Hardlopen wil ik fanatieker gaan doen maar tijdgebrek is wel een probleem. Voor mijn gevoel bestaat mijn training uit het lopen van wedstrijden omdat ik zelf thuis weinig loop. Goede doel voor komende maand: Meer lopen :D

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 13:03

Wij zijn op vakantie momenteel nog in Noorwegen is best ruig terrein allemaal. Heb gister weer voor het eerst in een week kunnen lopen heel voorzichtig. Ben afgelopen week wat ongelukkig gevallen. Mijn arm zat onder het bloed. Bleek een diep gat in de elleboog en de rest schaafwonden. Mijn rib verdraaid. Dus maar weekje rustig aan gedaan. Maar we reizen met de camper en daar wordt je best stijf van gewoon lopen ging wel gelukkig in de week ;) maar gister nog even 25 min een soort training gedaan 15 min aan een stuk en toen wat pasjes. Om toch wa bij te blijven maar was eigenlijk best wel zwaar vooral omdat het veelal bergop is maargoed was toch ook wel weer lekker ;)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 20:51

Vandaag relatief vlakke route uitgekozen voor intervaltraining (voor zover dit mogelijk is rond mijn deur). Mijn pa was juist met de fiets bij mij aangekomen, hij wou even uitrusten (eind maart is ie wegens kanker een stuk long weggenomen, en nu is ie wat sneller buiten adem), en toen ie naar zijn huis wou fietsen, heb ik meegelopen als opwarming, en daarna versnelling ingezet. Na mijn eerste interval moest echter de andere kant op, dus rest alleen afgewerkt.

Schema was 6 intervallen van 500 m, met 5 min. recuperatie tussenin. Best pittig, mijn gemiddelde intervalsnelheid ligt op 14,5 km per uur, met een uitschieter tegen de 16 km/u (was wel bergaf :) ). De laatste twee gingen wel iets minder, eerder 13,5 km/u, maar ik was het al wat beu, zo zonder loopmaatjes, zou wel es een haas willen meenemen voor mijn motivatie.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 02:10

Bedacht om vanavond hard te gaan lopen hier in Canada, komen we in het dorp aan, zitten we midden in de rook van bosbranden.. geen goed idee dus. Hopelijk is de rook morgen wat minder.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 05:03

Toch kunnen hardlopen, het ging wat waaien dus de rook trok een beetje weg. Ik had al 20.000 stappen gelopen toen ik ging, dus heb het maar bij een rondje van 40 minuten gehouden. Ging best aardig voor een vakantie waarin in al een week elke dag meer dan 20.000 stappen zet en niet zo best eet :P .

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 09:02

Plien fijne vakantie, ben benieuwd naar loopfoto's vanuit NYC!

Greetje wat leuk een strandrit op IJslanders!

Supervixen ook al op reis, gaaf hoor. Lekker dat je toch even kon lopen, maar beweging genoeg volgens mij haha.

Waxmeltenzo, nog een vakantieganger :D Veel plezier nog!

hwn mooi tempo's gedaan! Is er geen loopje clubje bij je in de buurt?

Ik heb na donderdag niet meer gelopen, oeps. Vandaag dus wel weer even de schoentjes aantrekken.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 22:37

Daan_O schreef:
hwn mooi tempo's gedaan! Is er geen loopje clubje bij je in de buurt?

Ja, ben lid van een loopclub en een joggingclub, maar joggingclub doet niet aan interval (ooit es georganiseerd, maar bestuur heeft het verboden om dit nog te doen), en de loopclub is in een park, waar mijn gps horloge niet werkt, dus daar heb ik geen idee van snelheden. Heb nog een derde optie in de buurt, maar 3 clubs is van het goede teveel, da's te evalueren voor volgend jaar.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 23:21

Drankje Daan jij ook een fijne vakantie nog. Het is onze laatste avond in Noorwegen. Morgen in Zweden. En vrijdag hopen we thuis te zijn. Best snel gaat de vakantie voorbij. Moet zeggen is nu echt schijt weer en de komende week wordt het ook schijtweer dus ben ook wel blij dat we morgen in Zweden zijn waar het gewoon 21 graden met zon is ;) Morgen ochtend hoop ik hier nog hard te kunnen lopen is een motorcross pad/ruiterpad waar we bij staan met de camper dus ideaal om te lopen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 15:21

Het is hier al een tijdje stil zeg! Alles goed met iedereen?

Ik kom gelijk even met de deur in huis vallen met een vraag voor de wat meer gevorderden onder ons:

Ik ben aan het trainen voor de dam tot damloop. Ik heb probleemloos tot 9km getraind en toen ging ik trouwen, op huwelijksreis, werd ik ziek (bacteriële maagdarm infectie) en heb ik daardoor 8wk niet kunnen trainen. Ook heb ik door de infectie een flink jasje uitgedaan (5kg afgevallen in 2wk en heb nog steeds niet alles eraan gegeten.

Nu ben ik alweer een paar weken aan het trainen maar het lopen viel me zwaar. 5/6km max en dan 1 tot 2km langzamer dan normaal. Geen pijntjes maar m'n lijf was gewoon vermoeid.

Omdat de dam tot dam nu wel erg dichtbij komt ben ik vanmorgen eens gaan kijken hoe ver ik eigenlijk kom zonder tijdsdruk of snelheidsdruk en heb ik heerlijk 9km gelopen op hetzelfde tempo als mijn laatste 9K. Was niet moe, geen pijntjes, hartslag bleef mooi laag. Dacht eigenlijk dat de damloop een hopeloos verhaal zou gaan worden maar vandaag voelde het alsof ik nog wel 9km had kunnen rennen.

Mijn vraag is nu: 1. Is het nog haalbaar om 17 sept 16,1km te lopen en 2. kan ik nu m'n training weer oppakken bij 9km als ik geen spierpijn krijg van vandaag?

Ik was van plan te gaan trainen naar ongeveer 12/14km.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 15:39

Wat vervelend allemaal Nelleke!

Wat er vaak wordt aangehouden met afstands-uitbreiding is de 10% regel. Dus 10% van je gelopen afstand erbij per week. Volgende week zou je dan dus 9.9km kunnen lopen. En dat elke keer 10% van je afstand erbij. Zelf heb ik dit losjes aangehouden en vnl op gevoel gelopen of ik het nog goed vol kon houden. :) Zo ben ik ontzettend lang rond de 12k blijven hangen qua afstand, maar heb ik daarna in een imo best korte tijd naar de halve marathon doorgelopen.

En bedenk dat het echt niet erg is als je tijdens de wedstrijd nog niet alles kunt rennen, een stuk lopen is geen probleem!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 16:16

Haha nou dat trouwen en die huwelijksreis waren niet zo vervelend hoor ;)

Thnx voor je advies. De 10% regel ken ik en in theorie zou ik dus vanaf nu (nog 6,5wk) gemakkelijk elke week 1km kunnen toevoegen. Ik vraag me alleen af of ik nu gewoon vanaf 9K kan doortrainen of dat dit onhaalbaar is.

Denk sowieso dat ik door de wedstrijdspanning/sfeer wel iets verder kom dan normaal. Zoals je zegt, stukje lopen is niet zo erg.

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 16:46

Ik sta al 3 weken stil omdat de kinderen vakantie hebben en dat worden er zeker 4... balen! Zal ik het daarna zo weer op kunnen pakken, of moet ik het weer enigsinds opbouwen? Baal dr echt van :(

Ik kan anderen helaas niet helpen, loop nog niet zo lang

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 09:08

He Nel, dat gaat je makkelijk lukken joh! Zag het al dat je gisteren weer wat verder had gelopen, en als je zelf al aangeeft dat dit eigenlijk moeiteloos ging.. :) Ik zou iedere week 1 lange duurloop doen (naast je overige trainingen uiteraard) die je dan steeds wat langer maakt. Dan 2 weken voor de wedstrijd een keer 14km lopen en daarna wat korter tot de wedstrijd.
Misschien dat het lopen ook moeizamer ging doordat het nu wat warmer (en vaak benauwd) is? Ik merk dat ik daardoor echt veel minder makkelijk loop. Maar ziek zijn en 5kg afvallen zal ook zeker zijn uitwerking hebben. Lekker doorgaan, ik weet zeker dat het je lukt!

Debgizmo hoe makkelijk je het oppakt hangt ook af van hoeveel basis je hebt (hoe lang loop je al / welke afstanden etc) maar het zal sowieso vast makkelijker zijn dan vanaf 0 beginnen.

Gisteren heb ik interval gedaan met 8x 500m tempo, pfff ik had het toch warm! Een rondje van 9km gelopen, had eigenlijk verder willen gaan maar ik had het echt te warm.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 20:34

Help! Ik ben een beetje dom geweest en heb gisteren een rondje van 15km gelopen in de verkeerde schoenen. Ik was helaas al voorbij de helft voordat ik me herinnerde dat ik deze schoenen weinig draag omdat ze snel wrijven, en ja hoor ... ik kreeg gelijk een blaar aan de zijkant van mijn voet. De laatste 5km waren dan ook niet prettig -O-

Op zich geen probleem, maar ik heb zondag een 5k op het programma staan en ik twijfel of ik hem gewoon met rust moet laten, of dat ik minder last van zal hebben als ik hem doorprik?

Afbeelding

Afbeelding

Wat denken jullie?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 03:58

Ik heb dat ook gehad. Had twee bloedblaren na een cross door verkeerde schoenen. Ik heb ze toen niet doorgeprikt. Balen hè als dat gebeurt. Bij lange afstanden, boven de 15km voor mij, heb ik bijna altijd blaren op dezelfde plek als jij. Ik maak ze nooit open.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 04:02

Hoe lang duurt het bij jou voordat ze weer weg gaan?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 04:10

Dat heeft wel meer dan een week geduurd, maar het deed alleen een dag of twee zeer.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 07:23

Ai Guinevere, dat ziet er pijnlijk uit! Heb ook zo'n exemplaar, maar dan op mijn handen, van 2 vrachten stro te lossen :).

Heb ook altijd gehoord dat je omwille van hygiëne blaren niet mag doorprikken. Mss blarenpleisters halen in de apotheek (Compeed)? Gelukkig valt een 5-km wedstrijd nog mee, hoef je niet te lang te lijden. Succes!

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 07:56

Doorprikken en compeed erover dan kun je zonder pijn lopen. Wel zorgen dat de boel goed schoon blijft als je het af gaat plakken.
Gisteren een interval training. 9x1000m. Ging vrij soepel de laatste zelfs in 4min10. Zondag een ultra in Duitsland over 56km en 1000hm. Normaal gesproken zou ik voor de wedstrijd wel wat gas teruggenomen hebben maar deze ultra wordt een training voor een andere ultra begin september dus vandaar dat ik gewoon door trail. Volgende week nog een 40km en de week erna nog een marathon. En dan moeten de km's in de benen zitten.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 11:53

Van de wedstrijdroeiers hoor ik dat je bloedblaren niet mag doorprikken.
Andere blaren wel. Liever laten ze ze dicht want dan vormt de blaar eelt...
Dat zijn dan wel blaren op je handen ipv voeten.

Als je nog tijd hebt zou ik wachten of hij niet alsnog gaat indrogen.
Doorprikken kan ook later nog?

_Ilsee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 13:42

Hi! Mag ik mij hier ook melden? Ik wil graag het hardlopen weer goed oppakken door 2/3 per weer er op uit te gaan. Loop momenteel niet zo hard, en maar mini afstanden van 3km.
Vroeger wel veel gelopen en ook wedstrijden van 10K en wil toch wel weer op het zelfde niveau, of eigenlijk beter komen!

Kent iemand hier het boek live love run? Ik denk er overna om hem te bestellen :)

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 14:42

Ik heb ook altijd geleerd dat je bloedblaren niet door mag prikken, gewone is niet zo'n probleem.

Hier afgelopen week even rustig qua hardlopen, vorige week in Zuid-Frankrijk wel twee keer gelopen maar vond het pittig met heuvels en 35 graden...
Maandag teruggekomen en dinsdag & woensdag gewerkt (in de stallen dus eigenlijk constant in beweging), paardgereden en woensdag en vandaag ook nog zo'n 50&65 km fietsen, is wel even genoeg voor mijn lichaam :p Hopelijk zondag weer hardlopen :)

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 18:45

Ik kom ook even binnenvallen, vandaag weer eens hardgelopen. Hopelijk houd ik het deze keer langer vol dan vorige pogingen (aantal weken), dus een beetje extra motivatie kan geen kwaad.