Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Tiggs schreef:Hier gaat het slapen op dit moment beroerd. Ik droom veel, slaap onrustig en word regelmatig wakker en heb het daarbij het ene moment koud en het volgende moment ben ik helemaal bezweet.
Tiggs schreef:Lastig Sidera! Kan je uitleggen waarom je denkt geen klik te hebben?
Nico_lette schreef:Ik had donderdag weer therapie, het was aardig confronterend. Ik doe dus paardencoaching.
De therapeute had de bak verdeeld in 2 stukken, met paaltjes ertussen maar met aan de rechterzijkant een kleine opening. Ik moest zonder het paard aan de raken het paard naar de andere kant krijgen. Ik 'kon' dat helemaal niet dus ik stond daar maar wat en raakte in een soortvan 'paniek'. Ik bevroor en ging niet voor of achteruit, waardoor er dus tranen kwamen. Toen heeft zij het voorgedaan en dus gewoon achter de pony gaan staan en overtuigend naar voren halen met "Toe maarrrrr, lopen" en klikken met je tong etc. Toen deed ik dat na en ging het goed, maar het was heel confronterend.. Ik ben heel slecht in mensen afwijzen en daarom 'kon' ik dit dus niet.
Sidera schreef:hmm interessant..
Ik denk dat zo'n soort therapie mij dan weer totaal niet zou helpen. Ik heb een paard en een hond, en ja die zijn een spiegel als ik chaggo ben of te weinig geduld heb maar die luisteren wel, zijn al zachtaardig, niet schrikkerig, niet lomp etc. En ben zoveel in contact met dieren (ook katten, kippen, andermans paarden en geiten) dat ik mijn lichaamstaal daar echt al wel voor gebruik omdat ook op hele slechte momenten ik voor mn dieren zorg altijd.
ikkkke schreef:Sidera schreef:hmm interessant..
Ik denk dat zo'n soort therapie mij dan weer totaal niet zou helpen. Ik heb een paard en een hond, en ja die zijn een spiegel als ik chaggo ben of te weinig geduld heb maar die luisteren wel, zijn al zachtaardig, niet schrikkerig, niet lomp etc. En ben zoveel in contact met dieren (ook katten, kippen, andermans paarden en geiten) dat ik mijn lichaamstaal daar echt al wel voor gebruik omdat ook op hele slechte momenten ik voor mn dieren zorg altijd.
Therapie met assistentie van dieren kan ook veel meer inhouden dan enkel die oefening en het werken adhv lichaamstaal.
In de populaire pers lees je vaak dat contact met dieren een positief effect heeft op mensen hun welbevinden en daarom dus therapie met assistentie van dieren werkzaam zou zijn. Hoewel onder bepaalde voorwaarden, dieren effectief een positief effect kunnen hebben, houdt therapie met assistentie van dieren veel meer in dan louter het contact met het dier of het puur werken met lichaamstaal.
Maar goed, je hebt ook hierbij verschillende methodieken of modellen die gebruikt worden, sommigen al werkzamer dan anderen. En wat werkt voor de een, werkt misschien niet voor de ander...
Azmay schreef:Ik vind die therapie op zich erg nuttig maar alleen als het ook echt door een therapeut gedaan word met een gedegen psychologische achtergrond.Helaas hebben de "therapeuten" die met paarden werken vaak alleen even een weekendcursus gedaan.
Azmay schreef:Ik vind die therapie op zich erg nuttig maar alleen als het ook echt door een therapeut gedaan word met een gedegen psychologische achtergrond. Helaas hebben de "therapeuten" die met paarden werken vaak alleen even een weekendcursus gedaan.
Nico_lette schreef:De therapeute waarbij ik het doe heeft een enorme achtergrond hahah, ze begrijpt me precies waar ik doorheen ga met m'n narcistische vader
Joolien schreef:Equitherapie kan zeker een toegevoegde waarde hebben, ik heb alleen het idee dat het alleen goed werkt wanneer je niet heel bekend bent met paarden. Maar dat is een vooroordeel die ik heb hoor, geen idee hoe t echt is. Overigens zou het voor mij denk ik niet werken, ik heb moeite met assertief zijn tegen mensen, maar met paarden heb ik daar absoluut weer geen problemen mee.