Stoppen met roken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dejavu

Re: Stoppen met roken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 11:37

Goed zo, Dribbel! Als je er echt echt echt vanaf wil, merk je misschien wel dat je helemaal niet snel een situatie of periode moeilijk vindt? Ik herken wel wat je zegt: het is vrij goor om echt te zien (tandaanslag) en te horen dat je een roker bent. Neem de tijd om je hier goed aan te storen... Voor mij hielp die irritatie om er in 1 klap vanaf te zijn en er nooit meer met weemoed aan terug te denken. :)
Misschien is het leuk om je tanden lekker te laten reinigen? En vervolgens flinke stukken wandelen of hardlopen. Een soort uiterlijke en innerlijke opruiming?

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 13:00

Wauw Tica, super goed van je! En toch best raar dat het pas later komt. Je zou zeggen dat je na een paar maanden wel redelijk gewend bent? Ben vooral bang voor straks een stranddagjes, terrasjes buiten etc..

@ Dejavu: Pff ja ik kijk na elke sigaret in de spiegel of het al iets erger is geworden. Maar de drang om toch door te blijven roken was te groot! Ik had alles helemaal gereinigd in januari met het plan om te dan gelijk te gaan stoppen, maar die poging is helaas mislukt. :o
Dus wil nu eerst een maand gestopt zijn, en dan is dat inderdaad het eerste wat ik ga doen!

Hoe lang ben jij nu gestopt? En nooit een kleine terugval gehad?

Ik denk echt dat ik hier heel veel steun uit kan halen. Als het moeilijk wordt, begin ik gewoon bij pagina 1 te lezen haha! Dat geeft weer motivatie.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 17:21

Dribbel wat goed van je!

Ik ben sinds 14 januari dit jaar gestopt. Heb een training van Allen Carr gevolgt en daar veel aan gehad.

Dat momentje na het eten. Tussen hey schoonmaken van boven en beneden. Bij de koffie enz enz dat zijn koppelingen die je kwijt moet raken.
Sommige merk je na een keer of wat dat ie weg is, sommigen zijn hardnekkiger. Maar het gaat echt weg.

Mijn beste tip van de training was wel; je mag de behoefte voelen lichamelijk. Maar ga dan niet roken maar even rustig zitten (ook al is het op toilet als je in gezelschap bent) en focus je 2 minuten daarop. Dan zul je merken dat de behoefte ook weer afzakt.

Succes!!

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 17:29

Bedankt voor de tips! Ik ben er nu wel achter waar het de vorige keer mis ging..

Vandaag ging prima, tot een uurtje of 4 vanmiddag. Had gewoon de neiging om er dan maar 1 te roken maar niet gedaan natuurlijk. En toen merkte ik pas dat de drang inderdaad af zakte!! Precies wat jij ook zegt.

Zullen die middeltjes nou echt helpen?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 17:37

Ik heb geen vertrouwen in de middeltjes maar er zijn mensen in hier die er baat bij hebben en waarbij het dus wel helpt.

Ik heb er trouwens verder in mijn omgeving geen ruchtbaarheid aan gegeven. Merkte dat minder aandacht geven aan het stoppen alleen maar positief werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 17:59

Pleisters en kauwgom hielpen bij mij ook niet, daar rookte ik dwars doorheen. Met Champix begon ik sceptisch, met een houding van nou kom maar op met die wonderpillen en dat had dus wel degelijk enorm effect.
Maar ik denk dat je bewust of onbewust het toch echt zelf doet.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 20:15

Dribbel, ik ben bijna 5 jaar van het roken af en ik heb nooit een terugval nee. Ik was echt een verstokte roker.. Dik een pakje per dag ging erdoorheen.
Pleisters hebben mij wel geholpen. Wilde niet tegen die verstoorde nicotinedrang vechten. De pleisters heb ik dus rustig afgebouwd, maar ik heb ze ruim 6 weken geplakt.

Goed idee om na een maand jezelf dingen te geven; een gebitsreiniging, een lekkere bruisbal voor in bad. Noem maar op. :)

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 20:50

poes schreef:
Bij mij is het gevoel naar roken toe wel echt erg veranderd. Ik vind het nu echt vies, en ik vind het ook steeds viezer staan. Ik kijk met verbazing naar mensen die op een kluitje met opgetrokken schouders voor de deur staan te roken. Waar ik het vroeger zelf zo gezellig vond, lijkt het nu zo vreselijk :') Nu denk ik echt: arme jij, ik kan gewoon doorlopen en mijn ding doen, en jij moet hier nu verplicht 5 minuten blijven staan. Terwijl ik het vroeger echt als een pauze zag, als mijn momentje, even eruit.
Het is echt zo'n vreselijke gewoonte, ik heb er ook erg lang over gedaan voor ik toe was aan stoppen.

Precies dit heb ik ook! :j

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 21:07

Jullie geven mij echt goeie moed joh, wat fijn zo'n topic! :D
Eerste dagje zit er bijna op. Viel me heel erg mee, hoe was dit bij jullie?

Komt het ergste juist later? Gingen jullie eten om afleiding te vinden?
Of misschien iets anders?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 22:31

Ik heb niet gecompenseerd tot nu toe. Geen eten of wat dan ook.
Koste mij bijna meer moeite dan het niet roken haha :P

Eerste dag viel mij ook mee. Dag drie was bij mij het ergste lichamelijk maar toen was ik geestelijk wel op het punt dat ik wist dat dit de laatste dag was dat er nog nicotine in mijn lijf zat. Dat is na drie dagen er uit. Hield ik aan vast.

Hoe je het ook doet. Met pleisters tabletten of zo, goed is het altijd voor je lijf en gezondheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 00:47

Kyno schreef:
poes schreef:
Bij mij is het gevoel naar roken toe wel echt erg veranderd. Ik vind het nu echt vies, en ik vind het ook steeds viezer staan. Ik kijk met verbazing naar mensen die op een kluitje met opgetrokken schouders voor de deur staan te roken. Waar ik het vroeger zelf zo gezellig vond, lijkt het nu zo vreselijk :') Nu denk ik echt: arme jij, ik kan gewoon doorlopen en mijn ding doen, en jij moet hier nu verplicht 5 minuten blijven staan. Terwijl ik het vroeger echt als een pauze zag, als mijn momentje, even eruit.
Het is echt zo'n vreselijke gewoonte, ik heb er ook erg lang over gedaan voor ik toe was aan stoppen.

Precies dit heb ik ook! :j

Ik ook +:)+

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 20:20

Ik rook ook nog steeds niet, nu vijf maanden maar ik vind het ook niet stinken hoor.
Pleisters waren bij mij fijn voor het eerste zeerdoen maar was er snel mee gestopt.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 09:57

Hoi!

Wanneer was voor jullie het moeilijkste moment? Na hoeveel dagen/weken/maanden?

Ik zit vandaag op dag 4 rookvrij *\o/* . Valt me eigenlijk nog helemaal niks tegen! Vind vooral tussen 5 uur smiddags en 8 uur savonds moeilijk. En wordt sinds zondag steeds 's nachts wakker.

Nu werd me gevraagd of ik mee ging stappen met koningsnacht en twijfel zo erg!!!
Ik snap dat je het niet uit de weg moet gaan, maar ja.. zal dit nog te vroeg zijn?

Hoe pakten jullie dat aan?

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 09:58

chanicha schreef:
Ik rook ook nog steeds niet, nu vijf maanden maar ik vind het ook niet stinken hoor.
Pleisters waren bij mij fijn voor het eerste zeerdoen maar was er snel mee gestopt.

Wauw super goed! *\o/* !
Ben je er nog veel mee bezig?

hagelslagJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:07

@dribbel ik heb vooral de eerste 2-3 weken "problemen" gehad. Op verschillende momenten. Ik ben in mijn vakantie gestopt dus de eerste werkdag was een risico. De eerste keer naar de discotheek etc. En het nachts wakker worden hoort er helaas bij maar gaat in de loop van de 2-3 weken ongeveer weer weg.
Het stoppen met roken is het echt waard!

En aam de rest, hou vol! Jullie doen het goed :)

Ik ben nu al bijna 8 maanden gestopt :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:59

Ik heb niet specifiek na een bepaalde tijd/een bepaalde periode het lastig gehad, maar bij mij was het vooral met de dingen die ik weer voor het eerst deed wat ik linkte aan een sigaret.

Dus de 1e keer idd borrelen, de eerste keer na een flinke autorit, de 1e keer na een examen enz.
Vermoed dat dit best nog wel een tijdje zo blijft. De eerste bbq van het seizoen wordt ook ff onwennig denk ik.

Kan het altijd wel prima laten (in het begin nog makkelijker dan nu eigenlijk) maar het voelt wat ongemakkelijk dus ik zou wel naar Koningsnacht gaan. Maar dat zal voor een ieder verschillen.

Je kent jezelf het beste en weet ook of je dat gaat redden. Of je gaat binnenkort ff naar de kroeg in de buurt om te kijken hoe je je er bij voelt en of je dat gaat halen zeg maar.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 22:08

Geen nieuwe stoppers..?
Vandaag 10 dagen rook vrij .. het wordt nu moeilijker. Dit zag ik niet aankomen. Maar zoals iemand hier heel mooi had verwoord, roken is gewoon geen optie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 22:18

Je bent voorbij enkele heel kritieke punten Dribbel! Je moeite nu zijn "alleen maar" laatste stuiptrekkingen van het nicotine monster. Je bent allang gestopt! Volhouden!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 10:26

Precies wat Tica zegt! De momenten worden echt telkens minder (bij mij ook heftiger inderdaad na een tijdje) maar als je het nu vol houdt wordt het alleen maar makkelijker!

Ik was vanmorgen bij de huisarts en heel fijn dat je dan kan zeggen: ik rook niet meer.

Mijn broertje van 32 is namelijk afgelopen vrijdag opgenomen met ernstige hartklachten (70% verstopping van de hoofdkransslagader om zijn hart) en moet gedotterd worden.
Nav zijn klachten moeten wij allemaal onderzocht worden op erfelijkheid. Stoppen met roken was het beste wat ik had kunnen doen.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 15:50

Thanks Tica! Vandaag gaat het weer beter. Lekker veel sporten en sinds ik ben gestopt is mijn huis steeds zo netjes. :P

@ MarliesV: Dat is wel erg heftig zeg.. Gaat het nu goed met hem?
Kan me voorstellen hoe fijn het is om te zeggen dat je niet rookt!

Hoe lang zijn jullie nu gestopt?
Ben best bang voor de momenten straks met het lekkere weer. De terrasjes/stranddagjes etc!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 18:49

Ik ben ruim 3 maand gestopt. Sinds 14 januari.
Heb niet veel met data maar deze blijft wel hangen gek genoeg.

Broertje wordt morgen gedotterd in Rotterdam. Spannend maar fijn dat hij aan de beurt is. Hoe sneller hoe beter.
Na revalidatie zou alles weer goed moeten zijn. Alleen wel onderzoek nodig waar dit vandaan komt want hij leeft een gezond leven qua leefstijl en sporten.

Terrasje heb ik nog niet gehad maar wel de kroeg in ed. Op dat moment bewust bij de rokers gaan staan om die eerste keer maar gehad te hebben.
Vond mijzelf daarna gigantische stinken. Moet je nagaan wat mijn vent al die jaren rook als ik in bed kroop :o

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 08:53

Mijn poging is gestrand, had nogal veel stress en ben weer overstag gegaan. Voor de andere stoppers, heel veel succes en hou vol!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 09:05

Ahw Chanicha, kun je het niet zien als kleine terugval en doorgaan met niet roken?

Dribbel ga je nog goed?

Succes vandaag MarliesV, sterkte!!!!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 21:02

Nee dat gaat hem niet worden en voorlopig vind ik het weg goed zo.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 21:10

Hoi,
Sorry dat ik zo kom binnenvallen, maar ik vroeg me af of jullie me kunnen helpen.
Ik rook zelf niet, nooit gedaan maar wel opgegroeid tussen rokers.
Ik ben nu voor het eerst samen met een roker, hij wil graag stoppen of max eentje bij een biertje.
Ik heb hem nooit gevraagd om te stoppen, maar qua gezondheid ben ik natuurlijk voor.

Maar, kunnen jullie me vertellen hoe ik hem het beste steun? Ik leg geen druk, of probeer dat toch, maar aangezien ik zelf niet rook ken ik de verslaving niet goed.
Weet niet altijd hoe dat dan werkt.