"Mollig" is de nieuwe standaard?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: "Mollig" is de nieuwe standaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 21:20

Klopt wel hoor, we zien een laag spek op de benen en buik als "gezond", terwijl praktisch elk meisje van 16 best wat van die laagjes spek kan missen..

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 21:23

We zien een 'laag spek' juist als ongezond, terwijl dat helemaal niet waar is... Waarom zou een meisje van 16 dat moeten missen? Laat een kind van 16 lekker opgroeien zonder gezeik over zijn of haar uiterlijk, krijg je veel gelukkigere en gezondere volwassenen van. En een realistiache barbie (en preferabel realistische media representation) helpt daar ook bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 21:26

Een klein laagje vet heb je nodig voor het beschermen van je organen ja, veel meer ook niet.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 21:26

Melissaaaaa schreef:
Huertecilla schreef:
Goed gewicht = BMI.
Goed ruitergewicht = onderin BMI.

:') Is dit een grap of denk je dit echt?

Waarom? Hoe minder gewicht op de rug van een paard, hoe beter. Iedereen kan het tegendeel beweren, het is en blijft een feit. Dan kun je gaan jengelen en stampvoeten als een klein kind, het veranderd er helemaal niets aan. Ik ga met Huertecilla mee, ik zie ook liever geen mollige mensen op een paardenrug, vind het sneu en een paar 'ja maar het is niet eerlijk'-stijl posts veranderen daar niets aan. Op bokt is het natuurlijk not done zoiets uit te spreken, maar laat ik daar nu bar weinig moeite mee hebben. Ik vind dat mollige mensen (van welk niveau dan ook, van B tot ZZ licht of hoger) eerst zouden moeten afvallen voordat ze op een paard stappen. Natuurlijk komen er dan allerlei onlogische argumenten als 'hij heeft er geen last van' of, 'kijk eens hoe goed hij loopt'.. Vergetende dat het paard extra hard moet werken om hetzelfde werk voor elkaar te krijgen. Is niet persoonlijk bedoeld, want ook mollige mensen kunnen fantastische ruiters zijn, maar dat is geen vrijbrief en haalt niet spontaan een aantal kilo's weg.

edit: Ikzelf draag nog altijd liever een lichte maar stuiterende rugzak mee, dan een goed gezekerd en stabiel maar veel zwaarder gewicht.[/quote]

Dit kan mensen kwetsen, kijk uit hoe je het neerzet. Soms is afvallen moeilijk, het is genetisch bepaald of je mollig/mager/wit/bruin bent en dat zou dus betekenen dat ik of andere mensen die ik ken er en zelf ook erg mee zitten niet meer mogen doen waar hun leven om draaid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 21:31

De meerderheid van de mensen is gewoon te dik door verkeerde eetgewoonten en/of bewegingsgewoonten. Daarnaast, waarom zou je je gekwetst voelen? Mensen die te dik zijn doordat het genetisch bepaald is, zijn ook te dik. Ze kunnen er niets aan doen- ja, dat vind ik heel erg sneu voor ze, maar feit ís en blijft dat ze dan alsnog te dik zijn. Iemand van (bijvoorbeeld) 130 kilo met een lengte van 1.70 is gewoon te dik. feit. Of het nou komt door liters cola, Mc Donalds of door slechte genen maakt geen ruk uit. Het is gewoon teveel.
Iemand minderwaardig noemen/uitschelden/kleineren omdat ze dik zijn, dát is kwetsend.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 21:33

Rebeccaa schreef:
De meerderheid van de mensen is gewoon te dik door verkeerde eetgewoonten en/of bewegingsgewoonten. Daarnaast, waarom zou je je gekwetst voelen? Mensen die te dik zijn doordat het genetisch bepaald is, zijn ook te dik. Ze kunnen er niets aan doen- ja, dat vind ik heel erg sneu voor ze, maar feit ís en blijft dat ze dan alsnog te dik zijn. Iemand van (bijvoorbeeld) 130 kilo met een lengte van 1.70 is gewoon te dik. feit.
Iemand minderwaardig noemen/uitschelden/kleineren omdat ze dik zijn, dát is kwetsend.

Je hebt een punt maar dat bericht en ook dit bericht kunnen anders neer gezet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 21:35

Hoezo? Als ik het anders neerzet blijft er hetzelfde staan hoor.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 21:38

Dan komt het minder hard over.

Dus jullie vinden dat ik moet stoppen met paardrijden, een van de paar sporten die ik kan met mijn voeten, omdat ik te dik zou zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 22:09

Dat zie jij mij nergens zeggen,
verder zou ik ook niet alles wat je leest gelijk te persoonlijk opvatten; dan ga je het nog zwaar krijgen in je verdere leven.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 22:11

Nee maar het is zielig voor de paarden waar ik evt. Op zou gaan rijden.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 22:49

eclair98 schreef:
Dan komt het minder hard over.

Dus jullie vinden dat ik moet stoppen met paardrijden, een van de paar sporten die ik kan met mijn voeten, omdat ik te dik zou zijn.

Ben jij te zwaar dan? Oogt helemaal niet zo in je profiel, denk dat het wel mee valt.

Je bent 14 meid, in de groei, neem het niet zo persoonlijk op, niemand vindt dat je moet stoppen met rijden, echt niet.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 00:25

Als je té dik bent voor je paard heb je nooit en te nimmer een smoesje.

'Ik kan er niks aan doen dat ik dik ben', het paard kan er ook niks aan doen, het is dus vreselijk egoïstisch om van JOU probleem dat van het paard te maken. Hoe je het ooit ook gaat wenden of keren, te zwaar is te zwaar, no mather wat de reden is.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 01:44

Wat hier gezegd wordt over dat het nieuwe 'rolmodel' mollig zou zijn heb ik persoonlijk niets van gemerkt.
Wel dat sommige topmoddellen iets meer wegen dan eerst of er voor iéts vollere modellen wordt gekozen dan eerst.
Zelf vind ik dit iets positiefs omdat er heel wat meisjes (en jongens) juist door alle media (en vergeet photoshop niet) willen meten, wat misschien zelfs wel tot een eetstornis kan leiden.

Ik heb op foto's of tv wel eens modellen gezien waarbij het echt vel over been was, dit vind ik niet kunnen in een rol waarbij zoveel mensen je zien en op je willen lijken. Ik praat hier niet over zomaar dun, maar echt veeeeel te laag bmi.

Zelf heb ik uit iedere test een gezond gewicht. In principe kan ik redelijk eten wat ik wil, maar moet wel blijven opletten. Ik weet ook hoe moeilijk het kan zijn voor sommige om aan te komen.

Het valt me wel steeds meer op (laatst ook zwembad)hoe ontzettend veel mensen er en behoorlijk buikje hebben tot gewoon echt een hele dikke buik. Iemand hoeft van mij echt geen 6pack te hebben, maar wat ik dan voorbij zie komen....
Zeker bij jonge kinderen zie ik het steeds vaker. Er wordt de dag van vandaag gewoon echt teveel en te vet gegeten.
Best logisch, want verse producten zijn vaak een stuk duurder.

Maargoed, zolang iemands gewicht gezond is of gewoon goed eet, hoor je mij niet klagen :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 08:40

NeverGiveUp schreef:
niemand vindt dat je moet stoppen met rijden, echt niet.

Hoho, voor mij spreek jij niet.
Ik heb geen mening want geen data, maar zeg dus ook niet dat is vindt dat ze niet tijdelijk moet stoppen in het welzijnsbelang van haar paard.
Ik schrijf wel degelijk dat iemand met onnodig overgewicht zich moet afvragen of rijden wel ethisch verantwoord is.
Ik stap zelf ook niet op mijn paarden tot ik vind dat ik niet onnodig teveel weeg.
Mollig mag dat mode zijn wegens gebrek aan discipline, het is wel gewoon onnodige belastig van een paard en dus onnodige belasting van diens welzijn.

Op het moment ben ik overigens weer keurig op gewicht en loop elke middag met mijn gf om haar te motiveren ook een gezonder gewicht te bereiken en dan weer samen te kunnen paardrijden. Ben ook solidair met ´dieet´. Ga dus wat ónder wat voor mij optimaal is, doch dat is nog steeds binnen gezond en voor de paarden alleen maar prettiger.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 10:43

Mollig is natuurlijk niet meteen gelijk aan te zwaar voor je paard. Als iemand van 1.55m mollig is en pakweg 65 kilo weegt is dat een heel acceptabel gewicht voor een paard.
Bij mollig heb je het ook nog eens over een normale verdeling van het vet.

In een maatschappij waarin graatmager als normaal wordt gezien, ben je al snel mollig. Terwijl je het heel vaak over een totaal normaal postuur hebt voor vrouwen.

Als er sprake is van een overgewicht in een mate dat je er last van hebt, dan moet je er iets aan doen voor je eigen gezondheid.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 10:47

Huertecilla schreef:
NeverGiveUp schreef:

Ik heb geen mening want geen data, maar zeg dus ook niet dat is vindt dat ze niet tijdelijk moet stoppen in het welzijnsbelang van haar paard.
Ik schrijf wel degelijk dat iemand met onnodig overgewicht zich moet afvragen of rijden wel ethisch verantwoord is.
Ik stap zelf ook niet op mijn paarden tot ik vind dat ik niet onnodig teveel weeg.
Mollig mag dat mode zijn wegens gebrek aan discipline, het is wel gewoon onnodige belastig van een paard en dus onnodige belasting van diens welzijn.

Op het moment ben ik overigens weer keurig op gewicht en loop elke middag met mijn gf om haar te motiveren ook een gezonder gewicht te bereiken en dan weer samen te kunnen paardrijden. Ben ook solidair met ´dieet´. Ga dus wat ónder wat voor mij optimaal is, doch dat is nog steeds binnen gezond en voor de paarden alleen maar prettiger.

Hallo dat kind is 14 en helemaal niet te dik dus denk even na!

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 10:47

Huertecilla schreef:
NeverGiveUp schreef:

Hoho! Je maakt even denkfout!
Je redeneert in relatieven ipv absoluut.
Het gaat bij de belasting van paard om absolute getal van aantal kg's. Niet relatief hoe de kg's tov lengte is, dan heb je het over estetisch ipv etisch.....

Iemand van 1.50 die mollig is kan nog steeds lichter zijn dan iemand van 1.80 die slank is..........zelfde als vrouw vs man, zelfde postuur en man meestal aantal kg zwaarder ivm meer spiermassa.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 10:49

Lusitana, dus jij vindt iemand van 1m55 en 65 kilo mollig?
Ik denk dat dit juist het probleem is en dat we zo ook vaak naast elkaar praten.
In mijn ogen is dit echt dik.
Ikzelf ben 1m58 en ik weeg 51 kilo en ik vind dit juist goed (mag nog wel wat af zelfs ). Om mijzelf met meer dan 10 kilo extra te zien? Ik zou dan echt wel dik dik zijn. :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 10:55

Nee, ik zeg dat ALS iemand van 1.55m mollig IS.
Gewoon lengte bij gewicht zegt niet zoveel. Je kunt wel borsten hebben van 6 kilo bij elkaar, om maar wat te noemen.

Over het algemeen geldt voor mensen dat je minder weegt dan je lengte min 1 meter bij een ideaal gewicht. Daarom nam ik zo even 10 kilo meer dan lengte min 1 meter. (afwijkingen voor jonger dan 25 en ouder dan 40 ofzo). Het is een FICTIEF voorbeeld, om aan te geven dat mollig niet meteen te zwaar voor een paard is.

Het is dus je eigen invulling van het plaatje.

Van mij part noem jij die persoon moddervet. Het blijft niet te zwaar voor het paard.

En even over hoe (ideaal) gewicht kan verschillen per persoon, mijn zus is 1 cm kleiner dan ik. Toen ze graatmager was, woog ze 58 kilo. Toen ik graatmager was woog ik 48 kilo. Ze heeft duidelijk een zwaarder skelet....met name door een breder en zwaarder bekken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:22

Killyenn schreef:
We zien een 'laag spek' juist als ongezond, terwijl dat helemaal niet waar is... Waarom zou een meisje van 16 dat moeten missen? Laat een kind van 16 lekker opgroeien zonder gezeik over zijn of haar uiterlijk, krijg je veel gelukkigere en gezondere volwassenen van. En een realistiache barbie (en preferabel realistische media representation) helpt daar ook bij.

Juist pubermeiden hebben door invloed van hormonen meer vet op de buik en benen en kunnen daar niks aan doen. Het hoort daar en ze groeien daar weer uit en idd op die leeftijd moeten ze niet bezig zijn met wat de weegschaal aangeeft. Ze zijn op hun mooist, maar vinden zich lelijk omdat ze elkaar gek maken met hoe ze er uit zouden moeten zien.
Een gewicht proberen te hebben dat niet bij je hoort is veel erger. Dat tast je gezondheid aan. Niet je pubervet.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:17

Ik ben 1.60 en heb absoluut overgewicht, maar geen gewicht wat per definitie een paard in de weg zit ;) ik weeg 70 kilo, in mijn ogen geen bedreigend gewicht voor een gemiddelde D-E pony of paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:57

Naast het feit dat je gewoonweg te zwaar kan zijn voor je paard, kan je gewicht, ook al ben je niet perse zwaar, je paard toch in de weg zitten.
Bijvoorbeeld: Heb je een grote derriere, maar heb je strikt genomen niet een te hoog BMI, dan kan het nog zo zijn dat je een grote inchmaat zadel moet, die eigenlijk te groot is voor de rug van je paard.

Daarbij ben ik sterk van mening dat je zowel met lichtrijden als met doorzitten je paard in de weg kan zitten, als je bovenin een gezond BMI zit. Wanneer je bovenbenen en derriere wat aan de grote kant zijn, dan ben je gewoon trager in je bewegingen, en wat ik vaak zie is dat het achterwerk het zadel 2 keer raakt. Dit is gewoon belastend voor een paard.

Overigens was dit alleen even inhakend op hetgeen op deze pagina is gezegd.
Ik ben met name nieuwsgierig naar waarom sommige mensen te zwaar zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:46

Damned schreef:
Lusitana, dus jij vindt iemand van 1m55 en 65 kilo mollig?
Ik denk dat dit juist het probleem is en dat we zo ook vaak naast elkaar praten.
In mijn ogen is dit echt dik.
Ikzelf ben 1m58 en ik weeg 51 kilo en ik vind dit juist goed (mag nog wel wat af zelfs ). Om mijzelf met meer dan 10 kilo extra te zien? Ik zou dan echt wel dik dik zijn. :)

Agree, ik ben even lang en ik zou met 65 kilo echt waanzinnig dik zijn. Ik blijf altijd onder de 55 (en dat weeg ik dan bijvoorbeeld in de januari maand, na alle feestdagen..) en over het algemeen zit ik het liefste onder de 53. En zelfs met dat gewicht mag er nog best wel wat af.. :+

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:47

Nou ik ben niet met mijn 70 kilo waanzinnig dik hoor :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:50

Ik zou jou persoonlijk (dus mijn mening) niet meer in de categorie "mollig" indelen.. :n