B12 Tekort Deel ll

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mowgli7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 13:41

Ik durf niet meer naar een andere dokter te gaan.
Had het in het ziekenhuis aangegeven maar die arts ging helemaal te keer.
Stichting b12 zijn geen artsen en die weten het niet, je moet naar de echte dokters luisteren.
En ik zeg je dat je niks heb. De waarde is goed, vanaf 125 kan je eventueel iets tegen krijgen maar nu niks en als je ons niet gelooft moet je ook niet naar doktoren gaan.
Dus ik laat het er maar bij zitten tot dat het zo erg verlaagd is dat het nodig is..

MoSt81

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:35

He bah, echt niet normaal hoe ze met mensen met B12 tekort omgaan...
Als je naar een andere dokter wilt is dat gewoon je goed recht. Het kan zoveel verschil uitmaken.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 17:32

Sorry maar laat je je dat vertellen? Artsen zijn god niet en weten ook niet alles.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 17:46

Mowgli7, ik had onlangs een topic geopend en mijn vermoeden is ook dat mijn klachten (gedeeltelijk?) komen van B12 tekort (ik had een waarde van rond de 160, die vermoedelijk vertekend was door een vitaminesupplement dat ik nam, half jaar eerder was m'n waarde namelijk ergens in de 80 en heb geen injecties gehad). Kreeg een berichtje van een bokker dat je ook smelttabletjes kan bestellen met hoge dosering en dat dat vaak wel goed wordt opgenomen. Daar heb je geen dokter voor nodig (mijn HA gelooft het namelijk ook helemaal niet). Dus ik ga dat proberen :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 18:12

mowgli7 schreef:
Ik durf niet meer naar een andere dokter te gaan.
Had het in het ziekenhuis aangegeven maar die arts ging helemaal te keer.
Stichting b12 zijn geen artsen en die weten het niet, je moet naar de echte dokters luisteren.
En ik zeg je dat je niks heb. De waarde is goed, vanaf 125 kan je eventueel iets tegen krijgen maar nu niks en als je ons niet gelooft moet je ook niet naar doktoren gaan.
Dus ik laat het er maar bij zitten tot dat het zo erg verlaagd is dat het nodig is..

Is Dronten/Lelystad te doen voor jou? J.J.A Auwerda is een hele goede internist, die B12 tekort serieus neemt :)

mowgli7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 21:11

Daphne__ : Helaas is dat niet in de buurt.
Hvelreki : Ik stuur je even een pbtje.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 23:10

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 00:44

Jep, ik kom mij melden, helaas!

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 14:45

Wat is je waarde Mieke Cunna?

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 16:22

Ik heb een hoop symptomen en de huisarts heeft sterk vermoeden omdat ik al jaren maagbeschermers slik. vanmorgen bloed geprikt hoop volgende week meer te horen.

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 15:55

Mijn waarde was 150 en ik heb advies gehad zuigtabletjes bij de drogist te halen.
Heb ze nu gekocht van Vitalize.

ano0uk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 20:58

En helpt het Mieke_Cunna?
Ik mocht na lang zeuren eindelijk B12 prikken bij de huisarts.

Door mijn suikerziekte type 1 loop ik bij een internist die aan gaf dat mijn moeheid niet door de suiker kwam. Hij raadde aan om B12 te prikken maar ik moest naar de huisarts omdat dit niets met mijn suiker te maken had. Ik naar de huisarts.. Daar geloofde hij niet in. van de week toch maar weer terug omdat de moeheid niet te doen is en mocht ik eindelijk prikken! Ook al nam hij mijn moeheid totaal niet serieus.

Hoorde vanmiddag dat de test gewoon goed was.. 157 zei de assistente. Nu lees ik op internet dat er nog verder onderzoek gedaan moet worden zeker onder de 200 en klachten die wijzen op B12. Mijn huisarts werkt niet mee dus morgen op zoek naar een andere! Zou zo fijn zijn om eindelijk de oorzaak van die moeheid te weten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 21:53

Tussen de 250 en 400 is grijs gebied. Voor de een is het voldoende en ander niet.

Ik zou toch aandringen op injecties.

Mijn zusje heeft waarschijnlijk ook te kort. Eerste x waarde van 412 en 2de x 401. Dus als ie nu weer zakt krijg ze ook injecties. De symptomen kloppen wel met een te kort.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 22:13

Injecties beginnen bij mij nu echt te werken, na hoeveel injecties betoonde jullie echt verschil te merken? En daarna nog eens B12 geprikt?

Helaas nu ook nog trombose er bij gekregen, medisch kneus.

Moet wel zeggen dat de plek waar geprikt is direct na t prikken nog een aantal uur flink gevoelig blijft. Ook eens sub cutaan geprikt, maar toen ging ik van m'n stokje... al deed dat dan weer totaal geen pijn en ook niet gevoelig daarna.
Erg irritant, want t prikken zelf doet absoluut geen pijn of zo. Dag er na ook geen stijfheid of iets dergelijks... Ochja. Nemen t maar voor lief, haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 22:19

Ik merkte al naar een paar injecties verschil. Gegeven moment kreeg ik van de huisarts te horen dat mijn waardes veelste hoof waren :+ dus maar even uitgelegd dat de waarde na de injecties niet meer betrouwbaar is. En dat ze anders even contact moest opnemen met mijn hematoloog. Daarna nooit weer wat er over gehoord.

Altijd als ik weer aan een injectie toe ben, heb ik zere knieën. Maar binnen een uur is dat weer verdwenen als ik injectie heb gezet. Bij mij is de plek ook altijd even gevoelig.

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 16:38

Hier merk ik heel weinig verschil, ik ga nu 2x daags zo'n tablet opzuigen. Kijken of dat zoden aan de dijk zet.
Volgende week bel ik de huisarts.

ano0uk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 21:50

Mieke_Cunna inmiddels al wat vooruitgang?

Ben vandaag voor de laatste keer bij de psycholoog geweest (die zit toevallig intern bij de huisartsengroep).
Hij had tijdens ons gesprek ook even naar de ins en outs van B12 gekeken en gaf aan gewoon terug gaan en eisen dat je een proefbehandeling krijgt. De huisarts had nota bene zelf van de week tegen de psycholoog aangegeven dat steeds meer mensen via internet een eigen diagnose stellen en dat hij daar meer mee moet leren omgaan.. Ben benieuwd!

ano0uk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 21:53

Glossi schreef:
B12 tekort

De behandeling van een B12 tekort bestaat uit injecties. Het is belangrijk om een goeie opstartdosis te krijgen. De opstartdosis is 10 injecties in 5 tot 10 weken. Daarna kun je bij neurologische klachten door gaan met 1 tot 2 injecties per week gedurende bijv. 2 jaar. Ook bij te weinig resultaat kan er door gegaan worden met 1x per week een injectie om het daarna rustig af te bouwen tot je geen klachten meer hebt. Daarna kun je overgaan naar 1x per maand/of 2 maand 1 injectie.

Wanneer beginnen de injecties te werken? De een zal na 1 injectie al verbetering vernemen, de ander pas na een aantal injecties. Dit zal ook van je tekort af hangen. Als je al jaren lang een tekort hebt kun je er niet vanuit gaan dat je lichaam na 1 injecties al helemaal is hersteld. Je lichaam zal daar tijd voor nodig hebben. Het kan tot ongeveer 15 injecties duren voor je verbetering merkt. Mocht je na 15 injecties nog niet verbetering vernemen is het verstandig om een aanvullend onderzoek te doen naar folium, ferritine en B6. Als een tekort aan een of meerdere van deze vitaminen/mineralen hebt is de werking van de B12 injecties beperkt.

Goed om dit te lezen trouwens! Kan ik mijn onwetende huisarts alvast inlichten :)

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 22:19

Ik ga weer bestellen uit Duitsland. Wil je mee bestellen dan graag pb'tje :)

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 02:02

Ano0uk hopelijk wil je ha nu meewerken.

Jen ik had graag met je mee besteld, maar vertrek zo voor vakantie. Dus is even niet zo handig helaas.

Heb gisteren mijn moeder voor het eerst laten prikken. Zat vandeweek een half uur te wachten bij de ha. Had gewoon een afspraak maar kennelijk hadden de assistentes het druk. Was er zo klaar mee dus ben weg gegaan en heb gevraagd of mijn moeder wilde prikken. Een heel stuk makkelijker.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 02:30

Moeders zijn heel handig voor prikken, mijne doet het ook bij mij :+

Ik moet nodig weer prikken... Zie weer dingen die er niet zijn -O- Maar heb sinds een maand ongeveer, zonder reden grote blauwe plekken op mijn bovenbenen. En ik kan alleen maar prikken in mijn linkerbeen, die er dus helemaal onder zat... Ga geen naald in een blauwe plek steken :+
Maar de blauwe plekken zijn bijna weg, morgen dus prikken, voor er weer nieuwe zitten en ik weer niet kan prikken.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 04:09

Ja echt ideaal. Was lang geleden dat ze im geprikt had. Maar ging goed en ze wil het ook wel blijven doen.

Raar die blauwe plekken. Heeft dat dan ook met het tekort te maken?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 03:52

Mijn moeder had het nog nooit gedaan toen ze mij voor de 1e keer ging prikken :') In het begin deed mijn zus het, die prikte alijd paarden, dus wou ze mij ook wel doen ( :+ ). Maar mijn zus vond dat ik teveel zeurde (Ja, ik ben er klaar voor... NEEEEE, wacht nog heel even! := ) en mijn moeder leek het wel leuk om eens te proberen, dus vanaf dat moment prikt zij me _O-
Ik heb zelf wel geleerd IM te prikken, dus kon wel zeggen hoe ze het moest doen.

Binnenkort wil ik weer beginnen met oefenen om het zelf te doen... Weet hoe het moet, maar krijg de naald niet in mijn been, automatisch stop ik voor hij mijn been in gaat }:0 Met de assistent wel eens samen de naald erin gedaan en dan kan ik het verder zelf wel, maarja als ik dan toch hulp nodig heb, dan laat ik het liever doen.

Of de blauwe plekken door het tekort komen... Ik weet het niet. Ik prik al meer dan 4 jaar en zo erg als nu, heb ik het nog nooit gehad. Heb ook al een poosje bijna elke avond verhoging (38), wou een poosje afwachten of het vanzelf over ging, maar ga nou wel een afspraak maken bij de huisarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 12:06

Daphne__ schreef:
Mijn moeder had het nog nooit gedaan toen ze mij voor de 1e keer ging prikken :') In het begin deed mijn zus het, die prikte alijd paarden, dus wou ze mij ook wel doen ( :+ ). Maar mijn zus vond dat ik teveel zeurde (Ja, ik ben er klaar voor... NEEEEE, wacht nog heel even! := ) en mijn moeder leek het wel leuk om eens te proberen, dus vanaf dat moment prikt zij me _O-
Ik heb zelf wel geleerd IM te prikken, dus kon wel zeggen hoe ze het moest doen.

Binnenkort wil ik weer beginnen met oefenen om het zelf te doen... Weet hoe het moet, maar krijg de naald niet in mijn been, automatisch stop ik voor hij mijn been in gaat }:0 Met de assistent wel eens samen de naald erin gedaan en dan kan ik het verder zelf wel, maarja als ik dan toch hulp nodig heb, dan laat ik het liever doen.

Of de blauwe plekken door het tekort komen... Ik weet het niet. Ik prik al meer dan 4 jaar en zo erg als nu, heb ik het nog nooit gehad. Heb ook al een poosje bijna elke avond verhoging (38), wou een poosje afwachten of het vanzelf over ging, maar ga nou wel een afspraak maken bij de huisarts.

Komt omdat het onnatuurlijk is om jezelf 'pijn' te doen. Ik heb ook nog elke keer weer een geestelijk gevecht met mij zelf. In het begin duurde het wel een half uur voordat ik mij zelf durfde te spuiten. Nu nog 30 seconden.

Mijn moeder die verzorgende IG is. Dus ook bij haar zorgvragers mag injecteren, die ook het ook niet bij haar zelf hoor. Ik mag het altijd doen. En bij mijn moeder jens ik de naald er zo in }>

ano0uk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 22:59

Hoe lang zijn de naalden die jullie gebruiken? Ivm mijn suikerziekte prik ik mezelf 4x per dag maar wel met een naaldje van 0,5 cm.. Ben doodsbang voor naalden :o
En prikken jullie altijd in je been?

Maandag naar de huisarts om een proefbehandeling te eisen..