ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:28

rensiepensie schreef:
Wow... Wat kort door de bocht dat je geen add zou hebben als je een verhaal kunt typen. Het is juist typerend dat je je onwijs kunt verliezen in details. Een een verhaal van 5 A4tjes op bokt zit te typen ( en te corrigeren) terwijl je eten aanbrandt, je wasmachine al 5 uur klaar is, je hond van ellende maar in de kamer piest, en je kinderen nog steeds op het schoolplein staan...

Precies of er staan 7 paarden al 18 minuten te wachten op hun lunch...

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:36

melaniepk schreef:
Ik heb ook altijd op het puntje van mijn tenen gelopen en het leven geleefd zoals het "hoort"

Maar... Dat heeft er wel voor gezorgd dat ik even helemaal de weg kwijt was en mijn lichaam ging protesteren :=
Ik vind dus dat je niet te snel mag roepen dat iemand zich er achter verschuilt als je diegene niet kent ;) ik had destijds nog geen diagnose maar nu ik die wel heb weet ik hoe ik het kan voorkomen om niet weer in oude doordruk gewoontes te vervallen.
Nu weet ik dat ik soms even pas op de plaats moet maken en een stapje terug moet doen om te zorgen dat ik niet weer het schip in ga ;)

Ik ben het dus wel eens met het feit dat je je niet moet verschuilen achter je ADD oid maar oordeel niet te snel als je niet weet over wie je dit zegt.

Ik had het niet tegen jou persoonlijk. Maar ik denk toch wel aan zo'n 50% van de mensen die een diagnose hebben gekregen, en kijkend naar alleen al de mensen die ik ken. Of kijkend naar de mensen uit mijn behandel groep, of naar de Posts van mensen in dit topic.. Ik roep niet zomaar iets.

Ik zeg op het eind ook juist te accepteren wat je niet kunt veranderen. Want blijven vechten daartegen heeft absoluut geen zin. Maar hetgeen waar je wel iets aan kan doen, daar moet je je niet achter verstoppen. En vergeef mij, maar die indruk krijg ik toch wel sterk van een aantal mensen.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:36

melaniepk schreef:
Ik heb ook altijd op het puntje van mijn tenen gelopen en het leven geleefd zoals het "hoort"

Maar... Dat heeft er wel voor gezorgd dat ik even helemaal de weg kwijt was en mijn lichaam ging protesteren :=
Ik vind dus dat je niet te snel mag roepen dat iemand zich er achter verschuilt als je diegene niet kent ;) ik had destijds nog geen diagnose maar nu ik die wel heb weet ik hoe ik het kan voorkomen om niet weer in oude doordruk gewoontes te vervallen.
Nu weet ik dat ik soms even pas op de plaats moet maken en een stapje terug moet doen om te zorgen dat ik niet weer het schip in ga ;)

Ik ben het dus wel eens met het feit dat je je niet moet verschuilen achter je ADD oid maar oordeel niet te snel als je niet weet over wie je dit zegt.

Daarom dat ik het ook heel 'voorzichtig' typte :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:40

mijn probleem is dat ik soms iets te hard mijn best doe om niet te laten zien dat ik ADD heb. Hierdoor willen mensen wel eens zeer negatief reageren als mijn ADD wel komt opspelen en is er dus ook totaal geen begrip voor. Net zoals dat ik bijvoorbeeld telkens hooft schrijf in plaats van hoofd, dit is omdat ik met spellingcorrecties typ maar hooft gewoon word goedgekeurd en dan lees ik daar dus gewoon over heen. Maar je wil niet weten hoe vaak mensen die "fouten" corrigeren en hoe irritant dat voor mij dan is. Ik doe tenminste mijn best om mezelf verstaanbaar te maken, een zin veranderd niet ineens als ik hoofd met een t schrijf. De betekenis blijft hetzelfde, enkel een foutje, wat menselijk is. Ik heb ook "gewoon" dyslexie. Al valt die mate gelukkig nog mee vergeleken met ADD, dus kan er prima mee leven, lees of schrijf dingen alleen wel eens verkeerd, oliebol happens nietwaar? :))

Maar geen volledige zinnen schrijven, geen leestekens, alinea's etc, ja sorry, dat heeft in mijn ogen helemaal nada nopes met ADD te maken. JUIST als ADD'er wil je wat rust in je tekst hebben, want anders is het helemaal niet leesbaar. Als iemand een topic opent met 1 fiets grote lap tekst zonder rust pauzes neem ik niet eens de moeite om het te lezen want dat kan ik gewoonweg niet. Die concentratie kan ik dan niet bij mezelf opbrengen, dat kunnen niet-ADD'ers niet eens bij zo'n eindeloze tekst :') rust heb je nodig voor de geest, je moet een begin en een eind zien en daar naar toe kunnen lezen.

Verder kan ik prima banketstaaf, geen problemen mee :))

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:41

xXVeronaXx schreef:
melaniepk schreef:

Daarom dat ik het ook heel 'voorzichtig' typte :)

Lol...Haha ja nog zo'n uitdaging. Eerst denken, dan doen. Niet impulsief de helft van de mensen op dit forum veroordelen. Foei. Tijd voor een ritalin....

Not

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:43

lifaya schreef:
mijn probleem is dat ik soms iets te hard mijn best doe om niet te laten zien dat ik ADD heb. Hierdoor willen mensen wel eens zeer negatief reageren als mijn ADD wel komt opspelen en is er dus ook totaal geen begrip voor. Net zoals dat ik bijvoorbeeld telkens hooft schrijf in plaats van hoofd, dit is omdat ik met spellingcorrecties typ maar hooft gewoon word goedgekeurd en dan lees ik daar dus gewoon over heen. Maar je wil niet weten hoe vaak mensen die "fouten" corrigeren en hoe irritant dat voor mij dan is. Ik doe tenminste mijn best om mezelf verstaanbaar te maken, een zin veranderd niet ineens als ik hoofd met een t schrijf. De betekenis blijft hetzelfde, enkel een foutje, wat menselijk is. Ik heb ook "gewoon" dyslexie. Al valt die mate gelukkig nog mee vergeleken met ADD, dus kan er prima mee leven, lees of schrijf dingen alleen wel eens verkeerd, oliebol happens nietwaar? :))

Maar geen volledige zinnen schrijven, geen leestekens, alinea's etc, ja sorry, dat heeft in mijn ogen helemaal nada nopes met ADD te maken. JUIST als ADD'er wil je wat rust in je tekst hebben, want anders is het helemaal niet leesbaar. Als iemand een topic opent met 1 fiets grote lap tekst zonder rust pauzes neem ik niet eens de moeite om het te lezen want dat kan ik gewoonweg niet. Die concentratie kan ik dan niet bij mezelf opbrengen, dat kunnen niet-ADD'ers niet eens bij zo'n eindeloze tekst :') rust heb je nodig voor de geest, je moet een begin en een eind zien en daar naar toe kunnen lezen.

Verder kan ik prima banketstaaf, geen problemen mee :))

Hahaha en dan vergeet je nog de prachtige scheldwoorden die bokt zo mooi veranderd, waardoor het helemaal nog goed te volgen is, hahaha

Rennie89

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:46

gewoon die bokt-censuur uitzetten :D

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:49

Hahaha

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:31

Hebben jullie dat trouwens ook, dat als je iemand 1 keer gezien hebt je ze de volgende keer weer herkend, zonder dat je kennis hebt gemaakt oid. En als je eens een naam bij een persoon hebt gehoord je deze ook niet Meer vergeet. En als je dan iemands gezicht moet onthouden ( omdat iemand iets vraagt in de AH en jij achter gaat kijken of het er nog is ) je die persoon echt niet meer weet te herkennen!
Of ben ik de enige die dat heeft?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:32

enkel als deze persoon mijn interesse heeft gekregen :')

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:02

Bij mij ook, alleen als ik diegene heeeel interessant vind. Ik ben niet zo goed in namen onthouden.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:10

Oké dan is het gewoon een kwaaltje van mezelf dus haha!

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:16

Oh bij mij blijven de gezichten wel hangen, maar de namen niet. Het is dan meestal het baasje van ... Of de moeder van...of de man die ik altijd in de kroeg tegen kom. Ik onthoudt mensen aan de hand van waar ik ze van ken. Maar op mijn werk is het altijd lastig geweest... Na een jaar wist ik sommige mensen nog steeds niet bij naam te noemen. Was wel een groot bedrijf met zo'n 60 mensen op locatie. Maar toch. Staat zo stom.

Ik werkte als service adviseur bij een autodealer. Dan sta je sochtends met een klant een kwartier zijn auto te bespreken, en schud je zijn hand, hebt hem twee keer aan de telefoon, maar hij dan zijn auto op komt halen heb je geen flauw idee meer wie het is, of bij welke auto hij hoort. Ik kan je vertellen dat het zweet elke dag op mijn voorhoofd stond, en ik regelmatig rood aanliep van schaamte.

Een van de redenen waarom dat werk absoluut niet geschikt voor mij was. Maar dit was nog wel het minst grote probleem.

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:14

Ik kom even het gesprek onderbreken :D
Moet om kwart over 8 voor het eerst sinds 2 jaar weer pianospelen voor publiek en ik ben zooooo zenuwachtig... Ik loop al de hele middag doelloos door het huis, echt, ADD is ineens met factor 10 vermenigvuldigd. Eigenlijk zou ik nog een beetje moeten studeren, maar ik kan gewoon niet langer dan.. een paar seconden m'n aandacht ergens bijhouden, ik ben alleen maar bezig met ooo, vanavond gaat het gebeuren.

Ik word er helemaal GEK van _-:( :):)

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:16

O jee, ik kan het me zo goed voorstellen. Rensiepensie, heel herkenbaar, ik heb het ook bij klanten. Dus voordat klanten langskomen ben ik ook alle aantekeningen aan het doorspitten haha. Bang dat ik iets vergeet. En soms denk ik dat ik al iets gezegd heb, blijkt dat niet zo te zijn of andersom :+

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:41

Succes vanavond Lady_M ;) Neem een pilletje :P

AD(H)D als excuus gebruiken en dergelijke is ook alleen maar jezelf tegenwerken. Er komen vanzelf momenten waarbij dat toch echt niet meer werkt.
Het is overigens ook helemaal niet gek dat je als AD(H)D'er hoog scoort op testen voor bipolaire stoornissen, borderline, autisme etc. Die dingen hebben allemaal overlap met elkaar, en AD(H)D'ers hebben ook toch wel een grotere kans op depressies ed. Zeker borderline en AD(H)D hebben een aantal kenmerken die op elkaar lijken of zelfs hetzelfde zijn. Er zijn best wat mensen die de diagnose 'borderline' gekregen zullen hebben, terwijl ze eigenlijk AD(H)D hebben..

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:54

Namen kan ik ook nooit onthouden, echt een drama. Gezichten trouwens wel, en als iemands gezicht indruk maakt kan ik als ik daar eenmaal de naam bij weet de naam wel weer onthouden. (Dit kan om van alles zijn, niet perse omdat ze aantrekkelijk zijn, maar bv door hun kledingstijl of juist omdat ze iets opvallends hebben).

Ik heb vandaag trouwens weer een gesprek gehad over mijn uitslagen en nu gaan ze ermee naar de ADD experts. Dus nog even afwachten. :7

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 16:58

rensiepensie schreef:
melaniepk schreef:

Ik had het niet tegen jou persoonlijk. Maar ik denk toch wel aan zo'n 50% van de mensen die een diagnose hebben gekregen, en kijkend naar alleen al de mensen die ik ken. Of kijkend naar de mensen uit mijn behandel groep, of naar de Posts van mensen in dit topic.. Ik roep niet zomaar iets.

Ik zeg op het eind ook juist te accepteren wat je niet kunt veranderen. Want blijven vechten daartegen heeft absoluut geen zin. Maar hetgeen waar je wel iets aan kan doen, daar moet je je niet achter verstoppen. En vergeef mij, maar die indruk krijg ik toch wel sterk van een aantal mensen.

Ik voelde me ook niet persoonlijk aangesproken hoor :) het was meer dat ik weet hoe vervelend het kan zijn als men zegt je verschuilt je achter iets (is overigens nooit tegen mij gezegd omdat ik toen de diagnose nog niet had) terwijl je zelf zo je best doet en jezelf daardoor uit het oog verliest...

Ik begrijp overigens wel waar het vandaan komt hoor, er zijn inderdaad mensen die al snel zeggen "daar kan ik niets aan doen, dat komt door mijn stoornis" en dat bij elk struikelpunt zullen zeggen zonder eerst echt iets geprobeerd te hebben :j
Wat ik bedoelde is dat er ook heel veel mensen al snel roepen, oh heb je haar weer met dr stoornis, die stelt zich ook mooi aan... terwijl diegene zelf alle moeite doet om het hoofd boven water te houden. en dan denk ik wel eens, "put a sock in it" :))

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 23:52

Ik vraag me al even af of rensiepensie het over mij had.
Ik merk namelijk dat ik anders wil gaan posten, omdat ik het idee kreeg dat ik wellicht als een 'aansteller' word gezien.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 00:06

Ik probeer alleen maar de wijsheid, die ik zelf na deze fout gemaakt te hebben heb vergaart, te delen. Als iemand zich aangesproken voelt, hoop ik dat diegene zichzelf herkent en er mee aan de slag gaat. Zo help je jezelf namelijk op weg om een ander pad in te slaan.

Ik heb wel meer dingen aangesneden en gezegd over ervaringen met behandelingen en dergelijke. Maar daar hoor ik dan niets op terug, maar hetgeen waar jullie wel op reageren verbaasd me dan ook niet. Daar ging het namelijk ook over in de basis van dat verhaal.

Tuurlijk mag iedereen lekker zeggen wat hij wil, en zijn hart luchten. En we hoeven het ook niet met elkaar eens zijn. Juist op die momenten leer je iets. ;)

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 00:08

Lifaya, jij had het over die lap tekst zonder rustpauze's erin. Maar lezen jullie dan ook terwijl je met je muis selecteert waar je bent? als ik een topic lees sleep ik met mn muis altijd de woorden blauw die ik aan het lezen ben. zo kan ik me beter concentreren en weet ik waar ik ben.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 00:10

Ladybird schreef:
Lifaya, jij had het over die lap tekst zonder rustpauze's erin. Maar lezen jullie dan ook terwijl je met je muis selecteert waar je bent? als ik een topic lees sleep ik met mn muis altijd de woorden blauw die ik aan het lezen ben. zo kan ik me beter concentreren en weet ik waar ik ben.

oh altijd :') word er zelf gek van :')

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 00:11

Waarom word je er gek van :oo

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 00:11

omdat ik bij élke tekst dat doe :') puur automatisme lol

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 00:13

Tja of je geeft gewoon antwoord, in plaats van zo 'politiek correct' er om heen te praten.