Handboogschieten, wie nog meer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pikkepor

Re: Handboogschieten, wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 14:48

Mooie boog!! Soms is iets totaal anders ook wel eens fijn :D

Nog twee competitie (vanavond en volgende week) en dan zit de 25meter er al weer op!
En het 3D seizoen zit er weer aan te komen...

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 20:54

Succes met de laatste competitieloodjes! Nog ff een keer dat PR verbeteren hoor! :D

Ik heb een advertentie op de boktmarkt gezet, kijk ik een paar uurtjes later: vijf PB's van geïnteresseerden! Die had ik even niet zien aankomen. Help, nu moet ik mensen teleurstellen. :=

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 09:43

*\o/* Ik heb een boog! Een traditionele van bamboe en tropisch hardhout van Selfwood Bows. Hij is 1.85 lang dus krijg hem lastig op de foto. Gister op de club ermee geschoten, is echt even wennen zonder vizier, oplegger en stabilisator maar uiteindelijk ging het wel redelijk.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:01

Gefeliciteerd ermee, wat leuk! Bamboe vind ik altijd gaaf. Doe een foto (of twee, als het niet in enen lukt, haha). :)

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 23:22

Bamboe is heel gaaf!

Elanor, wat had je dan toch aangeboden?
Enne... PR is vorige week niet gelukt... Ik schoot mijn proefpijlen allemaal 8,9 en 10. (derde proefpijl het kruisje eruit :7 ) maar daarna was het matig.
Nog 1 week kans! Ik heb mezelf een frikandel speciaal belooft als ik weer verbeter *D

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 23:28

Ik wist niet dat er ook bogen van bamboe waren.
Ik schoot altijd wel met bamboe pijlen. Die zijn licht en snel. En dat vind ik dan weer fijn.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 23:52

Gothico, bamboe wordt ook van oudsher gebruikt. Die gave Japanse yumi's zijn bijvoorbeeld traditioneel van gelamineerde stroken bamboe gemaakt:

Afbeelding

Bamboe pijlen zijn overigens niet lichter, maar gemiddeld juist tot 15% zwaarder dan 'gewone' houten schachten. Het voordeel van bamboe schachten is dat ze (door die massa) een stuk steviger zijn. :) Ik heb ze ook wel overwogen (prettig als je pijl heel blijft als je in een 3D per ongeluk toch eens een takje raakt dat in de weg zat), maar zie er toch nog steeds vanaf door dat gewicht. Ook blijf ik tegen de knopen aanhikken en vooral het probleem dat ze zo snel uit elkaar klappen als je een keer in de vrieskou buiten schiet. Dan werkt het bij een winter 3D juist averechts. :))

Het was een klassiek hoofdstel wat ik nog had liggen Renske. Echt een ontzettend leuk ding, heel smal, gevlochten frontiem, enkele hoge neusriem. De leukste die ik ooit heb gehad voor mijn oude pony. Maar hij lag hier nu maar ongebruikt, en dat was ook zonde. Hij is nu onderweg naar iemand die er vast weer veel plezier van gaat hebben. :)
Hahaha, goede scores gaan door de maag! Goede beloning in het vooruitzicht! :D Zet 'm op! :D

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 17:17

Elanor schreef:
Gothico, bamboe wordt ook van oudsher gebruikt. Die gave Japanse yumi's zijn bijvoorbeeld traditioneel van gelamineerde stroken bamboe gemaakt:

Bamboe pijlen zijn overigens niet lichter, maar gemiddeld juist tot 15% zwaarder dan 'gewone' houten schachten. Het voordeel van bamboe schachten is dat ze (door die massa) een stuk steviger zijn. :) Ik heb ze ook wel overwogen (prettig als je pijl heel blijft als je in een 3D per ongeluk toch eens een takje raakt dat in de weg zat), maar zie er toch nog steeds vanaf door dat gewicht. Ook blijf ik tegen de knopen aanhikken en vooral het probleem dat ze zo snel uit elkaar klappen als je een keer in de vrieskou buiten schiet. Dan werkt het bij een winter 3D juist averechts. :))

Ik wist niet dat ze van bamboe waren, maar had het kunnen weten natuurlijk.
En pijlen van hout het ik ook gewoon overigens. Maar bamboe schiet fijner voor mij.
Maar schieten in de winter heb ik één keer gedaan. Dat was hier geen succes. Toen hadden we een set pijlen gekregen en we wisten hier meteen waarom. Een keer schieten en de pijl brak. En met die kou bleven mijn vingers ook al niet heel.
Momenteel ben ik met de band bezig. Dus schieten zit er nog even niet in.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 16:07

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hopelijk geeft dit een beetje een beeld. Het bamboe is iets donkerder dan op de foto's, er zit gestoomd bamboe op.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 16:16

Wat een plaatje Dapnik, wauw! Hij heeft haast iets van een mollagabet met die tips, gaaf model. :j
Grappig, zo van de foto's zou ik denken dat het helemaal niet zo'n lange boog is, hij lijkt er zeker geen 1.85 op!
Weet je ook waar de buik van is? Ipe?

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 16:56

Dank je, ben er erg blij mee! Ongespannen is hij 1.85, geen idee wat hij gespannen is eigenlijk.
Andere hout is tropisch hardhout uit zuid Amerika, wordt onderwater geoogst.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 18:16

Wauw!
Geweldige boog!

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 10:14

Heel gaaf Dapnik!!

Ik heb gisteren een nieuw PR geschoten *\%/* 187 punten.
Alleen toen was de friettent al dicht voor mijn frikandel speciaal -O-

Dus het is een durum geworden :D

Ik stond wel met een aparte kerel op de baan. In t begin was hij alleen opmerkelijk, maar best grappig. Tot dat ie mij fotomodel ging noemen.. en mijn scoreblaadje als een soort offer kwam brengen. >;) ik werd er een beetje kirebelig van. :roll:

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 00:21

Dapnik: Wauw gaaf. Zeker een mooie boog. En duidelijk bamboe.
Ik heb zelf ook fluiten van bamboe en die zijn van de buitenkant bijna hetzelfde met die verdikkingen.

renskep: Super om een PR te schieten. Vooral omdat je dat zelf moet doen XD

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 23:39

Wauuuuuwww, wat supergoed Renske! Gefeliciteerd! ik vind dat je alsnog een frikadel mag halen hoor. :))
Nu volgend seizoen in de teamcompetitie meedoen?
Dat lijkt me heel snel erg ongemakkelijk worden zo'n persoon op je baan, vervelend. En terwijl we vorige bladzijde nog constateerden dat dat eigenlijk zo weinig voorkomt!

Dalnik, hoe gaat het met jouw mooie aanwinst? Fijn ingeschoten aan het raken?

Yay, ingeschreven voor twee dagen Zomer 3D. :D

En, euhm... Ik heb ook een nieuwe wedstrijdboog... :oo
Het ging ineens heel snel. Mailtje van m'n trainer met een advertentie, gemaild en gebeld, volgende dag twee uur in de auto heen, uurtje proefschriften, *wat een feestje, inpakken dat ding*, twee uur teruggereden.
He-le-maal happy. :D
Nu trainen als een malle, van 33 naar 40 lbs is een flinke upgrade in trekgewicht voor mij en hij is met 61 inch ook nog kort, maar het gaat goed en manmanman, wat vliegen die pijlen strak! :#

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 23:58

Ja volgend seizoen met het team! Ik kom wel aan mijn frikandellen-taks hoor :7
En tja,, die persoon. Ik heb er gelukkig naderhand nog wel om kunnen lachen met de man van onze club die er ook bij stond. Maar beetje apart blijft het wel ja.

Enne wat dacht je van een foto van je nieuwe aanwinst?? Jij ziet er van de zomer helemaal afgetraind uit, met dat pondage verschil :j

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 19:28

Ik bouw het inderdaad ook rustig op, het is echt een flinke sprong. En natuurlijk push ups... :P

Foto's! Mooi op de foto zetten valt niet zo mee, dus ik gebruik even de foto's van de bouwer. Hij zit hier volgens mij net in de olie, hij is thans iets lichter van kleur. Kern van de werparmen is gelamineerd bamboe (klinkt bekend inmiddels :)) ), handvat is een combi van palissander en bubinga. Hij is oorspronkelijk gebouwd voor iemand anders, die had gevraagd om de slangenbacking. Niet iets waar ik in eerste instantie voor zou kiezen, maar het hoort bij de boog en ik vind het 'wel prima'. Omdat de vorige eigenaar het pondage toch wat te zwaar vond na een schouderblessure, heeft de maker 'm toen weer teruggekocht, keurig opgeknapt waar nodig en nu kan ik er dus mee aan de slag. :)
Hij ligt echt heel mooi in de hand, superfijne balans.

Afbeelding

(Ik ben dus linkshandig.)
Afbeelding

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 20:38

Oe mooi hoor!

Ik ben nog aan het wennen, maar maandag ging het best aardig :)

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 20:13

Ooh heel mooi Elanor!! Ik vind dat slangenpatroontje juist wel heel gaaf!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 11:18

Thanks. :) Het liep goed gisterenavond. Nu aan het zoeken naar een goede pijl, krijg je dat weer. :P

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 13:24

Wat een mooie bogen allebei :oo Misschien ben ik wel een soort van jaloers, ook al heb ik zelf al een hele fijne boog. :o

Ik heb me ingeschreven voor mijn eerste toernooi! Is een jeugdtoernooi voor beginnende schutters waarbij 4 wedstrijdvormen (noem je dat zo?) aan bod komen verspreid over 4 data. Ik heb heel erg veel zin in de clout, en ook in de 3d :P

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 22:38

Wat een leuke opzet om een kennis te maken met wedstrijden Felixca! Ik heb bijvoorbeeld nog nooit een wedstrijd clout gedaan, zo'n 'circuit' is dan een mooie gelegenheid om dat eens mee te maken. Ben benieuwd wat je er allemaal van gaat vinden.
En gewoon lekker genieten van je eigen boog hoor, die is hartstikke gaaf! :j

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 17:46

Ooh dat klinkt leuk Felicxa!! Wanneer is het? Veel plezier alvast!

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 15:17

De eerste is eind mei, daarna begin juli, juni en dan in september de laatste.
Een wedstrijd indoor, clout, outdoor en dan is de laatste een combi van veld en 3d :) Ik ben zelf heel benieuwd hoe dat allemaal gaat.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 15:50

Even een paar vragen voor de mensen met ervaring. Mijn zoon wil erg graag op boogschietles. Ik heb me er nog niet in verdiept, toevallig zie ik dit topic voorbij komen.
Waar moet ik aan denken qua kosten? Vanaf welke leeftijd kun je er mee beginnen?
Kun je een boog lenen of moet je die direct zelf aanschaffen?