Fibromyalgie leer er maar mee leven..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sweetsox

Re: Fibromyalgie leer er maar mee leven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:25

het zijn inderdaad mijnvoor en bijholtes, al een kuur gekregen met de tweede kuur bezig en blijf maar hogere temperatuur houden.

JonneN: Ik blijf heel de dag bezig en doe te veel. in mijn stadium en bijkomende ongeluk mankementen moet ik het anders aanpakken dan jij. werk 10 uur per dag met kinderen dus ben heel de dag bezig. Maar boodschappen en andere zware dingen zoals strijken en zwaar huishoudelijk werk is te veel. mag maar elke dag mijzelf 2 uur belasten. Anders ga ik berg afwaarts. Dus de meeste en zware boodschappen wil ik laten bezorgen een keer in de week of twee weken. Slik ook genoeg medicatie om het dragelijk te maken. helaas gaat het steeds minder lekker. ik begon op mijn 16de met zere handen. de laatste jaren ben ik flink achteruit gegaan. ik blijf bewust de dingen doen die ik wil doen. werken en de paardjes verzorgen en af en toe rijden. mijn dochter rijd het paardje meer dan ik. Die dingen vind ik veel belangrijker dan de zware boodschappen doen en strijken dus dat besteed ik uit en ga ik uit besteden.

ik probeer het dus niet negatief te zien. ik heb veel slaap nodig en kan alleen slapen met zware medicatie. maar probeer gewoon te kijken hoe ik alles wel kan blijven doen zonder me te erg belasten. mijn werk en mijn paarden en het lichte huishouden kan ik nog maar moet bijvoorbeeld wel stofzuigen , zeulen met de kinderen en zo bij die twee uur rekenen. Dat val me zwaar, moet goed het is zo en ik word goed begeleid, door de manueel therapeut sinds mijn auto ongeluk.

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:29

Ah ja ik snap het. Als je zoveel werkt en kinderen hebt, dan is dat al behoorlijk veel inderdaad. Zeker als je ook nog andere dingen hebt spelen dan alleen de fibro. Jammer dat je het niet kunt volhouden zoals het nu gaat, maar wel heel begrijpelijk want je hebt heel veel omhanden. Goed dat je begeleid wordt in ieder geval, ik hoop dat dat je kan helpen. Veel sterkte!

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:39

Dank je wel. ben zelfstandig gastouder. 10 uur op een dag met 6 kinderen van een ander met verschillende leeftijd. moet je ook veel tillen. Mijn eigen kinderen erbij en dan huishouden is erg veel. maar ik wil ook nog mijn hobby kunnen uitvoeren. heb voornamelijk nu last van de fibro. maar er staan door het ongeluk regelmatig mijn bekken scheef en wervels en dan moet ik gekraakt worden. Maar wil mijn werk niet opgeven, en huishouden kan je een stukje uit handen geven wat te zwaar is. dus dat ga ik een paar maanden proberen om te kijken of dat helpt.

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 17:02

Je werkt 10 uur per dag. Elke dag en ook in het weekend? En heb je echt 10 uur lang de kinderen om je heen of heb je ook rust momenten.

Aangezien jij je werk niet wil of misschien niet kan opgeven vanwege inkomen. Daarom mijn vraag?

Want jou werk klinkt behoorlijk zwaar?

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 17:03

Pfff, mijn knie heeft zich de hele dag vooral in de ochtend laten merken qua pijn. Ben nu lekker thuis van het werken en nu lekker niks doen. Benen omhoog en hoop dat het vanavond mee valt.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 18:28

ik werk 10 uur per dag van maandag tot en met vrijdag. heb geen rust momenten omdat ik alle leeftijden op en dag heb. dus niet alle kinderen slapen.

werk nu al de avonden expres niet meer.

Ik werk omdat ik paarden wil houden. Zou wel minder kunnen werken. Maar wil de opleidingen van mijn kinderen betalen en rijbewijzen kunnen betalen van hun.

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 18:58

sweetsox schreef:
ik werk 10 uur per dag van maandag tot en met vrijdag. heb geen rust momenten omdat ik alle leeftijden op en dag heb. dus niet alle kinderen slapen.

werk nu al de avonden expres niet meer.

Ik werk omdat ik paarden wil houden. Zou wel minder kunnen werken. Maar wil de opleidingen van mijn kinderen betalen en rijbewijzen kunnen betalen van hun.

Okee dank je wel voor de uitleg.

Nu snap ik het beter.

Ik hoop dat je nu een mooi evenwicht kan vinden, waar jij het goed op doet. En gewoon door gaan is de enige beste oplossing. Want ik merk als ik een week gewerkt heb en weekends niks doe dan ben ik niet voor uit de branden, lichamelijk dan.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:05

nee je moet alles zo constant mogelijk doen. en mijn weekenden zijn ook druk. maar wel op een andere manier.

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:18

Deugenietje schreef:
… En gewoon door gaan is de enige beste oplossing...

Dat is niet altijd waar! Sterker nog, vaak is het een valkuil.

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:27

JonneN schreef:
Deugenietje schreef:
… En gewoon door gaan is de enige beste oplossing...

Dat is niet altijd waar! Sterker nog, vaak is het een valkuil.

Ja dat is ook weer waar. Je moet wel doorgaan, maar dan rustiger aan en rekening houden met je lichaam.

Het geeft ook vaak aan dat je te druk en te veel hebt gedaan voor je eigen lichaam.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:35

Idd, want bij mij werd het alleen maar erger en de laatste vijf jaar ga ik er anders aan onderdoor. De eerste tien jaar ging het doorgaan nog wel. Op een gegeven ogenblik niet en moet je er aan wennen en erkennen dat het niet meer ga.

elke keer moet je heel bewust zijn als de symptomen erger worden. En je het zonder heftige medicatie het niet red. Ben altijd actief maar mijn lichaam straf mij als ik teveel doe. Maar alleen zitten los je het ook niet op.

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:57

Je kunt je afvragen of medicatie dan de uitkomst is... om door te kunnen blijven gaan. Voor mij is het dat niet. Het haalt misschien soms de scherpe kantjes eraf, maar de pijn verdwijnt er niet door. Wat dan volgt is teleurstelling omdat je dacht met medicijnen wel door te kunnen gaan, maar het weinig effect blijkt te hebben...

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 21:18

Mij help het al maanden om te kunnen functioneren toen mijn moeder op sterven lag moest ik gelijk stoppen met al mijn medicatie. Dat was veel pijnlijker, ook omdat ik zonder medicatie niet kan slapen.ik kan nu in zoverre functioneren dat ik wel pijn heb maar dat ik kan blijven werken. En mijn kinderen hebben een moeder die ze niet als oud omaatje gaan zien.

kan niet alles en laat veel aan andere over. Dat ga niet meer. Zonder medicatie kan ik helaas niet meer na 20 jaar fibromyalgie zal misschien ook liggen aan hoe zwaar je bent gevorderd. Had zelf geen keuze, dokter zij dat ik moest en manueel ook. Omdat ik anders snel achteruit zal gaan. Ook al help het tegen de scherpe randjes ben er blij mee en ik merk dat de slaap medicatie zeer nodig is. De arts heeft me uitgelegd waarom. Heb me er bij neergelegd en ben blij met wat ik allemaal nog kan.

mijn plan is om over twee jaar minder te werken. Maar is eigenlijk gewoon alleen naschoolse en voorschoolse gastouder te worden. Maar moet eerst uitrekenen of dat kan. En minder kleine kinderen die ik moet tillen.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 21:20

ondanks de pijn functioneer ik beter zónder medicatie dan mét, de medicatie maakte me sloom en lusteloos waardoor ik dus minder doe, nu heb ik meer last maar doe ik weer meer

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 21:35

Misschien lig het oom aan de medicatie die je heb. Was in het begin erg beroerd door de bijwerkingen maar toen ik daar na twee maanden door heen was. Merk ik het verschil

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 21:49

heb wat verschillende troep gehad, ik doe het liever zonder, zolang het nog gaat dan :o

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 22:01

Ja ik bedoelde inderdaad ook de pijnmedicatie, niet evt slaapmedicatie... dat kan idd een ander verhaal zijn. Voor mij werkte dat ook een tijd inderdaad om toch een beetje op te laden gedurende de nacht, later werd ik er te suf van en heb ik afgebouwd. Het is echt een heel vervelend hardnekkig probleem :(

Gurly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 22:48

Hier meld nog een bokker met fibromyalgie.

Laatste tijd weer veel pijn en paardrijden gaat niet zo.
Heb het rechtrichten op gepakt, maar zelfs dat hou ik niet lang vol.

Wat mij hebt beste helpt is veel beweging maar wel met rust tussendoor,
Maar dat lukt niet in mijn levensstijl. Werk veel en zit niet graag stil.

Hoe combineren jullie sport (beweging), werk, paardrijden en het huishouden?

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:01

Moet van de arts en manueel ook andere medicatie neem anders zit ik sneller in een rolstoel wil mijn kinderen zolang ik het kan alles geven. Wat daarna kom is van latere zorg. Ik hoop dat ik de aankomende tijd zonder rolstoel kan doorkankomen.als de kinderen het huis uit zijn zal die tijd wel komen. Ben al blij dat ik kan blijven rijden en nog wat kan doen qua hobby,s ga snel achteruit dus hou me aan alle adviezen van de artsen.

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 00:41

Trouwens wat mij opvalt. Bijna iedereen die zich meld zijn mensen die niet kunnen stil zitten. Zou dat met fibro te maken kunnen hebben?

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 01:57

:+ misschien een stukje ; je weet wat je mist als het er niet is ;)
En een stukje bewijzen , bewijzen dat je echt wel wil en je niet aanstelt ...

Denk ik ,
Of juist de idioten die altijd en eeuwig teveel moeten/willen doen , en nu met een blokkend lichaam :+

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 13:10

Deugenietje schreef:
Trouwens wat mij opvalt. Bijna iedereen die zich meld zijn mensen die niet kunnen stil zitten. Zou dat met fibro te maken kunnen hebben?

Te hoge eisen stellen aan onszelf, perfectionistisch, alles goed willen doen voor anderen en dan onszelf voorbij lopen... volgens mij doen we het allemaal. Enne, jazeker dat kan bijdragen aan de fibro. :Y)

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 14:13

Ja herkenbaar wel, en als je adhd heb dat is het heel moeilijk om gewoon te zitten niks doen. Het werk elkaar wel erg tegen.

herken wel iets van mezelf bewijzen dat ik dingen kan. Maar dat kom niet voort uit de fibromyalgie dat ik wil laten zien dat ik wel weer. Bij mij kom het meer voort uit mijn jeugd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 15:12

cherell0 schreef:
Denk ik ,
Of juist de idioten die altijd en eeuwig teveel moeten/willen doen , en nu met een blokkend lichaam :+

Ik ben zo'n idioot ja... :o loop mezelf continu voorbij en heb dat altijd al gedaan..altijd net een stukje extra en meer geven dan je eigenlijk kan..dat is niet goed,besef ik nu.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 16:17

Nee dat is niet goed. Je moet weten waar die drang vandaan komt. Scheelt een hoop pijn. Als je dat niet meer doet.