Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Seven

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 10:51

Dat heb ik ook jolin, Soms moet ik echt na gaan of dat nu mijn gevoel was of die van een ander. Toen ik een kind was kon ik met een bepaalde meid op school gewoon niet omgaan ik heb altijd gedacht dat het aan mij lag werd zo moedeloos van haar.
Later heeft ze zelfmoord gepleegd toen heb ik de link niet gelegd maar nu denk ik daar wel eens aan terug heb me puur zo gevoeld doordat ze zelf zo met zich zelf in de knoop zat, hel sneu

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 19:12

ik heb, of had dat ook heel erg.
Nu de laatste paar maanden lijkt het wel minder? Ik voel de emoties niet meer zo erg? Moet er meer mijn best voor doen om ze te zien. Maar dat doe ik niet, want daar breng ik alleen mezelf mee in problemen.
Ik heb juist dat ik bij onbekenden alles beter zie en voel, dan bij bekenden, omdat ik van hun karakter als veel weet, en snel zie hoe ze zich voelen.
Maar een totaal onbekende komt veel duidelijker over op me ? Wanneer ik diegene dan beter leer kennen, verdwijnen die gevoelens, de grote emotie in de ogen, worden dan wel minder?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:26

@Miss-Caroo: Dat onbekenden duidelijker overkomen heeft te maken met het 'nieuwe'. Je brein neemt dan nog meer op, omdat het nieuw is. Dat je zelf misschien minder voelt van anderen kan zijn omdat je meer tijd voor jezelf nodig hebt op dit moment?

Ik had gisteren weer een heel fijn moment. Leerde een moeder kennen die ook hooggevoelig is en die liet me ook nog even haar dochtertje (1,5jr) zien. Je kijkt in die ogen en je ziet het meteen. Kind snapte nog niks van wat ik zei volgens mij, maar we hadden geen problemen met communiceren en ze wist precies wat ik bedoelde. Terwijl ik normaal helemaal niks heb met kinderen van die leeftijd vond ik dit kind echt helemaal geweldig. Heb ze maar 5min. gezien maar zat met een enorme glimlach op de fiets naar huis!

Ben ook heel benieuwd naar het experiment van gummie!

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:29

Met mijn experiment gaat het PRIMA mensen ;) :D Wat een openbaring :) En wat een rust...

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 17:04

Ben er een tijdje niet geweest maar het gaat niet zo goed met mij. Ben heel lichtgeraakt en kan mezelf niet in controle houden (gevolg is huilen, schreeuwen, vanalles)..

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 17:56

Ik moest vanochtend helaas erkennen dat de chagerijnigheid vandaag.. van míj was... :+

:')

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:37

Hahaha creatas, dat gebeurt ook nmog wel eens he.

Tijd voor mezelf nodig, ja daar zit idd wel wat in.. Ben nu een stuk meer gefocust op mezelf, m'n school en m'n paardje, dan eerst. Toen was ik veel bezig met gevoelens van anderen, hoe die mensne in elkaar steken en hoe ze het beste te kunnen helpen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:54

MyLittleLove schreef:
Ben er een tijdje niet geweest maar het gaat niet zo goed met mij. Ben heel lichtgeraakt en kan mezelf niet in controle houden (gevolg is huilen, schreeuwen, vanalles)..

Een soort woedeaanvallen?
Die heb ik ook gehad, die komen met periodes, worden gelukkig met wat moeite minder :)

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:59

Woedeaanvallen heb ik sws, maar de laatste tijd inderdaad veel vaker.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:08

MyLittleLove schreef:
Woedeaanvallen heb ik sws, maar de laatste tijd inderdaad veel vaker.

Heb ik ook gehad toen het minder met me ging, nu gaat het stukken beter en heb ik nauwelijks meer aanvallen :)

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 22:49

MyLittleLove schreef:

Wat vervelend voor je :(:) Enig idee waar het door komt? En nog belangrijker, hoe je het op zou kunnen lossen?

Creatas schreef:
Ik moest vanochtend helaas erkennen dat de chagerijnigheid vandaag.. van míj was... :+

:+

Helemaal top, gummie +:)+

Wat mooi, Sassol!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:38

Phoe ook lang geleden dat ik hier reageerde. Ben gaan babbelen met iemand voor een faalangst training.
Ik ga niet zeggen dat ik het heb, maar het kan helpen. Een van de vragen was: heb slaapproblemen, pieker je veel, angst het niet te halen?
Jah, zo een beetje basic wat je tegenkomt als hsp zijnde denk ik.

Nuja goed, heb er ook wel last van. Heel vreemd, ik was altijd erg zeker van mezelf, wel twijfels maar het lukte me toch maar. Nu zit ik op de unif, iedereen zegt me al jaren dat ik dat perfect aan kan, maar het lukt me toch niet. Moet zeggen dat ik daardoor heel erg aan die mensen twijfel, alsof ze me iets voorgelogen hebben. Niet erg goed voor mijn zelfvertrouwen.
Die vrouw zei ook dat een jaar opnieuw doen geen goed idee is. Terwijl ik het heel graag goed wil doen. Kom er een beetje gek van. Weet niet echt wat ik moet doen. Weet ook wel dat mijn punten slecht zijn omdat er thuis zoveel problemen zijn. Maar achteraan mij hoofd zit er dan iets: ja maar, misschien ben je toch gewoon niet slim genoeg en moet je dat durven toegeven.

jullie kennen het wel, die twee stemmetjes die tegen elkaar van alles in overweging nemen.

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 12:19

Aria, wat mij helpt bij die 2 stemmetjes is alle voors en tegen op papier zetten en dan afstrepen wat eigenlijk belachelijk is. Zo kom ik meestal tot de juiste conclusie. Maar wat vooral belangrijk is: Volg je gevoel!!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 12:22

ja dat is idd geen slecht idee.

en mijn gevoel volgen is moeilijk, aangezien ik een heleboel interesses heb, maar geen duidelijk uitgesproken.
Dus wat ik ook doe, er zijn altijd dingen die ik even leuk zou vinden. Wat ik wel voel, is dat ik thuis weg moet, maar dat gaat gelukkig ook gebeuren en dat zal al veel rust brengen.

En gummie, fijn dat het werkt! zo iets simpel en toch zoveel rust, kan niet beter ^^

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:42

Gummie, dit heb ik jaren geleden ook gedaan. Het maakt mij gewoon allemaal niet meer uit wat mensen denken. Ik ga me niet anders voordoen om aardig gevonden te worden. Mensen moeten me maar nemen zoals ik ben. Zo niet, dan kom je niet in mijn leven. Wordt het hierdoor makkelijker? Soms. Je leert mensen zo wel heel goed kennen. Ben er enkele goeie vriendinnen door kwijtgeraakt, maar om nou te zeggen dat ik daar slechter van werd, integendeel. Ik pikte altijd veel te veel, vond het niet erg als vriendin voor de 20ste x iets afzei, nu is het na een paar x wel gedaan met de vriendschap.

Woedebuien heb ik meerdere keren per dag. Ik krijg dan extreem het gevoel dat ik buiten mezelf treed van woede, ik kan mezelf dan ook niet meer in de hand houden. Maakt alles heel erg moeilijk, ik kan om die reden bijvoorbeeld echt NIET tegen mijn verlies. Een simpel spelletje verliezen en ik word daarmee geconfronteerd, dan begint het weer te borrelen. Vaak moet ik dan echt iets kapot maken voor het weer weggaat. Heel vervelend, heeft me al veel telefoons gekost :=

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 14:24

Heb ook al een tijd niet meer gereageerd, enkel in het begin een keer maar er is ook zoveel gebeurd in de tussen tijd.

Roxxiejj...ik herken me hélemaal in wat jij schrijft, gewoon eng.
Dus woede aanvallen kunnen ook door HSP komen?
Daar heb ik nog nooit bij stil gestaan...ik nam altijd aan dat het door de bipolaire stoornis kwam en nam dan maar snel een kalmerings tabletje voor ik het gevoel kreeg dat het wel eens uit de hand zou lopen.
Nu moet ik zeggen dat die aanvallen eigenlijk alleen maar thuis gebeuren...alsof ik me buitenshuis dan toch meer in de hand kan houden.
Ben mede ook hierdoor inmiddels al dagen de deur niet uit geweest....merk dat ik dan ook straat vrees ga opbouwen. -O-

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:31

Muds schreef:
MyLittleLove schreef:

Wat vervelend voor je :(:) Enig idee waar het door komt? En nog belangrijker, hoe je het op zou kunnen lossen?

Geen idee waardoor het komt, en weet ook niet hoe ik het op moet lossen. Ik ben bang dat als ik naar de dokter stap ik dan pillen aangeraden krijg ofzo..

Onassa schreef:
Nu moet ik zeggen dat die aanvallen eigenlijk alleen maar thuis gebeuren...alsof ik me buitenshuis dan toch meer in de hand kan houden.

:j Precies, dat heb ik ook.

anneo3o

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:46

ik voeg me bij dit topic :o

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:58

Ik heb het vermoeden na die tests dat ik dit toch ook heb..
K ga eventjes mee lezen in jullie topic (A)

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 20:36

Woedeaanvallen heb ik da niet, ik kan ook wel tegen me verlies.
Maar wel heb ik dat als ik best boos ben, en mensen proberen me vast te houden om me tegen te houden, dan flip ik.
Ik heb echt ruimte nodig als ik boos ben, dan wil ik niet opgesloten zitten in iemand armen. Ik ga net zoalgn door met schreeuwen en slaan en schoppen tot ik los ben.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 20:37

Maar ik weet niet of dat met hsp te maken heeft..

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 08:56

Hier ook geen woede-aanvallen. Ik blijf vrij kalm tot de bom barst. Kan dingen meestal ook goed relativeren ('onzin om hier boos om te worden', 'iedereen maakt weleens een foutje', 'het zijn maar mensen').
Heb wel dat ik me 'agressiever' voel bij sommige mensen. Alsof ik heel erg groot en sterk moet overkomen, zodat het niet 'mis' gaat. Laat ik meteen duidelijk zijn, het is nog nooit mis gegaan ofzo. Maar dat gevoel..

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 09:16

Ik heb nog nooit "woedeaanvallen" gehad, maar ben wel woedend geweest. Daar zit een verschil tussen. Overigens ben ik meer het type om te imploderen of te bevriezen. Was ik maar explosiever, dan had ik er zelf minder last van :) Heb het wel een tijdje uitgeprobeerd hoor, om mijn emoties naar buiten toe uit te dragen. Maar dan kwam er meteen een explosie van 30 jaar oliebol uit. Was geen succes :) Aangezien het zich richtte op slechts 2 personen. Niet helemaal in verhouding dus!

Mij was verteld, en ik herken dat bij mezelf, dat ik te beschaafd ben. Pas toen mij werd geleerd mijn boosheid naar buiten te richten, meenden mensen dat ik "woedeaanvallen" had. Tja, zo zie je maar weer.... Mensen leren je kennen zoals je op een moment bent, niet zoals je je hele leven bent ;)

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 10:14

Wat ik merk is dat als ik ietswil uiten (wat me bv niet aanstaat) doe ik dat op volume 1.. geef subtiele hints in de hoop dat iemand doorheeft wat ik bedoel. Dat gaat zo door, tot ik gefrustreerd raak. Dat ik de indruk heb dat mensen totaal niet luisteren naar mijn volumeknop 1. Dan word ik in mezelf woedend, als het probleem te lang blijft aanslepen en ik (door eigen fout) te lang op volume 1 heb gepraat. Dan barst zoals gummie zegt de bom en praat ik op volume 10 (allemaal bij wijze van spreken he :) ), dan verschieten mensen dat ik zo kan reageren, maar wat ze niet begrijpen is dat ik al weeeeeeken of maanden aan het praten ben waar totaal geen gehoor naar wordt gegeven.
Wat ik ook wel heb is dat ik kan bevriezen, als ik een rot antwoord niet heb verwacht van iemand bevries ik ook.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 10:29

Als ik kwaad ben moet inderdaad niemand mij willen opvangen, letterlijk. Dan ga ik ook door het lint. Laatste tijd probeer ik al anders te gaan doen als ik weer zo'n aanval voel aankomen, dan spring ik als een klein kind op de grond _O- uiteindelijk wordt ik dan OF moe, OF ik doe mezelf zeer en dan stop ik ook.
Probeer wel steeds meer dingen te relativeren, maar wil nog niet altijd even goed vlotten. Zeker als mensen dingen stug volhouden. Vriend heeft daar een flink handje van, die meent dan echt gelijk te hebben. Denk nu maar steeds 'wacht maar schat, je komt er wel achter dat ik ALWEER gelijk heb', daar kan ik me dan wel een uurtje om verkneukelen :D