Borstvoeding: deel ll

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 13:55

benangelique schreef:
linda, kwijlen en bellen blazen gebeurt hier ook veel! tel daarbij kluiven op haar handje bij op en ze is regelmatig helemaal nat, tot aan haar romper toe!

verder is het nu veel te vroeg en ben ik al vanaf half 4 wakker. toen wilde tessa namelijk drinken. niets vreemds en meestal slaap ik daarna weer goed in, maar nu heb ik zulke enorme pijnlijke steken in mijn linkerborst! lijkt wel of ze met naalden erin prikken of keihard in mijn tepel knijpen. heb al paracetamol op, maar helpt helemaal niets...

Een gevoel alsof er naalden/messen in gestoken worden is wel precies zoals spruw altijd omschreven wordt.
Heb je al goed in Tessa's mondje gekeken? Ook op de wangetjes en tandvlees?
Aan je eigen borsten is het ook niet zo duidelijk te zien, bij mij was het alleen een beetje roder rondom de tepel en toen het echt erg werd leken er wat velletjes af te komen maar dat was alles.

Heb je het tijdens de voeding of juist daarna?

Dat kwijlen doet Elize ook heel erg, ze blaast bellen, sopt, brabbelt, spettert en noem maar op, is ook geregeld nat tot op de romper.

Ik wilde gisteravond Elize een flesje geven van 2 kolfbeurten die ik gespaard had maar het was een drama.
Ze was eerst lief aan het keuvelen en smakken maar toen ik d'r op schoot had en het flesje erin wilde stoppen begon ze meteen heel verontwaardig te huilen, vervolgens dronk ze toch een paar slokken en zette het op een krijsen!! Dus ik d'r gefopt door mijn borst ervoor te houden en dan snel het flesje ertussen maar na 2 slokken had ze dat ook weer door, nog een paar keer geprobeerd maar ze trapte er niet meer in, haar aan Anne gegeven in de hoop dat ze bij hem wel wilde, misschien ruik in teveel naar melk ofzo maar ook dat wilde ze niet.
En BOOS dat ze was, WOEST, echt WOEST, kijkt ze je heel verwijtend aan en tussen het huilen door gilt ze met van die uithalen, echt zo'n meisje.
Eigenlijk heel gemeen maar we hebben er al eens smakelijk om zitten lachen, mijn moeder ook, 't is ook zo grappig, zo'n klein ukje wat dan echt zóó boos is :=

Nathalie

Re: Borstvoeding: deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 14:00

Haha is dat voor het eerst dat je kolft?
Valt toch wel mee! :(:)

Oooh die Elize hahaha.
Wel balen dat ze zo moeilijk doet met de fles. Was dit voor t eerst dat ze een flesje kreeg?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 14:05

Nee ze krijgt wel vaker een fles maar ze doet nooit zó moeilijk. Deze zat wel weer zo'n vreemd zeepsmaakje aan dus ik denk dat dat het is.

Ik heb tot nu toe altijd een handpomp gebruikt en dat viel wel mee maar met deze elektische kolf kun je dus 2 borsten tegelijk doen en hij zuigt ze ook echt om beurt aan, net zoals een koe gemolken wordt.
En dat heb ik al vaak gezien dus dat associer ik er meteen mee, ik vind het echt erg :o

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:19

Ik heb me gelukkig nooit een koe gevonden anders had ik mijn kind wel kalfjesmelk gegeven oftewel FV :Y)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 16:12

Ik voel me ook geen koe met kolven...gelukkig maar want doe het nu regelmatig omdat ik weer aan het werk ben. Marinde was gisteren ook boos, maar dat was omdat ze geen flesje kreeg. Pappa zat met een flesje bier en had Marinde op schoot, maar omdat wij goed naar de reclame hebben gekeken (alcohol en kinderen, nog even niet) mocht Marinde het flesje natuurlijk niet hebben.

Jeetje, die breast flow fles ziet er wel heel apart uit ( die breast bottle trouwens ook, is niet eens echt een flesje).

Iemand trouwens de nieuwe reclame gezien over weet wat je moet doen in een noodsituatie? Dat ze overal water uit halen voor een flesje (uit de verwarmingsbuizen, uit de stortbak van de wc)? Ik vind het zo'n stomme reclame...ben blij dat ik bv geef, als er dan geen schoon water uit de kraan komt kan ik iig mijn eigen kind nog eten geven.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 16:31

Die reclame heb ik niet gezien! Maar bedenk me nu wel dat wij een tijdje terug 2 dagen bruin water hadden, idd handig die BV want nu heb ik me er niet druk om gemaakt! Maar wat als je da KV geeft? :=

Die Breast bottle is wel een hele gave 'fles' haha. :D

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 16:42

Er is idd een extra promotiecompagne omdat 60% van de NL'ers niet voorbereid is op een grote ramp wat bijvoorbeeld ook betekend dat men geen flessen water op voorraad heeft :)

Toen begonnen ze ook over babyvoeding, dat men dan dus een probleem heeft. Toen riep ik nog, ik gelukkig niet :P

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 17:11

die breastbottle zit best handig in elkaar, maar werkt hier dus ook niet :Y)

arme marinde zomaar midden in de nacht wakker! tessa wisselt ook in drinken; vannacht 3 kwartier, terwijl ze anders met 10 minuten klaar is. ook op de dag varieert het nogal maar meestal is het niet langer dan 20/25 minuten.

ook wij hebben geen flessen water op voorraad... wat wil je nou met 6 pakken barleduc doen dan? is toch ook zo op?

wbt de spruw; de pijn is nu volledig over? alleen het voeden is nog ietwat gevoelig, maar kan niet van pijn spreken. zie echt niets aan mijn borst en ook niet bij tessa, maar ja... die laat zich natuurlijk niet echt in haar mondje kijken!

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:19

Ja haha, het is mensonterend dat kolven, maar voor het goede doel!
Mijn vriend moest net erg om me lachen, heb net de nieuwe kolf uitgeprobeerd (en die maakt nogal veel herrie), maar hij houdt nog steeds van me, hihi!
Ik zat er ook weer zeer charmant bij.... not!
Vraag: hoeveel ml kolven jullie per sessie?
Ik kom nu aan 100 in een kwartier (uit 2 borsten, waarvan 1 maar 20 oplevert) maar dat is dus lang niet genoeg voor een voeding.
Dit is dus 's avonds, dan zal je niet enorm veel opleveren, maar ja, zal ook weer niet heel veel verschillen van overdag vrees ik.
Nou heb ik wel een berevoorraad maar ja die is zo wel snel op....

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:23

Hier geen probleem met kolven! Ik heb wel ineens superpijnlijke tepels... en de puntjes zijn ook wit na een voeding? Of is dat normaal?

Am, is dat ipv een voeding of na een voeding?
Ik kolf 's avonds meestal maar 20 tot 40 ml.. Heel soms 60. Meer echt niet. Terwijl ik 's ochtends vaak met gemak tussen de 60 en 100 ná een voeding kolf ('s avonds kolf ik voor ik ga slapen, vaak zo 2 uur na de laatste voeding) dus er is absoluut wel verschil tussen 's avonds en 's ochtends.
Maar ik moet ook meerdere keren kolven om een voeding bij elkaar te krijgen.
Als je echt gaat kolven ipv een voeding wordt dat wel beter denk ik. Je moet volgens mij vaak ook wel wennen aan het kolven.

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:03

Ik kolf al weken, sinds mijn dochter om 20u gaat slapen, rond 21.30 nog een keer. Is dus wel ipv een voeding.
Maar is dus niet veel soeps. Overdag heb ik nog niet getest, misschien maar eens proberen, maar heb dan altijd al handenvol aan dochterlief!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:19

Hmm 1,5 uur na een voeding is toch niet ipv een voeding? Waarom kolf je om half 10 al en niet voor je zelf gaat slapen bijv?
Ik kolf altijd voor ik naar bed ga en zojuist heb ik ineens 100 cc gekolft. :?
Heb je wel een toeschietreflex met kolven als je zo weinig kolft?
Anders misschien syntocinon proberen?
Hier heeft dat echt super geholpen (en nog steeds) Maar hier was zelfs alleen het hebben van de neusspray al een stuk beter, op de 1 of andere manier ontspande ik daarvan meer.
Ik kolfde ook telkens maar 10-20 cc per kolfbeurt, ook ipv een voeding, dat maakte geen verschil. Ik kolfde na iedere voeding en had dan vaak pas tussen de 50 en 100 cc aan 't eind van de dag. Nu sinds de spray kolf ik nog maar 2 x per dag en zit ik tussen de 150 en 200 cc per dag.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:38

Das al wel een heel verschil :oo
Ik ga vrijdag BA meeten :D

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 09:27

ik voed haar om 19u/19.30 en ik ga zelf 22u naar bed :D
dus ik wil het wel IPV noemen...
maar het is niet veel. geen idee wat ik overdag kolf. ze drinkt zat aan de borst iig!
heb wel tsr, en heb ook spray in huis, maar die wil ik echt voor nood bewaren.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 09:36

Wat raar dat je dan zo weinig kolft als je toch een TSR hebt... dan weet ik 't ook niet. ;)
Je hebt ook vrouwen die gewoon niet kunnen kolven... een vriendin van me bijv kreeg er nooit meer dan 5 cc uit, dus die is op een gegeven moment maar gestopt met proberen.

Hier is het ff omgedraait. Gisteravond ging 't kolven zo goed, en nu kreeg ik er met veel pijn en moeite maar 40 cc uit. :?
De nacht was niet al te best. Om 02.40 een voeding en om 05.30. Vervolgens kreeg ik haar maar moeilijk weer in slaap en wilde ze om 07.00 uur toch echt eruit. Ben dus weer lekker moe.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 10:21

Pfffffff al de 2e net die zegt, waarom ga je niet op KV over, dan slaapt ze vast wel door!!
Hoezo irritant.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:54

am, ik kolf heel wisselend. als ik kolf ipv een voeding, kolf ik 130 tot 160 cc in een half uur. ik heb een enkele kolf, dus doe een kwartier per borst. dit is precies een voeding.

nathalie, het kan ook zijn dat je kolf te hard staat, dat kan zeker voor zere tepels zorgen!

leuk he cyn! :p
moet wel ff voeden, maar neem aan dat dat geen probleem is haha.

alsof kv de garantie is voor doorslapen...waar halen mensen die onzin toch vandaan?

tessa heeft geslapen van 20.00 tot 1.30, goed gedronken en toen hoorde ik haar om 3.30 weer. heb haar even laten jengelen/kreunen, want het kon eigenlijk niet dat ze honger had! uiteindelijk is ze weer in slaap gevallen na een minuut of 10. toen werden we om 6.45 gewekt met een vrolijk gezang en dat hield 10 minuten later weer op om om 8.15 op volle sterkte opnieuw te worden ingezet :+ toen er maar uit en gevoed.
straks komt mijn moeder om haar een middagvoeding te geven en op bedje te leggen. even oefenen voor zaterdagavond. als het goed gaat en tessa ook bij haar de fles pakt, gaan we lekker een avondje met z'n tweetjes uit eten en misschien naar de film. spannend!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 12:01

Tuurlijk kun je hier voeden ;)
Mag gewoon beneden bij ons en als je liever apart zit mag je boven op onze slaapkamer zitten/liggen :j

Zou wat zijn dat ik als BV-mama daar moeilijk over zou doen }>

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 12:34

Zo BA jij ook best een onrustige nacht gehad dus haha.
Wat grappig dat ze zo druk aan t brabbelen is, hier vanochtend ook ineens!

Misschien staat mijn kolf inderdaad te hard.. hmm.
Maar mijn tepels zijn wit na het voeden, is dat dan gewoon normaal? Is me eerder namelijk nooit opgevallen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 12:59

ik voed overal hoor, geen probleem! tessa is alleen wat meer afgeleid en die accepteerd zelfs de doek eroverheen niet meer haha.

witte tepels heb ik ook wel eens, trekt altijd weg dus maak me er niet druk om!

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 13:39

als je witte tepels hebt, heb je wrsch toch niet goed aangelegd....
dan knijpt je kind teveel op de tepel met z'n tong en gehemelte ipv hem achter in z'n bekkie te hebben.
Ik heb net 50 ml gekolfd uit links, een record! *D
Breastflow-fles was trouwens een succes: geen druppel gemorst en lekker lang en rustig over gedaan. De zuigtechniek is echt zoals bij bv.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 14:10

am13 schreef:
Ja haha, het is mensonterend dat kolven, maar voor het goede doel!
Mijn vriend moest net erg om me lachen, heb net de nieuwe kolf uitgeprobeerd (en die maakt nogal veel herrie), maar hij houdt nog steeds van me, hihi!
Ik zat er ook weer zeer charmant bij.... not!
Vraag: hoeveel ml kolven jullie per sessie?

Haha ik voel me precies net zo, 't is ook zo vreselijk oncharmant enzo en dat ding wat ik heb maakt ook een klereherrie :=

Ik kolf ook wisselend, gisteravond heeft Anne haar om 10 uur een fles gegeven en heb ik dus gekolfd, 150cc totaal. Ze had om half 7 de vorige voeding gehad dus dat was ook nog niet zo lang geleden. Daarna is zij naar bed gegaan en meestal kolf ik dan nog een keer voor ik naar bed ga en dat was dus om half 12 dus vrij kort erna, toen nog 110cc gekolfd. Ik haal trouwens wel standaard 10-30cc meer uit rechts :=
Maar gister liep ook een beetje raar, normaal krijgt Elize om 9 uur de laatste voeding en dan kolf ik om 11 uur nog een keer, zo kreeg ik er eergister ook krap 200cc uit en dat is meer dan een voeding, die heeft ze dus gisteravond niet helemaal opgedronken.

Het ging gister nog niet zo best met de fles, ze was al woest voor ze hem kreeg en dat werkt zowieso al niet zo goed. Na lang schommelen op schoot raakte ze 't huilen een beetje zat en dan doet ze de mond dicht rond de fles en min of meer uit gewoonte/reflex zuigt ze hem dan aan, als ik dan heel voorzichtig blijf schommelen protesteerd ze nog een paar keer tussendoor maar drinkt dan wel verder.

Vanavond proberen we 't gewoon weer, ze zal het toch moeten leren.
Nathalie schreef:
Misschien staat mijn kolf inderdaad te hard.. hmm.
Maar mijn tepels zijn wit na het voeden, is dat dan gewoon normaal? Is me eerder namelijk nooit opgevallen.

Jij had toch ook die steken in je borst?
Het is precies wat ik had met de spruw hoor, daar was ook bijna niets van te zien, daarom heb ik er ook zolang mee gelopen.
Rondom mijn tepel was het een tikje roder en de tepel zelf was vaak na het voeden heel wit, ik dacht ook steeds dat ik haar verkeerd aanlegde maar achteraf bleek dat van de spruw te zijn.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 14:13

Ik kolf gemiddeld 120 a 130 cc per sessie, 1 keer 10 minuten ene borst, dan ongeveer 5 minuten de andere en dan weer 5 minuten de eerste. Probeer zoveel mogelijk uit 1 borst te krijgen omdat ik ook 1 borst voed per keer (ik wissel ivm tsr. Ik haal meestal geen 150 cc en dat is wel wat Marinde gemiddeld drinkt per voeding. Met een kolf krijg je toch dat laatste beetje er niet goed uit (althans ik niet). Ik dacht trouwens ook dat ik wel snel door mijn voorraadje heen zou zijn omdat ik geen 150 cc gekolfd krijg, maar niets is minder waar. Voorraad blijft even groot en groeit zelfs een klein beetje. Ik vul die 120 cc aan door later op de dag nog even na een voeding of tussendoor de overige 30 cc bij te kolven. Vandaag ben ik op mijn werk (t is nu heel rustig) en heb ik beide keren 120 cc gekolfd. Meer lukt echt niet. Denk dat ik dan ook te kort op elkaar kolf (3 uur ertussen) maar kan niet anders omdat ik vanaf 12.15 alleen sta en dan kan ik dus niet kolven. Als ik om 16.00 thuis ben kan ik live voeden of veel langer dan hier op mijn werk zitten om te kolven, dan komt er ws ook meer uit.

BA: die concerten hebben wij hier ook, vanmorgen om 5.30 bij de voeding (doorgeslapen vanaf 22.00!). Echt leuk, mar drinken ho maar. Heb haar teruggelegd toen ze eindelijk klaar was (met drinken, niet met zingen) en toen sliep ze zo weer.

Ik ben ook lekker moe.....kwam zelf niet in slaap. Heb ik wel vaker als ik er vroeg uit moet om te werken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 14:19

Gisteravond na de fles was Elize helemaal op dreef, ze gilde het uit en als je d'r aankeek lachte ze met geluid, echt heel schattig.
En om een of andere reden was ze helemaal into Anne, misschien omdat die haar de fles had gegeven :P :D

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 14:21

Annelies nee ik heb geen steken in mijn borst. ;)
Dat was BA.

Het zal dan wel met het aanleggen te maken hebben. Zal daar eens opletten.
Nu moet ik zeggen dat ik nooit heb geleerd hoe ik haar aan moet leggen... Ik laat haar tegenwoordig gewoon zelf aan happen. Zal er eens op gaan letten..