Borstvoeding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 21:27

Ik werk ook 36 uur, maar de combi kolven-werken is inderdaad niet makkelijk. Ik heb het tot 6 maanden volgehouden, maar ik vond het vaak moeilijk om rustig te gaan zitten en even af te schakelen van mijn werk.
Een paar dagen geleden heb ik mijn laatste voeding gegeven en ik ben er tevreden over :)
Alleen de eerste dag had ik flink stuwing, poe ik ben naar huis gesjeesd toen ik klaar was :+ Gauw de kleine aangelegd ook al was dat niet meer de bedoeling. En dat was echt de laatste keer, daarna was het klaar...

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 21:28

Moniek schreef:
nog een vraagje ik heb al een paar weken erge pijn links onder in de buik als ik erop druk en laat los dan schiet ik door het plafond naar buiten is dit bandenpijn?

Dat heb ik nooit zo gehad Moniek...Misschien toch even je vk bellen om te kijken of het allemaal ok is?

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 21:35

Marloes_R schreef:
Moniek schreef:
nog een vraagje ik heb al een paar weken erge pijn links onder in de buik als ik erop druk en laat los dan schiet ik door het plafond naar buiten is dit bandenpijn?

Dat heb ik nooit zo gehad Moniek...Misschien toch even je vk bellen om te kijken of het allemaal ok is?

ik had dit ook al gevraagd aan mijn gyn maar die keek er niet eens naar en zei ja kan bandenpijn zijn.
maar goed doet wel erg pijn weet ook niet wat daar zit?
het zit zeg maar 10 cm boven mijn lies aan de linkerkant

Duke

Re: Borstvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:15

Kan heel goed bandenpijn zijn en dat ook net daar extra strak staat omdat de baby daar net een voetje o.i.d. heeft zitten.

En 3 maanden BV is ook al heel mooi! Kan je ook trots op zijn! ;)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 22:15

Ik ben ook enorm onrustig, stresskip etc,... maar ik denk dat ik niet rustiger vond wanneer ik overstap op FV,... was dat maar waar :')

edit: even een note :) We moeten we een beetje ontopic blijven ( dus voornamelijk BV ) anders wordt het dadelijk weer een 13-in-een-dozijn-mama-topic en ik heb dit juist geopend zodat het op MW kan blijven staan :D

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:33

precies, een 13 in een dozijn mama topic hou ik ook niet bij :o

ik ben blij dat ik geen 40 urige baan heb, maar wel een 10 uur, zo heb je toch net even lekker wat 'eigen' geld en idd de sociale contacten, snap daarom ook wel goed dat sommige moeders wel 32 tot 40 uur willen werken.
zelf vind ik het heeerlijk om lekker met die kleintjes te tutten, dag in dag uit, en als ik aan het werk ben mis ik ze ook :o

het is wel balen dat ik nu geen recht meer op kolven heb, vond het ook wel lekker om dagelijks een korte pauze extra te hebben.
ben alleen zo bang dat het nu terug gaat lopen, dus ik kolf stiekum op het toilet met behulp van de toxicoscine (toch?) spray. :o

mambobeach, je mag er trots op zijn dat je het zo lang hebt volgehouden :j

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:42

Oxitocine ;)

Die pauzes vond ik inderdaad ook wel lekker, maar ik had ook van die momenten dat ik mijn werk niet kon loslaten en een beetje onrustig zat te kolven.

Meer of minder uren werken heeft inderdaad allebei voor- en nadelen. Ik vind mijn werk heerlijk, heb het enorm naar mijn zin en ben daardoor ook vrolijk als ik thuiskom en vaak vol energie. Maar meer thuis is heerlijk met de kindjes...
Als ik vakantie heb, is die dan altijd volledig voor mijn gezin. Rustig aan doen en lekker met de kids leuke dingen doen.

Haha Cyntje, inderdaad over bv blijven kletsen, sorry :+
Tja, ik ben gestopt, maar ik heb wel veel tips en ervaringen voor andere mama's :)

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:46

ow ja dat was het :+ het is al laat he, normaal weet ik de naam wel :o

grappig eigelijk dat het zo vreselijk intensief is om de hele dag voor de kinderen te zorgen, ik ben na een drukke dag werken altijd fitter dan wanneer ik een hele dag thuis heb gezeten.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:51

Haha ja dat klopt! Maar thuis krijg je ook geen pauze en zijn de kids altijd superwakker als je net een beetje rustig op de bank wilt zitten :+

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:57

mamaaaa mamaaaa
en als je dat niet wilt komen, ant? mamaa ant?
in de tussentijd word ik zo hard mogen aan de hand meegesleurd, en wat willen ze dan? snoep!!

nee je krijgt geen snoep

*huilen*

en dan weer van voor af aan

mamaaaaa

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 02:16

Duke schreef:
Kan heel goed bandenpijn zijn en dat ook net daar extra strak staat omdat de baby daar net een voetje o.i.d. heeft zitten.

En 3 maanden BV is ook al heel mooi! Kan je ook trots op zijn! ;)

Maar bandenpijn heb je normaal gesproken toch 'overal'? Dus niet alleen links?
Misschien heb je een spiertje gescheurd?
Overigens is mijn ervaring dat je bij de VK wel iets meer door moet vragen als je ook echt wat te weten wilt komen, ik heb zelf een vermoeden dat ik een beginnende bekkeninstabiliteit heb en heb dat ook met de vk besproken en die wimpelde het min of meer weg.
Maar volgens de info die ik oa op internet gevonden heb heb ik alle symptomen en ook niet meer dan dat, als het erger wordt ga ik er wel even op door.

Moniek; ik ben uitgerekend op 8 april :)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 02:19

Annelies, verhalen over bandenpijn graag via PB anders gaat het dadelijk tè offtopic en wordt het een HK terwijl ik dit graag ook ter informatie voor anderen op MW wil houden :)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 10:43

Elinaa schreef:
mamaaaa mamaaaa
en als je dat niet wilt komen, ant? mamaa ant?
in de tussentijd word ik zo hard mogen aan de hand meegesleurd, en wat willen ze dan? snoep!!

nee je krijgt geen snoep

*huilen*

en dan weer van voor af aan

mamaaaaa

Ooooh heeerlijk herkenbaar!

Ik vond het kolven altijd wel relaxed, ik had dan ook alle ruimte en vrijheid om het zelf in te delen. Later begon ik het een beetje lastiger te vinden, dan wilde ik liever doorwerken soms...

Maar soms mis ik het bv geven nog wel, dat vind ik zelf wel grappig. Het ging altijd heel goed bij mij en bij mij werden de kindjes er zo heerlijk rustig en slaperig van. Mjn jongste dochtertje kijkt nog wel eens naar mijn borsten van hejjj, waar ken ik die ook weer van? :D

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 13:47

Ff een snelle update van ons....

Keizersnede was met ruggenprik en heb dus alles samen met hubbie kunnen volgen. Ging allemaal heel snel en soepel. Diezelfde avond heb ik zelfs al op de rand van 't bed gezeten en de volgende dag kon ik al weer een beetje rondschuifelen en zelf naar de wc/douchen.

Ben maandag uit 't ziekenhuis gekomen en hebben eerst een dagje lekker met z'n 3-en getutterdetut. Waren vooral erg benieuwd hoe Balu (onze hond) zou reageren, maar die is helemaal in love. Ze wil de hele dag Nikki likken := en bij ieder kirretje staat ze in de wieg/box te kijken. We hebben dus naast een nieuw wondertje ook een nieuwe hond gekregen hahaha (gelukkig maar).

Tot en met vrijdag hebben we nog kraamhulp gehad en heb ik voornamelijk veel geslapen. Borstvoeding, korte nachtjes en herstellende van een keizersnede hakt er toch behoorlijk in. Uiteraard hebben we ook veel foto's, maar die moet ik nog ff op de computer zetten. Ga ik volgende week ff doen. Ons kleine meisje doet 't super, maar je merkt goed dat ze toch te vroeg is geboren.
We zijn net terug van een wandelingetje naar de paarden, die vonden 't nog niets. Grote ogen, blazende neusgaten en wegrennen.......kwestie van wennen dus. Dito was de enige die erg nieuwsgierig was en even z'n neus richting wagen heeft geduwd, maar Boya was echt een schijtluis. Tjoek stond een beetje vertwijfeld te kijken. Als Nikki straks iets sterker is en op geboortegewicht kan ze in de draagdoek mee naar de paarden, dan went 't snel genoeg denk ik.

Borstvoeding gaat super. We hebben gelijk een kolfset gekocht voor als ik straks ga werken. Heb er één waar zelfs een auto adapter bij zit. Zien jullie me al staan op een parkeerplaats hihihi. Dan wil ik toch kijken of ik min. een half jaar borstvoeding kan blijven geven. Is ook wel makkelijk als je een keer wat langer op pad bent en niet bij een ander of in een restaurant borstvoeding wil geven.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:02

Moniek schreef:
Cyntje schreef:
Ik vind het voeden nu ook leuker worden ( Is nu bijna 8 maanden )

pfff 8 maanden ga ik niet volhouden .
ik werk 40 uur in de week en om nu te gaan kolven,,,,daar begin ik niet aan.
maar knap dat je het wel doet hoor :D

Ik heb echt aan 1 stuk genoten van de BV. Nu geef ik het nog maar 1 keer per dag, en daar geniet ik voor drie van :)

Kolven heb ik tot zo'n 10 maanden gedaan. 3 dagen in de week, tijdens het werken. En dan ook nog op momenten dat Laelia niet bij me was, maar ik wel op voedingstijd zat. Na die tijd was ik echt helemaal klaar met het kolven. Nu nog eventjes 1 keer per dag, al zal dat waarschijnlijk wel snel afgelopen zijn. Het is wel fijn dat ik nu heel langzaam kan stoppen :j

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:10

nou dan nogmaals en rechtstreeks, van harte gefeliciteerd!!
en ook fijn dat de borstvoeding zo goed loopt.
gaat het herstel van de keizersnede nog steeds zo goed?

paarden zijn straks vast ook stapelgek met de kleine, al kunnen baby's wel erg eng zijn :D

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:11

@ Boya: fijn dat de BV ook goed gaat! Hoe ervaar je het tot zover?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:11

Boya schreef:
Borstvoeding gaat super. We hebben gelijk een kolfset gekocht voor als ik straks ga werken. Heb er één waar zelfs een auto adapter bij zit. Zien jullie me al staan op een parkeerplaats hihihi. Dan wil ik toch kijken of ik min. een half jaar borstvoeding kan blijven geven. Is ook wel makkelijk als je een keer wat langer op pad bent en niet bij een ander of in een restaurant borstvoeding wil geven.

Gefeliciteerd!!

Heb jij soms een PISA? ;-) Heb ik ook. Heerlijk apparaat voor zover dat mogelijk is, haha.
Je wordt trouwens vanzelf handig in het vinden van stille plekjes hoor!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 00:02

anneliesdj schreef:
Moniek schreef:
ik heb dat 3 maanden volgehouden.
en toen was de maat vol en ben ik op de fles gegaan en dat was heerlijk :D

Ik heb 4 maanden borstvoeding gegeven, toen lukte het gewoon niet meer.
Ik had al weken voor de bevalling ontzettend veel melk, het liep er ook gewoon uit.
Dus het leek geen enkel probleem te worden en dat was het ook niet.
Maar met ruim 3 maanden begon Stef zeurderig te worden na de voeding, ik had niet direkt door dat hij misschien niet genoeg kreeg omdat ik altijd melk zat had gehad.
Maar na een paar weken proberen, korter op elkaar voeden, zelf meer drinken enz. ben ik er toch mee gestopt.
In eerste instantie zeiden ze op het CB ook dat ik het maar even moest proberen maar ze gaven ook wel aan dat een flesje geen zonde is en regeerden heel begrijpelijk toen ik vertelde dat ik toch overgestapt was op een fles. Dat had ik eigenlijk niet verwacht omdat ik nogal veel verhalen had gehoord dat nm het CB nogal tegen is op flesvoeding, dat bleek dus heel erg mee te vallen.
Toen ik een fles bij ben gaan geven was het zeuren na de voeding meteen over maar helaas is de borstvoeding dan ook snel afgelopen en dat vond ik toch wel jammer.

Niet dat ik het nu afkeur hoor, dat je bent gestopt! Want dat is aan jou en jij hebt voor jezelf en je kindje de beste keuze gemaakt natuurlijk. Ik heb het bij het CB iets extremer ervaren. Mijn 2e had KISS (een soort van whiplash). Het is herkend toen ze ruim 3 maanden was en ik had net na haar geboorte al gevraagd op het CB of haar overstrekken normaal was en aangekaard dat het een echte huilbaby was, toen verklaarden ze me overbezorgd. :( Vanaf ruim 3 maanden vond ik het echt zorgwekkend worden met haar gewicht en stopte ik met het geloven van het CB. Mijn eigen huisarts heeft me toen doorverwezen naar de fysio. Hij nam me meteen serieus en herkende het. Toen ze weer naar het CB moest was ze net voor het eerst behandeld. Ik kreeg op eens het bevel om haar flesvoeding te gaan geven, want ze kwam te kort, want ik had volgens hen niet genoeg voeding. Toen wist ik al dat ze ook niet uit de fles kon drinken, want ik had geprobeerd om haar zo gekolfde melk te geven om te zien hoeveel ze binnen kreeg. Ik wilde eerst de fysiobehandeling afwachten. Na een week was ze maar liefst een kilo rijker! Na 2 fysio behandelingen ging ze (dik 2 kilo maar liefst!) echt lekker groeien op mijn voedingen en kreeg ik geen gezeur meer over flesvoeding. Nu stond ik gelukkig wel heel sterk in mijn schoenen, omdat het al een keer goed was gegaan bij de eerste, maar ik was heel boos, dat een zogenaamd 'gecertificeerd' bureau zo makkelijk op flesvoeding kan overstappen, terwijl ik al duidelijk andere klachten had aangegeven. Ze hebben zich ge-excuseerd, toen ik ze vertelde dat ze KISS bleek te hebben. Bij het CB geloofden ze niet in KISS, maar dat vind ik geen reden om er niet serieus mee om te gaan. Ze negeren de klachten daar gewoon en dat is echt schrijnend! Het schijnt tot het 2e jaar heel goed te behandelen te zijn en voorkomt zo sociale stoornissen en leesproblemen op latere leeftijd en laat huilbaby's veranderen in tevreden kindjes (ook niet onbelangrijk!). Een reden om het dus wel degelijk serieus te nemen! Vandaar dat ik het toch wil melden. Al zou ik er maar één baby mee helpen. Je raad het al: Sindsdien gaan al hun adviezen de kliko in hier! :D

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 08:53

Wat een verschil in CB kan je hebben...
Romy was ook een huilbaby, ook veel overstrekken. En het CB trok direct aan de bel. Ik had namelijk zelf niet in de gaten dat het zo erg was. Omdat wij zo'n rotte start hadden gehad, was ik zo blij dat Romy gezond was, dat ik al het huilen voor lief nam (ik was ook al bij een osteopaat geweest en bij de kinderarts op nacontrole, maar beiden konden me niet helpen). Maar het CB nam het heel serieus. Ik moest direct weer naar huis, ze kwamen op huisbezoek om de thuissituatie te bekijken, ze hebben me enorm geholpen met een goed ritme te krijgen en te helpen met inbakeren. Ze zijn een paar uur geweest om te luisteren naar mijn ziekenhuisverhaal en om me te helpen. Heeft me heel goed gedaan.
Uiteindelijk bleek Romy namelijk behoorlijk overprikkeld door de hele ziekenhuisperiode en kon ze haar rust niet vinden. Door hulp van het CB met inbakeren, was ze binnen twee dagen huilbaby af (ze was toen al 10 weken oud en vanaf thuiskomst uit het ZH (2 weken oud) heel veel aan het huilen). En toen iedereen me maar aanraadde om met BV te stoppen "want ik zal wel niet genoeg voeding hebben", zelfs m'n man stond niet meer achter de BV, waren het alleen het CB en m'n tante (lactatiekundige) die mij vertelden dat als ik het gevoel had dat het niet aan de BV lag, ik daar vooral mee door moest gaan. Hier mijn petje af voor de hulp en begeleiding van het CB. En ze gaven mij ook altijd aan dat hun slechts adviezen geven, maar dat mijn moedergevoel de beste raadgever is.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 09:09

Denk trouwens hier weer een einde aan een tijdperk... Ik voed Britt nog maar één keer per dag: 's ochtends vroeg. De laatste week is de avondvoeding komen te vervallen en ook de nachtvoeding slaat ze steeds vaker over (dit laatste vind ik absoluut niet erg, mocht eens tijd worden). Ik klop nog even af, want ik heb eerder gedacht dat ze eindelijk ging doorslapen... Ze kreeg na de warme prak vaak nog de borst zodat ze lekker ging slapen, maar ze ging steeds meer bijten en ik durfde op een gegeven moment niet eens meer te voeden. Ze krijgt nu ook yoghurt na de prak, dus ze krijgt genoeg. En we dachten dat ze dan wel eind van de avond zou komen, nu de BV verviel, maar vanochtend moest ik haar zelfs om 6:00h wakker maken (ik moest zelf ook vroeg de deur uit en anders redde ik het niet). Van de week was ze 's avonds nog wel een keer erg overstuur en dan bied ik wel een troostborst aan. Dat is wel heel fijn om te kunnen doen nog.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 09:14

Het ene CB is inderdaad de andere niet. Zo staat een zus van een goede vriendin van me onder "toezicht" van het CB... dit omdat haar man meer als fulltime werkt in zijn eigen bedrijf. Het CB vindt dit een zorgelijke situatie, en houdt het gezin dus in de gaten. Ieder bezoek aan het CB is voor haar een ramp, en lijkt meer op een kruisverhoor. En dat alles omdat ze 1 keer heeft aangegeven het soms wel zwaar te vinden. Dit was toen haar jongste een paar maanden was. Ze staan nu al een jaar onder toezicht, en echt, daar is geen reden voor. Het is een liefdevol, stabiel gezin, zonder problemen. Het is echt de belachelijk voor woorden dat het CB hun zo op de hielen zit.

Een andere vriendin van me is juist weer wel goed geholpen met haar kindje. Dit kindje had erge huiduitslag, en het CB heeft goede begeleiding gegeven en de juiste personen ingeschakeld om de oorzaak te achterhalen. Een echte oorzaak is nooit gevonden, maar de uitslag is uiteindelijk echt super veel minder geworden door de juiste begeleiding.

Het is maar net wie je waar treft....

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 10:20

Het enige wat ik jammer vind aan het cb is dat ze tegen nachtvoedingen zijn na een x aantal maanden.

benieuwd hoe ze volgende maand reageert als ik vertel dat daelyn die nu wel weer krijgt aangezien mijn voeding anders flink terug loopt helaas.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 10:38

Gewoon niet zeggen ;-)

Ze hebben mij gezegd dat ik wel een voeding kon gaan overslaan. Oh ja, welke dan? En hoe dan? Pfff... De verpleegkundige was bij mij ook lactatiekundige, die was wel goed, maar de arts die ik dan soms had...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 10:41

Elinaa schreef:
Het enige wat ik jammer vind aan het cb is dat ze tegen nachtvoedingen zijn na een x aantal maanden.

benieuwd hoe ze volgende maand reageert als ik vertel dat daelyn die nu wel weer krijgt aangezien mijn voeding anders flink terug loopt helaas.

Ze zijn niet zozeer tegen nachtvoedingen, althans, dat gevoel heb ik niet maar op een gegeven moment moet je kindje natuurlijk wel door gaan slapen en daar doelen ze op. Je mag in het begin namelijk in de nacht nog geen voeding overslaan... Tenminste, normaliter niet.