Mensen met een Burnout / Overspannen IV

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pollewoppy

Re: Mensen met een Burnout / Overspannen IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:21

Angela je mag ook trots zijn op jezelf! Ookal is het iets heel normaals, het is fijn dat het je weer zo lukt en dat je er van kon genieten! Super zeg!! Het klinkt goed in ieder geval!

Een vroegsignaleringsplan is inderdaad een soort van terugvalpreventie. Ík denk dat het erg lijkt op wat jij hebt moeten doen, ik moet het namelijk ook van 3 fases doen.

Alleen wilde mijn begeleider dat ik het over mijn boosheid doe. Ik doe dat nu wel, maar vind het minder nuttig. Omdat mijn boosheid namelijk binnen een kwartier bij wijze van spreke kan komen opzetten. Dan heb ik niks aan vroegsignaleren waar je per dag bij houdt hoe het er voor staat :? Dat moet ik volgende week dus goed bespreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:24

Bij is het echt op somberheid gericht, dat kan er wel heel stiekem weer insluipen namelijk. Boosheid kan bij mij zelfs binnen een minuut komen opzetten.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:26

Ik heb na lang aarzelen weer een mail de deur uitgedaan naar kiwiamsterdam om een nieuwe afspraak te maken voor een inspanningstest...

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:28

Angela_ schreef:
Bij is het echt op somberheid gericht, dat kan er wel heel stiekem weer insluipen namelijk. Boosheid kan bij mij zelfs binnen een minuut komen opzetten.

Dat dacht ik dus ook. Boosheid is heel anders en per situatie zo verschillend.
Zo zat ik bijvoorbeeld te denken aan activiteit:

1. actief (als ik me goed voel)
2. verminderd actief, moeite met me er toe te zetten
3. inactief (op de bank liggen enz.)

maar dat staat los van mijn boosheid. Wel is het een goede graadmeter over hoe ik me voel...

Wat heb jij er in staan als ik vragen mag? Misschien kan ik er van leren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:29

Pollewoppy schreef:
Ik heb na lang aarzelen weer een mail de deur uitgedaan naar kiwiamsterdam om een nieuwe afspraak te maken voor een inspanningstest...

Spannend! Ik ben benieuwd!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:31

Ik ook. Durf niet zo goed omdat ik bang ben dat ik niet genoeg vooruit gegaan ben...
Maar heb toch de knoop maar doorgehakt om te mailen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:34

En als je niet vooruit bent gegaan, wat dan nog? Het is misschien wel een tegenvaller, maar je weet wel nog beter waar je nu staat. (dat zeg ik nu wel weer heel mooi, maar ik zou hem ook knijpen voor die test)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:35

Oja, ik moest het signaleringsplan over mijn boosheid doen, omdat ik dan misschien patronen in kaart kon brengen. Maar er is maar één ding dat met mijn boosheid te maken heeft, wat mijn boosheid te maken heeft, namelijk dat ik me niet serieus genomen of gehoord voel. En dat bouwt zich niet altijd in dagen op, eerder in minuten... Dan heb ik niks aan mijn boekje vroegsignaleren lijkt mij.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:36

Angela_ schreef:
En als je niet vooruit bent gegaan, wat dan nog? Het is misschien wel een tegenvaller, maar je weet wel nog beter waar je nu staat. (dat zeg ik nu wel weer heel mooi, maar ik zou hem ook knijpen voor die test)

Haha je hebt wel gelijk.
Maar ik vind het doodeng... Bang om te falen, terwijl het gewoon een meting is van dit moment, falen kan eigenlijk niet, maar in mijn ogen wel zeg maar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:38

Pollewoppy schreef:
Oja, ik moest het signaleringsplan over mijn boosheid doen, omdat ik dan misschien patronen in kaart kon brengen. Maar er is maar één ding dat met mijn boosheid te maken heeft, wat mijn boosheid te maken heeft, namelijk dat ik me niet serieus genomen of gehoord voel. En dat bouwt zich niet altijd in dagen op, eerder in minuten... Dan heb ik niks aan mijn boekje vroegsignaleren lijkt mij.

Heel herkenbaar, bij is het ook vooral het niet gezien of gehoord worden. Daar kan ik echt van door het lint gaan! Maar weet je, het word minder, echt waar.. Die woedeaanvallen gaan echt wel weer weg. Zodra jij wat zelfverzekerder bent, let maar op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:40

Kleine toevoeging: Ik denk ook echt dat dat je zwakke plek is en dat daar bij jou ook heel veel vandaan komt. Het is aan jou om wat sterker in je schoenen te staan en puinruimen van de gebeurtenissen die dat veroorzaakt hebben, maar het is ook aan je omgeving om daar voorlopig wat anders mee om te gaan.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:42

Dat denk ik zelf ook wel, daarom lijkt het me nuttiger om een signaleringsplan van idd somberheid of iets dergelijks te maken dan over boosheid.

Edit: Ik denk dat je gelijk hebt. Gelukkig gaat mijn vriend er heel goed mee om.

In het boekje wat ik nu lees staat ook het een en ander over het verliezen van grenzen bij boosheid, omdat je oude boosheid getriggerd wordt en je daarom helemaal uit je stekker gaat zeg maar. Heel interessant om te lezen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:47

Wat heb jij zoal in je signaleringsplan staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 16:28

Ik heb bij fase 1 staan, snel prikkelbaar en geirriteerd, minder zin om dingen te ondernemen, moe, slechter slapen, onrustig voelen, darmklachten en hoofdpijn.

De stappen die ik dan onderneem zijn regelmaat in mijn dagen met rust inbouwen, formulieren activering invullen, voldoende bewegen, met aandacht eten. Pascal moet me wijzen op mijn prikkelbaarheid

Fase 2 Nog meer last van darmklachten en hoofdpijnen, slapeloze nachten met veel piekeren, negatieve automatische gedachten overheersen, laat hobby's achterwege, kan minder van dingen genieten, verstoorde eetlust, vermijd sociale contacten. Concentratie problemen, geen zin in sex.

De stappen die ik dan onderneem: hulp zoeken bij GGZ, stappen fase 1, G-schema's invullen, dagschema's maken om toch iets te doen en niet verder af te zakken.

Fase 3: Gedachten van er liever niet meer willen zijn, ook gewone dagelijkse bezigheden niet meer kunnen doen, en alles wat bij fase 1 en 2 staat.

Stappen die ik onderneem: Zie fase 1 en 2. Aan naasten vertellen wat er gaande is. Hulp in huis vragen bij de dagelijkse dingen. Schema maken met veel rust en veel leuke dingen.

Dat was het ongeveer, ik weet hem niet helemaal uit mijn hoofd zo.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 16:57

Dank je, ik heb wel wat aan je voorbeeld!
Denk dat ik zelf ook zoiets ga maken. Is wel heel nuttig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:11

Ik zit zelf nu nog tussen fase 1 en 2 in..

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:21

Logisch! Je bent nog volop bezig met je herstel!

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:06

Angela, bedankt voor de tip, meestal gaat het wel alleen de weekenden blijft toch wat lastiger. In principe hoefde ik me niet te vervelen gisteren maar toen ging het sneeuwen en liep mn schema in de war, kan ik altijd wat slecht tegen. Leuk dat jullie samen de paarden hebben gedaan, krijg mijn vriend meestal niet mee en dan hoeft hij niet eens iets te doen :P Succes vanavond.

PW, fijn dat je nu beter slaapt. Ik slaap nogsteeds erg onrustig, veel wakker en rot dromen. Goed dat je weer zo'n test laat doen, het is net als Angela zegt; dan weet je waar je staat. Misschien valt het wel mee, net als bij mij toen.

Zie verder dat jullie druk bezig zijn geweest met schema's maar weet niet zo goed hoe daar op te reageren.
Hier gaat het nog niet zo. We zijn vandaag met de auto weggeweest wat toch voor wel spanningen bij mij zorgde :s. Vrouwtje dat me zou helpen met mn paard, kan deze week niet, de moed zakt me een beetje in de schoenen en ik denk er nu serieus overna om haar te verkopen ;( Vind het erg jammer maar zo komen we beide niet verder, vind het alleen zo moeilijk, zucht. Kan vanavond gelukkig ontspannen thuis in bad, dat is wel prettig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:10

Pfff... Moeilijke beslissingen zijn dat meid! Sterkte ermee? Hoe komt het dat je er nu zo over na aan het denken bent? Misschien stel je toch wat te hoge eisen aan jezelf? Maar ik kan me ook wel voorstellen dat je niet zoveel geld in iets wilt stoppen waar jezelf geen plezier aan kan beleven. Is het een probleem wat je alleen bij je eigen merrie hebt, of ook bij andere paarden? Misschien is het dan toch het overwegen waard om haar te verkopen inderdaad, en jezelf een super braaf paardje kado te doen, die jou het vertrouwen terug kan geven ipv een paardje wat jij nog het vertrouwen moet geven. Ik begrijp wel heel goed dat je haar niet zomaar weg doet, je had haar toch gekregen?

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:17

Angela,nu ik minder slaap, kan ik minder hebben en zit ik weer meer te piekeren. Komt ook omdat dat vrouwtje ook nog niet kon komen,
blijf afhankelijk van een ander. Ben gewoon geen held, nooit geweest maar nu is het wel heel erg en het idee dat zij nog zoveel moet leren en onvoorspelbaar is maakt me angstig, is misschien niet nodig. Weet ook niet of ik (nu) nog een ander paard zou willen, heb er even genoeg 'plezier' van gehad. Het is alleen mn gevoel wat altijd in de weg zit, ik kan niks weg doen. Kan zijn dat ik over dit alles volgende week weer anders denk maar het spookt nu wel door mn hoofd.....

Red je het al een beetje zonder de groep? Mag je morgen weer de paarden doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:57

Ik kan me goed voorstellen dat je even geen paard meer zou willen. Het is toch een hele verantwoordelijkheid, en kost je best wat geld. Voor mij hoeft het ook niet meer, ik ben blij met mijn 'verzorgpony'.

Als ik nu een keer geen zin, heb hoef ik me ook niet schuldig te voelen.

Is het zo vreemd dat je gevoel je in de weg zit? Ik denk dat het iets heel normaals is, als je haar zomaar weg kon geven zonder een minuut twijfel zou je een hart van steen moeten hebben.
Misschien is het een idee om nu je voors en tegens van verkopen op te schrijven, en dat over een week of 2 weken nog eens te doen. Dan kun je vergelijken, en kun je ook zien wat er telkens weer terugkomt. Probeer ook eens je gedachten op te schrijven en te kijken hoe realistisch die gedachten zijn of dat het gedachten zijn die jou eigenlijk de grond in boren. (die misschien wel zeggen dat jij een goede paardeneigenaar zou zijn omdat je angstig bent) Als je de gedachten gepakt hebt zeg maar, kun je er ook wat mee. Mijn ervaring is dat je vaak de gedachten erg snel vergeet, terwijl ze je toch een nacht lang hebben bezig gehouden.

Ik wens je veel wijsheid toe!

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:24

Bedankt voor de tips, ik wil ook geen overhaaste beslissingen nemen, niet dat dat het zou zijn na deze periode. Degene die ik tot nu toe spreek geven me groot gelijk maar het daadwerkelijk doen is nog even wat anders. Als ze nou maar een goed huisje zou krijgen maar ze gaat ook niet voor niets weg. Phoe, zo verzin ik steeds weer iets om over te tobben, stom mens. Zou het voorlopig ook even bij een verzorgpony houden of even niks.

Hoe is het met jou? Je mag zo op kraamvisite las ik, iets leuks gekocht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:36

Niks stoms aan, je bent gewoon naar jezelf op zoek! Ik heb in een fikse depressie gezeten omdat ik mijn paard noodgedwongen moest verkopen, velen verklaren mij daarom ook voor gek! Dus tja, was is gek he? :+

Wie weet dat je met een paardenpauze ook wat meer rust voor jezelf kan creeren?

Met gaat het wel ok, Pascal is thuis die heeft vakantie, dus het is nog wel wat anders dan anders. Ik vond het vanmorgen wel raar om niet naar therapie te hoeven. Ik heb voor de kraamvisite een varkensknuffel gekocht. Onze vriendengroep/carnavalsgroep heet de Koeskes wat varkens of biggetjes betekend in het limburgs dialect.

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:16

hey meiden

Zit al een week te twijfelen of ik weer wat kan typen, vind beetje moeilijk omdat ik zo lang niet geweest ben.

Wil van jullie even eerlijk weten of jullie het goed vinden dat ik weer terug kom in het topic?

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 21:39

Angela, hoe was de kraamvisite, waren ze blij met de knuffel? Je hebt er in ieder geval goed over na gedacht :D en ik heb weer wat bijgeleerd. Viel het je mee of tegen dat je niet naar therapie hoefde?

Pilipa, leuk je hier weer eens te zien, je bent welkom hoor (wat mij betreft dan) hoe is het nu met je en met je werk? Praat ons maar even een klein beetje bij, als het lukt, bij lezen is niet nodig. Doe weer vanaf hier mee ;) Knuffel voor jou :(:) en ik vind het leuk dat je er weer bij bent, al is dat misschien een wat minder goed teken?

Hier gaat het wel, we zijn net heerlijk in ons nieuwe bad geweest, was wel geslaagd. Ben nog niet helemaal ontspannen maar dat komt omdat ik nogal in de knoop zit met mn gedachtes. Het liefst heb ik altijd overal een oplossing voor en als het kan per direct. Phoe, hier komt net een horde kinderen voorbij, halen ze net álleen van mijn auto sneeuw af = krassen :( tis de nieuwste in de straat, echt balen. Neem vanavond maar iets in en hoop niet te dromen, zie er zo steeds meer tegenop om naar bed te gaan.