Welke fobie/angst heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:35

Lotus83 schreef:
Nemurin schreef:
Zou dat verschil maken? Ik heb wel eens schrik/enge momenten als ik rij, maar die schrijf ik toe aan het feit dat ik pas 4 jaar mijn rijbewijs heb en dus gewoon nog niet alle mogelijke situaties heb meegemaakt.

Ik denk dat als je dergelijke angst hebt met in de auto zitten je die ook wel gaat hebben als je zelf zou rijden?

Ik kan niet zelf in de auto gaan zitten... en heb ook wel rijlessen gehad in het verleden

Als het echt lastig wordt kun je naar een psycholoog gaan, die kan je in ieder geval helpen uitzoeken waar de angst vandaan komt. Vaak helpt het te weten "waarom" zeg maar. Nu ik weet WELK gedeelte van het kotsen ik bv eng vind kan ik er iets beter tegen.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:37

Ik heb het al met mijn psychologe besproken....

Zij zegt dat het is ontstaan op het moment dat ik ergens naar toe moest waar ik tegenop zag..., dat ik die zenuwen linkte aan het autorijden en dat dat zijn eigen leven is gaan leiden.....

Kan zijn, maar inmiddels heb ik er al een jaar last van en weet niet hoe ik eraf kan komen

_Esther

Re: Welke fobie/angst heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:46

Ik ga helemaal flippen als ik tegen de muur of op de grond geduwt word(t?) . Trauma van vroeger denk ik.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:04

Lotus83 schreef:

Zij zegt dat het is ontstaan op het moment dat ik ergens naar toe moest waar ik tegenop zag..., dat ik die zenuwen linkte aan het autorijden en dat dat zijn eigen leven is gaan leiden.....

Kan zijn, maar inmiddels heb ik er al een jaar last van en weet niet hoe ik eraf kan komen

Helemaal uitzoeken waar je dan naartoe bent geweest dat niet leuk was, denk ik. Ik heb zelf geleerd om dingen te ontkoppelen van de ervaringen erna/ervoor maar dat heb ik meteen zo gedaan nadat iemand me gezegd had dat dat was wat ik deed. De knop is niet voor iedereen zo makkelijk om te zetten.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:14

ik heb de stomme tik dat niemand aan mijn rug mag zitten. dan wordt ik vreselijk nerveus en zenuwachtig.
soms word ik als sagerijnig als er iemand op schoot zit( mijn broertje). kan ik ook niet tegen.
vind het echt achtelijk van mezelf. :D

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 12:32

Lotus83 schreef:

Wat vreemd dat je psycholoog het niet verder behandeld? Ik heb ook een paniek-/angststoornis gehad (meerdere angsten) waarbij ik na een blackout in de auto ook niet meer wilde rijden. Bij mij heeft cognitieve therapie heel goed gewerkt. Ik heb ook telkens de lat iets hoger gelegd door mij angsten aan te gaan en te merken dat, hoe eng het ook is, de angst ook weer weggaat ookal kom je in zo'n spnnende situatie terecht komt. Klinkt een beetje als 'jaja.. dat snap ik' maar echt, het werkt :)

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 15:48

Grootste angst is toch wel echt: vliegennn, en neee niet die stomme beestjes, maar als in 'VLIEGTUIG'!
Kan er nachten wakker van liggen..

Verder ben ik absoluut niet graag in de buurt van clowns en ik hou niet van voetenn (waarom ze die in godsnaam aan je lichaam gemaakt hebben... :n )

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 15:54

SPINNEN :=

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 15:56

Roosters in 't zwembad.. :=

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 15:59

Vuur & grote machines..

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 13:34

tandarts.. kan alleen onder narcose geholpen worden, is iets wat ik al heel mn leven doormaak. Zo erg dat ik wekelijks nachtmerries heb waarbij mn tanden/kiezen bijv. uitvallen waardoor ik gedwongen naar de tandarts moet.. Heel akelig. Bij de tandarts ga ik hyperventileren, flauwvallen etc.. Echt een fobie dus....

Verder ben ik bang voor spinnen en voor vliegen (in vliegtuig) maar dat zijn geen fobies..

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 13:36

Ik blijf clowns echt vre-se-lijk vinden.
Kwam laatst op de hyves van een vriend en die had IT op zijn achtergrond, kon er niet naar kijken. :n
Begin dan te hyperventileren, huilen etc.

PatriciaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 13:39

Hier autorijangst :o
Heb al 20 jaar mijn rijbewijs, ernaast zitten geen probleem maar zelf rijden brrrr :=

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 13:44

Petulan schreef:
Lotus83 schreef:

Wat vreemd dat je psycholoog het niet verder behandeld? Ik heb ook een paniek-/angststoornis gehad (meerdere angsten) waarbij ik na een blackout in de auto ook niet meer wilde rijden. Bij mij heeft cognitieve therapie heel goed gewerkt. Ik heb ook telkens de lat iets hoger gelegd door mij angsten aan te gaan en te merken dat, hoe eng het ook is, de angst ook weer weggaat ookal kom je in zo'n spnnende situatie terecht komt. Klinkt een beetje als 'jaja.. dat snap ik' maar echt, het werkt :)

Jawel, we gaan er wel voor op door....
Het is alleen zo apart dat ik voorheen bijna bij iedereen zonder angst in de auto stapte en nu met angst ernaast zit, en dat terwijl ik geen ongeluk of iets heb gehad...

Met kerst was het ook weer vreselijk, moest 3 kwartier in de auto, snelweg op, het werd zo erg dat ik vriendlief heb gesmeekt de snelweg af te gaan en binnendoor te rijden......, heeft hij ook gedaan, was half uur omrijden maar goed....

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 13:48

Ik haat spuiten !

Wibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:00

Ik kan helemaal in paniek raken als ik geen grond onder mijn voeten heb, bijv. als je van een hoge duikplank af gaat oid. Ik heb heel, echt heel erg hoogtevrees, ik durf niet eens een handstand te maken, het idee dat mijn voeten geen grond voelen, dat ze hoger staan dan mijn hoofd, jukkie.

Lilian_AapIe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 14:42

Sociale fobie ;(..
Bellen, boodschappen doen en alles waar veel mensen zijn is kortgezegd verschrikkelijk.
Bellen is een hel, opnemen--> of zelf bellen... Zelfs naar familie....
In de winkel/bar iets betalen... ;( ...gewoon complete paniek... en als ik uiteindelijk 1 van die dingen gedaan heb... heb ik er ook nooit een goed gevoel over... er is altijd wel iets!!... dan vond ik dat ik iets raar zei of noem maar wat..
Dus word het steeds erger...
Ik probeer er ook echt alles aan te doen om onder die dingen uit te komen...
Zelf vind ik dat ik alles fout doe en niks kan... heel laag zelfbeeld??
Ondertussen gaat het leven gewoon door hoor, heb niet het idee dat mensen die me kennen het weten!! Maskertje??
Maar zie het inderdaad ook als belemmering in mijn leven.. net als meerdere hier zeiden.
Als ik me op me gemak voel bij die mensen en op die plek is er niks aan de hand. (totdat er een telefoon in de buurt komt of ik moet iets betalen :+ )
Laatst bijgewerkt door Lilian_AapIe op 07-01-10 15:19, in het totaal 9 keer bewerkt

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 14:50

Sommige zijn wel erg komisch :')
Lilian in jouw geval alles behalve komisch, moet erg moeilijk voor je zijn.

Ik heb ook wel een aantal fobieen:

1. spinnen!! Ik ben echt héél erg bang voor spinnen.
2. boten; Om een of andere reden vind ik boten, en dan met name van die grote vrachtschepen, heel erg eng. Zo'n angst is vooral erg praktisch als je langs een kanaal woont... :=
3. hoogtevrees

Yffiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 14:59

1. Spinnen! Zodra ik er 1 zie moet ik gewoon echt wegrennen
2. Zwembad roosters, ben altijd bang dat er iets engs achter zit of dat ik vastgepakt word ofzo :')
3. Als iemand me vast pakt en niet loslaat, ik raak dan compleet in paniek en dan vind diegene het alleenmaar grappiger..

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 16:11

Yffiejj schreef:
1. Spinnen! Zodra ik er 1 zie moet ik gewoon echt wegrennen
2. Zwembad roosters, ben altijd bang dat er iets engs achter zit of dat ik vastgepakt word ofzo :')
3. Als iemand me vast pakt en niet loslaat, ik raak dan compleet in paniek en dan vind diegene het alleenmaar grappiger..

Ik ben altijd bang dat ik opgezogen word ofzo.. :oo Heb er altijd enge dromen over.. :=

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 16:17

zeker niet mee lachen, maar poppen...

Sinds ik klein was heb ik een hemelse schrik voor poppen. Als er 1 in mijn slaapkamer stond/lag sliep ik niet of dat ding moest de kamer uit!

En voor de rest geesten. Ik ben doodsbang om er 1 te zien, ik weet praktisch zeker dat als ik er 1 zie, dat ik dan zelf het loodje leg ;) En dat komt omdat mijn oudste broer als hij klein was gek was van horrorfilms en zijn favoriete bezigheid was toen mij bang maken, overal van onderspringen, vantussen springen, met een mes, uit donkere hoekjes of uit kasten, mijn voeten grijpen als ik op bed zat...

Ik ben nu 20 jaar, getrouwd en durf niet eens alleen douchen, bij elke krak of schaduw die ik meen te zien of te horen zinkt de moed me in de schoenen.

Als we gaan slapen MOET mijn man mij vasthouden en mijn voeten moeten ALTIJD tussen zijn benen liggen, kasten moeten dicht, deuren ook en de gordijnen moeten openblijven. Als hij niet thuis is en ik moet naar het toilet, gegarandeerd, de hond gaat mee!

En ja, ik word er ziek van.

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 16:25

Nemurin schreef:
Lotus83 schreef:
Zou dat verschil maken? Ik heb wel eens schrik/enge momenten als ik rij, maar die schrijf ik toe aan het feit dat ik pas 4 jaar mijn rijbewijs heb en dus gewoon nog niet alle mogelijke situaties heb meegemaakt.

Ik denk dat als je dergelijke angst hebt met in de auto zitten je die ook wel gaat hebben als je zelf zou rijden?

Ik kan niet zelf in de auto gaan zitten... en heb ook wel rijlessen gehad in het verleden

Als het echt lastig wordt kun je naar een psycholoog gaan, die kan je in ieder geval helpen uitzoeken waar de angst vandaan komt. Vaak helpt het te weten "waarom" zeg maar. Nu ik weet WELK gedeelte van het kotsen ik bv eng vind kan ik er iets beter tegen.[/quote]

Hé heb jij ook Emetefobie?? Je bent bij een psycholoog geweest ermee of begrijp ik jou post verkeerd? Zo niet, wat hebben ze daar gedaan en hoe zijn ze erachter gekomen welk gedeelte jij eng vindt?

karlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 16:30

Beetje angst voor Mensen die verkleedt zijn, vooral clown.
Klein beetje voor kleine ruimtes en liften.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 16:30

water in me gezicht of duiken of net iets in de richting,

ben toen ik 7 was bijna verdronken, me vader heeft me toen gered, duiken of onder water doe ik dus niet, word dan ook super kwaad als iemand me onderduwt raak geheel in paniek, (in griekenland willen duiken kwam overstuur en jankend het water uit dus niet gedoken)
onder de douche houd ik me handen voor me ogen als ik er helemaal onder ga staan, en anders is me hoofd niet onder de straal.

best heftig en soms best lastig,
en verder spinnen bleeeh eng en vies bahbah

en owjaa je moet me armen of benen niet klemzetten, dan word ik helemaal gek word alles zwart en begin ik alles weg te slaan om alles ook maar te bevrijden.
in dekens wikkelen ofso word ik dus ook al knettergek van

en zag hier ergens spuiten staan, dat is ook een ramp word wel wat beter maar had vroeger een stagiaire die 6 had moeten prikken, was voor mijn me allereerste keer bloedafname of een spuit wat ik me herinner, na de 6de keer kwam er iemand anders,
ik was toen zelf 7 jaar
Laatst bijgewerkt door StalNollie op 07-01-10 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

mriaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 16:32

ben bijna nergens echt bang voor..
maar spinnen moeten niet bij me in de buurt komen of ik gil heel de kamer plat en blijf dan gillen totdat iemand komt om die spin weg te halen, heel kinderachtig maarja :')