Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 10:56

Pittige bootcamp Leonie!

Super Germie, leuke foto’s ook!

Ik heb gisteren ochtend met de AV meegelopen, ik dacht, rustig loopje, kan prima zo voor mysteryland. Nou het werd 13 km buffelen haha, inclusief squatten en flink wat heuvels etc. Maar heerlijk gelopen.
Had voor ik begon nog wat spierpijn van sportschool van donderdag.
Nou thuis gegeten gedoucht omgekleed en toen naar Mysteryland. Heb daar in stappen zowat een marathon bij elkaar gedanst, het was heerlijk.
Maar nu ben ik wel een beetje brak. Lag er om 2u in en voor ik sliep was het half 4, en om 7u gewoon wakker hè haha.
Ga zo sportschool en dan paard nog doen. Misschien einde dag mn interval nog lopen maar gok dat ik dat beter niet kan doen.
M’n body battery is nu al 33

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 11:43

*\o/* Egopost *\o/*

Als ik in september terug ben van mijn fietsreis kom ik weer gezellig mee kletsen hoor, maar dit moet ik even met jullie delen!

De afgelopen 25 dagen fietste ik 991,39 kilometer met 14992 hoogtemeters door de Dolomieten in Italië en de Julische Alpen en het zuidelijker laaggebergte van Slovenië. Daartussen maakte ik nog 168,16 kilometer te voet (rennen, hiken, klimmen) met 9337 hoogtemeters. Donderdag arriveerde we in Mojstrana, de bestemming waar deze hele onderneming door is ontstaan en omheen gebouwd. :D Het startpunt van de Triglav Trail Run die ik gisteren gelopen heb. De afgelopen weken waren daar natuurlijk een top voorbereiding voor.

42,20 kilometer met 2344 hoogtemeters rondom de hoogste berg van Slovenië. Wow, dat was echt het meest waanzinnige, mooie, ruige, zwaarste, leukste, geweldigste wat ik tot nu toe ondernomen heb. Ik heb echt elk moment zo hard genoten. De uitzichten waren onbeschrijflijk mooi, de route was onbeschrijflijk uitdagend. Het was bizar technisch, met enorm steile puinhellingen van losse stenen en grind die we op en af moesten, waarbij je vaak met 1 stap weer 3 stappen teruggleed. Stukken verticaal omhoog en omlaag klauteren. Twee keer zware regenval waardoor ik door nat raakte. Gelukkig bleef ik warm genoeg, ondanks dat het op het hoogste punt maar 3 graden was. Door de regen veranderde de laatste super steile afdaling in een modderrivier. Ben denk ik zo’n vijf keer gevallen of weggegleden in totaal, gelukkig niets dramatisch, zat alleen van top tot teen onder het modder en heb nog onder de douche steentjes uit mijn knie zitten peuteren. _O-
Maar alles ging zo top! Mijn benen voelde van begin tot einde goed. De cut off tijd was 14 uur, ik dacht er 8-9 uur over te doen, maar finishte met 7 uur. Zonder dat ik het gevoel had mezelf te pushen. Natuurlijk heb ik wel doorgelopen, maar ook zo ontzettend genoten en een groot deel van de stukken kon je niet anders dan heel langzaam zijn. :')
Alleen mijn enkels waren er op het einde wel klaar mee, was ook een hele lange afdaling op allemaal losse stenen, paar keer door mijn rechterenkel geswikt en toen was het bij elke balancerende stap al snel mis. Gelukkig waren de laatste 7 kilometer over een relatief recht grindpad of op bosgrond en had ik er daar geen last van.

Heb tussen de 12 en 22 kilometer samen met een Poolse man opgetrokken (die ook wat foto’s met mij erop heeft gemaakt, zo leuk!), maar was uiteindelijk sneller aan het stijgen dan hem en de laatste 15 kilometer samen met een Italiaan en twee Slovenen, was heel gezellig! De laatste 7 kilometer liep ik alleen nog met de Sloveense vrouw, we waren te snel voor de twee mannen. := In de laatste kilometer ging zij nog vol onderuit, echt heel sneu. Maar samen over de finish gevlogen als gedeelde 8e vrouw, zo leuk!! *\o/*

Ook een shoutout naar de organisatie. De route was in het hooggebergte niet uitgezet (wegens mogelijke vervuiling, de Slovenen zijn enorm zuinig op de natuur die ze hebben) alleen in het dal. Dus we liepen grotendeels op gpx en je had een kaart mee, maar de gpx wijkt soms best af van de daadwerkelijke paden. Het was soms flink zoeken, maar ze hadden ook vrijwilligers op een paar punten gezet in de kou en regen en ook bij de verzorgingsposten werd je zo goed geholpen en wezen ze de weg terwijl zij daar 14-18 uur in het gure weer stonden.

Het had echt niet beter kunnen gaan. Ik kwam zo bizar blij over de finish, de foto’s zeggen denk ik meer dan woorden. :D Benen voelen top. Vanochtend een stukje van 9 km langs de rivier hier in het dal gerend, even de stijfheid eruit. Ging prima. Voel iets mijn enkel/achilles en knieën, maar niets problematisch.

Finishtijd was 07:18:05.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Supervixen

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-25 12:21

Geweldige prestatie Suliko! Moeilijk inschatten van tevoren hoe lang je erover gaat doen hè. Tof ook dat klimmen en klauteren.
Ik vind het ook zo leuk om jullie reis te volgen. Prachtig gebied.
Geniet nog van je reis en mooie resultaat!

Hier niet zo'n spannend verhaal. 23km getraild, de flinke rookwolken kunnen zien van de brand die nu in Veenendaal woedt en twee hazelwormen van het pad gehaald voordat er een vierspan overheen reed.
Genoten, alleen de laatste paar km kreeg ik het zwaar.
Weinig foto's gemaakt dit keer.

Vanaf het Rozendaalse veld:
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 12:35

Echt heel erg gaaf Suliko! Wat een kilometers heb jij de afgelopen tijd afgelegd, heerlijk!

Germie, ook een erg leuk verslag!

SV: goed dat je ze gered hebt :) dat zou ik toch nog wel spannend vinden...

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-25 12:55

Ze doen echt helemaal niks, alleen soms een beetje spartelen :P

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 14:04

Wow Suliko, wat gaaf! Wat een avontuur. :):)
Leonie, sterkte, wat een gemis van je kat, je gaat hem/haar missen :(:)
Germie , ook een beste loop, heb je mooi gedaan :j

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 15:39

Wauw Suliko wat ontzettend gaaf zeg! Echt heel knap gedaan, wat een hoogtemeters zeg!

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 18:37

Suliko, wow dat is echt heel erg gaaf! Wat een prestatie, topper! Lijkt mij ook helemaal geweldig om daar eens te lopen.
Mooi verslag ook! En leuke foto's!

SV, wat prachtig die hazelworm! En super goed goed dat je hem aan de kant hebt gezet.
Wat vervelend zeg die brand, het is ook zo gort droog hé.
Wel lekker gelopen!

Samantha, klinkt als een geslaagde dag, pittige training, en dan party!
Muppet Mayo, ja ik ben het ook eens met Leonie hoor, jij gaat echt goed, en zeker mooi om te zien hoe je het opbouwt!

Busy missy, hoe is het afgelopen met de kijkers voor je paard?

Leonie, wow ik vind het knap hoor hoe jij alweer best snel veel doet!
En ik snap wel dat je je benen nog even voelde, had ik ook!
Ik vond het ook erg gezellig en motiverend!
En je instinct is inderdaad wel echt luchtig, ik ga er ook eens naar kijken.

Germie, leuke foto's, mooi daar hé.
Ik heb de Mas montage vorig jaar ook gedaan, en vind het ook veel leuker dan dat platte bij de stakenberg.

Dinsdag heeft Leonie eigenlijk al mooi beschreven, toen ik thuis kwam voelde ik me echt behoorlijk moe, de dag erna kwam er vrij weinig uit mijn benen!
Donderdag wilde ik toch graag tempo's lopen, en mijn zoontje fietste mee, daardoor hield ik het vol, maar het voelde echt of ik niet mijn eigen benen had, maar die van een of andere gehandicapte oudere man ofzo.
Het voelde zo raar en scheef, dat het ergens ook wel weer grappig was!
Daar moest ik vrijdag en zaterdag natuurlijk de prijs voor betalen, ik kwam echt nauwlijks vooruit.
Maar vandaag ging het gelukkig weer goed, wel bewust voor zo plat mogelijk gekozen, en een leuk rondje van 27km gemaakt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 19:35

Zo Suliko, dat zijn nogal wat hoogtemeters. Ik doe het je niet na.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 19:37

Germie, ziet er mooi uit daar. Ik wil hem volgend jaar ook lopen. Je eerste foto is inderdaad heel erg mooi.

SV, balen dat je zo slecht hebt geslapen na je eerste week. Ik ben er ook bang voor dalijk.
Mooie trail gelopen, gaaf dat je weer hazelwormen hebt gezien. Ik heb ze uiteindelijk de hele zomer niet meer gezien helaas.

Samantha, jemig wat een energie haha. Je zou mij sowieso niet op zo'n festival vinden, maar zo wel zou ik een hele week moeten bijkomen.

Wow Suliko. Echt wow, wat een gave ervaring en wat een gaaf verslag. Ik vind het, zeker in combinatie met je hele fiets- en hardlooptrip echt een waanzinnige prestatie. Niet normaal eigenlijk. Echt prachtige foto's en wat zie je er nog fris uit na de finish zeg.

Ieris, ook lekker gelopen.

Ik heb even wat rust gepakt. Voel me (weer :roll: ) niet fit, mijn hrv is ook weer uit balans. Ik ben supermoe van wat sociale dingen en ben van de week van het trapje van mijn stacaravan weg gegleden en dat deed ook goed zeer, dus ik was er even klaar mee.
Ik wil dinsdagochtend naar de Posbank rijden en daar een rondje lopen. Lijkt me wel een mooie laatste echte vakantieloop :j

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 19:45

Leuk verslag Germie, lekker dat je daarna ook nog energie over had voor je paard. Mooie foto's ook en lief dat de mevrouw een foto van je wilde maken.

Toch een lekker stuk gelopen Sv, wat glanst zo'n hazelworm mooi. Goed dat je hem gered hebt en fijn dat ze niets doen.
Ik heb zo ooit een mol van een fietspad willen redden, maar die beet zich vast in mijn hand.

Hadden ze jullie toch iets harder bij de kladden met de training Samantha, knap dat je dan na al het feesten en laat naar bed vandaag alweer naar de sportschool bent geweest.

Wat een fantastische reis zijn jullie toch aan het maken Suliko! En dan is deze Triglav trail Run wel echt de kers op de taart. Wat een prestatie heb je neergezet! En ik heb beeld van de modder route naar beneden, ken dat alleen van gewoon hiken, maar echt vreselijk is dat wanneer je omlaag geen grip meer hebt.
Prachtige foto's ook weer!

Niet gek dat je moe bent ieris, maar je bent duidelijk weer snel hersteld. "Even" een rondje van 27 km....

Ik heb er net weer ruim 21 gelopen, laatste 3 km heb ik echt op karakter gelopen, ik vond het niet meer leuk.
Het was ook weer veel warmer dan ik had verwacht. En de laatste 500m schoot mijn hartslag omhoog en was ik er echt wel klaar mee. Wel uitgelopen maar dit is voor nu toch echt wel mijn maximale afstand. Maar goed dat ik vanochtend al paard gereden had, want anders had ik na het lopen echt niks meer gedaan.
De hei is hier toch echt minder paars dan wat ik afgelopen week op jullie foto's langs zag komen.

Afbeelding

Wel weer kunnen lopen met mijn trouwe hardloopmaatje, daar was ik weer blij mee vandaag, dat motiveert toch enorm

Afbeelding

Ben nog in onderhandeling over het paard (een PRE) dat ik te koop heb staan. De combinatie met de geïnteresseerde is in mijn ogen perfect, maar de koper twijfelt nog een beetje omdat ze de klik niet volledig voelt. Maar dat lijkt me ook moeilijk met een paard dat nu al 3 maanden enkel in de kudde staat, met een veulen aan de voet waarvan je dan vraagt dat jij even helemaal alleen de aandacht van haar wil, dat lukt haast niet. En de merrie is zó ontzettend braaf dan. Maar ze houdt ondertussen óók de kudde en haar veulen in de gaten. Ze laat deze week haar beslissing weten.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 20:08

Goof schreef:
Ik had bij tailwind al gekeken, die hebben ze niet in limonadevorm of -smaak.
Eten vooraf gaat prima gelukkig. Als ik tijdens het lopen ga eten moet ik ook weer pauzeren om te laten zakken. Ik neem wel gelletjes en bij de VP heb ik ook staan snacken.
En wat een prachtig rondje heb je gelopen zeg! En je bootcamp, pfff.

Hmm dus het eten onderweg is het niet. Lastig. Heb je al verschillende dingen geprobeerd ook achteraf? Bv soep of fruit? Ik kwam er dit voorjaar achter dat ik bv soep erg lekker vind achteraf. Heb met 34 graden toen met smaak een bakje kippensoep gegeten en dat was toen ik er nog niet zo goed in was.

Verder niet echt bekend met recovery drinks, sorry. Herken wel jou gevoel maar bij is dat dus opgelost door meer te eten onderweg.

Vervelend dat je weer niet helemaal fit bent, hopelijk trekt het snel weg.

Pff Sv je bent bijna alweer toe aan vakantie met zo een start. Gelukkig kon je wel wat dagen ook juist wat later beginnen ed. Aankomende week normaal ritme?
Toch mooi rondje gedaan vandaag. Gelukkig was het vuur ver weg! Zijn nu ook weer bosbranden hier in de buurt (kleintjes gelukkig), Je moet er toch niet aan denken...
En een oversteek service voor 2 aalwormen. Die zijn je vast dankbaar al weten ze het nog niet :')

Suliko al gesproken op de app maar echt top top top gedaan! Zo knap. Ik herken wel een paar paden en plekjes. Zo mooi daar <3 Echt heel knap en wat een tempo heb je aangehouden.

@ieris, goed om te lezen dat jij toch ook maar mens bent haha. Ik zag jou loopje donderdag en ik dacht omg, ik ben omgedraaid na 2km :7
Maar vrijdag was ik wel weer oke gelukkig. Maar ik had nog geen 27km in de benen gehad vandaag hoor! Of iig, niet in mijn hoofd. :Y)

Spannend BusyMissy voor je paardje.
Wel weer knap gelopen hoor! Toch weer een halve marathon in je benen. Heel knap. En die laatste km is volgens mij ook gewoon een mentaal ding soms. Dat je weet ik ben er bijna...
Waar was je nu uiteindelijk gaan rijden?

Ik ben vanmorgen met een vriendin mee op buitenrit gegaan op haar paard (Ze heeft er 2). Ze hebben allebei een beetje ene gebruiksaanwijzing dus het was even beetje spannend maar uiteindelijk klikte het heel goed tussen het paardje en mij en hadden we een heerlijke rit over de Kampina.
Afbeelding

Later op de dag ben ik nog een rondje gaan lopen zonder echt plan. Voelde me wat moe dus ik dacht misschien gewoon eens 5:30 pakken aangezien ik laatste tijd steeds 06:00 als slow run pak. Dan doe ik toch een beetje meer tempo werk zonder dat het echt zwaar is. Dat escaleerde al snel naar 4:40 :') en eigenlijk was dat ook gewoon een prima tempo om te lopen. Ik schrok er zelf van hoe houdbaar deze pace was.
Bij km 3 wel even mezelf iets teruggefloten want ik was op weg naar 4:35 en dan ga ik mezelf echt te ver doorpushen richting mijn omslagpunt en dat wilde ik niet. Mijn laatste rustdag was 10 augustus. Dus wat zit er allemaal in die benen verstopt?
Gewoon in zone 3 zonder dat ik echt heel erg aan het stijgen was, 3 km rond de 4:40/4:45 :wow:
Afbeelding

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 21:49

Ik had nog naar de Instinct gekeken, Leonie. Een van de modellen had wel de racerback die ik zocht maar was het net niet helemaal.
Jeetje, die bootcamptraining van gisteren! :wow: Heerlijk, die buitenrit.
Wat super dat je zo gemakkelijk op dat tempo kon lopen!

Mooie foto’s, Germie! Die eerste is echt prachtig! Vandaag lekker rustig aan gedaan?

Fijn dat je zo lekker gelopen hebt met de AV, Samantha! Mysteryland klinkt zeer geslaagd!
Heb je vanavond nog de puf gehad om te lopen?

Wauw Suliko, petje af! _/-\o_ Wat een prachtige omgeving!

Mooie ronde na zo’n eerste werkweek, SV! Alweer een goede daad gedaan door de hazelwormen te helpen met oversteken. :D

Fijn dat je vandaag weer lekker hebt kunnen lopen, Ieris. Leuk dat je zoontje mee was met je tempoblokken.

Auw, balen dat je van het trapje gegleden bent en dat je je niet helemaal fit voelt, Goof. Hopelijk kun je dinsdag nog lekker lopen op de Posbank.

Alweer 21 km in de pocket, Busymissy, toppie! Ik vond het vandaag ook best warm.
En daarvoor ook nog gereden, ook al zo fanatiek.
Hopelijk wordt het wat met de geïnteresseerde voor je PRE.

Vanochtend met buuf richting Heerenveen vertrokken. Daar zouden we nog drie dames treffen voor een lange duurloop door het bos.
De temperatuur viel me heel erg mee, ik had me op kouder weer gekleed. Alweer. :roll: Dus de mouwen uit en kort daarna m’n shirtje ook uitgedaan. Daarna lekker in m’n hemdje gelopen. Ik heb echt lekker gelopen!
De eerste 5 á 6 km gaan altijd wat mwoah, daarna gaat het steeds lekkerder. Ik kon echt lekker door blijven lopen, m’n hartslag was vandaag ook wel prima. Rond de 19 km waren we weer bij de auto’s, waar twee dames afhaakten waarna we met z’n drieën nog een aantal kilometers eraan geplakt hebben. Al met al heb ik heerlijk gelopen. Onderweg nog herten (damherten?) gezien. <3

Afbeelding

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 08:17

Goof wat vervelend dat je je niet helemaal fit voelt zo in de laatste week van je vakantie. Nog van het trappetje gevallen ook :(:) Qua recovery drinks kan ik je helaas niet verder helpen, hebben ze nergens een recovery in een ijskoffie smaak oid? Krijg je dat wel weg in plaats van je "gewone" ijskoffie? Ik hoop dat je toch nog even kunt lopen op de Posbank deze week, veel plezier!

Leonie87 wat heftig die grafiek van die body battery zeg! De rust heeft je goed gedaan zo te lezen, fijn! Wat mooi zeg op de Kampina! Heel leuk ook dat je zo met een vriendin ook lekker hebt kunnen paardrijden. En ondertussen gewoon doorbikkelen met bootcamp en daarna weer rennen als de brandweer, leuk!

Puera heerlijk vakantie! *\o/* Geniet ervan! Je vakantie is iig al lekker begonnen zo met al die leuke loopjes! Hoe was het openluchtmuseum?
Heb je je rugzakje al gebruikt gister? Ziet er wel echt heel mooi uit daar zo! Gaaf ook dat je nog herten hebt gespot!

BusyMissy echt super leuk om te lezen dat je die 10 inmiddels zo makkelijk wegloopt :) Dat gaat bij die halve straks ook zo zijn denk ik. Je hebt die halve toch mooi maar weer gelopen, echt heel knap! Leuke foto ook! Ervoor ook nog paard gereden, ziet er heerlijk uit <3 Ik hoop dat je snel iets hoort van de potentiële koper.

Germie mooie foto's van Mas Montagne! Klinkt echt als een leuk evenement. Fijn dat je nog energie over had ook.

Supervixen wat een bizarre werktijden joh in je 1e week :wow: Wat gaaf die hazelwormen onderweg! En jij zegt niet spannend, maar ik vind 23 km trail wel echt heel knap hoor, zeker na zo'n werkweek! Ookal is het voor jou waarschijnlijk 1 van de minder "bijzondere" runs.

Samantha_ knap hoor, eerst "even" 13 km buffelen en dan nog de hele dag naar Mysteryland. Klinkt als een geslaagd feestje zaterdag! Heb je gister op zo weinig slaap nog een beetje vol kunnen houden?

Suliko wat onwijs knap gedaan, wauw! Zo super sportief, naast al het fietsen etc ook nog zo super snel de Triglav gedaan! _/-\o_ Het klinkt echt enorm pittig, ik zou met zo weinig grip en regen niet eens naar beneden durven wandelen, en jij rent gewoon naar beneden. Wat een geweldige prestatie, en wat een geweldig mooie foto's ook <3 Je ziet er echt nog fit uit na de finish!

Ieris toch ook wel een beetje vermoeid na de run van de week. Wel alweer meerdere loopjes erop zitten, zelfs 27 km, waar halen jullie toch de energie vandaan? Lekker hoor!

Hier een beetje in twijfel modus. Donderdag heb ik een rondje intervallen gedaan. Iets minder snel gelopen dan dat ik gehoopt had, maar wel redelijk ok gelopen. Helaas voelde ik toch de plek van de blaar weer iets branden.
Zaterdag wilde mijn vriend nieuwe schoenen halen. Het model wat hij al jaren heeft is dit jaar best wel wat veranderd dus hij wilde even passen. Terwijl hij aan het passen was, raakte ik aan de klets met de verkoper (ik stond te kijken naar de neutrale variant van mijn schoen en had daarvoor al bij het sokken rek staan kijken). Toen ik aangaf last van blaren/irritatie te hebben, zei die man al gelijk, loop je op anti pronatie schoenen? Plek klinkt echt precies alsof je schuurt op dat anti pronatie blok, dat horen we echt heel veel vaker. Vervolgens de neutrale variant van mijn schoen gepast en even door de winkel gerend. De verkoper gaf aan dat ik ook op de neutrale schoen prima weg loop. Maar goed, het is toch wel weer een hoop geld zo'n nieuw paar, zeker als blijkt dat ik hier net zo hard blaren in ga lopen. Als ik ze daar koop, mag ik ze evt na een week terug brengen als ze toch niet fijn lopen. Ik heb besloten om er nog maar een nachtje over te slapen.

Vervolgens heb ik gister voor het eerst meegelopen in een loopgroep :D Dezelfde loopgroep waar Tiggs ook bij meeloopt.
Ik vond het wel een beetje spannend, wist niet goed wat te verwachten. De groep zou gister niet zo groot zijn ivm vakantie nog, zo ongeveer 5 personen. De training werd gegeven door een ander iemand dan de vaste persoon die ik had gesproken. Met mijn tempo zou ik een beetje in de achterhoede lopen met wat anderen, daar was ik al voor "gewaarschuwd". Ik had daar ook wel rekening mee gehouden... dacht ik.
Na 1/2 kleine rondjes parkje om een beetje op te warmen, liepen we naar een plek een stukje verderop voor wat oefeningen. De meeste van de groep gingen er in een behoorlijk tempo vandoor , 1 persoon bleef bij mij lopen en een beetje kletsen (duidelijk voor mij, ik zag wel aan zijn lopen dat hij normaal veel sneller ging). Doordat ik eigenlijk eerst niet helemaal door had dat de rest wel echt behoorlijk sneller was en ik achter de rest aan rende, liep ik behoorlijk boven mijn tempo. Toen moest de rest van de training nog beginnen :')
Voor mij wel echt weer een goed leerpunt, ik liet me teveel leiden door de rest ipv zelf te voelen wat fijn loopt qua tempo.
De trainer had ook gezien dat ik wat snel van start was gegaan, dus die was na de oefeningen bij het rondje hardlopen naast me gaan lopen en heeft zo wat meer mijn tempo bepaald.
Goede training voor mij dus :) Doordat ik best wel een stuk boven mijn eigen tempo heb gelopen (volledig eigen schuld haha), was ik kapot toen ik thuis kwam :')
Thuis bleek dat ik nu ook links op precies dezelfde plek als rechts ook een blaar had. Ik vrees dus dat ik van de week toch maar een hoop geld moet uit gaan geven aan nieuwe schoenen :+

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 10:27

@samantha, je was er opde een of andere manier tussengeslopen in mijn bijleespost. Hoe was Mysteryland? Dapper dat je daarvoor nog bent gaan sporten haha. Kost al zoveel energie!

Puera love hertjes <3 Blijft gewoon altijd mooi. Alleen zo jammer dat ze altijd zo snel wegrennen _O- En mooie afstand weer hoor! Zit nog prima in jou benen zo zie je wel!
En dat aankleden blijft toch altijd een ding. Ik trap er ook nog af en toe in hoor.
Hoop dat dit vestje je goed bevalt dan! Heb je een foto?

muppetmayo ja ik ben ook bang dat het door die antipronatie komt. Ik herken het gewoon heel erg. Schoenen zijn duur, zeker. Als je weet welke je wil kan je ook nog eens online kijken. Kan soms flink schelen. En dan kun je altijd nog die andere schoenen af en toe aan trekken. Dan heb je niet die constante belasting op dezelfde plek. Zo heb ik er geen last van en kun je toch wat afwisselen, zonder dat ze in de kast komen te staan.
Wat betreft een groep, dat is altijd even wennen en aftasten. En zeker als het tempo hoger ligt, best lastig! En hoewel dat vervelend is, word je er zo veel sterker voor. Je rent nog maar zo kort, ben niet te streng voor jezelf. Is al super dapper om nu al met de groep mee te gaan. En fijn van die trainer dat hij gewoon even jou ging afremmen. Soms, heb je dat even nodig.

Ik ga vanavond naar een masterclass Spinning met de stage bikes (die waar ik normaal niet op fiets met kleurtjes). Samen met degene die mij heeft opgeleid. ZIj heeft nog nooit op zo een fiets gefietst dus misschien kan ik haar nog wat leren hahaha.
Over 2 weken ga ik bij de andere sportschool mijn eerste les geven op zo een fiets, dus top timing deze masterclass!

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 12:21

Wauw suliko wat een marathon heb je gelopen!!! Heel gaaf die omgeving.

De rest ook super bezig qua afstanden, zie veel mooie trailruns voorbijkomen!

Leuk muppetmayo meedoen met een groep! Vind het knap dat je de training wel vol hebt gehouden, ondanks dat je boven je tempo hebt gelopen. wel jammer van de blaar...

Hier gaat het opbouwschema naar de 5km steady verder. Met gisteren 1 km inlopen - 4x400m fast - 1 km uitlopen. Vind het erg moeilijk om de ''fast'' te doseren wetende dat ik nog 1 km moet uitlopen (wat voor mij nog best wel een uitdaging is om adem onder controle te houden). Dat is uiteindelijk ook wel terug te zien in de grafiek, m'n splits worden steeds trager.

Afbeelding

Maargoed, op naar de volgende training! M'n lijf voelt bij dit opbouwschema wel comfortabel, nergens pijntjes of last van!

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 12:41

Goed bezig Aight, wel even een tip. Ik zie dat je jouw gehele training in hartslagzone 5 loopt, dat is erg hoog. De bedoeling is dat je je inloop- en uitloopstukken probeert te lopen in zone 2 of 3. Dat betekent dat je jouw begin en eindstukken een flink stuk langzamer "moet" gaan lopen, je tempo-stukken kan je het beste lopen in zone 4. Dan zul je merken dat je met het uitlopen je ademhaling ook weer fijn krijgt.
Misschien iets om een keer uit te proberen?
Wel top dat je verder nergens last van hebt.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 13:03

Dat had ik de eerste trainingen ook Muppet, dat ik veel te snel liep. Je had ook net pech dat de langzameren er niet waren volgens mij. Doe je volgende week weer mee?

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 14:11

Leonie87 ik had al even online gekeken, maar die schoenen zijn overal dezelfde prijs (New Balance 880V15). Het vorige model schijnt echt dusdanig anders te zijn, dat ik dat niet durf te gokken.
Twijfel nu alleen nog een beetje of ik ze gewoon ga bestellen (dan bij de winkel waar we van het weekend waren, als ze niet fijn zijn mogen ze gebruikt terug), of dat ik als ik toch aan nieuwe moet, nog een beetje meer soorten ga passen.
Veel plezier met je masterclass, klinkt leuk! En nog een nieuwe les erbij om te geven bij een andere sportschool? Tof!

Aight lekker gelopen! Wat ga je snel al! Ik vind dat ook nog steeds echt super moeilijk, doseren..

BusyMissy wat een goede tips ook weer :)

Tiggs gelukkig herkenbaar :D Het was ook denk ik meer dat er in mijn hoofd nog zat dat er gelijke tempo hardlopers in de groep zaten dus ik ging er gewoon achteraan. Had ook niet op mijn horloge gekeken wat voor snelheid ik liep, dus ongemerkt ging ik ineens veel te hard achter de rest aan. Nouja, ongemerkt.. ik kreeg het vrij snel wel zwaar en toen dacht ik, wacht even dit gaat wel heel snel zo :') Goede les voor mezelf ;)
Jaren terug begon ik met start to run met een groep, dan begin je allemaal pas dus toen had ik dat probleem niet.
Als het goed is ben ik er zondag weer bij.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 14:27

Aight schreef:

Leuk muppetmayo meedoen met een groep! Vind het knap dat je de training wel vol hebt gehouden, ondanks dat je boven je tempo hebt gelopen. wel jammer van de blaar...

Hier gaat het opbouwschema naar de 5km steady verder. Met gisteren 1 km inlopen - 4x400m fast - 1 km uitlopen. Vind het erg moeilijk om de ''fast'' te doseren wetende dat ik nog 1 km moet uitlopen (wat voor mij nog best wel een uitdaging is om adem onder controle te houden). Dat is uiteindelijk ook wel terug te zien in de grafiek, m'n splits worden steeds trager.

[ Afbeelding ]

Maargoed, op naar de volgende training! M'n lijf voelt bij dit opbouwschema wel comfortabel, nergens pijntjes of last van!

Oooh thanks! Die hartslagzones kijk ik eigenlijk nog niet echt naar, dat voelt nog een beetje als abracadabra. Mijn hartslag schiet eigenlijk altijd flink omhoog naar de 190/200 als ik ga hardlopen, tijdens een wandelpauze zakt hij dan weer naar 150/160. Dus proberen nog meer tempo omlaag te brengen als het geen interval-tempo-training is?

Eigenlijk al mijn trainingen zijn nog interval training, aangezien ik nu max. 1,5km aan een stuk kan hardlopen :+ (ik vertrouw hierbij volledig op het schema, dus bouw dan ook niet sneller op dan dat die aangeeft :)

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 14:29

muppetmayo schreef:
Leonie87 ik had al even online gekeken, maar die schoenen zijn overal dezelfde prijs (New Balance 880V15). Het vorige model schijnt echt dusdanig anders te zijn, dat ik dat niet durf te gokken.
Twijfel nu alleen nog een beetje of ik ze gewoon ga bestellen (dan bij de winkel waar we van het weekend waren, als ze niet fijn zijn mogen ze gebruikt terug), of dat ik als ik toch aan nieuwe moet, nog een beetje meer soorten ga passen.
Veel plezier met je masterclass, klinkt leuk! En nog een nieuwe les erbij om te geven bij een andere sportschool? Tof!

Aight lekker gelopen! Wat ga je snel al! Ik vind dat ook nog steeds echt super moeilijk, doseren..

BusyMissy wat een goede tips ook weer :)

Tiggs gelukkig herkenbaar :D Het was ook denk ik meer dat er in mijn hoofd nog zat dat er gelijke tempo hardlopers in de groep zaten dus ik ging er gewoon achteraan. Had ook niet op mijn horloge gekeken wat voor snelheid ik liep, dus ongemerkt ging ik ineens veel te hard achter de rest aan. Nouja, ongemerkt.. ik kreeg het vrij snel wel zwaar en toen dacht ik, wacht even dit gaat wel heel snel zo :') Goede les voor mezelf ;)
Jaren terug begon ik met start to run met een groep, dan begin je allemaal pas dus toen had ik dat probleem niet.
Als het goed is ben ik er zondag weer bij.

Dan zou ik ze zeker in de winkel gaan halen want online mogen ze niet terug! En dan krijgen hun ook nog wat commissie voor de geleverde service :o .

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 15:01

Aight schreef:
Aight schreef:

[ Afbeelding ]

Oooh thanks! Die hartslagzones kijk ik eigenlijk nog niet echt naar, dat voelt nog een beetje als abracadabra. Mijn hartslag schiet eigenlijk altijd flink omhoog naar de 190/200 als ik ga hardlopen, tijdens een wandelpauze zakt hij dan weer naar 150/160. Dus proberen nog meer tempo omlaag te brengen als het geen interval-tempo-training is?

Eigenlijk al mijn trainingen zijn nog interval training, aangezien ik nu max. 1,5km aan een stuk kan hardlopen :+ (ik vertrouw hierbij volledig op het schema, dus bouw dan ook niet sneller op dan dat die aangeeft :)

Je hebt duidelijk een hoge hartslag van jezelf, als die ook weer goed zakt in rust is dat geen probleem.
Nu dus vooral je in- en uitloopstukken proberen wat trager te lopen. Als je wat langer loopt (over een tijdje) word je hartslag hoogstwaarschijnlijk ook wat lager bij deze zelfde inspanning.
Maar die hoge hartslag zorgt ervoor dat je niet op adem kunt komen, dus op die momenten van rustig herstel zou je langzamer kunnen gaan lopen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 15:35

Muppet: leuk dat je er zondag weer bij bent! Niet te snel starten is ook een mooie training voor je komende tien km race.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 16:48

O gets SV, wat een helden actie. Ik zou het ook niet durven haha.

Wauw iris, een rondje van 27 km haha.

Jeetje Goof, ook nog gevallen. Hopelijk nu weer wat opgeknapt?

Wauw Busy wat goed zeg! Spannend met de verkoop van je paard.

Wat leuk die buitenrit Leonie! En wow zo snel gelopen, super!

Puera, nee na paard en bergen was had ik geen puf meer, heb het voor zo op de planning staan haha.
Wat een mooie loop, en wat leuk om dan herten te zien!

Wat leuk muppet dat je met een loopgroep bent meegegaan. Wel jammer dat ze allemaal zo snel waren. Gewoon nog eens proberen!
Balen van de blaren zeg!

Lekker Aight! Mooi tempo ook!

Nou ik ben weer bijgekomen van m’n feest dagje haha. Nou appt een vriendin net of ik vrijdagavond mee ga naar Strand Festival. Euhm ja hoor. Ik kan ook nooit nee zeggen :')
Word dan ook weer een brakke zaterdag, want smorgens met de loopgroep mee, en smiddags zou ik met een vriendin afspreken en ergens gaan wandelen.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 18:56

Aargh, net een heel verhaal getypt en op iedereen gereageerd. Wil ik een foto toevoegen van mijn nieuwe trailschoenen, ben ik alles kwijt. Sorry, geen tijd meer om opnieuw alles te typen.
Na een hele lange zoektocht en inmiddels 3 winkels heb ik eindelijk een schoen gevonden die mij lekker past.
Lowa Amplux 2. Nu lekker in gaan lopen en hopen dat ze straks nog steeds fijn voelen. Kan helaas geen foto laden nu (bokt upload protesteert) volgende keer maar weer