Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suliko

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 20:52

Ik ben tot nu toe ook nog niet echt met tempo bezig, heb daar geen doel voor in ieder geval, behalve de keer met de singelloop dat ik het in een uur wilde lopen als dat lukte. Ik ga nu telkens lopen op het tempo dat comfortabel voelt en waarvan ik denk dat ik het wel een tijd volhou en blijkbaar valt dat telkens tussen de 6:00 en 6:20.
Ben wel nieuwsgierig hoe het voelt als ik meer op hartslag ga letten en probeer binnen een bepaalde zone te blijven!
BeFunny, waar zat jij eerst qua hartslag en wat voor tips heb je toegepast om hem lager te krijgen?

Oh wow, 159 als hoge hartslag, dat is echt absurd laag. :')

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 20:55

Ik loop ook op hartslag en alleen inderdaad langzamer en in een lagere hartslagzone. Mijn zone 5 start op 171.

Ben ook benieuwd wat anderen hiervoor doen :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 21:00

En dat haal ik al niet zo snel (die 159) :+

Om een lagere hartslag te krijgen, oftewel een betere conditie is het belangrijk om afwisselend te trainen. Zowel in tempo als in afstand. Bijvoorbeeld een keer in de week een intervaltraining, waarbij je tijdens korte intervallen je tempo flink opschroeft tot bijna maximaal. Maar ook een tempoduurloop is heel goed, waarbij je dus wat sneller loopt dan die 6 min/km waarbij je je nog comfortabel voelt. Meestal een middellange afstand wat hoger in zone 4.
Of juist een lange duurloop waarbij je nog langzamer loopt dan je comfortabele tempo, op lage hartslag. Of een sprint, waarbij je meerdere keren 15 of 20 seconden keihard sprint met daartussen joggen als herstel. Of een piramidetraining, een training met tempoblokken, heuveltraining enz.
Lees maar eens wat op internet over dit soort trainingen.
Variatie is de sleutel.
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 23-10-23 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 21:04

Ik heb ook wel in gemiddeld 185 gelopen. En dan veel dus in rood. Ik heb loopjes gehad waar ik 10 km bijna volledig in rood op 185 liep. Maar continu op rood lopen is niet gezond, ik merkte dat mijn conditie achteruit ging. En ik snapte dan niet zo goed maar bleek dus vooral in rood te lopen. In het begin leek dat dus lekker te gaan :')

Ik ben dus wel juist op de hartslag gaan letten en let dus tijdens het lopen op die zones gaan letten. Eerst terug geschroeft naar alleen zone 4. Met 1 x in de week een paar min in rood. Toen weer eens wat meer sprint. En toen ook zone 3 toepassen en dan zone 3 en 4 en liefst meest 3. Ik loop nu weer in 3 even snel als dat ik liep in 5 toen mijn conditie weer achteruit ging. Dus op de langere termijn wordt je wel sneller. En dan wel loopjes waar ik ook de zone 5 toepas maar dat zijn de kortere loopjes of aan het einde van een duurloop.

Maar op de weg hier liep ik afgelopen week een x 9 km 6:45 per km in hartslag zone 4 vooral ;)

6:55 - 07:10 per km gemiddeld kan ik lopen met half zone 3 en 4 op de weg dus hè met trailen ben ik dan nog trager. Hier dus gewoon echt traag. En ja ik kan sneller en dan vooral in rood lopen maar ik wil wel Iig proberen verantwoord te trainen ook. Vandaar toch op die zones letten. En ik hoop dat ik nog meer in 3 kan lopen dan kan ik ook wat meer afwisselen zeg maar.

Ook loop ik voorstel loopjes van Garmin. Soms met interval. En maak ik soms een piramide loop aan. Maar ik loop ook met de hardloopgroep 1x in de week en dat is ook meest iets van Interval.

Mijn vo2 max is nu omhoog gegaan en mijn HRV en het gaat ook weer echt lekker.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 21:13

Interessant allemaal! Ik kan me goed voorstellen dat constant in rood lopen niet heel gezond is en vooral belastend, dus daar ga ik zeker mee aan de slag. Nu loop ik nog niet zo lang met regelmaat en deze afstanden, dus mijn focus lag eerst gewoon op: lopen, zonder te veel richtlijnen behalve een idee voor een afstand en dat het comfortabel voelt. Maar dat het comfortabel voelt in ademhaling en uithoudingsvermogen, zegt dus niet zo veel over de zone waar ik in zit. :')

Mijn doel is om in mei aan de 21 kilometer van de stuwwalloop in Oosterbeek mee te doen. Gelukkig heb ik nu alle tijd om daar naartoe te werken in plaats van de één maand die ik had om van 5 km naar 10 km te gaan. Maar ik ga zeker mijn focus verleggen op meer variatie en bewust in lagere hartslagzones trainen.

Heeft iemand tips voor fijne intervalschema's om mee te beginnen?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 21:16

Ik denk Iig dat het jou absoluut gaat lukken.
Als je Garmin hebt zou je een Garmin coach kunnen gebruiken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 21:31

Goof schreef:
Mijn zone 5 begint al bij 163 volgens mij Garmin, dus daar loop ik nogal snel :')

Bij mij bij 161 en ik kom maar zelden in die zonde, blijf meestal rond de 158 steken en dan word ik gewoon moe.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 21:43

Bij mij begint zone 5 bij 155. En daar loop ik geregeld in. Ik ben ook al op leeftijd hè :D ….(50)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 21:47

Ja, die 163 is ook volgens een rekensommetje gebaseerd op mijn leeftijd (43).
Wat hilarisch is is dat, als ik kijk bij VO2max, mijn Garmin aangeeft dat ik fitnessleeftijd 21 heb 8-)

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 21:50

Ik ben 32, mijn bf vindt het niet eerlijk omdat ik het horloge ook om heb met paardrijden. Dan worden de stappen ook geteld. Ik ben het niet eens met bf :')

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 21:52

Mijn zone 5 begint bij een hartslag boven de 182.
Ik loop veel in zone 4, dat is tussen 162 en 181.
Zone 3, dus 161 en lager lukt mij 25% van de tijd denk ik.
Ik ben 33 overigens.

@Befunny, thanks voor t vragen. Vandaag voel ik mij moe maar verder prima. Had een volle dag met weinig rust.
Duik zo mn bedje in.
Hoop woensdag weer een lekker loopje te maken.

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 22:10

*meelezer kruipt heel eventjes onder de steen vandaan*

Die rusthartslag is ook wel interessant, wat is die bij jullie? Suliko je zegt dat 50 hoger is dan gemiddeld, maar hoort de rusthartslag gemiddeld niet 60-100 te zijn?

Ik heb sinds vorige week een Garmin (goedkoopste hardloop garmin :=), ben al heel zoet met alle statistieken :D al loopt het bij mij nog niet echt lekker helaas, ik ervaar veel stress in het dagelijks leven waardoor het hardlopen maar niet vooruit wil (ik doe nog steeds hardlopen/wandelen). Maar ik leef door jullie wat betreft het meelezen met al jullie gave loopjes! :D

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 22:53

Thanks BeFunny, ga ik daar eens naar kijken!

Morris, wow, ook al zo laag! Echt interessant om al die verschillen te zien.

Goof, oh heerlijk, forever 21! *\o/*

Karin_deB, ah kijk, ik ben in ieder geval niet de enige waarbij zone 5 boven de 182 zit.

EmmaVZ (altijd als ik jouw gebruikersnaam zie krijg ik HN nostalgie), ik bedoelde met die 50 de hartslag bij je slaap, die gaat dan zelfs vaak onder de 50, maar bij mij blijft hij altijd boven de 53. Je gewone hartslag in rust (maar wel wakker) is inderdaad gemiddeld 60-100, maar dat is niet voor niets zo'n breed gemiddelde, want het verschilt dus nogal per persoon.
Mijn gemiddelde hartslag in rust weet ik niet zo goed, want garmin geeft vaak het laagste aan en het hoogste, maar dat zegt beide niets over mijn normale hartslag in rust. Maar vaak als ik mijn hartslag check overdag zit het zo tussen de 70 en 85.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 23:42

Mijn rustharhartslag is 44 en hoog 174. Ik heb ook wel eens een rusthartslag van 50 maar nooit hoger. Nu zit ik op de bank en is mijn hartslag 40 door gewoon heel rustig te zitten. Soms op mijn werk gaat die over de 100 (Ik doe werk als Schoonmaakster dus best intensief) en soms geeft het horloge dan aan dat ik stress heb.

Ik ben wel nieuwsgierig ook naar jullie vo2max voor degenen die dat willen delen natuurlijk. Ik ben dus 40 en mijn fitnessleeftijd is 32. Een aantal weken terug toen ik een dip had in alles was dat 35. Maar toen was alles laag vo2 max, hrv. Ik heb echt een soort covid gehad denk. Maar nu is die vo2 max zelfs hoger dan het was ook en lijkt weer bijna omhoog te gaan. Maar denk nog steeds lager dan dat van jullie hoor vandaar dat ik dat interessant vind.

Ik ben wel half maart met een conditie van echt absoluut 0 begonnen en heel langzaam opgebouwd. Dat moet wel gezegd.

Afbeelding

Afbeelding

Met mijn forerunner 245 had ik altijd ook een fitnessleeftijd van 21. Best hilarisch dat dat per horloge kan verschillen. Maar daar kan ik niet zoveel gegevens terug zien als nu met de forerunner 955.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 04:58

Wat grappig, ik heb meteen gekeken. Mijn VO2max is 46 en mijn rust hartslag 54 en hoog is 82. Op mijn werk ook vaak "stress", maar ik ben zwemlesgever en ben dus continu in beweging etc.
HRV kan ik niet vinden, maar heb een goedkoper horloge, weet niet of hij die functie heeft.
Fitness leeftijd is 28,5 en ik ben 30.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 06:31

Ik ben 43, mijn VO2max is 51 en mijn rusthartslag gemiddeld 43.
Toen ik echt heel veel op tempo trainde, in 2020, was mijn VO2max 55.
Je VO2max is deels aanleg en een stukje trainbaar. Je VO2max daalt naarmate je ouder wordt.

Hrv is voor iedereen verschillend, zelfs als je dezelfde hartslagwaardes hebt, dus dat is niet te vergelijken. Wordt alleen weergegeven op een wat duurder horloge inderdaad.

Stress heb ik veel op mijn werk, ik werk in het basisonderwijs, dus veel praten, bewegen en opletten.

Een rusthartslag van 60 is meer voor de niet (fanatiek) sportende medemens. Denk niet de gemiddelde mens uit dit topic. Rusthartslag 100 lijkt me ook niet helemaal gezond.

Intervalschema's doe ik zo niet aan, ik doe sowieso niet aan schema's), ik ken wel heel veel (ultra)hardlopers die fijn met de app van trenara trainen. Misschien kun je daar naar kijken.
De garmin coach is ook een optie.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 07:10

Hier is Vo2Max 49, leeftijd 20 (ben 43). Heb van de zomer uitgebreide sportmedische keuring laten doen, zal de gegevens eens opzoeken, uitslagen zijn wel wat conservatiever. Mijn rusthartslag is gemiddeld 45.

Ik moet nog steeds mijn zones aanpassen op basis van het SMO, maar zoals gezegd loop ik vaak op gevoel, dus ik kijk er niet structureel naar. Soms om lopen met elkaar te vergelijken als ik veel verschil voel.

Mooi nieuw record Suliko!

Ik zit te wachten tot het licht wordt, heb een korte interval gepland. Straks lekker uitgebreid lunchen met oud-collega's. Het is tenslotte vakantie :))

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 07:36

Ow, ik heb dus een rusthartslag van rond de 60 -O- :') ik ben 49. Loop ook al snel in zone 4/5 ook als het lekker gaat, maar kan tegenwoordig lang rond 163 ongeveer lopen en dan loop ik 6:30 qua tempo

Mijn vo2 max is 41 nu na mn griepje.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 07:47

Mijn rusthartslag is 53-55, dat is goed volgens Garmin.
Mijn fitnessleeftijd is sinds ik jarig geweest ben ineens exact mijn eigen leeftijd. Dus die berekening klopt gewoon niet. Ik zat er ruim onder, en hoppa, van de 1 op de andere dag was die omhoog gegaan.
HRV is momenteel 64, en dat is onbalans, ja, ik ben nog steeds niet 100% fit na mijn WK reis. Afgelopen zondag voor het eerst weer gelopen na 4 weken niets gedaan te hebben op dat gebied en conditioneel ben ik niets teruggevallen, maar heb wel enorme spierpijn. Heb gewoon de training gepakt die aangegeven werd en dat ging prima. Mijn VO2 max wordt momenteel niet aangegeven, dan zou ik eerst weer 3 trainingen gedaan moeten hebben.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 08:58

Dat was ene lekker rondje, wel in de miezer, maar dat is niet erg.

Ik heb een longsleeve van Craft, maar gebruik meestal mijn losse mouwen, heb het snel warm en vind het fijn om wat uit te kunnen doen :D Decathlon kleding vind ik ook niet lekker zitten voor hardlopen. Voor paardrijden is het prima :j

Mijn bloeddruk blijft helaas ook hoog Morris, had ook gehoopt dat mijn fitheid hier invloed op zou hebben. Al is dat ook wel zo, alleen niet zoveel als gehoopt. De sportarts zei dat ik er nu niets mee hoefde, maar het wel in de gaten moet houden. Zal weer eens een poosje zelf meten.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 09:09

Ik heb een forerunner 55 dus volgens mij kan ik Vo2 max en HRV enzo niet zien.
Mijn rusthartslag is 50-53 en fitnessleeftijd 30 (33 werkelijke leeftijd).

Ik ging naar bed met een body battery van 6, ontzettend ruk geslapen en toen ik wakker werd was hij 91 (vond ik al verbazingwekkend).
Inmiddels 2 uur verder en al gezakt naar 67.
Ik voel mij inderdaad leeg en futloos. Ik hoop niet dat ik ziek wordt :=

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 09:12

Oef, ik hoop dat het meevalt Karin!

Mijn rusthartslag ligt wat hoger dan de meeste van jullie, net boven de 60. Mijn maximale hartslag denk ik ook. Die is 193 :+ . Ze zeggen als je ouder wordt dat het wel daalt. Nu ben ik gister 29 geworden maar het blijft nog steeds zo hoog als 5 jaar geleden. Mijn Vo2 max is iets boven de 48. Waar vinden jullie je fitness leeftijd in Garmin?

Ik heb mijn horloge overigens alleen om tijdens het sporten :)

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 09:53

Goedemorgen,

Tijdje minder actief geweest en wil vanaf nu weer proberen aan te haken. Veel blz. bijgelezen en hoop mooie loopjes gezien. *\o/*

Ik had/heb beetje last van motivatieproblemen en soms is de drempel om te gaan hardlopen te groot dat ik niets doe :Y) Van het weekend weer fijn met Iris op pad geweest en dat soort afspraken helpen mij, was heerlijk lopen. We begonnen in de zon, kregen een verkoelend buitje en sloten weer af in de zon, uiteindelijk heb ik er 20 kilometer van kunnen maken.

Heb me ook weer ingeschreven voor een aantal evenementen waardoor ik hopelijk meer ga lopen.

Als ik mijn verzekering aangepast heb ga ik ook langs de sportarts, en hoop dan ook een beetje beter inzicht te krijgen in mijn hartslagzones.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 10:30

Welke evenementen ga je lopen suusje?
20km terwijl je niet veel gelopen hebt vind ik knap!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 11:39

Oe nou, inderdaad! Dan is er niet zoveel mis met je basisconditie volgens mij ssusje26!

Oh dat is een hele goeie, daar had ik ook naar gekeken inderdaad, maar ik ben het weer vergeten. Toch eens naar kijken, welk onderzoek zou je dan laten doen?