Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 13:05

Askja schreef:
secricible schreef:
Op de lange termijn een focus op leefstijl is zeker belangrijk. Maar tot nu toe is er nog weinig aan interventies dat ook echt effectief is. Doen alsof suikertaxen ed de oplossing zijn is echt onzin. Zowel in de strijd tegen overgewicht niet alsook tegen covid niet.

Dat denk ik ook, alhoewel het het proberen waard is. Roken is ook sterk verminderd door een ontmoedigingsbeleid.
Om echt iets te bereiken, moeten mensen intrinsiek gemotiveerd zijn, en daar invloed op uitoefenen is best lastig. Je kunt mensen niet dwingen, en dat moet je ook niet willen.

Wanneer 77% belandt op de IC is dat intrinsieke motivatie zat zou je zeggen.
Helaas is het verdienmodel van gezonde mensen iets minder interessant. De zittende elite ziet dat dus niet als speerpunt.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 13:06

Cer schreef:
Nou... er gebeurt al heel veel.. en met die informatie moet je het dan maar doen :j
Maar, het maakt niet uit... het blijkt maar weer hoe gevoelig overgewicht ligt... Geeft niet, ook prima.
Eh hoezo?
Of denk jij dat mensen die hier een nuance plaatsen t.a.v. de link tussen covid/algehele gezondheid en gewicht zélf allemaal overgewicht hebben en daarom 'overgevoelig' reageren?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 13:07

bigone schreef:
Misschien moet internet door de regering wel beperkt worden tot één uur per dag, komen mensen eens van hun luie gat af om te bewegen.
Grapje zeker 8)7

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 13:07

verootjoo schreef:
Hoewel ik ook vind dat te veel mensen veel te dik zijn.

:oo

En daar moeten dan wel extra brede vliegtuigstoelen voor geregeld worden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 13:08

Cer schreef:
Focussed schreef:
Mijn opa was vanwege slechte heupen en knieeën (slijtage door ouderdom) fors minder valide. Hij leefde de laatste jaren dus met name sedentair. Daarnaast had hij de ziekte van Alzheimer. Daardoor at hij ook wat meer dan vroeger omdat hij vaak niet meer kon herinneren dat of hij gegeten had. Soms at hij dan per ongeluk twee maaltijden.
Hij had daardoor absoluut overgewicht gekregen en is twee weken geleden overleden aan COVID.

Maar ach, al die calorieën heeft hij zelf naar binnen gewerkt dus dat heeft hij zichzelf aangedaan?
Bijzondere redenatie, er zit geen enkele nuance in hoe je denkt.

Ach hou op met je krokodillentranen.... dat is niet wat ik bedoel en dat begrijp je heel goed.
hoe DURF je alzheimer hierbij te halen.... :n

Wauw wat ben jij respectloos. Jij doet alsof iedereen wat kan doen aan overgewicht en dat je zelf alles opvreet.

Ja dat is in de basis zo maar er zijn zat redenen waarom mensen niet voldoen aan standaard plaatje.

En wat is gezond? Je kan ook een hoge bloeddruk hebben van stress van je werk en daardoor ziek worden.

Dat zie je niet aan de buitenkant.

En diegene die jij ziet die je te dik vindt leeft misschien wel 20x gezonder dan een ander doet. Dat weet je helemaal niet.

En als je elke dag vette hap eet maar wel veel sport dan zie je er niet dik uit maar ben je ook niet gezond.

Dat er meer ingezet moet worden op gezonder leven is waar! Maar daarmee voorkom je niet de volgende golf die er met enkele weken alweer aan kan komen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 13:09

Askja schreef:
Cer schreef:
Nou... er gebeurt al heel veel.. en met die informatie moet je het dan maar doen :j
Maar, het maakt niet uit... het blijkt maar weer hoe gevoelig overgewicht ligt... Geeft niet, ook prima.
Eh hoezo?
Of denk jij dat mensen die hier een nuance plaatsen t.a.v. de link tussen covid/algehele gezondheid en gewicht zélf allemaal overgewicht hebben en daarom 'overgevoelig' reageren?

Nee hoor, ik plaatste die nuance zelf ook, maar er wordt heel veel aandacht gegeven momenteel aan mijn uit de band vliegen over overgewicht... zelfs dementie wordt erbij gehaald...

want vaak is overgewicht toch een gevolg van meer kcal innemen dan je lijf opmaakt. Maar dat is wel een ingewikkeld proces. Roken helpt ook niet. En ook gezonde mensen kunnen overlijden aan Covid.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 13:10

Ninx schreef:
Askja schreef:
Dat denk ik ook, alhoewel het het proberen waard is. Roken is ook sterk verminderd door een ontmoedigingsbeleid.
Om echt iets te bereiken, moeten mensen intrinsiek gemotiveerd zijn, en daar invloed op uitoefenen is best lastig. Je kunt mensen niet dwingen, en dat moet je ook niet willen.

Helaas is het verdienmodel van gezonde mensen iets minder interessant. De zittende elite ziet dat dus niet als speerpunt.

De zittende elite, wie zijn dat?

Intrinsieke motivatie moet uit jezelf komen - omdat je zelf last hebt van je evt overgewicht, niet uit allerlei cijfers en statistieken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 13:11

Ninx schreef:
secricible schreef:
Er gebeurt heel veel op dat gebied. Al jaren en al lang voordat iemand van covid had gehoord.

Oh ja? Zoals?

De gezonde keuze producten? Misleiding van de voedingsindustrie om minder vet te slijten maar meer suiker, of minder suiker maar heel veel zoetstoffen?
Ik heb het gemist hoor... die ingrepen.

Bovendien zijn ze dan dus te weinig effectief.

Dat ze niet effectief zijn ben ik met je eens. Daarom heeft het ook niet zoveel zin ons daar nu op te focussen want er is nog weinig gevonden dat wel effectief is.

Er zijn zoveel lokale en nationale interventies rondom overgewicht. Van kookles tot lessen tot het kijken naar de samenstelling van voeding in een kinderdagverblijf. En alles is matig effectief en in ieder geval niet effectief genoeg om daarmee ineens een pandemie af te wenden.

Begrijp me niet verkeerd, gezonde voeding en preventie van overgewicht vind ik absoluut belangrijk (ik werd geen dietist omdat ik dat niet belangrijk vind :+), maar het nu als oplossing zien voor deze pandemie is niet realistisch. Het zal bijdragen aan het voorkomen van nieuwe pandemieen wellicht (naast nog een hoop andere oorzaken van deze pandemie), maar je simplificeert nu zodanig dat het onzin wordt.
Gewicht en leefstijl is een stukje van de puzzel, maar slechts een klein stukje dat ook nog bijna niet op te lossen is op korte termijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 13:11

Spenk schreef:
Wauw wat ben jij respectloos. Jij doet alsof iedereen wat kan doen aan overgewicht en dat je zelf alles opvreet. Ja dat is in de basis zo maar er zijn zat redenen waarom mensen niet voldoen aan standaard plaatje.

Ja, ik heb het even over het algemene gemiddelde en niet over de uitzonderingen, maar laten we die even uitlichten...

Er kan heel veel ten grondslag liggen aan overgewicht, en soms is het gewoon een kwestie van teveel eten, sprak zij uit ervaring :j

Anoniem

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 13:13

Cer, ik vind je manier van reageren echt niet normaal.. Het hebben over krokodillentranen terwijl Focussed vertelt dat haar opa 2 weken geleden is overleden, doe even normaal zeg :n Enorm respectloos :r

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 13:14

Citaat:
Van kookles tot lessen tot het kijken naar de samenstelling van voeding in een kinderdagverblijf. En alles is matig effectief en in ieder geval niet effectief genoeg om daarmee ineens een pandemie af te wenden.

Ik vind dat eigenlijk niet echt heel goed zichtbaar, dat dat soort dingen er zijn...
Zelf kwam ik niet veel verder dan Sonja Bakker (plagiaaat) en Weight Watchers... Nu is er wel veel meer gangbaar qua gezond eten en sporten (bijv. dat wandelen ook al best veel kan doen, en dan heb ik het dus over mensen die nog kunnen wandelen, voordat daar weer over gestruikeld wordt) maar ik vind zelf dat er echt nog veel ongezond spul met mooie plaatjes als gezond verkocht wordt... (iets met keurmerken die niet helemaal kloppen maar dat mag je denk ook niet zeggen?)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 13:15

secricible schreef:
Ninx schreef:
Oh ja? Zoals?

De gezonde keuze producten? Misleiding van de voedingsindustrie om minder vet te slijten maar meer suiker, of minder suiker maar heel veel zoetstoffen?

Dat ze niet effectief zijn ben ik met je eens. Daarom heeft het ook niet zoveel zin ons daar nu op te focussen want er is nog weinig gevonden dat wel effectief is.

Er zijn zoveel lokale en nationale interventies rondom overgewicht. Van kookles tot lessen tot het kijken naar de samenstelling van voeding in een kinderdagverblijf. En alles is matig effectief en in ieder geval niet effectief genoeg om daarmee ineens een pandemie af te wenden.

Begrijp me niet verkeerd, gezonde voeding en preventie van overgewicht vind ik absoluut belangrijk (ik werd geen dietist omdat ik dat niet belangrijk vind :+), maar het nu als oplossing zien voor deze pandemie is niet realistisch. Het zal bijdragen aan het voorkomen van nieuwe pandemieen wellicht (naast nog een hoop andere oorzaken van deze pandemie), maar je simplificeert nu zodanig dat het onzin wordt.
Gewicht en leefstijl is een stukje van de puzzel, maar slechts een klein stukje dat ook nog bijna niet op te lossen is op korte termijn.
_/-\o_

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 13:15

Relaxed schreef:
Cer, ik vind je manier van reageren echt niet normaal.. Het hebben over krokodillentranen terwijl Focussed vertelt dat haar opa 2 weken geleden is overleden, doe even normaal zeg :n Enorm respectloos :r

Ik vind zelf dat mijn argument met het argument van haar opa op een hele nare manier in het negatieve getrokken wordt... Zal ik de dementie in mijn familie er ook bij halen? Daarom reageer ik daar erg op.
Ik neem aan dat het overduidelijk was dat ik met het eet voorbeeld zeker niet doelde op iemand met dementie en overgewicht, en dat dat dan ineens wel aan elkaar gekoppeld wordt vind ik vrij pijnlijk ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 13:18

Cer schreef:
Relaxed schreef:

Ik vind zelf dat mijn argument met het argument van haar opa op een hele nare manier in het negatieve getrokken wordt... Zal ik de dementie in mijn familie er ook bij halen? Daarom reageer ik daar erg op.
Ik neem aan dat het overduidelijk was dat ik met het eet voorbeeld zeker niet doelde op iemand met dementie en overgewicht, en dat dat dan ineens wel aan elkaar gekoppeld wordt vind ik vrij pijnlijk ...

En dat vind je een excuus om zo te reageren? :n

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 13:18

Cer schreef:
Relaxed schreef:

Misschien beter per pb dan?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 13:20

Cer schreef:
Relaxed schreef:

Het woord "krokodillentranen" zeggen tegen iemand die een familielid heeft verloren, is gewoon respectloos en daar is geen excuus voor.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 13:21

Cer schreef:
Citaat:
Van kookles tot lessen tot het kijken naar de samenstelling van voeding in een kinderdagverblijf. En alles is matig effectief en in ieder geval niet effectief genoeg om daarmee ineens een pandemie af te wenden.

Ik vind dat eigenlijk niet echt heel goed zichtbaar, dat dat soort dingen er zijn...
Zelf kwam ik niet veel verder dan Sonja Bakker (plagiaaat) en Weight Watchers... Nu is er wel veel meer gangbaar qua gezond eten en sporten (bijv. dat wandelen ook al best veel kan doen, en dan heb ik het dus over mensen die nog kunnen wandelen, voordat daar weer over gestruikeld wordt) maar ik vind zelf dat er echt nog veel ongezond spul met mooie plaatjes als gezond verkocht wordt... (iets met keurmerken die niet helemaal kloppen maar dat mag je denk ook niet zeggen?)

Ik kan er niet zoveel aan doen dat jij ze niet ziet natuurlijk :D
Maar er zijn zelfs hoogleraren die zich specifiek richten op gedrag bij leefstijl. Gedrag is ontzettend ingewikkeld en de obesitas-golf is al jaren bezig en het lukt tot nu toe niet dat af te wenden. Dat dat een rol speelt bij een pandemie is ook waar.
Maar nu ineens doen alsof de oplossing om die obesitasgolf af te wenden voor het grijpen ligt is onzin en doen alsof de obesitasgolf afwenden de oplossing is voor de corona-pandemie ook.

Cer

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 13:23

Ik zal in dit topic publiek mijn excuus maken voor de bewoording 'krokodillentranen', dat is niet terecht in geval van overlijden van een familielid.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 13:32

secricible schreef:
Ninx schreef:
Oh ja? Zoals?

Van de puzzel IC capaciteit (HET argument dat steeds gebruikt wordt om de gehele populatie te blijven vaccineren) is 77% van de 100% van de complicaties gewichtgerelateerd.
Dat kunnen we gewoon geen klein stukje van de puzzel noemen.

We kunnen er van alles van vinden, maar deze groep verdient toch juist hulp en aandacht?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 13:45

Askja schreef:
Ninx schreef:

De zittende elite, wie zijn dat?

Intrinsieke motivatie moet uit jezelf komen - omdat je zelf last hebt van je evt overgewicht, niet uit allerlei cijfers en statistieken.

Je kunt intrinsiek gemotiveerd raken door existentiële dreiging.
Dat wordt nu ook ingezet om vaccinatie af te dwingen.
Datzelfde kun je doen met een gezonde levensstijl.

De zittende elite is de VVD en alle instrumenten die de huidige destructieve kapitalistische samenleving in stand willen houden.

Een crisis is altijd bijzonder goed voor de portemonnee van de welgestelden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 13:49

Ninx schreef:
Van de puzzel IC capaciteit (HET argument dat steeds gebruikt wordt om de gehele populatie te blijven vaccineren) is 77% van de 100% van de complicaties gewichtgerelateerd.

We kunnen er van alles van vinden, maar deze groep verdient toch juist hulp en aandacht?

Zelfs als dat je argumentatie is stap je over het feit in dat er nog geen enkele interventie is die echt effectief is en daarmee ook bijdraagt aan de strijd tegen covid.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 13:51

Ninx schreef:

Het hangt er maar helemaal van af wat je verstaat onder 'hulp en aandacht'. Mensen die bij de HA lopen met allerlei klachten en die veel te dik zijn, worden daar door de HA echt wel op aangesproken en voorzien van voedingsadviezen of verwijzing naar diëtist. Maar dan nog kun je mensen niet dwingen daar iets mee te doen, het is en blijft hun eigen keuze.
Of je moet deze mensen vanwege hun overgewicht en weigering daar iets aan te doen hun recht op bepaalde behandelingen gaan ontzeggen of inperken, of een hogere ziektekostenpremie gaan opleggen. Is dat wenselijk?

Dat leidt in ieder geval niet tot een intrinsieke motivatie.
Dreigen/straffen leidt sowieso nooit tot intrinsieke motivatie.
Niet bij paarden, niet bij mensen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 13:52

secricible schreef:
Ninx schreef:

Zelfs als dat je argumentatie is stap je over het feit in dat er nog geen enkele interventie is die echt effectief is en daarmee ook bijdraagt aan de strijd tegen covid.

Vanzelfsprekend zijn er effectieve interventies. Die heb ik ook al benoemd. Uitgebreid zelfs.

Deze zullen van overheidswege moeten komen. Maar zolang de VVD aan het roer zit gaat dat niet gebeuren.

Ps: de suikertax is al zeer effectief gebleken! Daar is voldoende over becijferd. Toch begint NL daar niet aan…. Suikerlobby hè?!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 13:53

Askja schreef:
Ninx schreef:

Het hangt er maar helemaal van af wat je verstaat onder 'hulp en aandacht'. Mensen die bij de HA lopen met allerlei klachten en die veel te dik zijn, worden daar door de HA echt wel op aangesproken en voorzien van voedingsadviezen of verwijzing naar diëtist. Maar dan nog kun je mensen niet dwingen daar iets mee te doen, het is en blijft hun eigen keuze.
Of je moet deze mensen vanwege hun overgewicht en weigering daar iets aan te doen hun recht op bepaalde behandelingen gaan ontzeggen of inperken, of een hogere ziektekostenpremie gaan opleggen. Is dat wenselijk?

Dat leidt in ieder geval niet tot een intrinsieke motivatie.
Dreigen/straffen leidt sowieso nooit tot intrinsieke motivatie.
Niet bij paarden, niet bij mensen.

Je redeneert teveel op microniveau

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 13:57

Geen suikerlobby. Of toch niet alleen. O.a. in België is de suikertax totaal nutteloos gebleken en in weinig landen überhaupt kosteneffectief. Nog los van de praktische uitvoering die vrij ingewikkeld is.

En interventie werkt ook vooral op microniveau. Hoe persoonlijk hoe effectiever.

De interventies die je noemt rondom voeding (veranderen btw of inzetten op een tax of verbieden van "ongezonde toevoegingen") zijn allemaal niet effectief of zo minimaal dat ze iig de corona-pandemie niet gaan oplossen.
Laatst bijgewerkt door secricible op 10-09-21 14:02, in het totaal 2 keer bewerkt