De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:26

Joman schreef:
Zoals volgt uit het bericht van de who, kun je zonder te weten dat je ziek bent, wel degelijk Corona overbrengen. Een kuchje kan genoeg zijn. Heel eerlijk. Hoe vaak kuch jij op een dag? Ongemerkt? En zonder dat je je ziek voelt? Ik betrap mezelf erop dat ik dit misschien wel 10 keer per dag doe. Ook al voel ik me verder kiplekker. Dit doe ik namelijk iedere dag, Corona of geen Corona.
Een besmetting is zo binnen. En als er eenmaal iemand besmet is in zo’n verzorgingstehuis is het hek van de Dam. Dat heb je kunnen zien in ik meen Loon op Zand.

Heel eerlijk, nee ik hoest niet heel vaak, en niet in iemands gezicht. Als je, zoals nu voorgesteld, in je elleboog of een papieren zakdoekje hoest of niest (wat mensen normaal ook zouden moeten doen, dus als dat niet al gebeurde..sja :+ ) beperk je al heel wat. Het virus kan niet 10 meter ver komen als het in een druppel zit. Dus als je niet in iemands aura gaat staan, ben je al een heel eind op weg.

En mensen moeten hun handen wassen. Dat is wat ik een paar keer aangaf. Dus met het in acht nemen van hygiene... :j

Edit: in het filmpje van mythbusters: ze zitten ERG dicht op elkaar en de beste man zegt gelijk al dat hij zn germs far and wide zal gaan verspreiden...
Sorry, ik kan daar weinig mee :j
Laatst bijgewerkt door Cer op 14-03-20 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:26

bigone schreef:
Iemand die Corona heeft en niet ziek is snuit ook zijn neus, zit ook aan klinken, knoppen, pulkt ook eens iets tussen zijn tanden weg . Wanneer deze persoon niet elke keer de handen meteen wast en jij raakt meteen het lichtknopje aan en zit ook aan je mond dan kun je de ziekte oplopen, hoef je niet voor gestudeerd te hebben. Who zegt in al haar rapporten likely! Dus niet dat het niet kan.

Maar die kans is zo ontzettend klein dat dat dus amper impact heeft op de verspreiding.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:28

Babootje schreef:
Heb net het hoorcollege van de UU helemaal beluisterd. Erg interessant.
Ik vind het wel schokkend om te horen hoe we in NL voor de gek worden gehouden door Rutte die met droge ogen verklaart dat ALLE experts hetzelfde aangeven "niet besmettelijk bij geen symptomen" etc.

Dit filmpje is nog van voordat de WHO het virus tot pandemie verklaarde.
Toen wisten ze al dat het virus besmettelijk is zonder symptomen. Bewezen op twee manieren
1) mathematische modelberekeningen door epidemiologen. Berekend op basis van de wijze waarop het virus zich verspreid en hoe het zich gedraagt is berekend dat het virus wel verspreid MOET worden voordat zich symptomen voordoen.
2) uit onderzoek van Duitse virologen met het volgen van 9 personen met Corona zonder symptomen, met lichte symptomen en zware symptomen is geconcludeerd dat het virus op zijn bemettelijkst is in de A-symptomatische fase of met lichte symptomen.
Er staat iets over in het NRC artikel van 3 dagen geleden maar het staat er iets anders dan de prof van de UU het vertelt.
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/12/oo ... k-a3993534

Uit onderzoek uit China blijken ook baby's die geen symptomen hebben al virusdeeltjes uit te scheiden.
In Naaldwijk is een leerling van het ISW college (MBO) besmet en getest met Corona. Is nu thuis. De school met ongeveer 1000 leerlingen blijft open Leerlingen met lichte klachten worden naar huis gestuurd. Bij nog een leerling van de school is het vermoeden van Corona. Deze moet thuisblijven in isolatie uit voorzorg.
Volkomen in lijn met het advies van Rutte. Ik begrijp dit niet. MBO leerlingen hoeven niet "opgevangen" omdat hun ouders aan het werk moeten.

Omdat voor mbo studenten leerplicht geldt: zij hebben over het algemeen geen startkwalificatie en zijn VERPLICHT onderwijs te volgen en krijgen. Daarom.

Zolang de wet op leerplicht niet versoepeld word blijven basis- middelbare- en mbo scholen verplicht open.

Nikass

Cer schreef:
Nikass schreef:
De berichten van Germie zijn overduidelijk alleen gericht op haar eigen belang. Ze lijkt niet begaan met de (te verwachten) slachtoffers. Dat maakt dat haar berichten vaak overkomen als ongepast, of asociaal.

De zwakkeren hebben soms ook gezonde partners, die gewoon naar hun werk moeten. Hoe moet je je als zwakkere dan isoleren?

Ik hoef niet iemand anders zn discussie te gaan voeren, maar Germie zondert zich grotendeels af..

Het argument dat partners naar werk moeten, kan ik niet plaatsen in relatie tot haar berichten..? Maar dat bedoel je misschien ook niet zo.
Die partners moeten hygiene maatregelen in acht nemen, onderweg, op het werk, en thuis.

Dat is een reactie op jouw bericht waarin je aangeeft dat zwakkeren zich toch kunnen isoleren. Hoe dan? Ja die partners kunnen afstand houden (in het openbaar vervoer?) en hun handen wassen. En jij denkt dat dat voldoende is?
Laatst bijgewerkt door Nikass op 14-03-20 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Cer schreef:
Joman schreef:
Zoals volgt uit het bericht van de who, kun je zonder te weten dat je ziek bent, wel degelijk Corona overbrengen. Een kuchje kan genoeg zijn. Heel eerlijk. Hoe vaak kuch jij op een dag? Ongemerkt? En zonder dat je je ziek voelt? Ik betrap mezelf erop dat ik dit misschien wel 10 keer per dag doe. Ook al voel ik me verder kiplekker. Dit doe ik namelijk iedere dag, Corona of geen Corona.
Een besmetting is zo binnen. En als er eenmaal iemand besmet is in zo’n verzorgingstehuis is het hek van de Dam. Dat heb je kunnen zien in ik meen Loon op Zand.

Heel eerlijk, nee ik hoest niet heel vaak, en niet in iemands gezicht. Als je, zoals nu voorgesteld, in je elleboog of een papieren zakdoekje hoest of niest (wat mensen normaal ook zouden moeten doen, dus als dat niet al gebeurde..sja :+ ) beperk je al heel wat. Het virus kan niet 10 meter ver komen als het in een druppel zit. Dus als je niet in iemands aura gaat staan, ben je al een heel eind op weg.

En mensen moeten hun handen wassen. Dat is wat ik een paar keer aangaf. Dus met het in acht nemen van hygiene... :j

Je hoeft niet in iemands gezicht te hoesten om het te verspreiden hè :)

Ik begrijp wel wat je zegt, en als je jouw aanwijzingen opvolgt kom je een heel eind. Maar het risico blijft er.

Mjelleke

Cer schreef:
Joman schreef:
Haha boven je bericht is een bericht gequote van de who. Daar staat dus dat het wel kan

Daar staat een paar keer duidelijk "through droplets" of lees jij iets anders dan ik?

"mainly transmitted through contact with respiratory droplets rather than through the air. "

Je hoeft niet te hoesten of te niezen om droplets te produceren, dat doe je ook bij gewone ademhaling (op heel korte afstand). En dan je neus aanraken, daarna iemand een hand geven, dan kun je het wel doorgeven.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:30

Tieneke schreef:
Cru gezegd: als je ouders dood zijn, zal er überhaupt niks meer te lenen vallen.

Inderdaad, waar moeten ze dan op neer vallen? Ja sorry hoor, misschien ben ik daar achterlijk in ofzo?

lovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:32

bigone schreef:
Roc Twente personeel, 150 leraren die ook in de zorg mogen werken hebben zich als vrijwilliger aangeboden om hulp te geven nu de school dicht is, noaberhulp!!

Wat goed zeg!!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:33

Banyu schreef:
Tieneke schreef:
Cru gezegd: als je ouders dood zijn, zal er überhaupt niks meer te lenen vallen.

Inderdaad, waar moeten ze dan op neer vallen? Ja sorry hoor, misschien ben ik daar achterlijk in ofzo?

Laat me het anders stellen. Als zij er niet meer is, maakt het geld op de rekening van de ouders ook geen zak meer uit. Om geld nodig te hebben, moet je überhaupt nog in leven zijn. Eerst leven, de rest komt later.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:35

germie schreef:
Ik heb jaren weinig geld gehad. Wens nu niet de dupe te worden van een een stom virus en de paniek wereldwijd. Niet dat ik nu zwem in geld, maar een stapje terug door zoiets moet gecompenseerd worden.
Daarnaast, giften aan armen schrap je als eerste, dus dan ook meer dode kindjes in Afrika doordat hier geen geld meer is.
Economie is onderdeel van dit topic, anders mag je ook niet over hamsteren posten. Dus alles wat corona raakt mag hier. Anders moet je subtopics voor vakantie, voor zieken, voor winkels, voor maatregelen, voor scholen enz maken.

Ik heb jaren in de schulden gezeten, en ben nu ZZPer met een bedrijf in de beauty branch. Ik hou er ernstig rekening mee dat ik met een paar dagen dicht moet. Ik ben daar niet voor verzekerd, want mijn salon is niet ons hoofdinkomen, ik werk voor de leuke dingen, voor wat extra kleding, voor de vakanties, voor een keer uit eten....
Als ik dicht moet, heb ik inkomstenderving, want de meeste klanten komen om de 3 weken, en die komen dan te vervallen. Die komen, als ik weer open mag, niet ineens extra ofzo.
Jammer maar helaas..... het ís niet anders. Ik ga niet roomser dan de paus zijn en open blijven omdat ik straks naar Hongarije en Kreta wil..
Mocht dat niet kunnen dan baal ik ontzettend, maar het ís niet anders....
Ik vind mijn vakanties niet belangrijker dat ge gezondheid van een land... wat zeg ik? De wereld.....

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:35

Cer schreef:
Edit: in het filmpje van mythbusters: ze zitten ERG dicht op elkaar en de beste man zegt gelijk al dat hij zn germs far and wide zal gaan verspreiden...

Omdat dat het doel van het experiment was.
Gaat mij erom dat je ziet hoe het verspreidt kan worden en dit was slechts een etentje. De andere 'gasten' wisten niet wat het experiment was dus die schudden gewoon de hand en pakken alles aan.

Dit gaat dus puur om verspreiding.

Cer

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:37

Maar is dat nu nog relevant, met alles wat nu bekend is? Over hygiene?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:37

Mjelleke schreef:
Cer schreef:
Daar staat een paar keer duidelijk "through droplets" of lees jij iets anders dan ik?

"mainly transmitted through contact with respiratory droplets rather than through the air. "

Je hoeft niet te hoesten of te niezen om droplets te produceren, dat doe je ook bij gewone ademhaling (op heel korte afstand). En dan je neus aanraken, daarna iemand een hand geven, dan kun je het wel doorgeven.

In principe waar, maar die kans is erg klein aldus het WHO. Als men het heeft over maatregelen om de verspreiding tegen te gaan is verspreiding via ademhaling dan vermoed ik verwaarloosbaar.

Onali schreef:
Cer schreef:

Omdat dat het doel van het experiment was.
Gaat mij erom dat je ziet hoe het verspreidt kan worden en dit was slechts een etentje. De andere 'gasten' wisten niet wat het experiment was dus die schudden gewoon de hand en pakken alles aan.

Dit gaat dus puur om verspreiding.

Verspreiding als iemand al een loopneus heeft en dus af moet vegen. Dat maakt veel verschil, als hij geen loopneus had was het een stuk minder geweest. Belangrijk verschil.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:38

Ja zeker.
JIJ stelt hier de vragen over hoe het doorgegeven kan worden.

Nou oa zo dus. Dit kan ook bij jou aan tafel gebeuren vanavond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:40

Allemaal stoppen met ademhalen. Probleem meteen opgelost ;)

Nee zonder grappen. De kansen zijn klein, maar de kansen zijn er wel. Belangrijke nuance en hopelijk gaan mensen dat wel begrijpen.
Gisteren of eergisteren zag je op beeld hoe minister Bruins nota bene vol in zijn hand stond te niezen of hoesten. Het is gewoon automatisme. Hij raakt vervolgens een klink aan, een kraan of wat dan ook. Of hij schudt de hand van een ander. Die wrijft een keer in zijn ogen of aan zijn neus. Dan ben je er al...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:41

Onali schreef:
Ja zeker.
JIJ stelt hier de vragen over hoe het doorgegeven kan worden.

Nou oa zo dus. Dit kan ook bij jou aan tafel gebeuren vanavond.

Nou DAT denk ik niet, want ten eerste (heb ik geen visite en woon ik alleen, maar dat is gewoon sneu eigenlijk :+ ) ga ik er niet vanuit dat er mensen komen die in de rondte gaan zitten proesten.. en ten tweede neem ik aan dat mijn 'gasten' de hygiene voorschriften volgen... (en ik hoop dat mensen aan mijn tafel niet in hun neus pulken en dat ergens aan afsmeren.. maar, dat hoop ik sowieso gewoon :') )

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:42

Gaan we nou weer de wel-niet-vakantie-discussie voeren?

Ik kwam gisteravond ook na een lange dag mbo-overleggen (wel/niet open) in een lege supermarkt terecht. Ik weet niet wat er overdag voor drama is voorgevallen, maar ik heb het idee dat iedereen helemaal gek is geworden.

Mijn ouders zitten ook in quarantaine vanwege een reguliere griep. Inmiddels gelukkig wel aan de beterende hand, maar vind dit maar niks voor die twee zo.

Goed, ik ga weer aan het werk mbt wel of niet open volgende week. Veel wijsheid hier allemaal :)

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:45

germie schreef:
En toch, nu gewoon alles laten doorgaan blijft beter. Nu krijg je veel meer economische doden straks. Meer maatregelen falikant op tegen. De maatregelen die er nu zijn zijn al meer dan genoeg. Je gaat het echt niet tegenhouden.
Ik wil straks gewoon wel op vakantie e niet dat het financieel niet meer lukt. 2 weken zoals nu is echt lang zat. We zijn nu meer dan genoeg voorzichtig.

Ik begrijp het niet, echt niet. De WHO roept om niet éen maatregel te nemen, of enkele maar alle.
De maatregelen zijn niet genoeg. Volgens zeggen van de WHO. Ik heb hun expertise hoog. Beschik jij over meer informatie dan de wereld experts om te kunnen zeggen dat de maatregelen meer dan genoeg zijn?

Gaat men het tegenhouden? Nee. Kan men het door maatregelen wellicht beter beteugelen? Ik mag toch van harte hopen van wel. Allicht kunnen we het proberen, levens redden. Iedereen wil straks weer op vakantie kunnen. Maar eenmaal dood gaat dat lastig. Dus maar weer een de theorie van Maslow boven water halen ( met of zonder toiletpapier ) dan kan men zien dat vakantie vieren geen eerste levensbehoefte is maar een luxe. Dan kan ik heel goed begrijpen als er wereldwijd ingrijpende maatregelen worden genomen om levens te redden mensen geërgerd raken over een discussie over wel of niet op vakantie kunnen gaan.

En voor er weer wordt gewezen dat het een persoonlijke aanval is. Op de persoon? Nee. Tegen bepaalde opvattingen? Ja. Als het steeds dezelfde persoon is die met bepaalde opvattingen naar komt ( dus weinig breed draagvlak ) is het erg makkelijk om dit als persoonlijke aanval te labelen en daarmee het zwijgen te trachten op te leggen. Het is een discussie over opvattingen ik mag hopen dat dit op Bokt vrij blijft toegestaan.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:45

133 nieuwe geregistreerde gevallen in België.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:47

Joman schreef:

Nee zonder grappen. De kansen zijn klein, maar de kansen zijn er wel. Belangrijke nuance en hopelijk gaan mensen dat wel begrijpen.
Gisteren of eergisteren zag je op beeld hoe minister Bruins nota bene vol in zijn hand stond te niezen of hoesten. Het is gewoon automatisme. Hij raakt vervolgens een klink aan, een kraan of wat dan ook. Of hij schudt de hand van een ander. Die wrijft een keer in zijn ogen of aan zijn neus. Dan ben je er al...

Over het niezen: eens. Over symptoomloze verspreiding: vind jij dat daar rekening mee gehouden moet worden dan? Dat ontzettende minuscule percentage ten opzichte aan verspreiding door bijv niezen of hoesten?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:52

Vindt het wel lastig hoor, met dit weer als ik van binnen naar buiten ga of andersom heb ik altijd een loopneus en altijd nies ik wel een keer op een dag, ik ben gewoon bijna bang om naar de supermarkt te gaan want je zou maar een keer niezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:53

IMANDRA schreef:
Joman schreef:

Over het niezen: eens. Over symptoomloze verspreiding: vind jij dat daar rekening mee gehouden moet worden dan? Dat ontzettende minuscule percentage ten opzichte aan verspreiding door bijv niezen of hoesten?

Rekening mee houden in wat voor opzicht?
Ik denk dat het goed is dat mensen het weten, omdat het gewoon bij de kennis over het Coronavirus hoort.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:56

Joman schreef:
IMANDRA schreef:

Ik denk dat het goed is dat mensen het weten, omdat het gewoon bij de kennis over het Coronavirus hoort.

Qua maatregelen die de overheid moet nemen bedoel ik. Kennis prima, maar dit is wel kennis die veel overtrokken wordt waardoor er angst ontstaat denk ik.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:56

Het uitscheiden van virusdeeltjes kan op verschillende manieren. Eerder werd (meen ik door onderzoek uit China) al gezegd dat besmetting ook kan via ontlasting. Zover gaat het RIVM nog niet al geven ze wel toe dat virusdeeltjes in ontlasting is aangetoond. Een wetenschappelijke bevestiging dat besmetting door ontlasting ook daadwerkelijk plaatsvindt is er (nog) niet omdat ze het virus nog niet hebben kunnen opkweken uit ontlasting wordt ook aangenomen dat het virus uit ontlasting dus niet besmetteliijk is.
Wel wordt nu ook gezegd dat het virus het meest besmettelijk is in de eerste 10 dagen. In die periode werden bij testen grote aantallen virusdeeltjes gevonden. In tegenstelling tot het eerste SARS virus waarbij mensen met een diepe longontsteking het meest besmettelijk waren. Dat verklaart ook de snellere verspreiding van SARS-2 (COVID-19). In tegenstelling dus tot wat eerst werd gedacht is SARS-2 dus besmettelijker in de voorfase (al bij lichte klachten) en wordt het minder viraal dan bij zware klachten. Dat is in ieder geval wat ik begrijp uit het hele verhaal.

Je hoeft dus niet te hoesten of te niezen om het over te brengen. Als je met je vingers in de mond zit of in je neus peutert en raakt daarna iets aan is dat al besmettelijk voor een ander. Hoe lang hangt af van de omstandigheden (tussen een paar uur tot een dag).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:58

IMANDRA schreef:
Joman schreef:

Qua maatregelen die de overheid moet nemen bedoel ik. Kennis prima, maar dit is wel kennis die veel overtrokken wordt waardoor er angst ontstaat denk ik.

Hoe kan kennis overtrokken worden?
Ik ben sowieso voor een hele set aan strengere maatregelen. Maar hee, wie ben ik.