[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sem_

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 10:25

Wat naar! Ik herken dat helemaal niet en heb ook een koperspiraal (Flexi T 300). Geen langere menstruatie en nagenoeg geen krampen.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 10:31

Omdat het koperspiraal geen hormonen bevat zou de combinatie met de pil moeten kunnen, aldus mijn toenmalige HA, maar ik wil sowieso de second opinion van mijn nieuwe HA. Ik ben onwijs bang dat er misschien iets aan de hand is oid, dus het was flink balen dat ik niet naar de gyn mocht, hopelijk met mijn nieuwe HA meer geluk, want ik weet van ellende niet meer waar ik het zoeken moet.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 10:58

PureSG schreef:
Hey dames :)

Ik heb een vraagje over menstruatie/koperspiraal en wil graag weten of meerdere dames met een spiraal dit herkennen.

Sinds bijna een half jaar heb ik een koperspiraal, de T safe. Dat de menstruatie hiermee iets heftiger kon worden wist ik en leek geen probleem. De eerste twee menstruaties waren dan ook goed te doen, op heftige menstruatiepijn na, maar dit was vooralsnog goed op te vangen met Aleve. Nu echter begint twee weken voor ik ongesteld moet worden de pijn al en is deze dusdanig heftig geworden dat ik letterlijk in elkaar zak van de pijn, ik heb hevige steken ín de vagina, alsof er een mes ingestoken wordt, dit is niet op te vangen met pijnstillers en daarnaast is, als ik uiteindelijk, ongesteld wordt, de menstruatie erg lang en zwaar. Ik zit inmiddels op dag 12, en ik lek nog steeds iedere nacht door. Hiervoor heb ik mijn huisarts gebeld, welke nog in mijn oude woonplaats was, en gevraagd voor een doorverwijzing naar de gyn. Dit weigerde ze, omdat het spiraal er nog maar relatief kort in zit. Op wat aandringen heeft ze uiteindelijk voorgesteld om met de pil te starten icm het spiraal en met een nieuwe huisarts, in mijn nieuwe woonplaats, hier een vervolg aan te geven, deze is inmiddels gevonden en ga ik morgen bellen.

Echter vraag ik mij af of andere dames deze vorm van menstruatiepijn enz herkennen met een koperspiraal.

Ik had deze erge pijn alleen de eerste 2 maanden. Ik heb gemerkt dat het roken het erger maakte. Probeer nu te stoppen. Rook jij? Ibuprofen hielp me goed trouwens. Je kunt ook even laten checken of hij nog goed zit. Dit heb ik ook laten doen, hij bleek goed te zitten. Zou het zonde vinden voor je als je alsnog aan de hormonen moet voor de krampen. Mijn ervaring is dat Ibuprofen ook i.v.m de ontstekingsremmende bestanddelen het beste werkt. Je kunt altijd nog een maaandje proberen met ibuprofen en kijken of je het dan wel volhoud.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 11:00

PureSG schreef:
Omdat het koperspiraal geen hormonen bevat zou de combinatie met de pil moeten kunnen, aldus mijn toenmalige HA, maar ik wil sowieso de second opinion van mijn nieuwe HA. Ik ben onwijs bang dat er misschien iets aan de hand is oid, dus het was flink balen dat ik niet naar de gyn mocht, hopelijk met mijn nieuwe HA meer geluk, want ik weet van ellende niet meer waar ik het zoeken moet.

Wat raar! Je moet gewoon naar de gyn gaan! Als jij zoveel pijn hebt kan het zomaar zijn dat het spiraaltje gezakt of verschoven is. Echt na laten checken d.m.v een verwijzing van dan maar een andere huisarts.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 11:01

srsW schreef:
Jeetje wat vervelend zeg! In vind het maar een aparte oplossing om dan alsnog aan de pil gezet te worden.
Helaas kan ik je niet helpen.... hem net zoveel last met mirena spiraal.... en dat terwijl de implanon ook nog in m'n arm zit :(

Is ook wel een beetje dubbel op.
Waarom heb je twee anti concepties?

srsW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 11:05

Heb het spiraaltje nu pas een dikke maand. De huisarts leek het beter om de implanon er pas uit te halen als het spiraaltje een beetje "gesetteld" is

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 11:06

Ik rook inderdaad Phoya, het klinkt inderdaad aannemelijk dat dit de last kan verergeren. Ibuprofen kan ik nog proberen, bedankt voor je berichtje. :)

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 11:09

srsW schreef:
Heb het spiraaltje nu pas een dikke maand. De huisarts leek het beter om de implanon er pas uit te halen als het spiraaltje een beetje "gesetteld" is

Ik vind dit een raar idee. Je krijgt nu 2 x zoveel hormonen binnen...
Als je Mirena binnen 7 dagen na de menstruatie is geplaatst ben je beschermd.
'Settelen'? Wat bedoeld hij daarmee? Een spiraal hoeft niet te settelen om werkzaam te zijn.
Soms moet je wachten wanneer je hem niet in je menstruatie heb laten zetten.
Is dit bij jou het geval?
Laatst bijgewerkt door Individu op 09-07-17 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

srsW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 11:13

Maar volgens mij is dat nog altijd minder dan met de pil.....
Daarbij mocht het punt komen dat ik het spiraaltje niet meer ga trekken en het eruit laat halen ik dan altijd nog de implanon heb waardoor ik niet terug hoef naar de pil..... het zijn namelijk beide geen goedkope dingen om aan te schaffen....

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 11:15

srsW schreef:
Daarbij mocht het punt komen dat ik het spiraaltje niet meer ga trekken en het eruit laat halen ik dan altijd nog de implanon heb waardoor ik niet terug hoef naar de pil..... het zijn namelijk beide geen goedkope dingen om aan te schaffen....

Dat is waar. Is prijzig.
Waar heb je precies last van met je mirena?

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 12:22

Hier ook een mirena.

Vorig jaar februari laten zetten. Nog altijd niet zo tevreden en weet ook niet zo goed of ik het nog langer wil. De eerste maanden wat langer ongesteld geweest, werd steeds minder.
En nu 1,5 tot 1 week van te voren altijd gigantisch last van m'n borsten, mn onderbuik ook maar minder. En minimaal een week na het ongesteld zijn ook last van m'n onderbuik. M'n menstruatie is wel veel minder heftig en korter geworden. De laatste 2 menstruaties eigenlijk niet gevloeid, wel weer sneller ongesteld ipv 3/4 weken. Snap er echt geen zak meer van, ken mn lichaam zo ook niet.

Vind het gewoon zo ontzettend vervelend dat ik zowel voor als na de tijd zoveel last heb. En ook jammer dat m'n menstruatie gewoon niet weg blijft. Maar die kans zat er gewoon in natuurlijk! Heb nu een klein beetje hoop dat het straks alsnog weg blijft omdat m'n laatste 2 menstruaties dus niets voorstelden... Iemand hier ervaring mee dat het pas na 1/1,5 jaar weg bleef?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 12:25

Over het algemeen is de vuistregel dat je na een half jaar ingesteld bent op nieuwe anticonceptie en dat je cyclus dan dus ook gelijk blijft aan hoe hij op dat moment is. Wel raar dat hij bij jou qua pijn dus alsnog wisselt.

srsW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 13:54

Phoya schreef:
srsW schreef:

Dat is waar. Is prijzig.
Waar heb je precies last van met je mirena?

Vooral heel eg beige krampen..... die soms zo erg zijn dat ik niet meer kan functioneren en die alleen daarnaar wort met een pijnstiller cocktail... ben nu ook al bijna een maand aan het bloeden en heb veel meer last van pukkels |(

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 14:04

Dat is niet best nee. Inderdaad wel waard om te overwegen hem te laten verwijderen.
Misschien kan jeniet tegen het hormoon wat erin zit.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 16:00

@purSG: wat een kromme redenering dat zo snel na plaatsing niet op controle lag bij een gyn. Klinkt mij echt niet aangenaam voor mij en al helemaal niet normaal...

Las enkele dagen terug iets over de nadelige effecten ve mirena buiten de baarmoeder om en dat de pil deze niet had. Stond wel niet bij wat juist of waarom. Vind het alleen ongeloofwaardig dat een hogere concentratie hotmonen minder effecten op het gehele lichaam zou hebben.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 13:17

SrsW wat zegt je HA/Gyn erover? Wellicht is het een reactie van je lichaam op de dubbele anticonceptie?

Ik kan mij zomaar voorstellen dat een lichaam raar gaat reageren met dubbele anticonceptie namelijk.

srsW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 13:29

Het was het idee van de huisarts zelf dus neem eigenlijk wel aan dat ze daarover nagedacht heeft....

Mijn baarmoeder wilt gewoon graag bevallen.... als het dan niet van een baby is dan maar van een spiraaltje |o

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 20:18

Nee jouw lichaam werk gewoon te goed. Oftewel wat er niet thuishoort word eruit gewerkt ;)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 20:21

kom toevallig een topic tegen en ben nu weleens benieuwd.

ik slik al jaren de pil, kon vroeger alles eten, maar nu echt niet meer, 40-50 kilo aangekomen in die tijd. volgens mij komt het wel overeen met de periode waarin ik met de pil ben begonnen.

ben moe en lusteloos, maar dat ben ik neit altijd geweest, dat is pas iets van het laatste jaar.

het schijnt dat een spiraaltje echt een uitkomst is. Niet meer ongesteld, niet meer dat vermoeide en niet meer aankomen.

ergens lijkt t me heerlijk om niet meer aan die pil te hoeven denken en misschien helpt het ook wel tegen het afvallen. Maar ik durf eigenlijk niet....

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 20:25

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 18-02-22 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 20:26

graag... waar ik vooral tegenop zou zien... is t feit dat je daar met je benen wijd bij die arts ligt. (ik weet dat ze dat alle dagen doen en er niets bijzonders aan vinden... maar toch)

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 20:37

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 18-02-22 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 20:42

Moet dat ja? Gedver

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 20:43

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 18-02-22 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Zon101

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 20:58

Ik verdraag helemaal geen anticonceptie pil meer. Yasmin, nuvaring, microgynon, lovette... ik was totaal niet mijzelf. Mijn vriend en ik gebruiken alleen condoom. Tja want het gevoel dat ik mijzelf niet ben door een pil is verschrikkelijk. Uitkijken voor ons dus en wel Durex merk gebruiken wij.