Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tiggs

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 14:39

SV, twee verschillende groepen (of eigenlijk 4) lijkt me best intensief? Is dat je eigen keuze?

Wel weer een prachtige loop hoor, hopelijk heeft dat je hoofd wat rust gegeven.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 15:26

Ik heb gewoon sneakersokken als korte hardloopsokken. En laatst hadden ze bij de Lidl ook hardloopsokken en die zitten ook wel erg fijn moet ik toegeven.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 16:07

Prachtige foto's op de heide SV.

Ik heb zelden, eigenlijk nooit, last van blaren. Ik ervaar na een lange loop echter wel druk op mijn middelste teen. Alsof ik niet genoeg ruimte in mijn schoen heb en het klemt, maar ik heb meer dan genoeg ruimte, dus dat is het niet. Wel vervelend.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-25 17:16

Ja dat is vervelend goof.

Tiggs, nee dat was niet mijn keus, maar in een kleine school moet soms de ene persoon in een jaar iets doen wat hij minder leuk vindt en soms de andere persoon. Het scheelt dat groep 7/8 maar 15 kinderen zijn en dat het een lieve groep is. Ik heb die groep ook nog nooit gedaan en ik heb echt niks met pubers dus ben benieuwd hoe ik het ga vinden. Ik moet me dus ook goed inlezen in de lesstof en de verwijzingen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 17:57

Doe je normaal de lagere groepen?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-25 18:26

Ik heb eigenlijk altijd groep 3 t/m 6 lesgegeven, het meest 3 en 4.
Ik geloof dat ik volgend jaar 25 jaar in het vak zit.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 18:42

Wow wat een tijd!

Ben benieuwd hoe dit je bevalt, gelukkig is het een leuke groep.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 21:44

Mijn ervaring is dat het echte puberen in groep 7/8 gelukkig meestal wel mee valt hoor. (gedoe over telefoons en kleding e.d. even buiten beschouwing gelaten)
Is het laatste jaar dat ze voor mijn gevoel nog iets meer kind zijn dan puber. Ik vind ze juist leuk op die leeftijd, ze begrijpen eigenlijk alles wat je ze uitlegt, beginnen net een soort van goed gefundeerde eigen mening te vormen maar zijn nog best beïnvloedbaar voor goede dingen en zijn over het algemeen best serieus. Het zou mij niet verbazen als deze groep je uiteindelijk 100% mee gaat vallen. Ben benieuwd hoe je het gaat ervaren.

Ik heb vanavond weer een intervaltraining gedaan 5x 800m. De eerste voelde weer zwaar (zoals altijd) daarna was het pittig, maar uiteindelijk toch best lekker gelopen.
Ik zou nu volgens mijn trainingsschema naar 5x 1600m moeten, maar dat zie ik nog niet zitten. Over een paar maanden eens kijken of dat lukt, eerst wil ik de 800 meters iets makkelijker kunnen lopen.

Afbeelding

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 08:11

Je hartslag zakt mooi terug BM!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 09:49

Ik heb geen verstand van lesgeven op de basisschool. Alleen met zwemlessen. En eigenlijk maakte het mij niet zo veel uit welke leeftijden ik had (en dus welke diploma's).

En BM, als je pech hebt worden de 800m's nooit gemakkelijk, haha. Ik vind ze nog steeds niet fijn. Geef mij maar 400m's.

Verder dus echt last van de bovenkant van m'n rechtervoet. Gisteren dus weer op die Mizuno's gelopen, en maar 3.8km, maar toch nu weer een vervelend gevoel op de voet. Voelt een beetje zoals 10-15 jaar geleden toen ik volgens de fysio een marsfractuurtje gehad heb. Dat kwam toen ook van schoenen, van wandelschoenen, want ik liep in die periode niet hard, maar wandelde wel veel. Hoop niet dat dat het weer is, maar het gevoel is helaas een beetje hetzelfde. Durf nu eerst niet meer die Mizuno's te pakken om te testen of het nu echt daar van komt (vermoed van wel, want nu 3 keer er mee gelopen en 3 keer een rare pijn na het lopen).

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 10:04

muppetmayo vind het zo leuk om jou proces te lezen. Ik herken veel van mezelf toen ik net begon en je doet het echt super goed! Het duurt echt heel lang voor je jezelf beter leert kennen en dan nog kun je je zelf blijven verrassen. Soms denk je het gaat niet, en dan loop je heerlijk en andersom. Door gewoon te gaan kom je erachter.
Die plek op je voet heb ik ook soms. Wel alleen met 1 paar schoenen dus voor mij ligt de oorzaak in mijn schoen. Ik heb vele verschillende sokken geprobeerd, dat hielp niet. Heb je een antipronatieschoen? Of gewoon neutraal? Het kan zijn dat het voetboogje dus net daar iets wringt. Je bouwt er wel wat weerstand voor op na een tijdje maar fijn is het niet natuurlijk.

Ah Samantha jij gaat ook steeds vroeger lopen! Mooi loopje weer. Waar ben jij nu ook al weer voor aan het trainen? Je pr op de halve toch?

Puera oeee fijne vakantie alvast! Ga je nog weg?

BusyMissy leuke plannen! komt echt wel goed *\o/*
mooie interval training. Misschien kan je anders eerst naar de 1000jes gaan voor je naar de mijlers gaat?

Ah Goof leuk de leersumseveld trail. :D
De Mas Montagne trail heb ik opgeschreven als potentieel. heb nog niks gekocht.
En nog lekker vakantie, heerlijk.

Supervixen Wat intens om 2 groepen te hebben. En dan ook nog een groep die je dus helemaal niet kent en de lesstof dus ook niet direct. Kan me voorstellen dat dat heel veel energie vreet! Wel fijn dat het een leuke groep is maar het is wel echt wat anders ja.
Wat een prachtige foto's op de hei! <3 Zo mooi paars al.

Dinsdag avond was ik echt helemaal niks meer waard na de Berg en dal trail.
Gister 7 uur door de efteling gelopen met mijn dochter en in de avond nog even rustig wat oefeningen in de sportschool gedaan voor mijn armen/buik.
Vanmorgen wilde ik een 7km doen met 5x 200jes. Het was een oude workout die ik nog had staan. Maar zodra ik begon te lopen voelde alles echt loodzwaar. En toen ik in de eerste km kwam bleek dat ik daar een tempo aan had gehangen van minimaal 5:30 (iets wat ik normaal altijd wel prima kan). Ik moest er niet aan denken :') Dus op het gemak de eerste 800m gelopen en toen de 200m wel aangezet. Maar echt alles in mijn lijf zei gewoon stoppen. Ik heb dat eigenlijk niet zo vaak. Dus ik dacht, ik zet die workout af en loop gewoon op het gemak wat verder. Maar na 500m toch maar gewoon besloten om om te draaien en te luisteren naar mijn lijf. Ben er helemaal oke mee en we kijken morgen wel weer :+
_O- mijn statje is wel een samenvatting van hoe ik me voelde.
Afbeelding

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 13:10

Dank voor alle antwoorden, ik ga denk ik gewoon een aantal paar sokken bestellen en kijken of dat het probleem verhelpt.
Normaal gesproken heb ik echt bijna nooit blaren, het verbaast me dus echt dat ik nu ineens een blaar heb.
Ik ben wel idd bang dat het toch in mijn schoenen zit, maarja, ga maar eens kijken met welk paar je dat niet hebt in de winkel. Bij loopjes tot 5 km heb ik er blijkbaar geen last van, dus bij even passen in de winkel merk ik het verschil niet.

Germie lekker even los gelopen zo in de lunch gister.
Als je steeds zo'n last hebt van die Mizuno's dan zou ik ze toch niet meer dragen denk ik. Wel zonde, maar een blessure is nog veel vervelender.

Supervixen wat een pittig jaar zo met 2 dubbele groepen zeg! Echt heel knap dat je dat kunt (maar je zit niet voor niets al zo lang in het vak denk ik). Mij kun je denk ik nog geen 10 minuten voor een groep kinderen zetten, dat wordt met de 1e minuut al drama denk ik :')
De 1e weken zijn het zwaarst denk ik met alle nieuwe leerlingen? De kop is er iig af.
Wat een mooie loop in de paarse hei zo, die rij schaapjes is echt geweldig <3 Heb je je hoofd een beetje "leeg" kunnen lopen?

Busymissy ik ga toch eens een paar van die teensokken bestellen ook, precies zoals je zegt, goedkoper dan nieuwe schoenen :=
Wat een mooie intervallen weer! Je zegt dat het niet je favoriet is, maar je loopt ze echt heel netjes :)

Goof die druk op je middelste teen lijkt me ook echt vervelend :\

Leonie87 wat een lief berichtje! Super fijn om te lezen dat ook de super ervaren lopers dit stukje hebben gehad zo, dat geeft toch een klein beetje hoop voor de toekomst ;)
Ik heb antipronatieschoenen, die werden aangeraden. Nu moet ik zeggen dat ik ook weleens twijfel om te kijken wat er gebeurt als ik de neutrale variant van mijn schoen eens ga passen. In mijn idee heb ik dan misschien toch last van de ondersteuning aan de binnenkant van de schoen ofzo (maar dat is alleen beredeneerd op mijn kennis dus kan zomaar heel anders zijn :') )
En wat goed dat je gestopt bent! Dat is voor jou ook een hele mijlpaal. Opzich ook niet zo gek dat je lijf nu even aan de bel trekt en ho zegt.
Even rustig aan, dan kun je daarna weer volle bak aan de gang.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 16:28

Dat lijkt me inderdaad lastig, 2 verschillende groepen. Ik zou zelf groep 7/8 juist wel leuk vinden, net als wat Busy zegt.

Wauw Busy lekker gelopen! Die 800’s kan je toch nog even zo aanhouden? Super hoor.

Haha Leonie, is meer dat ik het anders niet in m’n dag gepropt krijg. En smiddags /‘s avonds vind mn buik niet fijn met PDS.
Goede keuze om te stoppen! Je loopt al zoveel!

Hier niks bijzonders, vanochtend vroeg een 5 km herstel loopje gedaan, zo na werk sportschool.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:09

Goof schreef:
Ik kan helaas niet eten als ik zo'n afstand heb gelopen. Ik krijg het niet weg, ik heb geen trek, lukt gewoon niet.

Ik kom hier nog even op terug, ik heb er best wel over na zitten denken.
Heeft er iemand tips voor een recovery drink die geen shake is?
Ik lust alleen de limonades zeg maar, alles aan vanille/chocolade shake e.d. krijg ik mijn strot niet door.
Bestaat er zoiets?

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:17

Na de loop van wings for life in Breda kregen we een recoverydrink aangeboden in een flesje. Ik vond die heel lekker, was in dit geval wel vanille smaak maar wel heel "dun" om te drinken zoals melk. Weet alleen niet meer welk merk het was, en er zijn vast ook andere smaken. Maar misschien dat iemand anders zich nog het merk herinnerd? (Ieris misschien?)
Het was een flesje met zwartwitte opdruk
Was veel beter drinkbaar als een proteïne shake.
Als ik even google lijkt het flesje van Hipro er het meeste op, die hebben in ieder geval ook fruitsmaken zie ik. Maar met eiwitten erin zul je altijd op iets melkachtigs uitkomen denk ik.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:45

muppetmayo schreef:
Ik heb antipronatieschoenen, die werden aangeraden. Nu moet ik zeggen dat ik ook weleens twijfel om te kijken wat er gebeurt als ik de neutrale variant van mijn schoen eens ga passen. In mijn idee heb ik dan misschien toch last van de ondersteuning aan de binnenkant van de schoen ofzo (maar dat is alleen beredeneerd op mijn kennis dus kan zomaar heel anders zijn :') )

Ik heb dus ook antipronatie schoenen in mijn kast staan (bijna geen en ze komen er ook niet meer in) en ik heb het alleen bij die schoenen. Dus zou idd goed kunnen dat het daarvan is. Als beginnende loper met knie klachten kan het je wel echt op weg helpen, maar het wil niet zeggen dat je nooit zonder kanus idd, volgende keer kun je gewoon eens opnieuw kijken wat dan past.

Goof schreef:
Goof schreef:
Ik kan helaas niet eten als ik zo'n afstand heb gelopen. Ik krijg het niet weg, ik heb geen trek, lukt gewoon niet.

Ik kom hier nog even op terug, ik heb er best wel over na zitten denken.
Heeft er iemand tips voor een recovery drink die geen shake is?
Ik lust alleen de limonades zeg maar, alles aan vanille/chocolade shake e.d. krijg ik mijn strot niet door.
Bestaat er zoiets?

Bestaat zeker wel hoor. Misschien van ESN of Tailwind?
Maar misschien zou je toch echt eens proberen om wat meer te eten vooraf en onderweg. Ik kon dat ook echt niet! Werd kotsmisselijk, sloeg dicht, kreeg geen hap weg. Maar langzaam, beetje bij beetje kan ik het nu wel, daardoor kan ik achteraf, ook eten.

Na mijn omkeer gister, verder de hele dag ook weinig gedaan. Ik zag ook dit in garmin :+ Nog nooit gezien:
Afbeelding
Nu neem ik de hele bodybattery niet zo heel serieus maar vond dit wel heel extreem voor een 4km :')

Vanmorgen dan maar weer vertrokken voor een lange slow run op de Kampina. Het was er echt prachtig! 3x 1 km wat meer aangezet om niet alles altijd maar slow te doen maar verder gewoon op het gemakje gelopen. De versnellingen en het soms mulle zand zorgen wel voor een wat hogere hartslag.
Afbeelding

Zo mooi <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
En vlakbij waar ik mijn auto altijd parkeer staan deze 2 cuties:
Afbeelding

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:49

Doen er nog mensen uit dit topic mee aan de Veluwse trailrun 6 september?

Ik ga er best wel flink voor auto rijden.
Maanden terug tickets gekocht met een loopmaatje. En nu is het al een tijdje radio stilte. Dus ik ga er vanuit dat ik alleen heen ben.

Het lijkt mij leuk iemand van jullie te treffen voor een praatje voor de start :). Vind alleen lopen prima , maar alleen naar een georganiseerde trail altijd even een drempel haha.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:50

Goof ik vind de tailwind birthday cake recovery echt goed weg te krijgen.
De andere smaken kreeg ik oprispingen van en vond ik niet supergoed oplossen, maar deze heb ik na Wales genomen en dat ging goed. Vooral met ijskoud water.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:52

Birthdaycake recovery? Wat een geniale naam :D

Prachtig, die bloeiende heide, SV! <3 Mooie lage hartslag!

Mooie intervallen, Busymissy!

Fijn dat het lopen weer beter ging, Leonie. Ook al van die prachtige heidefoto’s!

Balen dat de Mizuno’s niet voldoen, Germie. Welk model had je ook alweer?

Lekker herstelloopje, Samantha!

Ik ben die dag in Nijverdal, bij de Yu Man Race, LMM dus wij treffen elkaar deze keer niet.

Vakantie! *\o/* Vanochtend de dag begonnen met een lekkere rustige ronde van 7,5 km. Het was een stuk frisser maar lekker om te lopen.
Het was in eerste instantie de bedoeling om zo’n 18 km te lopen maar ik haak komende zondag bij een groepje aan om bij Heerenveen zo’n 2,5 á 3 uur door het bos te lopen. Heb een tijd wat minder afstanden gelopen, eens kijken hoe het dit weekend gaat.
Morgen gaan we naar het Openluchtmuseum in Arnhem. Verder gaan we niet weg, alleen wat dagjes weg. Allemaal leuks in de planning maar ik kijk er ook naar uit om wat te relaxen.

Ik heb het rugzakje van Osprey ook binnen. Kon verder niet echt iets vergelijkbaars vinden. Binnenkort maar even uitproberen. De eerste indruk qua pasvorm en materiaal is goed. Ben benieuwd!

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:08

Jouw slowrun tempo red ik nog niet eens op de 5km Leonie. Wat is de hei toch mooi nu, zondag maar weer eens met de paarden die kant op.
Die Body Battery is wel heel erg extreem ja. en wat een heerlijke kop heeft die ezel!

Sorry geen Veluwse trailrun hier

Fijne vakantie Puera!

Vanavond nog een rustig rondje van 8km gelopen. Ik was vrij laat vertrokken dus de terugweg maar over straat gegaan in plaats van door het bos. Ik ben echt een schijtlijster als het donker wordt. Vroeger liep ik dan altijd met mijn hond (grote Ridgeback die mij ook echt beschermde) dan durfde ik dat wel, maar die is nu ruim een jaar geleden overleden er in mijn uppie ben ik gewoon echt een watje.

Ik heb wel weer echt lekker gelopen. Begin nu het gevoel te krijgen dat ik op afstanden tot 10km nu wel een fijne basis opgebouwd heb.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 05:44

Puera, ik moest het even opzoeken, maar het zijn de Mizuno wave sky 8. Als ik ze zo aantrek zitten ze nog steeds fijn.

Ga zo alleen op pad met mijn trailrunners ;)