Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 08:46

Knap gelopen Morris!

Voor handschoenen geen tips, ik heb ze nooit aan.
Heb wel shirts met wat langere mouwen die ik in het begin even over mijn handen trek, maar na een kilometer heb ik al warme handen.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 11:30

Wat een super toffe foto's komen er weer voorbij! Heerlijk! :D

Qua handschoenen heb ik de hardloop handschoentjes van Nike, die zijn erg slank en fijn.

Mijn cross ging niet zo heel lekker, ik word denk ik gewoon te zenuwachtig :+ . Uiteindelijk op een 6e plek geëindigd met 5:17 min/km.

Gisterochtend heb ik lekker getraild met een groep lopers. Daar bijna 19 km iets boven de 10 km/uur gelopen, lekker rustig :) . Daarna nog even dippen in het water, brr, ieder zijn eigen hobby haha. Ik had in de middag ook nog beloofd om met iemand te lopen. Super gezellig! We hebben nog een verhard rondje van 10 km gedaan met 5:07 min/km. Lekker vlot! Vandaag weer even lekker rust en lekker veel eten :D
Laatst bijgewerkt door lies_sparkle op 23-10-23 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 11:44

Karin_deB schreef:
Mooie tijd Morris!

@Ninus, wel weer helemaal opgeknapt nu?

Ik ben gisteren afgehaakt na 4.25km vanwege stekende pijn bij ademhalen en een dove voet links >;)

Wat jammer, hoe gaat het nu?

Verder van iedereen heerlijke loopjes zie ik. Lekker bezig allemaal.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 12:40

Iedereen is echt goed bezig! Ik vind dit weer ook fijner dan warmte.

Handschoenen heb ik trainingshandschoenen van de voetbal voor. Heel fijn en dun en met touch, zodat ik mn telefoon evt ka gebruiken.

Ik ga even wat rustiger aan doen. Heb na de halve marathon 2x gelopen, 1x 5km en 1x 10km, maar kreeg telkens een zeurend/stekend/trekkend gevoel in mijn linker bovenbeen. Vandaag kan ik zelfs amper lopen, nadat ik gisteren heb gerend :(

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 13:02

Oh wat balen! Daar moet je wel even naar luisteren :j

Zo Lies_sparkle, heb je dan dus 2x op 1 dag gelopen? En bijna 30 km in totaal??
6e plek is heel erg prima toch, of had je een beter resultaat in gedachten gehad?

@Moris, mooie tijd hoor!

Ik vind dit weer ook echt wel lekker, lekker fris weer. Na mijn griepje afgelopen week vandaag weer proberen te lopen. Gisteren bij de eventing geholpen en vaak tussen rekenkamer en dressuurringen heen en weer gelopen, dat was een mooie voorbereiding :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 18:07

lies_sparkle schreef:
Qua handschoenen heb ik de hardloop handschoentjes van Nike, die zijn erg slank en fijn.

Die heb ik ook, die zijn fijn.
Ik heb ook dunne handschoentjes waarvan de vingertoppen vrij zijn, die vind ik fijner. Ik zal even opzoeken welke dat zijn, Ninus.

Goed gelopen joh, Lies. En Morris ook!
En de anderen ook.
Karin, wat balen dat jij moest afhaken.

Ik heb net na werk een heerlijke 5km gelopen! Ik vind dat toch een fijn moment hoor na een drukke werkdag.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 18:10

Even een korte vraag tussendoor. Hebben jullie tips voor een fijne dunne en niet te warme longsleeve?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 18:13

Ik heb er één van kiprun die is erg fijn daar ga ik er meer van bestellen. Ik heb er ook een die ik kan doortrekken waar mijn duim doorheen kan maar die is ook wat dikker en echt snel warm. Die vind ik lekker als het echt koud is.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 18:39

Tiggs schreef:
Even een korte vraag tussendoor. Hebben jullie tips voor een fijne dunne en niet te warme longsleeve?

Ik heb een fijne dunne longsleeve van energetics, eigen merk van de intersport.
Niet duur en ze hebben vaak leuke kleurtjes. Pasvorm is ook goed.

Iets dikkere heb ik van asics seamless, die hebben ook langere mouwen die je over je hand kan trekken als het koud is.

Net nog een rondje van 5.7km gelopen na het werk, maar met een snotkop ging het niet echt super. Maar toch wel fijn om even buiten te bewegen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 18:42

Tiggs schreef:

Ik heb er een aantal van Decathlon, vind ze superfijn.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 19:19

De regen is minder, maar de temperatuur nu is echt heerlijk om in te lopen!
Prachtige foto's van de hoge venen, supervixen.
Bij jou ook al zo'n mooie omgeving BeFunny!

Tiggs, ik heb een seamless longsleeve van craft, maar loop ook heel graag in mijn merino longsleeve van icebreaker. Dat vind ik minder zweterig dan het polyester spul, maar isoleert nog steeds prettig.

Ninus, en wat dikkere handschoenen van de decathlon? Ze hebben vaak verschillende soorten. Ik ken het trouwens, als het echt koud begint te worden kan mijn lichaam wel warm worden terwijl ik sport, maar mijn handen blijven koud en dat ga ik op den duur echt voelen.

Morris, gefeliciteerd met je PR op de 10 kilometer!

Balen dat je moest stoppen Karin_deB.

lies_sparkle, toe maar, gewoon even 29 kilometer in totaal. :D En dapper dat je het water in bent gegaan! Ik zit nu bij een bootcamp waarvan een groepje mensen al jaren lang erna een duik neemt in het water, tot nu toe lukt het me nog om mee te doen, maar ik weet niet of ik het de hele winter vol ga houden. Ik ben zo'n enorme koukleum. :+
Ik vind je 6e plek met 5:17 als tijd helemaal niet verkeerd klinken trouwens!

iirrssjjee, dat klinkt niet fijn, misschien voor de zekerheid even langs een fysio? Wellicht is het met wat oefeningen op te lossen en om problemen op de lange termijn te voorkomen.

Ik heb gister een PR van 12,5 kilometer gerend. *\o/* Had elke week deze maand 1x 10 kilometer en tussendoor nog 1 of 2x 5-7 kilometer gerend. Afgelopen week het rustig aan gedaan en het was gister zulk lekker weer, dat ik dacht, ik ga ervoor. Met het idee om te lopen als het niet meer ging, maar dat was niet nodig. Het was wel pittig, want er zaten best wat heuvels en zachte zandstukken in de route, mijn meeste loopjes zijn toch in de stad of langs de gracht op semi onverharde paden in een park. Vanaf 9 kilometer begon ik wel mijn aanhechtingsspieren te voelen in mijn heup en knieën.
Vandaag geen spierpijn, behalve in mijn lies en bilspieren, en best flink ook. Na wat googlen kwam ik erachter dat de meest voorkomende oorzaken bij liespijn oa onder/overpronatie, beenlengteverschil en en stijve rug of bewegingsbeperking in het heupgewricht is en laat ik dat nu net allemaal hebben. :+
Maar wel een goed signaal om de belasting rustig op te bouwen (en met krachttraining dat gebied te blijven versterken), want qua conditie had ik het gevoel dat ik nog wel even door kon en voelde ik me nog helemaal niet moe.

Ik was wel verrast dat ik vooral in zone 5/rood heb gerend met >183 bpm (54 min van de 67), want voor mijn gevoel liep ik rustig en was mijn ademhaling gecontroleerd en rustig. :o? Volgens mij heb ik ook gewoon een hoge hartslag van mezelf (rond de 55 op zijn laagst in slaap, terwijl dat bij veel mensen onder de 50 zit)
Terwijl ik voor 37 min zone 1 van vermogen zat (makkelijk) en 25 minuten in zone 2, maar misschien zoek ik daar een verband dat er niet is.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 19:25

Thanks allemaal! Ik ben op zoek naar niet té warm. Daarvoor heb ik een goede van Craft, maar met dank aan medicatie heb ik het heel snel warm. Dus vandaar iets lichters. Misschien dat ik van de weke even langs Decathlon en Intersport ga. Weet van die eerste nooit goed wat ik van de kwaliteit kan verwachten.

Leuke foto's Suliko, volgens mij ken ik dat stukje bos. Heb er vrienden in de buurt wonen :)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 19:32

De pasvorm van decathlonkleding valt bij mij altijd raar. :') Kwaliteit is prima en ze hebben ook gewoon duurdere kledingstukken van betere kwaliteit.
Ik kan je ook echt aanraden om dan eens merino te proberen, omdat het isoleert, maar niet zo broeierig warm wordt als polyester sportkleding en goed je lichaamswarmte afvoert. Is alleen wel een stuk prijziger. Tijdens mijn fietstocht leefde ik in mijn merino longsleeve, met kou, wind en regen en dan weer meer warmte door de zon en vooral heel erg veel zweet, maar ik bleef comfortabel. Bijkomend voordeel is dat het zelfs na een week dragen nog niet stinkt (wel een klein beetje muf). :+

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 19:47

De pasvorm van de decathlon vind ik ook vaak niet fijn.

Suliko dat is een erg hoge hartslag ja, heb je dat vaker op je iets langere runs? Of was dit een uitzondering?
Ik denk dat die spierpijn gewoon komt omdat je op zwaarder terrein hebt gelopen dan normaal en meer heuvels. Dat kost gewoon meer kracht.
Onder/overpronatie maakt weinig uit als je op zulk terrein loopt, omdat je voeten dan toch alle kanten op bewegen.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 19:59

Wel een hoge hartslag hé? Maar je zou toch zeggen dat ik dat dan moet voelen aan mijn ademhaling en dergelijke en niet dat het moet voelen als een comfortabele loop (want daar ging ik voor en zo ervaarde ik het ook)? :')

Ik ben even in mijn geschiedenis gaan kijken en heb even wat random loopjes eruit gepakt:
5.50 km, 165 gem bpm, 6:03 tempo. Daar lag het dus een stuk lager.
10 km, 173 gem bpm, 6:20 tempo
5 km, 169 gem bpm, 6:12 tempo
10 km, 195 bpm, 5:21 tempo (PR in tijd en hitte die dag, dus niet zo gek die bpm)
10 km, 173 bpm, 6:41 tempo
8 km, 179 bpm, 6:27 tempo
5 km, 185 bpm, 5:58 tempo

Dus ja, 182 lijkt wel wat hoger dan waar ik gemiddeld zit, maar niet enorm volgens mij? Misschien dan toch door de zwaarte van het terrein?

En zou goed kunnen zijn dat de spierpijn gewoon normaal is. :j Ik ga er ook vanuit dat het morgen weer een stuk minder is. Door klachten in het verleden ben ik soms hyperalert op signalen en is mijn vertrouwen in mijn lichaam nog niet zo groot. :+

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 20:06

Hey, vooral even bijgelezen en niet gepost afgelopen maand :) jullie gaan allemaal lekker zeg! Gefeliciteerd met je PR Suliko. En lekker naar buiten allemaal, fijn.

Ik heb lekker doorgetraind. Afgelopen zaterdag weer een fijn rondje rustig over de heuvelrug gedaan. En de week ervoor liep ik een stuk met de South downs way. Echt een aanrader! Met de trein naar Londen en met het ov naar het zuiden. Denk ook leuk om te trailen ;)

Morgenavond weer met de loopgroep.

Btw: decathlon past mij ook voor geen meter. Ik heb een hele fijne van de North Face en eentje van Super Natural.

En Hoge hartslag kan een keer hé. Misschien net even stress, of weer verandering of in je cyclus op een piek (zwangerschap maakt je hartslag hoger, maar een 'gewone ' hormooncyclus kan ook een piek geven dacht ik).

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 20:11

Suliko ik denk inderdaad mede door het terrein. Al vind ik dat je over het algemeen best een hoge hartslag hebt, maar dat kan natuurlijk.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 20:20

Ik merk wel dat mijn hartslag tijdens het slapen steeds lager wordt, zal vast door mijn conditie komen. Ik ben benieuwd of dit ook nog effect heeft op mijn bloeddruk. Ik slik al jaren medicijnen om mijn bloeddruk onder controle te houden, er vanaf komen zal ik nooit.

Suliko, mooie PR! Qua hartslag zit je wel hoog, maar misschien past dit bij je lichaam.

Een rondje na het werk kan deze week nog, zonder hier al te vroeg van werk weg te gaan. Ik denk dat ik vanaf volgende week weer twee keer in de week naar de sportschool ga en dan zondags hardlopen.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 20:21

Suliko schreef:
De pasvorm van decathlonkleding valt bij mij altijd raar. :') Kwaliteit is prima en ze hebben ook gewoon duurdere kledingstukken van betere kwaliteit.
Ik kan je ook echt aanraden om dan eens merino te proberen, omdat het isoleert, maar niet zo broeierig warm wordt als polyester sportkleding en goed je lichaamswarmte afvoert. Is alleen wel een stuk prijziger. Tijdens mijn fietstocht leefde ik in mijn merino longsleeve, met kou, wind en regen en dan weer meer warmte door de zon en vooral heel erg veel zweet, maar ik bleef comfortabel. Bijkomend voordeel is dat het zelfs na een week dragen nog niet stinkt (wel een klein beetje muf). :+

Marino is erg fijn :j

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 20:21

Suliko. Bij mij gaat op trails mijn hartslag ook sneller omhoog. Ik had gister ook een hoge hartslag en eigenlijk pas bij de laatste kms voelde dat ook zo, ik zag het wel op mijn horloge maar nog lekker kunnen kletsen dus eerder zelf gewoon genegeerd ;) . Ook wel behoorlijk wat heuvels, de laatste heuvel was ik echt op :j

Knap gedaan hoor.

Die 195bpm was dat tijdens die wedstrijd laatst? Ik vind ook dat je een hoge hartslag hebt over al. Gister was mijn gemiddelde 161 BPM en max 181 en dat vind ik al hoog.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 20:23

Tiggs schreef:

Ik heb ze van Under armour, ik vind dit een fijn merk. Niet voor schoenen, daar hou ik het bij asics.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 20:33

Ja, die 195 BPM was bij de singelloop, toen liep ik voor de 2e keer 10 kilometer en ook nog behoorlijk snel en in de hitte, dus daar ben ik niet heel verbaasd over. _O-

Ik zag dat mijn garmin de zone 4 indeelt als 163-183 bpm, terwijl me opviel dat bij jou BeFunny zone 5 al begint bij 167. :wow: Dat is echt een flink verschil. Maar dan klopt het denk ik wel dat mijn hartslag over het algemeen gewoon hoger ligt (ik ben heel klein en licht, kleinere dieren hebben ook een hoge hartslag :+ ). Het was me al eens opgevallen dat het in rust en slaap ook hoger ligt dan gemiddeld.

Zolang mijn ademhaling comfortabel is en ik het prima volhou, maak ik me er geen zorgen over, dan denk ik inderdaad dat het past bij mijn lichaam en nu wat hoger lag door het zwaardere terrein. Wel interessant om in de gaten te houden. Dank voor het meedenken in ieder geval. :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 20:37

Mijn zone 5 begint al bij 163 volgens mij Garmin, dus daar loop ik nogal snel :')

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 20:42

Maar ik ben een stuk ouder dat is ook een verschil hè.
Bij mij was het trouwens eerst ook heel hoog. Mede met tips van o.a Supervixen ben ik daarmee aan de slag gegaan. Maar ik loop dan niet jou tijden ;) maar ben wel juist weer wat sneller aan het worden door juist dus ook langzamer te trainen. Ik probeer op gewone loopjes als ik alleen loop de zone 5 echt te vermijden. Dat betekend zeker op trails heel traag _O- Maar gister liep ik natuurlijk met de groep mee en ja dan loop je ook dat tempo mee en dan loop je gewoon door in rood. Maar toen ik voor het eerst daar liep was het 30 graden en zat ik echt de hele tijd 15km in rood pfff haha. Dat viel dan nu nog wel mee.

Ik probeer nu soms ook als ik alleen loop langer in zone 3 te lopen. Maar dan ben ik dus met hartslag bezig en niet met tempo ;)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 20:44

Mijn zone 5 begint bij 159.
Het heeft ook iets te maken met je leeftijd. Als je ouder bent wordt ook je maximale hartslag lager.
Ik heb sowieso al een hele lage hartslag.