Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

lenaa_tje

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 21:00

Gelukkig jullie stellen mij gerust!

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 21:10

Gerust?! O:)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 21:19

sureido schreef:
Gerust?! O:)

Mij wel :D :')

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 21:50

Ik zit me af te vragen: mijn man moet zondag voor zijn 2e prik, ik dinsdag voor mijn eerste, en het is een half uurtje rijden. Zou ik niet zondag gelijk mee kunnen worden geprikt?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 21:54

Ik zou het vragen. Hetzelfde vaccin toch?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 22:02

nynke55 schreef:
Ik zit me af te vragen: mijn man moet zondag voor zijn 2e prik, ik dinsdag voor mijn eerste, en het is een half uurtje rijden. Zou ik niet zondag gelijk mee kunnen worden geprikt?

Uitnodiging mee en gewoon gaan.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 22:04

Zou ik ook proberen, wie niet waagt....

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 22:07

nynke55 schreef:

Welke regio zit je?
Bij hart voor Brabant mag je dan geprikt worden naar per regio mag de GGD zelf bepalen wat ze doen.
Maar zeker je uitnodiging, gezondheidsverklaring, medicijnlijst en id meenemen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 22:20

nynke55 schreef:

Groningen kon dit eerder wel. Als je toch mee rijdt zou ik het gewoon proberen.

Ondanks dat m’n vader niet geprikt werd mocht hij ook gewoon met mij mee (niet dat ik nu specifiek niet zonder begeleiding kan) maar ik heb een lage bloeddruk dus ipv. Mij oprapen heeft hij mij zoute drop gevoerd. Scheelt de ehbo weer hè :')

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 22:24

Ik zou even van te voren proberen te bellen, 1-2 dagen van te voren. Dan zeggen veel mensen af! Vriendin belde voor afspraak en ze zeiden toen: kan je over 10 min komen? Dus je kan dat sowieso wel proberen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 22:25

Ik word geprikt in Emmen, en dan ga ik het maar gewoon proberen, lukt het niet maken we er een uitje van...

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 22:42

nynke55 schreef:
Ik word geprikt in Emmen, en dan ga ik het maar gewoon proberen, lukt het niet maken we er een uitje van...

Ik zal morgen op het werk eens vragen! Misschien dat collega’s al ervaring hebben.
Mijn vooroordeel is dat ik denk dat het wel kan. Ik kon ook in Emmen veel sneller terecht. Toch wel mensen daar die niet geprikt willen worden..

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 22:43

Relaxed schreef:
Blue_Eyes schreef:
Ik heb ineens prima 5G, zelfs op stal waar ik eerst geen bereik had. Ik zou teruggaan hoor Tiggs en Choiix. Jullie hebben vast een kapotte chip gehad. Oh ja, ik heb ook ineens felgroene ogen. Hoort dat er ook bij? :=

Heb je de modjes al om een naamswijziging gevraagd?

Ik hoop nog dat het tijdelijk is en dan moet ik weer terug wijzigen :))

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 02:04

Ik heb er volgens mij hier iets over gelezen, maar ik kan het niet meer vinden. Misschien weet iemand van jullie het nog; hoe zit het ook alweer met de tijd tussen de 1e en 2e prik, dat zou beter langer zijn dan nu het geval is? Voor welk vaccin geldt dat? Of heb ik het verkeerd onthouden?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 03:51

Nikass schreef:
Ik heb er volgens mij hier iets over gelezen, maar ik kan het niet meer vinden. Misschien weet iemand van jullie het nog; hoe zit het ook alweer met de tijd tussen de 1e en 2e prik, dat zou beter langer zijn dan nu het geval is? Voor welk vaccin geldt dat? Of heb ik het verkeerd onthouden?

https://nos.nl/l/2380705

Pfizer geeft Engels onderzoek aan.
Of ingeval zij geven aan meer antistoffen na 2e prik

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 07:24

Nederland houdt 6 weken aan bij Pfizer, als je een afspraak maakt krijg je automatisch 6 weken later je 2e datum aangeboden, maar dat kan wat ingekort of uitstelt worden als je niet kunt. Er moet minimaal 3 weken tussen zitten. De reden dat in NL er 6 weken tussen zitten is dat er dan meer mensen hun eerste prik kunnen krijgen en dus beschermt zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 07:33

Storm schreef:
Nederland houdt 6 weken aan bij Pfizer, als je een afspraak maakt krijg je automatisch 6 weken later je 2e datum aangeboden, maar dat kan wat ingekort of uitstelt worden als je niet kunt. Er moet minimaal 3 weken tussen zitten. De reden dat in NL er 6 weken tussen zitten is dat er dan meer mensen hun eerste prik kunnen krijgen en dus beschermt zijn.

5 weken zie ik er bij de meesten hier tussen zitten.

Bloem39

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 08:10

nynke55 schreef:

Mijn ouders van 85 hadden afspraken op verschillende tijdstippen in Emmen. Kon aan de telefoon echt niet anders geregeld worden, aldus het callcenter van de GGD. Maar ze hebben ter plekke gewoon gevraagd of ze na elkaar mochten en dat was geen enkel probleem toen. Dus zou het zeker proberen.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 08:11

Korter dan vijf weken accepteert CoronIT ook niet helaas, ik wilde twee dagen vervroegen maar dat mocht niet.

Als je al een prikafspraak hebt en je komt met iemand mee én er is plek kan je inderdaad gewoon eerder geprikt worden.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 08:14

Relaxed schreef:
Storm schreef:

5 weken zie ik er bij de meesten hier tussen zitten.

Je hebt gelijk, ik telde verkeerd. Tis 5 weken.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 08:49

Dit staat op AD.nl

Vaccinatie helpt waarschijnlijk om besmetting met het coronavirus tegen te gaan. Verder onderzoek moet uitwijzen hoe sterk vaccinatie voorkomt dat het virus wordt overgedragen, hoe lang daarvan sprake is en van welke factoren dat afhangt, zoals het type vaccin en de virusvarianten.

Dat schrijft de Gezondheidsraad in een advies aan minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid). De raad baseert zijn conclusies op drie studies die laten zien dat de vaccins van Pfizer/BioNTech en AstraZeneca de overdracht van het virus tussen mensen met 30 tot 50 procent vermindert. Maar hoe dit op grotere schaal uitpakt, is door de beperkte opzet van de studies nog de vraag.

Andere studies laten zien dat vaccinatie de hoeveelheid genetisch materiaal van een virus aanzienlijk kan verminderen en dat een gevaccineerd persoon ook minder lang het virus uitscheidt.

Ondanks de beperkingen van de studies stelt de Gezondheidsraad dat vaccinatie 'in meer of mindere mate' bijdraagt aan het voorkomen van infecties bij anderen.

---

Klinkt positief

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 08:54

Ben er maar voor het gemak vanuit gegaan dat een gevaccineerd persoon evenveel virus uitscheidt als iemand zonder klachten.

Maar ik vind het best irritant nu, ik merk dat gevaccineerden zich een stuk minder aan de regels houden, waardoor ik toch het gevoel heb dat het risicovoller wordt voor mij. Ik moet ze aldoor wegduwen. En ook de vriend waar ik nog wel eens mee afspraak binnen 1,5m wordt vandaag gevaccineerd, en die had de indruk dat hij gewoon niets meer kon overdragen. Ik vind het niet fijn, haha.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 09:02

Ik was woensdag aan het werk, een dag na mijn vaccinatie. Toen ik er met een collega over sprak, want dat is nu het grootste gespreksonderwerp, hoorde een koerier dit. Ik verzocht de man vriendelijk om een mondkapje op te zetten want hij moest het pand op.
Ja maar je bent toch gevaccineerd zei hij....
Mijn antwoord was maar u toch niet?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 10:30

lenaa_tje schreef:
Nikass schreef:

https://nos.nl/l/2380705

Pfizer geeft Engels onderzoek aan.
Of ingeval zij geven aan meer antistoffen na 2e prik

Bedankt :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 10:55

Ik ga er juist vanuit dat je als gevaccineerde én goed beschermd bent én de kans veel lager is dat je een ander nog kunt besmetten. Daar zijn de tekenen ook gewoon naar.

Dat wilt alleen niet zeggen dat ik daar altijd naar handel. Ik draag in de supermarkt netjes een mondkapje en houd daar afstand.

Maar in de privékring ben ik wel echt versoepeld. Mijn beide ouders zijn gevaccineerd. Dus daar houd ik als gevaccineerde geen geforceerde afstand meer van. Echt knuffelaars of dik op elkaars lip zitten zijn/doen we toch al nooit. Zij wilde heel graag het complete gezin weer bij elkaar. Ik met mijn kinderen en mijnbroer met zijn vrouw en kind. Dat hebben we laatst gedaan en dat was zo fijn. Zo lang de betrokkenen er achter staan is het oké vind ik.

Een vriendin en haar man die in de zorg werken hebben beide Corona gehad en zijn nu gevaccineerd. En ik heb altijd al één goede vriend gehad waarvan ik geen afstand hield. Steeds meer mensen in mijn omgeving zijn gevaccineerd vanwege werk, leeftijd of risicogroep. Het gaat gewoon in overleg. Zolang beide partijen het er mee eens zijn versoepelen we gewoon.

Ik let nog steeds wel op, maar het is fijn dat als ik ‘s avonds afspreek met iemand ... en er komt s middags iemand even spontaan langs om iets te brengen of een vriendinnetje van de kinderen te halen, ik die gewoon even een kop koffie aan kan bieden ipv aan te moeten geven dat ze niet binnen mag komen. Of als ik even met de kinderen naar mijn ouders was geweest en mijn beste vriend die ik vaak zie diezelfde dag vroeg of we nog even langs kwamen. Normaal deden we dat niet want we hadden het ene bezoek al gehad. Nu weer wel door de vaccinaties.
Ik heb eigenlijk allemaal gelijkgestemden om me heen die er hetzelfde mee om gaan en dat is fijn. We hebben eigenlijk een soort bubbel met vaste mensen waarin we gewoon wat soepeler zijn nu.

Voor mij was één van de zwaarst wegende maatregelen het bezoek. Helemaal toen dit van 2 naar 1 ging. En dan ook maar 1 bezoek per dag. Het is fijn dat de vaccinaties nu ruimte geven in onze privé kring om ietsjes soepeler ermee om te gaan.
Maar dat je daar wat soepeler in bent geworden betekend niet gelijk dat je op het werk, ten opzichte van meer onbekenden/vreemden of in winkels ed je niet meer strak aan de maatregelen houdt.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 21-05-21 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt