Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 12:27

Askja schreef:
Probleem: er sluipt al snel een ondertoon in van 'eigen schuld, dikke bult, had je maar gezonder (lees: zoals ikzelf) moeten leven'. En dat vind ik niet alleen arrogant en ergerlijk, maar ook een tikje gevaarlijk.

Mee eens.
De vraag: "Was er sprake van onderliggend lijden?" begint te klinken als "Maar wat voor kleding had ze aan?" in het geval van lastiggevallen meiden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 12:28

Gezond leven is niet super ingewikkeld..
weet wat je eet, beweeg gemiddeld (nee, geen fitgirl/boy dingen), neem minder suiker (dat zit helaas bijna overal in) , meer groente (als het te betalen is), let op je alcohol en rook niet...
Een lichaam is best een ingewikkeld iets en veel mensen weten niet hoe het werkt, daar zou best wat meer aandacht aan gegeven mogen worden...

maar als je zegt dat gezond leven kan (en terzijde dan ook nog iets met ruitergewicht) dan ben je een soort van aan het bodyshamen..

Ik zeg niet 'dat je lichaam alles kan hebben als je weerstand goed is'.. maar je kan het wel helpen :j

Het gezondheidsaspect is gedurede de hele pandemie zo goed als niet ter sprake gekomen, meen ik?

Citaat:
Mee eens.
De vraag: "Was er sprake van onderliggend lijden?" begint te klinken als "Maar wat voor kleding had ze aan?" in het geval van lastiggevallen meiden.

Pardon?
WTF echt.... :n

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 12:30

Askja schreef:
Je mag best zeggen dat veel mensen gezonder zouden moeten leven. Niks mis mee. Waarheid als een koe.

Maar wat is gezond leven?
Gewoon van alles wat minder eten en wat vaker de trap nemen, of uitsluitend vegan/supergoed eten en 5x per week naar de sportschool? Alles wat niet valt onder obesitas, of alleen slank en afgetraind?

Probleem: er sluipt al snel een ondertoon in van 'eigen schuld, dikke bult, had je maar gezonder (lees: zoals ikzelf) moeten leven'. En dat vind ik niet alleen arrogant en ergerlijk, maar ook een tikje gevaarlijk.

Nee, ik vind dat een bevolking voor een groot deel slachtoffer is van hoe overheden hebben toegestaan dat de samenleving ingericht wordt.

Wanneer 50% van de bevolking te dik is, en 77% op de IC lag met overgewicht... kun je niet meer spreken van een individueel probleem.

Je kunt niemand dwingen gezond te leven, maar nu maken we het een groot deel van de bevolking wel erg lastig. Langzaam maar zeker zijn we gegleden in het US model: ongezond voedsel is makkelijk verkrijgbaar, goedkoop en verslavend, gezond voedsel wordt steeds duurder. Kosten van alles stijgen, lonen stijgen niet evenredig mee.

Dus een ongezonde populatie is een symptoom van een samenleving die slecht ingericht is. Het zou ons allemaal zorgen moeten baren dat we zo snel achteruit hollen.
In 2019 stierven er ruim 150.000 mensen aan kanker en bijna 40.000 mensen aan harte-en vaatziekten. Dat zijn flinke cijfers. En toch is iedereen meer bezorgd om restklachten van een virus dan deze harde cijfers welke wijzen op die gevolgen van een dodelijke levensstijl.

Het goede nieuws is dat we hier dus iets aan kunnen doen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 12:31

Focussed schreef:
Askja schreef:

Mee eens.

Dat vind ik ook een maatschappelijk probleem. Dus in die zin is er zeker een overeenkomst.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 12:32

Cer schreef:
Het gezondheidsaspect is gedurede de hele pandemie zo goed als niet ter sprake gekomen, meen ik?

Nee...

Ik geloof dat Rutte wel eens vertwijfeld iets heeft gemompeld over dat iedereen nu wel erg zwaar geworden is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 12:34

Wel... als je een te kort jurkje aan zou hebben gehad (wat mij een soort van onmogelijk lijkt, maar oke) en er wordt je wat aangedaan, dan doen ánderen je dat aan. Dan zou je die ánderen moeten onderwijzen dat je van andere mensen afblijft...

Als je met ernstig overgewicht nog steeds teveel kcals naar binnen werkt, doe je het jezelf aan.
Je kunt iemand dan onderwijzen dat dat niet handig is (en dat werkt niet, anders was het wel anders geweest)

Dus ik blijf het niet vergelijkbaar vinden...

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 12:36

Het gezondheidsaspect is wel degelijk aan de orde geweest, ook hier op Bokt.

De vraag wat gezond is, is gewoon niet zo eenvoudig te beantwoorden, en zeker niet te reduceren tot enkel gewicht/vetpercentage. Kort gezegd zijn er stevige mensen die kerngezond zijn en bijv Covid probleemloos hebben doorstaan, en dunne mensen die eraan zijn overleden, al dan niet door onderliggend lijden.

Ik heb er totaal geen moeite mee als er van overheidswege meer aangestuurd zou worden op een beter eetpatroon en gezondere levensstijl.
Wat mij betreft ook via een suiker- en vettax, en evt een tax op ongezonde vleesproducten (vet vlees, hamburgers/frikadellen, rood vlees).

Maar e.e.a. alsjeblieft zònder waarde-oordeel aangaande de dikke(re) medemensen. Stigmatiseren en een schuldgevoel aanpraten werkt doorgaans averechts.

Overigens worden we met zijn allen ouder dan ooit, dus dat we afglijden lijkt me erg overtrokken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 12:42

Askja schreef:
Kort gezegd zijn er stevige mensen die kerngezond zijn en bijv Covid probleemloos hebben doorstaan, en dunne mensen die eraan zijn overleden, al dan niet door onderliggend lijden.

En de ene keer mag je blijkbaar wel naar kansberekening en percentages kijken (want zoveel procent minder kans op covid met vaccin enzo) en aan de andere kant niet ... das wel gek..

Citaat:
Maar e.e.a. alsjeblieft zònder waarde-oordeel aangaande de dikke(re) medemensen. Stigmatiseren en een schuldgevoel aanpraten werkt doorgaans averechts.

Hoe moet je het dan doen? Want er zijn mensen die zelfs bij suggestie al overstuur raken...

Citaat:
Overigens worden we met zijn allen ouder dan ooit, dus dat we afglijden lijkt me erg overtrokken.
Nou ja, dat willen we ook natuurlijk, zie de paniek bij bijv Covid in een tehuis voor demente mensen van 90+

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 12:47

;(
Cer schreef:
Wel... als je een te kort jurkje aan zou hebben gehad (wat mij een soort van onmogelijk lijkt, maar oke) en er wordt je wat aangedaan, dan doen ánderen je dat aan. Dan zou je die ánderen moeten onderwijzen dat je van andere mensen afblijft...

Als je met ernstig overgewicht nog steeds teveel kcals naar binnen werkt, doe je het jezelf aan.
Je kunt iemand dan onderwijzen dat dat niet handig is (en dat werkt niet, anders was het wel anders geweest)

Mijn opa was vanwege slechte heupen en knieeën (slijtage door ouderdom) fors minder valide. Hij leefde de laatste jaren dus met name sedentair. Daarnaast had hij de ziekte van Alzheimer. Daardoor at hij ook wat meer dan vroeger omdat hij vaak niet meer kon herinneren dat of hij gegeten had. Soms at hij dan per ongeluk twee maaltijden.
Hij had daardoor absoluut overgewicht gekregen en is twee weken geleden overleden aan COVID.

Maar ach, al die calorieën heeft hij zelf naar binnen gewerkt dus dat heeft hij zichzelf aangedaan?
Bijzondere redenatie, er zit geen enkele nuance in hoe je denkt.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 12:51

Cer schreef:
Askja schreef:
Kort gezegd zijn er stevige mensen die kerngezond zijn en bijv Covid probleemloos hebben doorstaan, en dunne mensen die eraan zijn overleden, al dan niet door onderliggend lijden.

En de ene keer mag je blijkbaar wel naar kansberekening en percentages kijken (want zoveel procent minder kans op covid met vaccin enzo) en aan de andere kant niet ... das wel gek..

Citaat:

Hoe moet je het dan doen? Want er zijn mensen die zelfs bij suggestie al overstuur raken...
Dat is niet zo moeilijk hoor. Gewoon door de nadruk te leggen op het belang van een gezonde levensstijl zonder constant te refereren aan gewicht.

Die overgevoeligheid, het zal. Ik vind persoonlijk dat er bij sommigen ook een overgevoeligheid bestaat t.a.v. de dikkere medemens. Het gaat er dan blijkbaar niet in dat er ook gezonde 'plussize' mensenzijn, die prima gezond eten en genoeg bewegen, en gerust gezond oud kunnen worden. Dat zijn uiteraard geen mensen met ernstige of morbide obesitas, gewoon mensen met een maatje meer.

secricible

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 12:55

Op de lange termijn een focus op leefstijl is zeker belangrijk. Maar tot nu toe is er nog weinig aan interventies dat ook echt effectief is. Doen alsof suikertaxen ed de oplossing zijn is echt onzin. Zowel in de strijd tegen overgewicht niet alsook tegen covid niet.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 12:57

Askja schreef:

De vraag wat gezond is, is gewoon niet zo eenvoudig te beantwoorden, en zeker niet te reduceren tot enkel gewicht/vetpercentage. Kort gezegd zijn er stevige mensen die kerngezond zijn en bijv Covid probleemloos hebben doorstaan, en dunne mensen die eraan zijn overleden, al dan niet door onderliggend lijden.

Ik heb er totaal geen moeite mee als er van overheidswege meer aangestuurd zou worden op een beter eetpatroon en gezondere levensstijl.
Wat mij betreft ook via een suiker- en vettax, en evt een tax op ongezonde vleesproducten (vet vlees, hamburgers/frikadellen, rood vlees).

De mens is net als veel dieren gevoelig voor het verslavende aspect van snelle calorieën en het zo min mogelijk verspelen daarvan.

Je kunt dit probleem op het individu afschuiven, maar dat is veel te kort door de bocht.

Waar 50% van de mensen te dik is, is erg sprake van een maatschappelijk probleem... niet van een individuele zwakte.

Ninx

secricible schreef:
Op de lange termijn een focus op leefstijl is zeker belangrijk. Maar tot nu toe is er nog weinig aan interventies dat ook echt effectief is. Doen alsof suikertaxen ed de oplossing zijn is echt onzin. Zowel in de strijd tegen overgewicht niet alsook tegen covid niet.

Wat stel je voor?
Nu gebeurt er immers helemaal niets op dat gebied.

Dus blijven we net als de afgelopen anderhalf jaar niks doen en een beetje prikken terwijl iedereen verder dichtgroeit en weer op de IC belandt?
Laatst bijgewerkt door Ninx op 10-09-21 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Focussed schreef:
;(
Cer schreef:

Mijn opa was vanwege slechte heupen en knieeën (slijtage door ouderdom) fors minder valide. Hij leefde de laatste jaren dus met name sedentair. Daarnaast had hij de ziekte van Alzheimer. Daardoor at hij ook wat meer dan vroeger omdat hij vaak niet meer kon herinneren dat of hij gegeten had. Soms at hij dan per ongeluk twee maaltijden.
Hij had daardoor absoluut overgewicht gekregen en is twee weken geleden overleden aan COVID.

Maar ach, al die calorieën heeft hij zelf naar binnen gewerkt dus dat heeft hij zichzelf aangedaan?

Sterkte met het verlies van je opa !

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 12:59

Ninx schreef:
Askja schreef:

De mens is net als veel dieren gevoelig voor het verslavende aspect van snelle calorieën en het zo min mogelijk verspelen daarvan.

Je kunt dit probleem op het individu afschuiven, maar dat is veel te kort door de bocht.

Waar 50% van de mensen te dik is, is erg sprake van een maatschappelijk probleem... niet van een individuele zwakte.

Waar haal jij die 50% vandaan?
En wanneer is iemand volgens jou te dik?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 12:59

Focussed schreef:

Ach hou op met je krokodillentranen.... dat is niet wat ik bedoel en dat begrijp je heel goed.
hoe DURF je alzheimer hierbij te halen.... :n

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 13:00

Ninx schreef:
secricible schreef:

Wat stel je voor?
Nu gebeurt er immers helemaal niets op dat gebied.

Dus blijven we net als de afgelopen anderhalf jaar niks doen en een beetje prikken terwijl iedereen verder dichtgroeit en weer op de IC belandt?

Er gebeurt heel veel op dat gebied. Al jaren en al lang voordat iemand van covid had gehoord.
Wat ik voorstel is daar mee dood blijven gaan en covid te bestrijden op de manier die we nu doen.
Laatst bijgewerkt door secricible op 10-09-21 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 13:00

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 13:02

secricible schreef:
Er gebeurt heel veel op dat gebied. Al jaren en al lang voordat iemand van covid had gehoord.

Oh ja? Zoals?

De gezonde keuze producten? Misleiding van de voedingsindustrie om minder vet te slijten maar meer suiker, of minder suiker maar heel veel zoetstoffen?
Ik heb het gemist hoor... die ingrepen.

Bovendien zijn ze dan dus te weinig effectief.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 13:02

Nou... er gebeurt al heel veel.. en met die informatie moet je het dan maar doen :j
Maar, het maakt niet uit... het blijkt maar weer hoe gevoelig overgewicht ligt... Geeft niet, ook prima.

De suiker in producten, veel snelle suikers in voorgeprepareerde 'gezonde' maaltijden, de verslavende stoffen in rookwaar.. allemaal prima :j
Laatst bijgewerkt door Cer op 10-09-21 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 13:03

secricible schreef:

Dat denk ik ook, alhoewel het het proberen waard is. Roken is ook sterk verminderd door een ontmoedigingsbeleid.
Om echt iets te bereiken, moeten mensen intrinsiek gemotiveerd zijn, en daar invloed op uitoefenen is best lastig. Je kunt mensen niet dwingen, en dat moet je ook niet willen.

Odysseus

Cer schreef:
Focussed schreef:

Ach hou op met je krokodillentranen.... dat is niet wat ik bedoel en dat begrijp je heel goed.
hoe DURF je alzheimer hierbij te halen.... :n

Haha wow, je masker valt wel mooi af Cer.
Jij roeptoetert dat iedereen die ernstig ziek wordt aan corona daar zelf verantwoordelijk wordt want "die hebben de kcal zelf naar binnen zitten werken".
Of zie je met dit voorbeeld dat jouw beeld van mensen met overgewicht en corona eigenlijk toch ook niet klopt.

BigOne

Misschien moet internet door de regering wel beperkt worden tot één uur per dag, komen mensen eens van hun luie gat af om te bewegen. Er zijn veel oorzaken van te dik zijn en ja, de regering kan daar flink op inzetten maar ondanks dat, het is niet alleen een kwestie van centen. Ook opvoeding, weinig buiten spelen, minder sporten, zittend werk , alles speelt mee.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 13:04

Cer schreef:
Vliegverkeer en minder gewicht zie ik dan weer niet zo... :?

Als je gaat lopen naar je bestemming val je veel af hoor :+

Maar echt; de halve bevolking in een jaar tijd veel laten afvallen is echt niet haalbaar.

Hoewel ik ook vind dat te veel mensen veel te dik zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 13:04

Focussed schreef:
Jij roeptoetert dat iedereen die ernstig ziek wordt aan corona daar zelf verantwoordelijk wordt want "die hebben de kcal zelf naar binnen zitten werken".
Of zie je met dit voorbeeld dat jouw beeld van mensen met overgewicht en corona eigenlijk toch ook niet klopt.

Kan je mij die letterlijke quote even teruggeven... ?

Of bedoel je dat alle dikke mensen dement zijn, .... nee toch?

Ik zeg dat overgewicht niet helpt, ik zeg het zelfs nog vriendelijk, dat veel mensen niet precies weten hoe het lichaam werkt, dat educatie wellicht helpt
En zie daar, INEENS sta ik, als iemand met een te hoog BMI, aan de fatshaming kant... :j Super
Laatst bijgewerkt door Cer op 10-09-21 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt