Askja schreef:Het gezondheidsaspect is wel degelijk aan de orde geweest, ook hier op Bokt.
De vraag wat gezond is, is gewoon niet zo eenvoudig te beantwoorden, en zeker niet te reduceren tot enkel gewicht/vetpercentage. Kort gezegd zijn er stevige mensen die kerngezond zijn en bijv Covid probleemloos hebben doorstaan, en dunne mensen die eraan zijn overleden, al dan niet door onderliggend lijden.
Ik heb er totaal geen moeite mee als er van overheidswege meer aangestuurd zou worden op een beter eetpatroon en gezondere levensstijl.
Wat mij betreft ook via een suiker- en vettax, en evt een tax op ongezonde vleesproducten (vet vlees, hamburgers/frikadellen, rood vlees).
Maar e.e.a. alsjeblieft zònder waarde-oordeel aangaande de dikke(re) medemensen. Stigmatiseren en een schuldgevoel aanpraten werkt doorgaans averechts.
Overigens worden we met zijn allen ouder dan ooit, dus dat we afglijden lijkt me erg overtrokken.
De mens is net als veel dieren gevoelig voor het verslavende aspect van snelle calorieën en het zo min mogelijk verspelen daarvan.
Je kunt dit probleem op het individu afschuiven, maar dat is veel te kort door de bocht.
Waar 50% van de mensen te dik is, is erg sprake van een maatschappelijk probleem... niet van een individuele zwakte.