De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:13

Maar germie zegt helemaal niet dat ze ten koste van andermans gezondheid perse op vakantie wil en gaat. Ze zegt alleen dat het belangrijk is voor haar, en dat wanneer het kan. Zij zonder in contact te hoeven komen met andere mensen alsnog geld uit wil geven. Zij haar vakantie, andere mensen hun brood. Win win toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:13

Cer schreef:
Ik lees in het bericht van Germie, wat nu een paar keer gequote wordt, eigenlijk niet dat ze nu perse op vakantie wil.. Wat is dat persoonlijke aanvallen toch steeds?

Ik heb al een paar keer gevraagd hoe mensen zonder symptomen de ziekte kunnen overdragen.. oprechte vraag.. maar dat antwoord komt maar niet...

De ouderen en zwakkeren kunnen tot op zekere hoogte zichzelf ook beschermen, toch? Als die een beetje in isolement blijven, is de besmettingskans al een stuk kleiner, denk ik?

Natuurlijk! Maar dat gaat nogal lastig als je in een verzorgingstehuis woont. Waar gewoon mensen op bezoek komen.
Waarom denk je dat in gevangenissen bezoek verboden is?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:14

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:15

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:15

Cer schreef:
Ik lees in het bericht van Germie, wat nu een paar keer gequote wordt, eigenlijk niet dat ze nu perse op vakantie wil.. Wat is dat persoonlijke aanvallen toch steeds?

Ik heb al een paar keer gevraagd hoe mensen zonder symptomen de ziekte kunnen overdragen.. oprechte vraag.. maar dat antwoord komt maar niet...

De ouderen en zwakkeren kunnen tot op zekere hoogte zichzelf ook beschermen, toch? Als die een beetje in isolement blijven, is de besmettingskans al een stuk kleiner, denk ik?

De berichten van Germie zijn overduidelijk alleen gericht op haar eigen belang. Ze lijkt niet begaan met de (te verwachten) slachtoffers. Dat maakt dat haar berichten vaak overkomen als ongepast, of asociaal.

De zwakkeren hebben soms ook gezonde partners, die gewoon naar hun werk moeten. Hoe moet je je als zwakkere dan isoleren?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:16

Mellow schreef:
Germie, ik wil niet "op de man" spelen maar weet je. Ik volg het topic nu al heel lang en iedere x komen jou reacties van uit je eigen belang. En dat stuit mensen tegen de borst. Want dit virus heeft namelijk een gemeenschappelijk belang. Dat het zo snel mogelijk verdwijnt. Dat jij dan steeds weer begint over je eigen situatie helpt niet en stuit veel mensen tegen de borst. Het gaat nu even niet om het stukje ikke. Het gaat om de hele maatschappij. En iedereen die voelt de gevolgen er van. En ook iedereen zal moeten helpen om die gevolgen zo klein mogelijk te maken. Wat ik zo mooi vond gisteren toen ik mijn verstandelijk beperkte familielid sprak was dat hij het METEEN begreep. En zijn wereld is zoveel beperkter dan die van jou en mij.

Mooi gezegd Mellow :j

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:17

Cer schreef:

Je kunt het dan niet overbrengen.

Maar fijn dat ik aso ben volgens bokt, maar de mensen die hamsteren niet. En dat doe ik niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:18

Imandra, thanks, dat had ik ook al gevonden :j
Dus iemand die geen symptomen (hoesten of niesen oid) vertoont, hoe verspreid deze het dan?

@Joman: ik snap je argument niet... Ik meen ook dat er her en der bezoekersaantallen in verzorgingshuizen beperkt worden. Ik neem aan dat verplegend personeel maatregelen neemt (je kunt de mensen moeilijk in hun ontlasting laten zitten of medicijnen ontzeggen).. En als je ziek bent of denk ziek te zijn, ga je, neem ik aan, al helemaal niet op bezoek.. Als je niet ziek bent en je gaat wel op bezoek, hoef je die mensen toch niet aan te raken? En neem je hygiene maatregelen in acht?
Of werkt het nog anders?

Het verplegend personeel moet niet in grote mate uit gaan vallen.. dat zou ernstig zijn

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:18

Ook ik kom hier volgen. Werk op een mbo in Amsterdam, het zou me niets verbazen als we maandag aangepast aan het werk gaan. (Dwz de examenklassen zoveel mogelijk onderwijs bieden) Mijn eigen opleiding hoef ik woensdag niet naartoe, de hva is gesloten.
Let wel: hogescholen en universiteiten KUNNEN sluiten omdat zij geen studenten hebben die een startkwalificatie moeten halen, de wet op leerplicht is vooralsnog nog niet versoepeld.

Mijn moeder heeft midden februari hele heftige griep gehad en is daarvan niet bekomen. Mijn vader (kanker, diabeet en COPD) is heel heftig ziek geweest en heeft tegen een longontsteking aangezeten, lijkt nu weer wat op te krabbelen maar minimaal. Zij hebben zichzelf in isolatie geplaatst in overleg met de HA. Testen gebeurde niet: ‘zijn niet in contact geweest met...’ dus hun geval is afwachten en hopen dat ze beide goed herstellen. Chemo wordt hoogst waarschijnlijk uitgesteld en opname in ziekenhuis word afgeraden: dat is niet de plek waar je met slechte weerstand wil zijn en daarbij loopt hij tegen de 80 en we weten allemaal wat dat betekend.

Mijn oma van 94 heeft al vier weken niemand van de familie gezien, iedereen heeft wel een kuchje, snotneusje of hoestje (mijzelf incluis), alleen mensen van de verpleging. Ze is dementerende en snapt er niets van.

Deze twee zaken en alle soortgelijke zaken in NL zijn de dingen waar ik me nu druk en verdrietig om maak: dit gebeurd niet alleen bij mijn familie maar in heel veel meer families.

Gister toen ik thuis kwam uit werk wilde ik de normale boodschappen voor het weekend doen (brood, avondeten: drinken al niet meer, we hebben tenslotte altijd water) en er was nagenoeg niks meer te krijgen. Voor mij niet erg: ik heb meer dan genoeg reserves en ik ben minder belangrijk (als docent) dan de hulpdiensten. Maar het is toch ongelooflijk dat mensen die voor onze gezondheid en veiligheid vechten (dat doen ze nl zonder corona in NL al) mogelijk niet eens meer boodschappen in huis kunnen halen?

Ik weet niet wat ik met deze post wil: ja, ik wil het verhaal even kwijt, maar verder bereik ik er natuurlijk weinig mee.
Wel zal ik hier blijven volgen naar het verdere verloop van de pandemie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:19

germie schreef:
Cer schreef:

Je kunt het dan niet overbrengen.

Maar fijn dat ik aso ben volgens bokt, maar de mensen die hamsteren niet. En dat doe ik niet.

Haha boven je bericht is een bericht gequote van de who. Daar staat dus dat het wel kan

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:19

Cer schreef:

Zo gaan die ziektes nu eenmaal.
Ook verkoudheid en de gewone griep worden zo overgedragen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:20

Nikass schreef:
De berichten van Germie zijn overduidelijk alleen gericht op haar eigen belang. Ze lijkt niet begaan met de (te verwachten) slachtoffers. Dat maakt dat haar berichten vaak overkomen als ongepast, of asociaal.

De zwakkeren hebben soms ook gezonde partners, die gewoon naar hun werk moeten. Hoe moet je je als zwakkere dan isoleren?

Ik hoef niet iemand anders zn discussie te gaan voeren, maar Germie zondert zich grotendeels af..

Het argument dat partners naar werk moeten, kan ik niet plaatsen in relatie tot haar berichten..? Maar dat bedoel je misschien ook niet zo.
Die partners moeten hygiene maatregelen in acht nemen, onderweg, op het werk, en thuis.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:21

Joman schreef:
Haha boven je bericht is een bericht gequote van de who. Daar staat dus dat het wel kan

Daar staat een paar keer duidelijk "through droplets" of lees jij iets anders dan ik?

"mainly transmitted through contact with respiratory droplets rather than through the air. "
Laatst bijgewerkt door Cer op 14-03-20 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti

AmyII schreef:
Ook ik kom hier volgen. Werk op een mbo in Amsterdam, het zou me niets verbazen als we maandag aangepast aan het werk gaan. (Dwz de examenklassen zoveel mogelijk onderwijs bieden) Mijn eigen opleiding hoef ik woensdag niet naartoe, de hva is gesloten.
Let wel: hogescholen en universiteiten KUNNEN sluiten omdat zij geen studenten hebben die een startkwalificatie moeten halen, de wet op leerplicht is vooralsnog nog niet versoepeld.

Mijn moeder heeft midden februari hele heftige griep gehad en is daarvan niet bekomen. Mijn vader (kanker, diabeet en COPD) is heel heftig ziek geweest en heeft tegen een longontsteking aangezeten, lijkt nu weer wat op te krabbelen maar minimaal. Zij hebben zichzelf in isolatie geplaatst in overleg met de HA. Testen gebeurde niet: ‘zijn niet in contact geweest met...’ dus hun geval is afwachten en hopen dat ze beide goed herstellen. Chemo wordt hoogst waarschijnlijk uitgesteld en opname in ziekenhuis word afgeraden: dat is niet de plek waar je met slechte weerstand wil zijn en daarbij loopt hij tegen de 80 en we weten allemaal wat dat betekend.

Mijn oma van 94 heeft al vier weken niemand van de familie gezien, iedereen heeft wel een kuchje, snotneusje of hoestje (mijzelf incluis), alleen mensen van de verpleging. Ze is dementerende en snapt er niets van.

Deze twee zaken en alle soortgelijke zaken in NL zijn de dingen waar ik me nu druk en verdrietig om maak: dit gebeurd niet alleen bij mijn familie maar in heel veel meer families.

Gister toen ik thuis kwam uit werk wilde ik de normale boodschappen voor het weekend doen (brood, avondeten: drinken al niet meer, we hebben tenslotte altijd water) en er was nagenoeg niks meer te krijgen. Voor mij niet erg: ik heb meer dan genoeg reserves en ik ben minder belangrijk (als docent) dan de hulpdiensten. Maar het is toch ongelooflijk dat mensen die voor onze gezondheid en veiligheid vechten (dat doen ze nl zonder corona in NL al) mogelijk niet eens meer boodschappen in huis kunnen halen?

Ik weet niet wat ik met deze post wil: ja, ik wil het verhaal even kwijt, maar verder bereik ik er natuurlijk weinig mee.
Wel zal ik hier blijven volgen naar het verdere verloop van de pandemie.

Dit is een hele mooie post, een hele lieve, precies zoals het is. <3
Sterkte met je familie.

En zeker die egoïstische hamsteraars die voor wat weet waarom nu zo gaan inslaan moeten zich diep schamen. Precies om wat jij aangeeft.

BigOne

Iemand die Corona heeft en niet ziek is snuit ook zijn neus, zit ook aan klinken, knoppen, pulkt ook eens iets tussen zijn tanden weg . Wanneer deze persoon niet elke keer de handen meteen wast en jij raakt meteen het lichtknopje aan en zit ook aan je mond dan kun je de ziekte oplopen, hoef je niet voor gestudeerd te hebben. Who zegt in al haar rapporten likely! Dus niet dat het niet kan.

Anoniem

Cer schreef:
Dus iemand die geen symptomen (hoesten of niesen oid) vertoont, hoe verspreid deze het dan?

@Joman: ik snap je argument niet... Ik meen ook dat er her en der bezoekersaantallen in verzorgingshuizen beperkt worden. Ik neem aan dat verplegend personeel maatregelen neemt (je kunt de mensen moeilijk in hun ontlasting laten zitten of medicijnen ontzeggen).. En als je ziek bent of denk ziek te zijn, ga je, neem ik aan, al helemaal niet op bezoek.. Als je niet ziek bent en je gaat wel op bezoek, hoef je die mensen toch niet aan te raken? En neem je hygiene maatregelen in acht?
Of werkt het nog anders?

Het verplegend personeel moet niet in grote mate uit gaan vallen.. dat zou ernstig zijn

Zoals volgt uit het bericht van de who, kun je zonder te weten dat je ziek bent, wel degelijk Corona overbrengen. Een kuchje kan genoeg zijn. Heel eerlijk. Hoe vaak kuch jij op een dag? Ongemerkt? En zonder dat je je ziek voelt? Ik betrap mezelf erop dat ik dit misschien wel 10 keer per dag doe. Ook al voel ik me verder kiplekker. Dit doe ik namelijk iedere dag, Corona of geen Corona.
Een besmetting is zo binnen. En als er eenmaal iemand besmet is in zo’n verzorgingstehuis is het hek van de Dam. Dat heb je kunnen zien in ik meen Loon op Zand.

Babootje

Heb net het hoorcollege van de UU helemaal beluisterd. Erg interessant.
Ik vind het wel schokkend om te horen hoe we in NL voor de gek worden gehouden door Rutte die met droge ogen verklaart dat ALLE experts hetzelfde aangeven "niet besmettelijk bij geen symptomen" etc.

Dit filmpje is nog van voordat de WHO het virus tot pandemie verklaarde.
Toen wisten ze al dat het virus besmettelijk is zonder symptomen. Bewezen op twee manieren
1) mathematische modelberekeningen door epidemiologen. Berekend op basis van de wijze waarop het virus zich verspreid en hoe het zich gedraagt is berekend dat het virus wel verspreid MOET worden voordat zich symptomen voordoen.
2) uit onderzoek van Duitse virologen met het volgen van 9 personen met Corona zonder symptomen, met lichte symptomen en zware symptomen is geconcludeerd dat het virus op zijn bemettelijkst is in de A-symptomatische fase of met lichte symptomen.
Er staat iets over in het NRC artikel van 3 dagen geleden maar het staat er iets anders dan de prof van de UU het vertelt.
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/12/oo ... k-a3993534

Uit onderzoek uit China blijken ook baby's die geen symptomen hebben al virusdeeltjes uit te scheiden.
In Naaldwijk is een leerling van het ISW college (MBO) besmet en getest met Corona. Is nu thuis. De school met ongeveer 1000 leerlingen blijft open Leerlingen met lichte klachten worden naar huis gestuurd. Bij nog een leerling van de school is het vermoeden van Corona. Deze moet thuisblijven in isolatie uit voorzorg.
Volkomen in lijn met het advies van Rutte. Ik begrijp dit niet. MBO leerlingen hoeven niet "opgevangen" omdat hun ouders aan het werk moeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:22

Cer schreef:
Joman schreef:

Daar staat een paar keer duidelijk "through droplets" of lees jij iets anders dan ik?

"mainly transmitted through contact with respiratory droplets rather than through the air. "

Daar staat dat het risico iemand anders te besmetten wanneer je zelf geen symptomen hebt, erg laag is. Dat betekent dat het dus wel kan, maar dat de kans niet groot is.
En lees wat je zelf citeert: mainly. Er staat niet only.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-03-20 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:23

Er zijn ook genoeg berichten hier op bokt dat mensen naar de eilanden of aan zee gaan om zo toch hun vakantie in te vullen. Makkelijk om je hier met zn allen op germie te richten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:24

Saskia9 schreef:
Maar germie zegt helemaal niet dat ze ten koste van andermans gezondheid perse op vakantie wil en gaat. Ze zegt alleen dat het belangrijk is voor haar, en dat wanneer het kan. Zij zonder in contact te hoeven komen met andere mensen alsnog geld uit wil geven. Zij haar vakantie, andere mensen hun brood. Win win toch?

Dat zegt ze wel, want ze vind dat er teveel maatregelen getroffen worden waar zij financieel last van kan gaan krijgen.

Iedereen gaat de economische effecten merken. En vooral voor mensen met een onzeker inkomen of met weinig inkomen, zal dit hard aankomen. Ik hoop dat de overheid óók de juiste maatregelen zal treffen om mensen daarin te ondersteunen. Volgens mij worden daar op dit moment ook al voorbereidingen voor getroffen.

Amy sterkte voor je familie. Wat zielig voor je oma ook ;(
Laatst bijgewerkt door Nikass op 14-03-20 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Mainly, Cer. Mainly. Niet only.

IMANDRA

Cer schreef:

Daarom vroeg ik bijv Arabesk om dr bronnen :j. Ik heb me een beetje ongelukkig verwoord toen ik zei dat kranten niet betrouwbaar zijn, maar ik bedoelde dat data betrouwbaarder is. Een viroloog kan zeggen “het is heel vaak dat het via de lucht ook verspreid wordt” maar als dat niet blijkt uit de rapportages van bijv het WHO specifiek voor Corona dan is dat ongefundeerde informatie en dus alleen nuttig om paniek te zaaien.

Er is geen data dat iemand zonder enige symptomen de ziekte kan verspreiden (of diegene moet iemand anders de handen af gaan likken denk ik :') )
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 14-03-20 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

bigone schreef:
Iemand die Corona heeft en niet ziek is snuit ook zijn neus, zit ook aan klinken, knoppen, pulkt ook eens iets tussen zijn tanden weg . Wanneer deze persoon niet elke keer de handen meteen wast en jij raakt meteen het lichtknopje aan en zit ook aan je mond dan kun je de ziekte oplopen, hoef je niet voor gestudeerd te hebben. Who zegt in al haar rapporten likely! Dus niet dat het niet kan.

Dit dus.

Als je tijd hebt kijk dan naar Mythbusters die hebben dit ook een keer gedaan.

xClaudiaaL

@cer, in het stukje dat een stuk terug staat, staat dat het ook door ademen verspreid kan worden, maar dat de kans klein is dat je daardoor besmet wordt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:26

F_Orumster schreef:
Er zijn ook genoeg berichten hier op bokt dat mensen naar de eilanden of aan zee gaan om zo toch hun vakantie in te vullen. Makkelijk om je hier met zn allen op germie te richten.

Zij verkondigt het in dit topic, het gesprek wordt hier gevoerd.