Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cer schreef:Ik lees in het bericht van Germie, wat nu een paar keer gequote wordt, eigenlijk niet dat ze nu perse op vakantie wil.. Wat is dat persoonlijke aanvallen toch steeds?
Ik heb al een paar keer gevraagd hoe mensen zonder symptomen de ziekte kunnen overdragen.. oprechte vraag.. maar dat antwoord komt maar niet...
De ouderen en zwakkeren kunnen tot op zekere hoogte zichzelf ook beschermen, toch? Als die een beetje in isolement blijven, is de besmettingskans al een stuk kleiner, denk ik?
Cer schreef:Ik lees in het bericht van Germie, wat nu een paar keer gequote wordt, eigenlijk niet dat ze nu perse op vakantie wil.. Wat is dat persoonlijke aanvallen toch steeds?
Ik heb al een paar keer gevraagd hoe mensen zonder symptomen de ziekte kunnen overdragen.. oprechte vraag.. maar dat antwoord komt maar niet...
De ouderen en zwakkeren kunnen tot op zekere hoogte zichzelf ook beschermen, toch? Als die een beetje in isolement blijven, is de besmettingskans al een stuk kleiner, denk ik?
Mellow schreef:Germie, ik wil niet "op de man" spelen maar weet je. Ik volg het topic nu al heel lang en iedere x komen jou reacties van uit je eigen belang. En dat stuit mensen tegen de borst. Want dit virus heeft namelijk een gemeenschappelijk belang. Dat het zo snel mogelijk verdwijnt. Dat jij dan steeds weer begint over je eigen situatie helpt niet en stuit veel mensen tegen de borst. Het gaat nu even niet om het stukje ikke. Het gaat om de hele maatschappij. En iedereen die voelt de gevolgen er van. En ook iedereen zal moeten helpen om die gevolgen zo klein mogelijk te maken. Wat ik zo mooi vond gisteren toen ik mijn verstandelijk beperkte familielid sprak was dat hij het METEEN begreep. En zijn wereld is zoveel beperkter dan die van jou en mij.
germie schreef:Cer schreef:Ik lees in het bericht van Germie, wat nu een paar keer gequote wordt, eigenlijk niet dat ze nu perse op vakantie wil.. Wat is dat persoonlijke aanvallen toch steeds?
Je kunt het dan niet overbrengen.
Maar fijn dat ik aso ben volgens bokt, maar de mensen die hamsteren niet. En dat doe ik niet.
Nikass schreef:De berichten van Germie zijn overduidelijk alleen gericht op haar eigen belang. Ze lijkt niet begaan met de (te verwachten) slachtoffers. Dat maakt dat haar berichten vaak overkomen als ongepast, of asociaal.
De zwakkeren hebben soms ook gezonde partners, die gewoon naar hun werk moeten. Hoe moet je je als zwakkere dan isoleren?
Joman schreef:Haha boven je bericht is een bericht gequote van de who. Daar staat dus dat het wel kan
AmyII schreef:Ook ik kom hier volgen. Werk op een mbo in Amsterdam, het zou me niets verbazen als we maandag aangepast aan het werk gaan. (Dwz de examenklassen zoveel mogelijk onderwijs bieden) Mijn eigen opleiding hoef ik woensdag niet naartoe, de hva is gesloten.
Let wel: hogescholen en universiteiten KUNNEN sluiten omdat zij geen studenten hebben die een startkwalificatie moeten halen, de wet op leerplicht is vooralsnog nog niet versoepeld.
Mijn moeder heeft midden februari hele heftige griep gehad en is daarvan niet bekomen. Mijn vader (kanker, diabeet en COPD) is heel heftig ziek geweest en heeft tegen een longontsteking aangezeten, lijkt nu weer wat op te krabbelen maar minimaal. Zij hebben zichzelf in isolatie geplaatst in overleg met de HA. Testen gebeurde niet: ‘zijn niet in contact geweest met...’ dus hun geval is afwachten en hopen dat ze beide goed herstellen. Chemo wordt hoogst waarschijnlijk uitgesteld en opname in ziekenhuis word afgeraden: dat is niet de plek waar je met slechte weerstand wil zijn en daarbij loopt hij tegen de 80 en we weten allemaal wat dat betekend.
Mijn oma van 94 heeft al vier weken niemand van de familie gezien, iedereen heeft wel een kuchje, snotneusje of hoestje (mijzelf incluis), alleen mensen van de verpleging. Ze is dementerende en snapt er niets van.
Deze twee zaken en alle soortgelijke zaken in NL zijn de dingen waar ik me nu druk en verdrietig om maak: dit gebeurd niet alleen bij mijn familie maar in heel veel meer families.
Gister toen ik thuis kwam uit werk wilde ik de normale boodschappen voor het weekend doen (brood, avondeten: drinken al niet meer, we hebben tenslotte altijd water) en er was nagenoeg niks meer te krijgen. Voor mij niet erg: ik heb meer dan genoeg reserves en ik ben minder belangrijk (als docent) dan de hulpdiensten. Maar het is toch ongelooflijk dat mensen die voor onze gezondheid en veiligheid vechten (dat doen ze nl zonder corona in NL al) mogelijk niet eens meer boodschappen in huis kunnen halen?
Ik weet niet wat ik met deze post wil: ja, ik wil het verhaal even kwijt, maar verder bereik ik er natuurlijk weinig mee.
Wel zal ik hier blijven volgen naar het verdere verloop van de pandemie.
Cer schreef:Imandra, thanks, dat had ik ook al gevonden
Dus iemand die geen symptomen (hoesten of niesen oid) vertoont, hoe verspreid deze het dan?
@Joman: ik snap je argument niet... Ik meen ook dat er her en der bezoekersaantallen in verzorgingshuizen beperkt worden. Ik neem aan dat verplegend personeel maatregelen neemt (je kunt de mensen moeilijk in hun ontlasting laten zitten of medicijnen ontzeggen).. En als je ziek bent of denk ziek te zijn, ga je, neem ik aan, al helemaal niet op bezoek.. Als je niet ziek bent en je gaat wel op bezoek, hoef je die mensen toch niet aan te raken? En neem je hygiene maatregelen in acht?
Of werkt het nog anders?
Het verplegend personeel moet niet in grote mate uit gaan vallen.. dat zou ernstig zijn
Cer schreef:Joman schreef:Haha boven je bericht is een bericht gequote van de who. Daar staat dus dat het wel kan
Daar staat een paar keer duidelijk "through droplets" of lees jij iets anders dan ik?
"mainly transmitted through contact with respiratory droplets rather than through the air. "
Saskia9 schreef:Maar germie zegt helemaal niet dat ze ten koste van andermans gezondheid perse op vakantie wil en gaat. Ze zegt alleen dat het belangrijk is voor haar, en dat wanneer het kan. Zij zonder in contact te hoeven komen met andere mensen alsnog geld uit wil geven. Zij haar vakantie, andere mensen hun brood. Win win toch?
Cer schreef:Imandra, thanks, dat had ik ook al gevonden
Dus iemand die geen symptomen (hoesten of niesen oid) vertoont, hoe verspreid deze het dan?
bigone schreef:Iemand die Corona heeft en niet ziek is snuit ook zijn neus, zit ook aan klinken, knoppen, pulkt ook eens iets tussen zijn tanden weg . Wanneer deze persoon niet elke keer de handen meteen wast en jij raakt meteen het lichtknopje aan en zit ook aan je mond dan kun je de ziekte oplopen, hoef je niet voor gestudeerd te hebben. Who zegt in al haar rapporten likely! Dus niet dat het niet kan.