De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:55

germie schreef:
En toch, nu gewoon alles laten doorgaan blijft beter. Nu krijg je veel meer economische doden straks. Meer maatregelen falikant op tegen. De maatregelen die er nu zijn zijn al meer dan genoeg. Je gaat het echt niet tegenhouden.
Ik wil straks gewoon wel op vakantie e niet dat het financieel niet meer lukt. 2 weken zoals nu is echt lang zat. We zijn nu meer dan genoeg voorzichtig.

Germie, misschien nu toch tijd om alleen in het economische coronatopic te gaan posten . Volgens mij besef je echt niet hoe jouw mening mensen die ziek zijn tegen het hoofd kan stoten. Alsof cotonadoden er maar moeten vallen om JOUW economische voorwaarden goed te houden, begrip voor je mening , die mag er ook zijn maar niet hier.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:56

Tieneke schreef:
Die economische doden kunnen weer opstaan. Dode mensen niet.

Ik heb jaren weinig geld gehad. Wens nu niet de dupe te worden van een een stom virus en de paniek wereldwijd. Niet dat ik nu zwem in geld, maar een stapje terug door zoiets moet gecompenseerd worden.
Daarnaast, giften aan armen schrap je als eerste, dus dan ook meer dode kindjes in Afrika doordat hier geen geld meer is.
Economie is onderdeel van dit topic, anders mag je ook niet over hamsteren posten. Dus alles wat corona raakt mag hier. Anders moet je subtopics voor vakantie, voor zieken, voor winkels, voor maatregelen, voor scholen enz maken.
Laatst bijgewerkt door germie op 14-03-20 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:57

cursebreaker schreef:
Krijg net deze foto's gestuurd van m'n schoonzus die in een lokale LIDL werkt.
Het is echt van de zotte. Ik ga zo even naar de AH voor wat cola, verse broodjes en beleg. Ben eens benieuwd.

[ [url=m/2Z951t.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/kNIBVw.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Rw434N.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier viel de Lidl nog erg mee, maar was het bij AH crisis. Maar ook bij de Poeisz en de Coop was het druk. Valt wel op dat de hamsteraars geen vegetariërs zijn, want de stunt aanbiedingen met vleesvervangers waren bij de twee laatste supermarkten nog volop verkrijgbaar +:)+ .

Paracetamol was wel een dingetje, moet dinsdag een verstandskies laten trekken en wil dus wel wat voorraad hebben, maar moest er 4 winkels voor af om twee doosjes te vinden 8)7 .

germie

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:57

Ik ga maandag naar de winkel. Ziehet dan wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:58

Cer schreef:
Het dodental zal best omhoog gaan, er zijn tenslotte mensen uit de risicogroep ziek...

En het aantal besmettingen zal ook omhoog gaan.. ik las iets over opbouwen van weerstand

Je weerstand gaat je helaas maar beperkt helpen. Of bedoel je dat niet met weerstand opbouwen?

Er zullen ook slachtoffers komen die jong en vitaal zijn. Je kunt gewoon enorme pech hebben.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:59

germie schreef:
Tieneke schreef:

Ik heb jaren weinig geld gehad. Wens nu niet de dupe te worden van een een stom virus en de paniek wereldwijd. Niet dat ik nu zwem in geld, maar een stapje terug door zoiets moet gecompenseerd worden.
Daarnaast, giften aan armen schrap je als eerste, dus dan ook meer dode kindjes in Afrika doordat hier geen geld meer is.
Economie is onderdeel van dit topic, anders mag je ook niet over hamsteren posten. Dus alles wat corona raakt mag hier. Anders moet je subtopics voor vakantie, voor zieken, voor winkels, voor maatregelen, voor scholen enz maken.

Joh nee zullen we gewoon een deel van de ouderen/zwakkeren dood laten gaan omdat we geen maatregelen willen nemen die de economie een beetje aantasten want een paar mensen willen op vakantie want nu hebben ze geld?
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 14-03-20 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:00

germie schreef:
Tieneke schreef:

Die subtopics zijn er al. En er is er ook een voor de economie icm Corona.
Bedenk je heel goed, dat er straks bokkers zullen zijn die hun directe familieleden gaan verliezen aan Corona. Dan is het niet zo leuk om te lezen dat jij het weer over de economie en je eigen portemonnee en je eigen vakantie hebt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:02

Roc Twente personeel, 150 leraren die ook in de zorg mogen werken hebben zich als vrijwilliger aangeboden om hulp te geven nu de school dicht is, noaberhulp!!

Anoniem

bigone schreef:
Roc Twente personeel, 150 leraren die ook in de zorg mogen werken hebben zich als vrijwilliger aangeboden om hulp te geven nu de school dicht is, noaberhulp!!

Super, dat is heel fijn om te lezen!

Tieneke

Het leven van mijn dierbaren, mezelf, en alle anderen kan ik niet kopen met geld, Germie. Ik heb niks aan die euro's als mijn talrijke familieleden met verhoogd risico er bij neer gaan vallen. Enkel voor het betalen van hun begrafenissen.

PlukenKrul

https://left.it/2020/03/13/covid_19-ope ... ZKvfZqSKWs

Open brief van Italië aan de (medische) wereld om niet langer te wachten en alle mogelijke maatregelen te nemen, zoals je in de grafiek kunt zien volgen andere Europese landen exact de lijn van Italië, Nederland loopt bijvoorbeeld 9 dagen achter. Ik heb gisteren de uitzending op NOS1 gekeken en die woordvoerder van de GGD kon me niet kwader krijgen. Alles maar proberen goed en klein te praten, om geen paniek te zaaien. Dat leek z'n enige taak. Met een hoop achterhaalde en MISinformatie. Waardoor in Nederland bij een groot deel van de mensen nog steeds niet duidelijk lijkt te zijn hoe ongelooflijk serieus en kritiek de situatie is. RIVM en GGD falen hier in mijn ogen ongelooflijk en ik zou dan ook vooral ogen en oren openhouden en tevens andere landen / experts op de voet volgen voor meer informatie.
Laatst bijgewerkt door PlukenKrul op 14-03-20 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Met weerstand opbouwen bedoel ik dat iedereen die het virus heeft en niet ziek wordt, weerstand opbouwt. Over het aantal te verwachten besmettingen wat hierboven wordt genoemd.. Ja er zullen meer mensen besmet zijn (die zijn er waarschijnlijk ook al) maar niet al die 8000 mensen zullen opgenomen hoeven worden. Er zijn er misschien wel een aantal die helemaal niet ziek worden..

Er zullen waarschijnlijk slachtoffers komen die jong en vitaal zijn, maar het ging mij meer om hoeveel doden er de afgelopen 24 uur bijgekomen zullen zijn. Ik bedoel, we gaan er niet vanuit dat het er 0 zijn, toch? Dus een oplopend getal is geen verrassing. Wel erg, maar geen verrassing als in "OH er zijn de afgelopen 24hr weer mensen overleden !!!!" -> paniek !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:04

Cer schreef:
Met weerstand opbouwen bedoel ik dat iedereen die het virus heeft en niet ziek wordt, weerstand opbouwt. Over het aantal te verwachten besmettingen wat hierboven wordt genoemd.. Ja er zullen meer mensen besmet zijn (die zijn er waarschijnlijk ook al) maar niet al die 8000 mensen zullen opgenomen hoeven worden. Er zijn er misschien wel een aantal die helemaal niet ziek worden..

Er zullen waarschijnlijk slachtoffers komen die jong en vitaal zijn, maar het ging mij meer om hoeveel doden er de afgelopen 24 uur bijgekomen zullen zijn. Ik bedoel, we gaan er niet vanuit dat het er 0 zijn, toch? Dus een oplopend getal is geen verrassing. Wel erg, maar geen verrassing als in "OH er zijn de afgelopen 24hr weer mensen overleden !!!!" -> paniek !

Nee hoor geen paniek. Er gaan nog heel veel doden bijkomen.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:04

Banyu schreef:
Hier moeten wij waarschijnlijk docht (horeca), maarja, wie gaat onze vaste lasten betalen dan?

Zelfs nu worden we al minder ingepland, en komen sommige al in de problemen. :=

En dan wordt er even makkelijk door een collega gezegd, "Je kan toch lenen van je ouders?".

Als ik een tip mag geven uit ervaring :=
Neem een dag om te flippen en dingen uit te zoeken, je zaken te regelen om te sluiten en boekingen te annuleren.

En dan een dag pauze.

Als jullie het krijgen zoals wij dan heb je nog bijna 3 weken om dingen uit te zoeken dus neem je die dag, mij hielp het in ieder geval om niet helemaal gek te worden :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:06

PlukenKrul schreef:

Open brief van Italië aan de (medische) wereld om niet langer te wachten en alle mogelijke maatregelen te nemen, zoals je in de grafiek kunt zien volgen andere Europese landen exact de lijn van Italië, Nederland loopt bijvoorbeeld 9 dagen achter. Ik heb gisteren de uitzending op NOS1 gekeken en die woordvoerder van de GGD kon me niet kwader krijgen. Alles maar proberen goed en klein te praten, om geen paniek te zaaien. Dat leek z'n enige taak. Met een hoop achterhaalde en MISinformatie. Waardoor in Nederland bij een groot deel van de mensen nog steeds niet duidelijk lijkt te zijn hoe ongelooflijk serieus en kritiek de situatie is. RIVM en GGD falen hier in mijn ogen ongelooflijk en ik zou dan ook vooral ogen en oren openhouden en tevens andere landen / experts op de voet volgen voor meer informatie.

Ja, dat zie je mooi terug in dit topic. Maar dan zaai je blijkbaar paniek, dus je bericht is goed en wat mij betreft geeft het de werkelijkheid weer, maar helaas zijn er in dit topic ook verschillenden die wel trappen in de aanpak van het rivm, de ggd, en het mannetje dat gisteren sprak namens de vereniging voor IC’s. En bokkers zullen ongetwijfeld een weerspiegeling van de maatschappij zijn.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:07

Tieneke schreef:

Klopt, maar zijn ook mensen die er alleen voor staan, en het net redden, en dan? Om dan maar even te zeggeb geld lenen bij je ouders. Degene weet niet eens of ik ze uberhaupt nog wel heb, nouja mn moeder in dit geval, maar kan degene in haar portomonee kijken? Uh, nee? :')

Cer

Het gaat, zoals met meer dingen, uiteraard ook om de toon die de muziek maakt.
Hoofdletters, versterkwoorden en uitroeptekens komen nogal... paniekzaaierig over..zeg maar :j

Echwel

IMANDRA schreef:
Tieneke schreef:

Joh nee zullen we gewoon een deel van de ouderen/zwakkeren dood laten gaan omdat we geen maatregelen willen nemen die de economie een beetje aantasten want een paar mensen willen op vakantie want nu hebben ze geld?[/quote]
En veel ouderen/zwakkeren dragen nog veel bij aan de economie waar jij van op vakantie kunt
Vallen die weg ontstaan er grote gaten.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:08

Cru gezegd: als je ouders dood zijn, zal er überhaupt niks meer te lenen vallen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:09

Ik lees in het bericht van Germie, wat nu een paar keer gequote wordt, eigenlijk niet dat ze nu perse op vakantie wil.. Wat is dat persoonlijke aanvallen toch steeds?

Ik heb al een paar keer gevraagd hoe mensen zonder symptomen de ziekte kunnen overdragen.. oprechte vraag.. maar dat antwoord komt maar niet...

De ouderen en zwakkeren kunnen tot op zekere hoogte zichzelf ook beschermen, toch? Als die een beetje in isolement blijven, is de besmettingskans al een stuk kleiner, denk ik?
Laatst bijgewerkt door Cer op 14-03-20 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:09

Germie, ik wil niet "op de man" spelen maar weet je. Ik volg het topic nu al heel lang en iedere x komen jou reacties van uit je eigen belang. En dat stuit mensen tegen de borst. Want dit virus heeft namelijk een gemeenschappelijk belang. Dat het zo snel mogelijk verdwijnt. Dat jij dan steeds weer begint over je eigen situatie helpt niet en stuit veel mensen tegen de borst. Het gaat nu even niet om het stukje ikke. Het gaat om de hele maatschappij. En iedereen die voelt de gevolgen er van. En ook iedereen zal moeten helpen om die gevolgen zo klein mogelijk te maken. Wat ik zo mooi vond gisteren toen ik mijn verstandelijk beperkte familielid sprak was dat hij het METEEN begreep. En zijn wereld is zoveel beperkter dan die van jou en mij.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:10

PlukenKrul schreef:

Mag ik vragen waarom jij zegt dat de informatie achterhaald is os misinformatie is? Ben je een viroloog of micro bioloog oid?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:11

Overigens, ik vind het minder storend dat iemand het over zichzelf heeft, in tegenstelling tot mensen die anderen beschuldigen van laksigheid en voor anderen bepalen dat het financieel allemaal wel mee gaat vallen :+

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:12

Cer schreef:

Natuurlijk gaan er nog doden bijkomen. Zelfs als het aantal geregistreerde besmettingen al weer terug gaat lopen. Het zou bijzonder zijn inderdaad als dat nu 0 zou zijn.

Deze uitleg las ik elders:
"Hoe dodelijk de ziekte precies is, weten we niet zeker. Omdat er nog ernstig zieken in het ziekenhuis liggen, en omdat er allicht veel patiënten zijn met milde symptomen die niet in de statistieken zitten. De ‘taart’ van besmette patiënten is dan groter, het percentage sterfgevallen dus kleiner."

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:12

Informatie van de WHO over het verspreiden van Corona:

Citaat:
How does COVID-19 spread?

People can catch COVID-19 from others who have the virus. The disease can spread from person to person through small droplets from the nose or mouth which are spread when a person with COVID-19 coughs or exhales. These droplets land on objects and surfaces around the person. Other people then catch COVID-19 by touching these objects or surfaces, then touching their eyes, nose or mouth. People can also catch COVID-19 if they breathe in droplets from a person with COVID-19 who coughs out or exhales droplets. This is why it is important to stay more than 1 meter (3 feet) away from a person who is sick.

WHO is assessing ongoing research on the ways COVID-19 is spread and will continue to share updated findings.

Can the virus that causes COVID-19 be transmitted through the air?

Studies to date suggest that the virus that causes COVID-19 is mainly transmitted through contact with respiratory droplets rather than through the air. See previous answer on “How does COVID-19 spread?”

Can CoVID-19 be caught from a person who has no symptoms?

The main way the disease spreads is through respiratory droplets expelled by someone who is coughing. The risk of catching COVID-19 from someone with no symptoms at all is very low. However, many people with COVID-19 experience only mild symptoms. This is particularly true at the early stages of the disease. It is therefore possible to catch COVID-19 from someone who has, for example, just a mild cough and does not feel ill. WHO is assessing ongoing research on the period of transmission of COVID-19 and will continue to share updated findings.

https://www.who.int/news-room/q-a-detai ... onaviruses
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 14-03-20 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt