Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Morris

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 18:53

Klopt na zonsondergang mag je het bos niet meer in.
Maar in donker lopen, vind ik niet leuk, ook ben je goed verlicht. Lees kerstboom.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 19:19

Ik wist ook niet dat je niet in het donker het bos in mag.
Nou zou ik dat ook niet zo snel doen, want onverlicht en hobbels staat gelijk aan vallen :')
Maar wij hebben wel wat verharde (fiets)paden die goed te doen zijn met eigen verlichting.
Waarom is het verboden? Om de dieren niet te storen?

@Namiro, wat moet ik mij voorstellen bij "onttrainen"? :=
Wel balen dat t allemaal ff niet zo lekker gaat :(:)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 19:30

Ik wist dat ook niet. Echt nooit over na gedacht ook. Gelukkig loop ik sowieso niet in het donker in het bos maar dat zou zomaar in me op kunnen komen, nu dus niet meer.

Wat jammer dat het minder gaat Namiro, ik hoop dat dat snel beter gaat want jij was echt heel lekker bezig.

SV mooie foto's weer.

Tiggs ik vind dat heel verstandig. Jij bent ook echt lekker bezig.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 20:29

Karin_deB schreef:
Ik wist ook niet dat je niet in het donker het bos in mag.
Nou zou ik dat ook niet zo snel doen, want onverlicht en hobbels staat gelijk aan vallen :')
Maar wij hebben wel wat verharde (fiets)paden die goed te doen zijn met eigen verlichting.
Waarom is het verboden? Om de dieren niet te storen?

@Namiro, wat moet ik mij voorstellen bij "onttrainen"? :=
Wel balen dat t allemaal ff niet zo lekker gaat :(:)

Onttrainen volgens Garmin:
Je fitnessniveau verslechtert omdat je gedurende lange tijd niet regelmatig inspannende activiteiten uitvoert

Ik vind het ook een gek woord :D

Ik heb net een half uurtje blauwe zone gefietst en nu ben ik alweer overbelast. :roll:
Was even vergeten dat ik vanavond helemaal niet weg kon omdat mijn vriend er niet is.. dus rondje lopen zat er niet in.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 20:51

SV, gaaf dat jullie weer in de Hoge Vennen zijn! Heerlijk genieten daar.
Zijn dat nou allemaal dode bomen in dat gele gras? Ziet er wel grillig uit zeg.

Be funny, mooi loopje gedaan, leuke foto's!

Ninus, ook goed bezig geweest!

Ja hier staat het ook duidelijk op elk bordje in het bos, alleen betreden van zonsopgang tot zonsondergang.
Lijkt me ook niet fijn in het donker.
Gelukkig heb ik wel vaak de mogelijkheid om overdag te lopen, en dat is nu echt genieten met het mooie loop weer!
Vanochtend rondje van 16 gedaan, heerlijk gelopen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 21:22

BeFunny schreef:
Verboden om in het bos te lopen in het donker SV?
Geldt dat voor overal? Ik heb daar nog nooit van gehoord.

Ik loop niet in een donker bos om verschillende redenen. Maar nooit is in me opgekomen dat het ook verboden zou zijn.

Mooie foto's.

Kijk maar eens op de bordjes, overal staat bijna dat je er tussen zonsopkomst en zonsondergang mag komen.
In alle natuurterreinen is het verboden om er in het donker in te gaan. De dieren mogen niet verstoord worden inderdaad.
Met de bronsttijd zijn vorig jaar erg veel boetes uitgedeeld bij ons in de buurt, omdat mensen al voor zonsopkomst in het bos wilden zijn om het burlen te horen en de herten te fotograferen bij zonsopkomst.

De indian summer ultra 75 en 100km start in het donker, maar waarschijnlijk mag dit volgend jaar ook niet meer van natuurbeheer. De regels worden steeds strenger.
Het organiseren van nighttrails in het algemeen wordt steeds lastiger.

In het donker in het bos trailen is trouwens echt fantastisch. Zo heerlijk stil en de wereld is zo klein als het stuk dat verlicht wordt door je hoofdlamp.
Ik vind in het donker lopen helemaal niet erg, ook niet op de weg.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 22:09

Hier weer terug in Nederland sinds woensdagochtend. Mijn man is komend weekend weg, dus ik moest vandaag echt nog even lopen. Helaas kon ik niet voor 20:45 weg :x wel net 10km gedaan, zoveel mogelijk over goed verlichte wegen gelopen. Toch wel weer even fijn...

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 07:10

Ook nog laat op pad MuSLi, bikkel!

Ik heb een rondje 5K gelopen. Ik vind af en toe in het donker lopen ook prima, zeker als het mooi helder is en stil. Dat was gisteravond niet het geval :)) maar toch lekker rustig een rondje gelopen, even het hoofd leeg.

De uitslagen van afgelopen zaterdag staan ook online, we hebben een groot deel gelopen met een Zwisterse man en zijn hem na de 40km verloren, gelukkig heeft hij het gehaald *\o/* Ik wist ook alleen zijn voornaam en kon ook de deelnemerslijst niet meer vinden, waar je al niet druk mee kan zijn :D

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 07:21

Fijn dat je toch nog even hebt kunnen lopen gisteravond. Je hoofd leeg maken aan het einde van de dag is natuurlijk ook wel gewoon genieten. Soms heb je het gewoon nodig...

Leuk dat de Zwitser de finish ook gehaald heeft :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 08:27

Hier mag je in het donker wel gewoon het bos in. Gelukkig wel. Want ik ben er bijna elke avond te vinden. Nu toevallig niet wegens ziek zijn, en dus heb ik gisteren ook nog niet gelopen.
Ik ken ook alleen natuurgebieden die verder weg zijn waar je in het donker niet in mag. Dus het verschilt ook per regio.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 08:37

Ik weet niet waar dat is, maar zou er dan alsnog uit blijven om de natuur rust te gunnen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 09:04

Supervixen schreef:
Ik weet niet waar dat is, maar zou er dan alsnog uit blijven om de natuur rust te gunnen.

Het wordt ook veelvuldig gebruikt om honden uit te laten, ook in het donker. Dus geheel rustig is het er niet. En echt natuur zit er ook niet in het bos bij ons, wat reetjes. Het is ook niet heel groot, in 20 minuten ben je er doorheen. Dus het is niet bos-bos zoals sommigen hebben. Geen reden om er dus niet te wandelen. En zoals gezegd, ik ben er bijna elke avond te vinden.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 16:00

Zo even flink bijgelezen. Ik vind het echt een motiverend topic moet ik zeggen, heel leuk om van iedereen mee te krijgen hoe het gaat, iedereen zn ups en downs, maar allemaal dapper doorgaan :j

Ik heb vanaf zaterdag al niks meer gedaan, zondag voelde ik me al niet fit, hoopte op snel herstel, maar kreeg het afgelopen 2 dagen niet meer warm en vandaag toch maar thuisgebleven van werk en geslapen tot de middag. Wel balen, omdat ik graag wilde verder trainen voor de trail in december, maar ik hoop snel weer op te kunnen pakken.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 16:09

Het verschilt denk ik niet zozeer per regio, maar meer of het 'echt' natuur is of meer een recreatiegebied. In die laatste mag je in het donker meestal wel komen.

Hier probeer ik lopen in het donker te vermijden, maar in de winter ontkom ik er niet aan. Meestal dan wel vanaf huis en over de weg. Ik neem wel verlichting mee zodat ik goed zichtbaar ben, maar liever geen hoofdlamp, laat liever mijn ogen aan het donker wennen, meestal werkt dat voldoende.

Vandaag geen fijn loopweer, moest me echt motiveren, maar uiteindelijk toch een fijne intervaltraining (8*400m) gedaan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 16:38

Het heeft wel degelijk de naam 'bos' er in. Maar meer dan wat ganzen, padden, reetjes en veel loslopende honden vind je er niet aan dieren. Oh ja, af en toe een ijsvogeltje. In het gehele bos mogen honden los en daarom komen soms mensen vanuit de stad met de auto naar hier om de hond uit te laten. Ik heb in principe geen last van loslopende honden, maar ze moeten natuurlijk niet bijten.

Hier verder amper buiten geweest vandaag, nog geen 5000 stappen gezet, maar het is ook gewoon geen weer. Het regent en het regent en het regent en het regent.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 18:08

De hele dag regen hier in de Hoge Venen, maar daar laten wij ons niet door tegenhouden. We zijn niet van suiker.

Eerst naar Aywaille gereden en bij de Ninglingspo gelopen, een leuke wandeling met in het eerste deel veel klimmen en klauteren op rotsige paden.
Daarna nog hier in de Hoge Venen in het bos gewandeld.
De hele dag met paraplu en soms de regenponcho aan.
Bij elkaar toch weer iets meer dan 13km gewandeld.
Morgen is het de bedoeling dat we een trailrondje doen. Nog even een leuke route bedenken.

Foto's van vandaag:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 18:15

Ah, ik heb afgelopen meivakantie ook dat stuk bij Ninglinspo gelopen. Superleuke wandeling!

judenjul

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 18:23

Deze week heb ik het rustig aan gedaan. Beetje last van een aanhechting bekkenkam.
Volg jullie wel hoor!

Lopen in het donker probeer ik te vermijden.

Ninglingspo ben ik ook een keer geweest, super gaaf!

Maandag tot en met vrijdag ga ik met mijn buurvrouw tevens vriendin en hardloopmaatje mijn zus opzoeken die in het buitenland woont. Natuurlijk gaan we daar een rondje rennen, maar vooral genieten!
Ik zal dan zeker foto's plaatsen. Zo'n zin in!

Gister met hond in Schoorl geweest. Al was het wandelen. Heerlijk!

Afbeelding

judenjul

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 18:34

Oja niet nieuw maar wel interessant!

https://www.prorun.nl/training/lopen-op ... goed-idee/

Voor nu ben ik tevreden met kunen rennen en kletsen in een duurloop.
Misschien ga ik nog eens naar een sportarts omdat mijn hartslag altijd relatief hoog is en ik volgens garmin bijna altijd in het rood train.

Toch een leuke aanvulling.
Voor nu lekker rennen met gezond verstand.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 19:08

Die trap in Schoorl, die lijkt mooi.

Aywaille heeft nog een minimijntje om in te duiken.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 19:09

judenjul schreef:
Oja niet nieuw maar wel interessant!

https://www.prorun.nl/training/lopen-op ... goed-idee/

Voor nu ben ik tevreden met kunen rennen en kletsen in een duurloop.
Misschien ga ik nog eens naar een sportarts omdat mijn hartslag altijd relatief hoog is en ik volgens garmin bijna altijd in het rood train.

Toch een leuke aanvulling.
Voor nu lekker rennen met gezond verstand.

Met de stryd pod kun je op vermogen lopen. Ik ken een ultrarunner die ermee traint en daar heel tevreden over is.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 19:33

Wat een mooie foto’s Supervixen!

Schoorl is altijd erg mooi :)

Wat is iedereen hier een actieve poster, leuk!

Ik heb gister gezellig 10 km samen met mijn minipaardje gerend. Ik mijn nieuwe trailschoenen testen, zij lekker even haar energie kwijt :)

Afbeelding

De kleur van de nieuwe schoenen is wel gevaarlijk, dus dat wordt wekelijks poetsen. Maar ze lopen erg fijn.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 19:49

Poetsen? Wat is dat?
Doe ik nooit. Ik borstel alleen het zand/de modder eraf voor ik in de auto stap. Niet voor mijn schoenen, maar omdat ik van een schone auto hou :+

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 21:04

SV, haha hier hetzelfde, ik laat ze drogen en klop de ergste modder er af, maar heb ze ook nog nooit gepoetst.
Gave foto's trouwens van de hoge Venen!

Lies-sparkle, wel gave schoenen zeg, mooie kleur, welk merk is het?
Gaaf zeg dat je samen met je pony loopt, heb je daar lang voor geoefend voor jullie 10km konden maken?
Ik wil dat ook graag gaan doen, maar heb nu alleen nog meegerend in de bak, en toen hield ik het nog maar net bij.

Judenjul, wat een prachtige trap daar zeg.
Doet me een beetje aan de trappen denken in het Radboud ziekenhuis, waar ik gister was, er zijn daar 5 lange trappen stijl omhoog, mijn moeder ligt op 4, maar ik moest natuurlijk wel eerst naar 5 en dan terug, altijd leuk een goede workout!
Leuk dat je naar je zus gaat, in welk land woont ze?

Lieke, goed bezig met je intervallen!

Morgenochtend weer op pad met Suusje, zin in!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 22:51

Mooie foto's SV weer <3
Wij waren met Pasen bij ninpinslo en toen was het druk, was ook heel mooi weer. Ondanks dat ik het er wel mooi vind zal ik er niet snel meer heen gaan.

Lies mooie schoenen. Hopelijk bevallen ze. Ik heb mijn schoenen nog nooit gepoetst. 1 x gewassen met de hand mijn waterdichte Hoka's omdat het modder ook erin was blijven staan. Maar verder niet.

JudenJul mooi de Schoorlse duinen hè.

Naast vo2 is mijn HRV is ook omhoog gegaan. Ik heb de afgelopen nachten wat beter kunnen slapen en dat heeft zo goed gedaan. Morgen nog rust en zondag met de trcu.