De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:29

safina schreef:
lovee schreef:
De zorg doet hun best, als iedereen eerst is luistert naar het advies, zal ook de helft schelen

Dat dus.

Het vervelende is dat mensen door paniek de stomste dingen doen. Massaal naar de supermarkt bijvoorbeeld. Om toiletrollen te kopen. Absoluut niet nodig en draagt nog bij aan verspreiding ook.

Laten we vooral de kop koel houden. En goed nadenken wat we samen kunnen doen om die verspreiding te remmen. Niet naar die verjaardag, niet naar kantoor als je het ook thuis af kunt etc. Niet op bezoek bij opa of oma. Thuis blijven waar dat kan. En je handen goed schoon houden om te voorkomen dat je het krijgt, maar vooral ook om te voorkomen dat je het aan een ander geeft.

Een voorraad toiletrollen gaat je niet helpen. En Rutte komt je handen niet wassen.

Wij moeten het zelf doen.

Dat is ook de reden dat ik al veel eerder had ingeslagen. en ook de reden dat ik zo of zo altijd voor minstens 14 dagen voedsel in huis heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:30

Pandora2 schreef:
Tieneke schreef:
Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat men Italië ook op voorhand wel dacht dat er materiaal etc. genoeg zou zijn, dat Italië geen plannen had voor crisissen...En waaruit dan bleek dat dat allemaal niet genoeg was. De beelden die ik gisteren zag van tenten waarin mensen onder isolatiedekens liggen doen me vermoeden... Men doet al het mogelijke, maar soms is dat niet genoeg.

In China toen, dat ziekenhuis dat er op een paar dagen stond... eigenlijk sprak dat ook al boekdelen. Wij denken hier dat we voorbereid zijn, maar in de realiteit is het roeien met de riemen die je hebt en zien wat er gebeurt, daar zo goed mogelijk op reageren.

Niemand weet nu waar dit zal eindigen. Het is een illusie om te denken dat we dat wel weten.

Dit inderdaad.
China veegde het weken onder de mat. Italië dacht dat het wel allemaal ging meevallen, ging er in het begin iets te laks mee om en heeft het hoogste aantal 65+ en relatief weinig IC bedden.

Wij hebben kunnen '' leren '' van hun fouten en ik ben onze artsen en wetenschappers die ermee bezig zijn heel dankbaar dat ze voet bij stuk gehouden hebben voor de maatregelen die nu genomen zijn.

Maar niemand weet hoe het verloop zal zijn en doet het met de middelen die nu voorhanden zijn.
Of dat voldoende is, zal blijken na een paar weken denk ik.

Uhm, Italië heeft meer ic bedden dan nl hoor.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:30

Ik kreeg het idee dat wij nu meer doen dan Italie toen deed... dus ik weet niet of het zo zeker is dat we hier 'dus' dezelfde kant opgaan... ?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:31

Arabesk schreef:
Ik zaai geen angst. Ik zeg dat het niet verstandig is hersenloos te vertrouwen op het RIVM maar ook te kijken naar wat andere wetenschappers en artsen zeggen. En die zeggen andere dingen.

Corona is wél overdraagbaar voordat er klachten zijn. En gooi wel de scholen dicht en doe meer dan dit.

Dat doen ze ook. Zie mijn beschrijving van het OMT. Het is niet hersenloos vertrouwen op het RIVM want het OMT is ‘leidend’ adviesorgaan.

En bron? (En dan bedoel ik geen nieuwsartikel maar een (onderzoeks)rapport van RIVM/WHO/CDC/etc) Er gaan geruchten en wordt veel geroepen maar is nog niks zeker voor zover ik weet. Er is gewoon nog amper degelijk onderzoek gedaan dus men kan vooralsnog alleen vermoedens uitspreken en handelen op de informatie die ze hebben.

Dit soort berichten de wereld in helpen zonder degelijke onderbouwing zorgt alleen maar voor meer paniek.

Urona447

Ik ben net terug van de markt die in kleinere vorm doorgezet is. Mensen met zuurstofslangetjes in de neus staan hutje mutje op mekaar in de rij voor een stukje kip. Gemiddelde leeftijd was ongeveer 70 plus. Ik heb echt het idee dat de oudere doelgroep het hier in de Achterhoek niet zo serieus neemt.

Sansevieria

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:34

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:34

Cer schreef:
Ik kreeg het idee dat wij nu meer doen dan Italie toen deed... dus ik weet niet of het zo zeker is dat we hier 'dus' dezelfde kant opgaan... ?

Over twee weken weten we of het voldoende is geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:35

Mellow schreef:
Het is imo een ervaring uit eerste hand en volgens mij niet met de intentie om paniek te zaaien maar een stukje bewustwording van hoe het nu al gaat. We hebben het allemaal gezien hoe het in Italië nu gaat. Dit zou hier ook realiteit kunnen worden. Het overheidsorgaan probeert de kalmte te bewaren en we moeten ook echt niet allemaal in de paniekmodus schieten maar wel met enige realiteit kijken naar wat er nu gebeurd. De 1 reageert op manier a en de ander op manier b. Ik zie de berichten van Joman niet als paniekzaaierij maar gewoon zoals het is.

Klopt. Het is een ervaring uit eerste hand. Maar blijkbaar wordt dat niet als betrouwbare bron gezien.
Laat ik heel duidelijk zijn: ik hoop van harte dat ik helemaal ongelijk krijg. Maar ik vrees het ergste...

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:42

https://www.1limburg.nl/coronavirus-mum ... ReT-B_aEsQ

Ziekenhuis Maastricht bouwt een triage tent. Dit soort voorbereidingen zegt imo toch idd genoeg en ook wat de experts zeggen; het ergste moet nog komen en in de zorg is het idd nu al allemaal veel drukker. Maar als je dat zegt ben je weer een paniek zaaier natuurlijk 8)7 Dit soort maatregelen worden niet voor niks getroffen. Erg slim van ze om op deze manier zo'n triage tent als 'buffer' te gebruiken om goed te kijken wat met elke patient moet gebeuren.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 14-03-20 11:43, in het totaal 3 keer bewerkt

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:46

Krijg net deze foto's gestuurd van m'n schoonzus die in een lokale LIDL werkt.
Het is echt van de zotte. Ik ga zo even naar de AH voor wat cola, verse broodjes en beleg. Ben eens benieuwd.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:46

Het is geen paniek zaaien. Is het dan echt zo moeilijk om even te kijken naar Italië en ons te realiseren dat we tien dagen op hen achterlopen en dat je dus weet wat er gaat komen? Italië is niet heel ver weg hè het is om de hoek. Dat wat daar gebeurt gaat hier ook gebeuren. Ga daar maar vanuit.

En nee we doen niet genoeg. Kijk naar China en Korea daar hebben ze drastische maatregelen genomen tot roadblocks aan toe en nu krijgen ze een beetje grip erop. Hier doen we zo goed als niks. Hier is allang besloten dat de helft van de bevolking het krijgt en we laten het over ons heen komen.

Bronnen; Noordhollands dagblad pagina twee

En de andere deskundigen buiten RIVM en hun mening kun je lezen in NRC en Volkskrant.

Ik raadpleeg geen nine for news ofzo verdorie.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:47

Laten we gewoon ff beetje normaal doen met zn allen. Paniekzaaien is niet de bedoeling, je zorgen uiten mag best.

Ik denk zelf dat we gewoon moeten afwachten wat men beslist. Ben je het er niet mee eens kun je voor jezelf strengere maatregelen treffen. Vermoedelijk zullen heus de maatregelen nog wel aangescherpt worden. Het is nu toch weekend dus alle kinders gaan niet naar school en veel mensen zijn thuis. Maandag zal het wel weer anders zijn.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:48

Persoonlijk worden heeft geen zin beste mensen..
Ene persoon beleeft het andere als de andere.
Mijn vriend ook, die vind het onzin. Maar ikzelf vind het best verontrustend..
Elkaar afzeiken is niet nodig

Anoniem

Ik vind het ook geen paniekzaaien.

BigOne

Paniek niet nodig, uiterste voorzichtigheid wel. Mensen genoeg in ons land die denken dat het hun toch niet gebeurt. En die moeten er dus van doordrongen raken dat het op dit moment wel alle hens aan dek is. En ik vermoed dat dat alleen gaat gebeuren wanneer er echt fikse maatregelen genomen worden door de regering. Maar we wachten 14.00 uur af , maar eens kijken hoeveel er bijkomen vandaag.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:49

Hier moeten wij waarschijnlijk docht (horeca), maarja, wie gaat onze vaste lasten betalen dan?

Zelfs nu worden we al minder ingepland, en komen sommige al in de problemen. :=

En dan wordt er even makkelijk door een collega gezegd, "Je kan toch lenen van je ouders?".

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:49

En toch, nu gewoon alles laten doorgaan blijft beter. Nu krijg je veel meer economische doden straks. Meer maatregelen falikant op tegen. De maatregelen die er nu zijn zijn al meer dan genoeg. Je gaat het echt niet tegenhouden.
Ik wil straks gewoon wel op vakantie e niet dat het financieel niet meer lukt. 2 weken zoals nu is echt lang zat. We zijn nu meer dan genoeg voorzichtig.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:50

Banyu schreef:
Hier moeten wij waarschijnlijk docht (horeca), maarja, wie gaat onze vaste lasten betalen dan?

Zelfs nu worden we al minder ingepland, en komen sommige al in de problemen. :=

En dan wordt er even makkelijk door een collega gezegd, "Je kan toch lenen van je ouders?".

Precies. Straks meer economische doden dan wat je krijgt door het virus.

Arabesk

We zullen zien vanmiddag met de update, hoeveel doden in 24 h en hoeveel nieuwe besmettingen. Enne allang niet meer iedereen wordt getest dus het getal mag je gerust x 10 doen.

Een statisticus berekende op basis van de gegevens in Korea waar vrijwel iedereen getest is, dat je er vanuit kan gaan dat 1 dode voor 800 besmettingen staat. Zal de link nog even zoeken.

Dus dan komen we op 8000 besmettingen in Nederland, gisteren.

Saskia9

Geen idee hoe dat geregeld is in Nederland, is dat niet via het uwv?
Mijn vriend in België wordt minder ingezet, zij moeten verplicht ecologisch doppen.

_Penotti

cursebreaker schreef:
Krijg net deze foto's gestuurd van m'n schoonzus die in een lokale LIDL werkt.
Het is echt van de zotte. Ik ga zo even naar de AH voor wat cola, verse broodjes en beleg. Ben eens benieuwd.

[ [url=m/2Z951t.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/kNIBVw.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Rw434N.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ongelooflijk!!! Mensen zijn echt gestoord.
Distributiecentra hebben nog genoeg, krijgen alleen niet genoeg bijgeleverd door die idiote hamsteraars.

En al zou Nederland compleet op slot gaan betreft invoer, niets aan de hand. We hebben eten genoeg van eigen land.
Je weet wel van die vervelende stikstof makers die we liever kwijt zijn.
Waarom we nu meteen gaan beseffen waarom dat we ze zo hard nodig hebben.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:51

Die economische doden kunnen weer opstaan. Dode mensen niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:52

Het dodental zal best omhoog gaan, er zijn tenslotte mensen uit de risicogroep ziek...

En het aantal besmettingen zal ook omhoog gaan.. ik las iets over opbouwen van weerstand

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:54

Arabesk schreef:
Het is geen paniek zaaien. Is het dan echt zo moeilijk om even te kijken naar Italië en ons te realiseren dat we tien dagen op hen achterlopen en dat je dus weet wat er gaat komen? Italië is niet heel ver weg hè het is om de hoek. Dat wat daar gebeurt gaat hier ook gebeuren. Ga daar maar vanuit.

En nee we doen niet genoeg. Kijk naar China en Korea daar hebben ze drastische maatregelen genomen tot roadblocks aan toe en nu krijgen ze een beetje grip erop. Hier doen we zo goed als niks. Hier is allang besloten dat de helft van de bevolking het krijgt en we laten het over ons heen komen.

Bronnen; Noordhollands dagblad pagina twee

En de andere deskundigen buiten RIVM en hun mening kun je lezen in NRC en Volkskrant.

Ik raadpleeg geen nine for news ofzo verdorie.

Een krant is geen goede bron in deze. Die roepen soms wel meer... maar je hebt dus geen rapport van een van de genoemde instanties? Waarin op basis van data een voorlopige conclusie wordt gedaan in de vorm van bijv een rapport? En niet op simpelweg de vermoedens van een paar deskundigen zonder echte basis van data over corona?

Nogmaals: niet alleen rivm adviseert de overheid.