Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 14:27

muppetmayo schreef:
Goof en germie veel plezier met de trail dit weekend!

Ik ben zo blij dat ze het morgen een heel stuk koeler verwachten *\o/*

Lekker gelopen Leonie en Busymissy en Muppet en Puera en SV. Echt knap met deze warmte.
En prachtige foto ook van vanmorgen.
Jeetje Lisitano, 36 is wel heel warm ja.

Supervixen

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-25 14:29

Geniet ervan morgen!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 15:39

BusyMissy hoe is het gegaan met de kopers?

Lisitano 36 graden is niks... Is het in de nacht ook zo warm? En anders, even niets is ook gewoon helemaal prima.

haha ja die training readyness negeer ik altijd SV. Maar zo midden op de dag lopen is wel echt pittig. Zeker als je niet zo van warmte houd. Knap dat je dan toch even bent gegaan.

Veel plezier en succes morgen Goof.

in antwoord op al jullie reacties,

- Mijn algemene hartslag is überhaupt gewoon erg laag. Mijn max hartslag ligt ergens rond de 175 en daar kom ik eigenlijk nooit. Net als zone 5 bij mij echt zeldzaam is.
- Ja mijn hartslagzones zijn bepaald door SMO. Hierbij kwam naar voren dat ik een extreme vo2 max heb. Mijn hartslag daalt heel snel/ mijn herstel is extreem vlug, heb ik mij laten vertellen.
- Nee deze intervallen ging ik absoluut niet op maximaal. Conditioneel, liep ik ze vandaag makkelijk weg. Omdat ik zware benen had na 5 dagen op rij trainen, besloten gewoon even wat ruimte te laten hierin.
- 10% in zone 4 komt doordat ik steeds 1 minuut wandel en mijn hartslag dus weer heel snel daalt naar zone 1. Ik moet dus telkens weer omhoog naar zone 4. Dat zie je hier ook heel goed:
Afbeelding

heb ik zo al jullie vragen beantwoord? :Y) Zo niet, gewoon stellen hoor!
Binnenkort wil ik een keer een interval gaan doen waarbij ik sterf haha. Dan zal ik die ook delen om het verschil te laten zien.

Edit, heb eens even gekeken naar mijn laatste pr poging op de 5km. De statjes daarvan (ja ik heb te laat afgedrukt op het einde):
Afbeelding
Ik kan dus wel echt stuk gaan :') . Maar je ziet ook als ik dus 10 seconde ga wandelen, dat mijn hartslag gewoon een rechte lijn naar beneden maakt. En je ziet hier ook heel duidelijk dat de zone stelling klopt. Ik ging NET over de grens en kon dat niet volhouden. :7
Kreeg het lopen niet meer hersteld (is ook een mentaal ding hoor!)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-25 16:43

Dank voor de antwoorden! Gezegend dus met een hoge VO2max. Heerlijk. Is ook deels erfelijk bepaald, dus je zit goed in elkaar naast alle training! :P
Mijn max hartslag is ook laag, maar 177 ofzo en dat haal ik ook nooit eigenlijk, 168 ofzo dat haal ik wel met intervallen.

Mijn vriend en ik gaan ons oriënteren op een nieuwe trailuitdaging volgend jaar.
We hebben al ideeën: de MIUT (Madeira Island Ultra Trail) valt precies in mijn meivakantie.
Dan zouden we kunnen gaan voor de 60km met 3350hm. Maar daar heb je ITRA punten voor nodig. Die hebben we met de ultra in Wales gehaald, maar die zijn niet geüpload op de site van ITRA. Misschien is het te kort geleden, dat kan. Ik heb ultra x maar gemaild hoe dat zit.
Of.. eind van die meivakantie zouden we op de Azoren een ultra kunnen lopen: de blue island ultra. 65km met 3150hm. Daar kan ik nog niet goed zien of ITRA punten verplicht zijn.
Maar lijken me beiden geweldig. Ben drie keer op Madeira geweest, maar de Azoren nog niet.
Het zijn nog ideeën, maar we gaan onderzoeken wat mogelijk is.
En anders wat dichterbij kijken, op rij afstand. Iets in noord Frankrijk of Duitsland.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 20:31

Goof schreef:
muppetmayo schreef:
Goof en germie veel plezier met de trail dit weekend!

Ik ben zo blij dat ze het morgen een heel stuk koeler verwachten *\o/*

Lekker gelopen Leonie en Busymissy en Muppet en Puera en SV. Echt knap met deze warmte.
En prachtige foto ook van vanmorgen.
Jeetje Lisitano, 36 is wel heel warm ja.

Veel plezier, Germie ook!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 20:58

Veel plezier Goof en Germie met de trail! Fijn inderdaad dat de temperatuur wat daalt.

Leonie, wat ben jij toch lekker actief! En je hartslag, wow!

Wauw SV wat knap gelopen! En goed van dat rijbewijs zeg.
Wat een gave vooruitzichten, ben benieuwd wat het gaat worden!

Wat een hoge temperaturen Lisitano, ik zou lekker even overslaan.

Top gedaan Puera, het was inderdaad warm gisteren. Vandaag iets minder maar nog wel warm.

Top gedaan muppet, was het niet te warm dan voor intervallen? Knap hoor!
Haha o ja de oven ook nog lekker aan met die warmte haha.

Ik ga morgenochtend lopen met de groep. Ze hebben nu zomer rooster dus volgens mij zijn de groepen dan wat gemixt.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 22:29

Veel plezier morgen, Goof en Germie!

Mooie plannen voor volgend jaar, SV!

Wat bijzonder dat je zo’n hoge VO2-max hebt, Leonie.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 09:52

Lisitano, zo 36 graden is wel afzien, en dan nog gewoon gelopen, knap hoor!
En ook superfijn dat het nu weer de goede kant op gaat met je knie!

Samantha, wat vervelend van die starende man, brrr.
Veel plezier met je loop in de groep, leuk dat ze dat doen, hoeveel km gaan jullie?

SV, wow wat een gave plannen hebben jullie, die miut in Madeira lijkt me ook echt mega gaaf!

Leonie, mooie uitleg! En mooi gelopen!
Is het niet raar dat alles hier zo plat is nu je weer in Nederland bent.
Dat lijkt me wel even wennen.
En wat fijn dat je een extreem hoge vo max hebt, hoeveel is dat dan? Rond de 80 a 90?
En ook fijn dat je hartslag snel daalt!

Veel plezier vandaag Goof en Germie, gelukkig hebben jullie beter weer!

Puera, Busy missy, en Muppet Mayo, knap allen dat jullie met dit weer zijn gaan lopen!

Ik ben een weekje in Duitsland geweest, in Köningswinter, en als je van stijle bergen, kastelen, draken, ruïnes, en Harry Potter houd, is het echt een mega gave plek om naar toe te gaan!
Alleen zat het weer een beetje tegen, het was hier ook een hittegolf {:}
Zelf had ik wat routes getekend in Garmin, en ben ik gaan lopen, op een paar stukken was wandelen wel het maximale, daar kon ik echt niet hardlopen.
Het is echt een prachtige omgeving, en de uitzichten waren adembenemend, het was echt genieten.
Ik heb meerdere routes gelopen, en ook nog met man en zoon gehiked, heb op een dag zelfs 1200 hoogte meters gemaakt!
Voel het vandaag wel in mijn benen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 10:32

O wauw dat ziet er mooi uit zeg! Geniet er nog van!

Ik heb net met de groep gelopen. Ze hebben nu ivm vakanties de snelle en normale groep bij elkaar, maar dit ging prima, de snelle lopers liepen voorop en liepen af en toe een stukje terug. We hebben 11 km gelopen. Eerst 10 min inlopen, toen loopscholing, toen duurloop van een uur, en toen rustig teruggelopen.
Blijft heerlijk om zo in een andere omgeving te lopen, en de soesterduinen blijven mooi. Trainer vroeg meteen of ik over 1,5week mee wil doen aan een klein evenement, gildeloop. Wel leuk, dus misschien doe ik dat wel, ligt beetje aan het weer.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 12:08

Wiw Ieris, wat prachtig. Gaaf om daar te lopen zeg.

Stakenberg, wow, weer genoten hoor <3
Net als vorig jaar ging het grootste gedeelte van de route over de hei, gelukkig scheen de zon niet, het weer was perfect.
Ik vond hem wel zwaar, kilometer na kilometer door mul zand, dus ik heb iets meer gewandeld dan ik van tevoren had bedacht, maar dat is helemaal prima. De route was prachtig en ik heb echt goed gelopen, vlotter dan verwacht.

Wat ik onwijs leuk vond was dat ik het eerste stuk tot de VP met een man van 70 liep die zijn 34km als trainingsrondje voor de ultra dit najaar zag _O-
Een hele leuke, inspirerende man, echt een leuk gesprek mee gevoerd (wat me nog het meest verbaasde, ik liep iets boven mijn tempo en bleek toch nog een gesprek te kunnen voeren).
Organisatie was goed, sfeer fijn, het was rustig en ik heb echt genoten <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 12:10

O super Goof! Lijkt me een hele mooie trail om te lopen, en best vlot gedaan!
Ik vond het vanmorgen nog best benauwd om te lopen.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 12:46

Wauw, wat een prachtige omgeving, Ieris! <3

Wat fijn dat je zo lekker gelopen hebt, Goof! Mooi tempo, respect!

Gezellig met de groep op stap, Samantha, leuk!

Hoe ging het met jou vandaag, Germie?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-25 14:06

Goof dat ziet er heerlijk uit zeg. Mooi is de hei al. Als ik op mijn 70e nog zo kan lopen.. daar teken je toch voor?

Ieris wat een toffe omgeving om in te lopen, weer flink wat kilometers en hoogtemeters gemaakt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 14:10

Supervixen schreef:
Goof dat ziet er heerlijk uit zeg. Mooi is de hei al. Als ik op mijn 70e nog zo kan lopen.. daar teken je toch voor?

Absoluut, hij stond zo positief in het leven. Heel inspirerend.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 19:05

Mooie omgeving Ieris. Daar wil ik ook wel eens naartoe.

Hier ook weer thuis van de trailrun. Het was een lange dag. Maar ben na de trailrun nog bij m'n paard geweest.

Ik ben lekker begonnen en heb tot aan de verzorgingspost op 8.8km gewoon alles zonder wandelen kunnen lopen (nou ja, op een paar boomstammen na). Dus daar was ik blij mee. Voelde me op dat moment ook echt nog sterk en nergens pijntjes.
Toen verder en ik kwam eigenlijk vlak na die verzorgingspost alleen te lopen. Netjes de peilen gevolgd en toen wees een peil weer een heuvel op het heideveld op. En dan ook nog een hele steil met heeeeel veel mul zand. Ok, dat hoort er bij. Dus daar overheen. Andere kant omlaag, maar er kwam geen peil of lint meer. Vreemd. Ik kwam op een stuk wat ik dus naar de verzorgingspost in tegengestelde richting gelopen had. Daar klopt dus wat niet. Dus terug.
WEER die zandheuvel over en aan de andere kant naar beneden. Daar stond toch echt een peil duidelijk wijzend naar die heuvel. Dus NOGMAALS omhoog. Er kwamen ook 2 anderen aan en die gaven aan dat de peilen toch echt over die heuvel wezen en gingen daar ook omhoog. Andere kant weer naar beneden. De 2 anderen liepen wat sneller en ik kwam ze een paar 100m na die heuvel weer tegen. Dit was toch echt niet de route. 1 van hen had toen het gpx bestand bekeken en wees toen waar je ongeveer weer op de route zou komen. En weg waren ze. Ik er achteraan en inderdaad, je kwam weer op de route. Maar ik heb best wel wat kracht verspeeld met 3 keer die heuvel op die helemaal niet in de route zat. Was ook best wel pissig hier om, want een keer terug kan nog, maar 3 keer was te veel van het goede zeg maar. Ondertussen waren er nog wat mensen verkeerd gelopen, maar toen ik weer op de route zat kwamen ze toch weer uit de juiste richting, dus mogelijk heeft iemand de peil goed gezet.

Na 18.5km was bij mij door het mulle zand en ook veel single trails met mul zand het kwartje wel op. Ik had uiteindelijk 22.5km in de benen en kon dat zeker voelen in mijn periformis in beide billen. Die deed pijn (rest eigenlijk niet). Het was ook niet dat het conditioneel op was, maar die spieren in de kont gingen irritant pijn doen.
Mooie medaille er weer bij. Dus eigenlijk wel happy hoor :D En blij dat ik gegaan ben.

Hier nog wat foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dit was die heuvel waar ik dus 3 keer voor niets opgelopen ben, lijkt op de foto trouwens alsof het niets voorstelt. Maar was echt wel zwaar en hoog. :+
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik volg op facebook een man van 76 die nog 2 keer week een hele marathon rent, gewoon omdat het kan. En dan ben ik zeg maar na deze 22.5 doodop en vond 1 marathon al zwaar in maart. :+

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 19:38

Balen Germie, dat je verdwaalde. Ik zag onderaan die bult inderdaad ook geen pijl, maar ik vond het een kwestie van logisch nadenken, onderaan naar rechts en toen liep ik zo weer naar een lintje. Gelukkig. Ben benieuwd of er meer mensen verkeerd zijn gelopen.
Het was wel mooi he?
Hoe lang heb je erover gelopen? Ik heb je niet binnen zien komen.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 19:50

Oe wat vet Sv. Ik wil mee :') Alleen dan niet zo ver hoor hahaha (als in km, wel in landen). Heel gaaf dat jullie dit samen doen. Benieuwd waar je uit gaat komen.

Samantha ah dat klinkt weer als een toffe training! Inspireert wel echt weer!

Wat tof dat je een weekje weg bent geweest ieris. Ik snap wel dat je het voelt in je benen. Het zijn toch echt andere hoogtemeters he. En dat weer ja... dat is wel echt heel warm.
Prachtige foto's zeg <3

Goof ah dat ziet er heel tof uit! En wat heb je knap gelopen :j . Klinkt echt als een fijne run.

Zelf vanmorgen naar de bootcamp geweest. Lekker even gewerkt, zal morgen wel weer spierpijn hebben :+ Dat zijn we gewend hahaha.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 20:17

Goof schreef:
Balen Germie, dat je verdwaalde. Ik zag onderaan die bult inderdaad ook geen pijl, maar ik vond het een kwestie van logisch nadenken, onderaan naar rechts en toen liep ik zo weer naar een lintje. Gelukkig. Ben benieuwd of er meer mensen verkeerd zijn gelopen.
Het was wel mooi he?
Hoe lang heb je erover gelopen? Ik heb je niet binnen zien komen.

Ja, er waren rond mijn tijd meer mensen verkeerd gelopen. Weet niet precies hoe laat dat was. Ik heb er 3.5 uur over gedaan (dus inclusief die extra 1.5km).
Het gebied is erg mooi. Heb ook nog een kudde schapen met herder gezien. Helaas wat verder weg voor een mooie foto.
Heb je verder ook niet gezien.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 20:26

Ja, die kudde heb ik ook gezien ja.
Ik heb jou wel gezien, ik startte tegelijk met je om 9.00, maar heb je dus niet meer zien binnenkomen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 20:48

Goof schreef:
Ik heb jou wel gezien, ik startte tegelijk met je om 9.00, maar heb je dus niet meer zien binnenkomen.

En dan zeg je niets? Ik heb heb jou niet gezien. :P

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 20:50

Gave foto’s, Germie! Balen dat je de route een beetje kwijt was.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 23:08

Ziet er prachtig uit daar ieris! Zo heerlijk om in zoveel ruimte en rust te lopen he. Ik mis dat nu al van de vakantie.

Toffe plannen Sv, ben benieuwd wat jullie gaan kiezen.

Knappe tijd gelopen Goof, zeker met die mulle paden! Wat gaaf als je op je 70ste een HM als trainingsrondje kunt zien, ik teken ervoor!

Kan iemand mij verklappen hoe je zo'n mooie foto kunt voorzien van je trainingsverslagen? Ik vind dat iedere keer zo leuk om te zien. Kan dat met Garmin? Of enkel met een bepaald type?

Balen van die extra heuvel Germie, maar je hebt het toch maar mooi uitgelopen. Mooie foto's ook.

Ik wilde vanochtend gaan lopen maar daar kwamen wat prive dingen tussen, in de middag kwam dan de vrouw naar mijn paard kijken, ze kwam voor de tweede keer en vandaag rijden. Ze hebben echt een leuke klik samen, denk dat ze er een heel fijn paard dan gaat hebben. Ze laat komende week haar beslissing weten.

Daarna ben ik alsnog een rondje gaan lopen, 7km met 4x 20 seconden strides. Iedere versnelling ging lekkerder en harder, maar nu heb ik in verhouding belachelijk veel spierpijn vergeleken met hetgeen ik gedaan heb? Heel vreemd.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 09:42

germie schreef:
Goof schreef:

En dan zeg je niets? Ik heb heb jou niet gezien. :P

Die mogelijkheid had ik niet. Ik stond mijn startnummer nog vast te spelden toen die man al uitleg over de route gaf en daarna gingen we direct lopen. Ik ben je bij de start direct gepasseerd en heb je daarna dus niet meer gezien.

Busymissy, ga je je paard verkopen?
Wat gek van de spierpijn.

Ik voel mijn bovenbenen wel wat van gisteren en mijn linkerknie speelt wat op, maar dat komt denk ik van het mulle zand en continue stabiliseren.
Maar bovenal heb ik knetterveel honger hahaha _O-

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 10:23

Oh dat herken ik Goof! Als ik een weekend veel heb bewogen heb ik op maandag zo veel honger.

Hier is het weer wat afgekoeld, dus ben van plan morgen een klein stukje te gaan lopen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-25 11:55

Misschien moeten jullie tijdens het lopen en meteen na het lopen dan iets beter aanvullen? Geen idee hoor ik roep maar wat. Als ik ver loop heb ik de dag zelf wel trek na het lopen, maar de dag erna niet meer.

Hier een fijn rondje getraild, ik had een tijd geleden een route van iemand gepikt die 42km is, verdeeld over drie lussen. Vandaag hebben we er twee gelopen. Allemaal bekende paden, maar eens leuk om ze in een andere volgorde te lopen. Misschien in de herfst de hele route maar eens lopen.

Afbeelding