Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 12:22

996981 schreef:
IMANDRA schreef:
Ook dit is al meermaals toegelicht. De virusload is hoger. Wat daar de effecten van zijn weet men niet. Welke kant dan ook. Dus 'dat betekent dat gevaccineerden het virus wel overdragen' > ja, maar hoe veel? Dragen ze het daadwerkelijk net zo veel over of zit er verschil in?
En als je kijkt naar andere virussen is er wel wat voor te zeggen dat gevaccineerden toch minder mensen besmetten.

Jammer dat dit kleine zinnetje uit een onderzoek, waar de onderzoekers nota bene zélf ook aangaven dat het niet hoeft te betekenen dat gevaccineerden net zo veel mensen besmetten, zo wordt uitgelicht.

Precies. We weten het niet. En toch wordt je vergruisd al je niet wil enten. Terwijl we met zijn allen niet eens precies weten of dat voldoende werkt tegen het indammen van het virus. Waarom dan zo veroordelend zijn?

Ho ho, we weten niet wat die virusload precies voor effect heeft. Wat we wel zien is dat de vaccins al beschermen tegen de ernst en vanuit andere vaccins/virussen zou het dan ook logisch zijn dat ook de besmettingskans minder is als je gevaccineerd bent (omdat je minder symptomen hebt danwel het virus sneller uit je lichaam is).

Dit is echt een ontzettend klein detail van het grote geheel aan voordelen van vaccins. Ik vind het ronduit belachelijk dat er hier zo op ingezoomd wordt, terwijl de vaccins zo veel meer doen dan dit.

Vaccins werken en zijn effectief, en zoals net gezegd zou de situatie al veel sneller naar normaal terug kunnen als mensen die het kúnnen zich ook lieten vaccineren, in plaats van onzinnig te blijven doen over onrealistische dingen zoals dictaturen en langetermijneffecten.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 12:23

Cer schreef:
Het scheelt een slok op een borrel met mensen die op de IC komen...
ik vind het wel gaaf dat mensen weten dat ze niet op de IC gaan komen :j ik hoop ook dat ik niet ziek wordt, maar ik heb die glazen bol niet. Ik kan van alles gaan mankeren... Ik hoop op een vaccin tegen kanker eigenlijk :j

je kan besmet raken, maar je wordt minder ziek, ook de kans op besmetten is kleiner. Ik blijf dat argument gewoon niet begrijpen... maar goed, ik snap gewoon de antipathie tegen het vaccin niet zo goed...

Wie zegt dat dan? Waar?

Dat is namelijk niet wat ik zeg.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 12:27

Citaat:
Voor de meeste individuen maakt het voor het ziekteverloop ook niks uit of ze geënt zijn of niet. De meeste mensen hebben milde klachten. Zowel met als zonder vaccinatie.

De meeste mensen met vaccinatie hebben milde klachten. Dat staat er ongeveer.
Alleen weet je nooit wie wel milde klachten heeft, en wie niet.
Behalve de mensen die zeggen 'ik laat me niet vaccineren, want ik kom erdoorheen met milde klachten'.. Hoe weten die dat?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 12:32

IMANDRA schreef:
996981 schreef:

Precies. We weten het niet. En toch wordt je vergruisd al je niet wil enten. Terwijl we met zijn allen niet eens precies weten of dat voldoende werkt tegen het indammen van het virus. Waarom dan zo veroordelend zijn?

Ho ho, we weten niet wat die virusload precies voor effect heeft. Wat we wel zien is dat de vaccins al beschermen tegen de ernst en vanuit andere vaccins/virussen zou het dan ook logisch zijn dat ook de besmettingskans minder is als je gevaccineerd bent (omdat je minder symptomen hebt danwel het virus sneller uit je lichaam is).

Dit is echt een ontzettend klein detail van het grote geheel aan voordelen van vaccins. Ik vind het ronduit belachelijk dat er hier zo op ingezoomd wordt, terwijl de vaccins zo veel meer doen dan dit.

Vaccins werken en zijn effectief, en zoals net gezegd zou de situatie al veel sneller naar normaal terug kunnen als mensen die het kúnnen zich ook lieten vaccineren, in plaats van onzinnig te blijven doen over onrealistische dingen zoals dictaturen en langetermijneffecten.

Iedereen die geënt is tegen variant X, weet niet of hij ook beschermd is tegen variant Y. Zolang variant Y in andere delen van de wereld kan ontstaan doordat heel veel mensen geen toegang hebben tot vaccins en wij daar gewoon naartoe mogen reizen hebben we te accepteren dat Corona onder ons is. Dat gaat niet veranderen. Ook niet als wij Nederlanders ons allemaal laten vaccineren.

En weetje? Mensen worden ziek. Al zolang als de mensheid bestaat. En weetje? Dat is in de meeste gevallen en voor de meeste mensen helemaal niet erg.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 12:32

Cer schreef:
Citaat:
Voor de meeste individuen maakt het voor het ziekteverloop ook niks uit of ze geënt zijn of niet. De meeste mensen hebben milde klachten. Zowel met als zonder vaccinatie.

De meeste mensen met vaccinatie hebben milde klachten. Dat staat er ongeveer.
Alleen weet je nooit wie wel milde klachten heeft, en wie niet.
Behalve de mensen die zeggen 'ik laat me niet vaccineren, want ik kom erdoorheen met milde klachten'.. Hoe weten die dat?

Wie zegt dat?

BigOne

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 12:42

Ik vind het wel grappig hoeveel redenen mensen elke keer erbij halen om blijkbaar bevestiging te krijgen dat hun keuze om niet te vaccineren goed is.
En cijfers uit ziekenhuizen worden gewoon aan de kant geschoven.
Of het buitenland word erbij gehaald, doet me denken aan vroeger wanneer ik mijn bord niet leeg wilde eten, standaard opmerking van ma, ja maar kindjes in Biafra.
En zo kun je allerlei dingen erbij halen, legitiem of dikke onzin, vaccins werken.
Want dan hoeven we ook niet meer de baby's te vaccineren, laten we gewoon alle vaccins afschaffen.
Want polio komen de meesten ook goed door, bof, mazelen rode hond? Geen probleem dus waarom zouden we nog vaccineren, nergens voor nodig toch? Kunnen onze vaccins allemaal naar landen waar deze ziektes dood en verderf zaaien, ze willen ze dolgraag hebben van die onaantastbare dikkoppen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 12:45

996981 schreef:
Wie zegt dat?

De meeste mensen hebben milde klachten... dat schrijf jij toch?
maar hoe weet je wie milde klachten gaat krijgen en wie niet?

Daarnaast heb je mensen die zeggen 'ik laat me niet vaccineren want mijn immuumsysteem werkt goed / ik krijg slechts milde klachten'..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 12:47

996981 schreef:
En weetje? Mensen worden ziek. Al zolang als de mensheid bestaat. En weetje? Dat is in de meeste gevallen en voor de meeste mensen helemaal niet erg.

Dan zou ik in dit geval eerder kiezen voor een vaccin wat iemand van tevoren kan beschermen, dan sommige levensverlengende ingrepen waarbij het eind van het leven diepe ellende is, maar dat is een ander verhaal...

Wat als de mensen bij de black plague of spaanse griep al die instelling hadden gehad? Die discussie gaat niet werken, daar kom je niet uit... die is eerder gevoerd.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 12:53

996981 schreef:
Of enten voor een individu zinvol is hangt af van heel veel factoren. Zolang een heel klein deel van de wereldbevolking niet geënt wordt en we gewoon mogen reizen ontstaan nieuwe varianten. Óók als de vaccinatiegraad 100 is in NL.

Inmiddels is ook duidelijk dat je na vaccinatie besmet kan raken en ook anderen kan besmetten. En toch kun je in Nederland als je besmet bent gewoon vliegen. Als je maar gevaccineerd bent.

Zolang het beleid zo weinig zinvol is, gaat het niet uitmaken of de vaccinatiegraad een paar procenten hoger of lager is. Voor de meeste individuen maakt het voor het ziekteverloop ook niks uit of ze geënt zijn of niet. De meeste mensen hebben milde klachten. Zowel met als zonder vaccinatie.

Dat is het punt - het gaat niet om het individu, maar om de druk op de zorg en wat we daaraan kunnen doen met elkaar als maatschappij.

996981 schreef:
En weetje? Mensen worden ziek. Al zolang als de mensheid bestaat. En weetje? Dat is in de meeste gevallen en voor de meeste mensen helemaal niet erg

En zeg je nou serieus dat een gedeelte van de wereldbevolking best ziek mogen worden van jou, ook al is het te voorkomen? Om maar niet je vaccinatie te hoeven halen? Wauw -O- . Sidenote hierbij trouwens - de vaccinatiecampagne is niet gericht op het voorkomen van doden maar op het verlagen van de druk op de zorg. zodat reguliere zorg door kan gaan (en niet een hele beroepsgroep zich een burn-out in werkt).

Een hogere vaccinatiegraad is altijd zinvol.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 12:56

bigone schreef:
Ik vind het wel grappig hoeveel redenen mensen elke keer erbij halen om blijkbaar bevestiging te krijgen dat hun keuze om niet te vaccineren goed is.
En cijfers uit ziekenhuizen worden gewoon aan de kant geschoven.
Of het buitenland word erbij gehaald, doet me denken aan vroeger wanneer ik mijn bord niet leeg wilde eten, standaard opmerking van ma, ja maar kindjes in Biafra.
En zo kun je allerlei dingen erbij halen, legitiem of dikke onzin, vaccins werken.
Want dan hoeven we ook niet meer de baby's te vaccineren, laten we gewoon alle vaccins afschaffen.
Want polio komen de meesten ook goed door, bof, mazelen rode hond? Geen probleem dus waarom zouden we nog vaccineren, nergens voor nodig toch? Kunnen onze vaccins allemaal naar landen waar deze ziektes dood en verderf zaaien, ze willen ze dolgraag hebben van die onaantastbare dikkoppen.

Precies zoals mensen die wel gevaccineerd doen precies hetzelfde doen. Fascineren hè, het menselijke brein.

Want statistieken die niet in het vaccinatie straatje passen worden evengoed aan de kant geschoven.

Het grote verschil is dat gevaccineerden het idee hebben anderen te moeten overhalen, waar mensen die zich niet laten enten die drang minder lijken te hebben

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 12:58

Denk je dat echt? Dan moet je eens even kijken naar de berichten die verstuurd zijn naar mensen die aangaven zich wél te willen laten vaccineren. Om nog maar te zwijgen over de berichten die ik heb gehad toen ik aangaf dat mijn dochters mijn toestemming hadden om zich te laten vaccineren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 13:01

Nee hoor, mensen die niet enten menen van alles te kunnen vertellen over mensen die wel enten (of je hebt een paar demonstraties gemist hier en daar). van dat 'we' schapen zijn tot en met dat 'we' over 2 jaar allemaal dood zijn... :j Wappie? Maybe, maar het wordt wel gezegd.

Als iemand het vaccin niet wil, prima. Maar zeg dan gewoon 'ik wil het niet'. Maar zodra iemand zegt 'ik wil het niet want het is vergif, het werkt niet, ik wordt niet ziek, ik word buitengesloten, het is een dictatuur etc etc' haak ik af met begrip, zeg maar...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 13:01

nps schreef:
996981 schreef:
Of enten voor een individu zinvol is hangt af van heel veel factoren. Zolang een heel klein deel van de wereldbevolking niet geënt wordt en we gewoon mogen reizen ontstaan nieuwe varianten. Óók als de vaccinatiegraad 100 is in NL.

Inmiddels is ook duidelijk dat je na vaccinatie besmet kan raken en ook anderen kan besmetten. En toch kun je in Nederland als je besmet bent gewoon vliegen. Als je maar gevaccineerd bent.

Zolang het beleid zo weinig zinvol is, gaat het niet uitmaken of de vaccinatiegraad een paar procenten hoger of lager is. Voor de meeste individuen maakt het voor het ziekteverloop ook niks uit of ze geënt zijn of niet. De meeste mensen hebben milde klachten. Zowel met als zonder vaccinatie.

Dat is het punt - het gaat niet om het individu, maar om de druk op de zorg en wat we daaraan kunnen doen met elkaar als maatschappij.

996981 schreef:
En weetje? Mensen worden ziek. Al zolang als de mensheid bestaat. En weetje? Dat is in de meeste gevallen en voor de meeste mensen helemaal niet erg

En zeg je nou serieus dat een gedeelte van de wereldbevolking best ziek mogen worden van jou, ook al is het te voorkomen? Om maar niet je vaccinatie te hoeven halen? Wauw -O- . Sidenote hierbij trouwens - de vaccinatiecampagne is niet gericht op het voorkomen van doden maar op het verlagen van de druk op de zorg. zodat reguliere zorg door kan gaan (en niet een hele beroepsgroep zich een burn-out in werkt).

Een hogere vaccinatiegraad is altijd zinvol.

Lezen is echt zo moeilijk… :z

Waar zeg ik dat? Waar zeg ik überhaupt iets in de richting?

Wat er staat is dat mensen ziek worden (feit, geen mening, geen oordeel) en dat de meeste mensen daar gewoon weer bovenop komen (feit, zéker in het geval van Corona. Geen mening, geen oordeel). Niet meer, niet minder. En ik vind dat iedereen die wil, zich moet kunnen laten enten. Juist daarom vind ik het schandalig dat wij in Europa aan de derde prik beginnen, terwijl er nog steeds schaarste is. Als je even terugleest had je dat overigens al kunnen lezen. Maar invullen voor een ander is natuurlijk makkelijker :j

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 13:02

Je zit eromheen te kletsen... :j maar dat is mijn mening :)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 13:02

Ik heb in het echte leven de weigeraars nooit proberen over te halen. Zij mij wel om niet te vaccineren. Ook op social media zie ik veel meer extremen voorbij komen uit de mond van vaccinweigeraars dan uit die van gevaccineerden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 13:04

Cer schreef:
Nee hoor, mensen die niet enten menen van alles te kunnen vertellen over mensen die wel enten (of je hebt een paar demonstraties gemist hier en daar). van dat 'we' schapen zijn tot en met dat 'we' over 2 jaar allemaal dood zijn... :j Wappie? Maybe, maar het wordt wel gezegd.

Als iemand het vaccin niet wil, prima. Maar zeg dan gewoon 'ik wil het niet'. Maar zodra iemand zegt 'ik wil het niet want het is vergif, het werkt niet, ik wordt niet ziek, ik word buitengesloten, het is een dictatuur etc etc' haak ik af met begrip, zeg maar...

Uh, als je zegt dat je het niet wil wordt er hier ongegeneerd in je berichten gelezen om redenen aan te kunnen dragen waarom je toch echt wel zou moeten enten.

Ook ik vind veel mensen veel en veel te ver gaan. Aan beide kanten overigens. Echter heb ik hier nooit ook maar iets in die richting gezegd van dictatuur, of buiten gesloten worden en toch word je op dezelfde manier behandelt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 13:06

mysa schreef:
Ik heb in het echte leven de weigeraars nooit proberen over te halen. Zij mij wel om niet te vaccineren. Ook op social media zie ik veel meer extremen voorbij komen uit de mond van vaccinweigeraars dan uit die van gevaccineerden.

Ik zit bijna niet op social media. Wellicht dat daar een verschil zit. Facebook is naar mijn idee verandert in een etalage voor mensen die te pas en te onpas hun mening willen ventileren, maar daarover niet in discussie willen gaan. Daar heb ik niks mee.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 13:15

996981 schreef:
Uh, als je zegt dat je het niet wil wordt er hier ongegeneerd in je berichten gelezen om redenen aan te kunnen dragen waarom je toch echt wel zou moeten enten.

True, en zeker niet chique..

Citaat:
Ook ik vind veel mensen veel en veel te ver gaan. Aan beide kanten overigens. Echter heb ik hier nooit ook maar iets in die richting gezegd van dictatuur, of buiten gesloten worden en toch word je op dezelfde manier behandelt.
Hm, ik weet niet of je op dezelfde manier behandeld wordt...
ik vond alleen het argument van .. dat je besmet kunt raken en kunt besmetten na vaccinatie niet heel sterk (als argument om niet te vaccineren). Ook dat mensen nu eenmaal ziek worden.. vond ik zelf niet echt een goed argument om niet te vaccineren.

Verder heb je het een aantal keren gehad over vaccins naar andere werelddelen ... maar dat heeft geen zin als daar niet een paar regimes veranderen. Dus dat als argument tegen een derde prik hier vind ik persoonlijk ook niet zo sterk...
Dat er vaccins daarheen moeten, daar ben ik het mee eens. maar dat wij ze hier gebruiken is niet de reden dat ze daar niet gebruikt worden...

En inderdaad, er zijn mensen die drammen over wel vaccineren. En er zijn mensen die drammen over niet vaccineren.. is beiden irritant.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 13:23

Wanneer het zoals nu duidelijk is dat 90 % op de ic niet of niet voldoende gevaccineerd is , op dit moment 200 bedden en die minimaal 10 a 12 dagen in het ziekenhuis liggen waardoor 1500 operaties niet door kunnen gaan in die 10 dagen dan heb je echt een bord voor je kop wat betreft niet vaccineren en druk op de gezondheidszorg. Smeer dat maar eens uit over twee maanden, dat zijn bijna 10.000 operaties van mensen die een hartoperatie, nieuwe heup of knie enz moeten hebben en dus al maanden langer met gruwelijk veel pijn lopen. Of risico op overlijden lopen doordat het hart er mee kan stoppen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 13:53

Cer schreef:
996981 schreef:

True, en zeker niet chique..

Citaat:
Hm, ik weet niet of je op dezelfde manier behandeld wordt...
ik vond alleen het argument van .. dat je besmet kunt raken en kunt besmetten na vaccinatie niet heel sterk (als argument om niet te vaccineren). Ook dat mensen nu eenmaal ziek worden.. vond ik zelf niet echt een goed argument om niet te vaccineren.

Verder heb je het een aantal keren gehad over vaccins naar andere werelddelen ... maar dat heeft geen zin als daar niet een paar regimes veranderen. Dus dat als argument tegen een derde prik hier vind ik persoonlijk ook niet zo sterk...
Dat er vaccins daarheen moeten, daar ben ik het mee eens. maar dat wij ze hier gebruiken is niet de reden dat ze daar niet gebruikt worden...

En inderdaad, er zijn mensen die drammen over wel vaccineren. En er zijn mensen die drammen over niet vaccineren.. is beiden irritant.

Waarom is dat geen sterk argument. Als je valt in een groep waarbij gezien gezondheid en leeftijd de kans statistisch gezien heel klein is dat je ernstig ziek wordt (en ja, je kunt natuurlijk die ene zijn die wel ernstig ziek wordt) en het blijkt dat je nog besmettelijk kan zijn na vaccinatie (de veelgebruikte “vaccineren doe je voornamelijk voor de ander” gaat dus maar deels op), dan lijkt mij dat een prima argument om niet te enten. Mocht het nou zo zijn dat je een ander daadwerkelijk beschermd doormiddel van je eigen vaccinatie denk ik dat een hele groep hem alsnog zou nemen. Of dat zo is kan echter nog geen zekerheid over worden gegeven. Dan is het toch niet gek dat sommige mensen zich (nog) niet willen laten vaccineren?

Je hebt nu eenmaal verschillende menstypes. Niet iedereen is een pionier. Dat gaat ook niet veranderen en dat kun je ook niet verwachten. Sommige mensen kijken liever eerst de kat uit de boom en hebben langer tijd nodig om een besluit te nemen, of hebben hun keuze gebaseerd op gevoel. Daar kun je als buitenstaander heel veel van vinden, maar daar heeft iedereen gewoon recht op.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 13:55

Citaat:
Als je valt in een groep waarbij gezien gezondheid en leeftijd de kans statistisch gezien heel klein is dat je ernstig ziek wordt (en ja, je kunt natuurlijk die ene zijn die wel ernstig ziek wordt)

maar hoe gok je dat dan?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 13:58

Cer schreef:
Het scheelt een slok op een borrel met mensen die op de IC komen...
ik vind het wel gaaf dat mensen weten dat ze niet op de IC gaan komen :j
Dat dachten een hoop mensen in bepaalde staten in de VS ook te weten. Resultaat: oplopende sterftecijfers en overvolle ziekenhuizen. Over all ligt de vaccinatiegraad in de VS overigens maar net boven de 50%.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 14:06

Cer schreef:
Citaat:
Als je valt in een groep waarbij gezien gezondheid en leeftijd de kans statistisch gezien heel klein is dat je ernstig ziek wordt (en ja, je kunt natuurlijk die ene zijn die wel ernstig ziek wordt)

maar hoe gok je dat dan?

Er zijn gewoon statistieken over de ziekenhuisopnames per leeftijdscategorie en geslacht. En nee, dan tel je long- covid niet mee. Ik vind dat echter ook niet onder “ernstig ziek” vallen. Van een goede griep, Pfeiffer, longontsteking etc kun je ook lang last houden. Dat werd nooit gezien als ernstig ziek.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 14:08

996981 schreef:
Er zijn gewoon statistieken over de ziekenhuisopnames per leeftijdscategorie en geslacht. En nee, dan tel je long- covid niet mee. Ik vind dat echter ook niet onder “ernstig ziek” vallen. Van een goede griep, Pfeiffer, longontsteking etc kun je ook lang last houden. Dat werd nooit gezien als ernstig ziek.

Maar hoe gok je dat dan dat het juist jezelf niet overkomt?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 14:21

Cer schreef:
996981 schreef:

Maar hoe gok je dat dan dat het juist jezelf niet overkomt?

Dat is een gok die je neemt ja. Zekerheid heb je nooit (overigens in het geval van Corona ook mét vaccin niet). Het leven bestaat uit onzekerheden en risico’s. Iedereen kan binnen het toegestane zelf afwegingen maken waar hij voor zichzelf zekerheden wil inbouwen en risico’s wil beperken