De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:08

_Penotti schreef:
Berdien schreef:
Joman wil je ophouden met je paniekzaaierij?

'Het loopt gierend uit de hand'
'Er is geen materiaal meer in de ziekenhuizen'

Dit zijn onbevestigde berichten, en zorgen voor niets dan meer angst dan nodig is. Het loopt op dit moment NIET uit de hand. Bij het RIVM werken kundige mensen, niet een stel seniele bejaarden die niet mee gaan met de tijd, zoals hier ook werd gesuggereerd.

Werkelijk, hoe haal je het in je hoofd om zulke berichten te plaatsen :n Zo creëer je juist angst en gekke toestanden.

_/-\o_ +:)+ +:)+

Prima dames! We zullen over 2 weken kijken hoe het ervoor staat :+

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:09

Penotti, denk je werkelijk dat dat soort senario's niet allang klaar liggen voor wanneer er echt te korten gaan optreden? Nu is het echt nog te overzien, ondanks dat het erg druk is.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:11

blokje schreef:
kiki1976 schreef:
Eigenlijk heel banketstaaf gezegd kan je beter in het begin dat het virus aankomt het krijgen, dan heb je nog kan dat je normaal behandeld wordt in het ziekenhuis. In de piek dus gewoon de kans dat er geen plaats is......

Dat dacht ik idd ook.

Of het niet krijgen.

Of ná de grote piek, wanneer iedereen inmiddels weet wat de beste behandeling is en men steeds verder is net de ontwikkeling van de geschikte virusremmers.

Maar je hebt het niet echt voor het kiezen hè, óf je het krijgt en wanneer.

Hoewel, je kúnt natuurlijk langs gaan bij een persoon met bevestigd corona en dan een en ander aan intieme zaken uitspoken.

Maar persoonlijk zou ik dat toch nalaten, zeg maar.

Bovendien, als je nu besmet raakt, zit je waarschijnlijk zo'n beetje in de piek wanneer je echt ziek bent.

Ik ben benieuwd wanneer de eerste bevestigd genezen mensen er zijn.

Die zouden volgens mij namelijk wel een handje kunnen helpen bij zieken, zij zullen immers nog nauwelijks vatbaar zijn omdat hun afweersysteem in volle alertheid is...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:12

blokje schreef:
O top...

Ja echt gewoon gistermiddag nog toen bekend werd dat beide van t weekend gingen sluiten. 8)7

"We gaan naar t Coronabad" zei ie.

Ik behoor btw tot de 'risicogroepen' en woon ook nog eens in Tilburg dus echt... :n

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:13

Femke, Nederland test niet of mensen genezen zijn, als ze geen klachten meer hebben mogen ze gewoon weer deelnemen aan de maatschappij.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-20 11:13

De eerste bevestigde genezen mensen zijn er al, man in Drenthe was positief getest maar is nu al weer volop aan het werk.

Joman, ik ontken nergens de ernst van de situatie. Sterker nog, ik heb destijds dit topic geopend toen de situatie in China langzaam maar zeker duidelijk werd. Maar het heeft echt geen enkel nut (sterker nog, het is domweg gevaarlijk) om zulke opruiende berichten te plaatsen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:14

Popstra schreef:
Ehm, bedden zijn wel vaker vol?? Het is al 2 dagen code rood in sommige ziekenhuizen hier in ons eigen land. Beetje minder laconiek mag ook wel.
En ja, we staan nog maar aan het begin. Daar is niks aan gelogen

Ja helaas ze zijn zeker vaker vol, alleen dan is dat vaak maar voor 1 of 2 dagen en is er weer plek.
Maar het komt het hele jaar door voor. Ook een paar jaar terug toen er flink griep heerste.
Uiteraard geeft dat nu een code rood omdat ze weten dat de mensen nu langer moeten blijven.
En ja omdat ze weten dat ze door het jaar heen al vaak genoeg aanspraak moeten maken op ziekenhuizen in de buurt. En ja dat gaat nu niet meer.
Dus nee ben niet laconiek, geef wel aan dat dit niet zo zeldzaam is. En ja door kan het zeker nu verkeerd gaan. Dat ontken ik ook niet.
Maar bedden zijn gewoon vaker vol, dat is wat ik zeg. En dat nu ineens zomaar rond tetteren geeft extra onnodige paniek.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:14

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat men Italië ook op voorhand wel dacht dat er materiaal etc. genoeg zou zijn, dat Italië geen plannen had voor crisissen...En waaruit dan bleek dat dat allemaal niet genoeg was. De beelden die ik gisteren zag van tenten waarin mensen onder isolatiedekens liggen doen me vermoeden... Men doet al het mogelijke, maar soms is dat niet genoeg.

In China toen, dat ziekenhuis dat er op een paar dagen stond... eigenlijk sprak dat ook al boekdelen. Wij denken hier dat we voorbereid zijn, maar in de realiteit is het roeien met de riemen die je hebt en zien wat er gebeurt, daar zo goed mogelijk op reageren.

Niemand weet nu waar dit zal eindigen. Het is een illusie om te denken dat we dat wel weten.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:15

cobiie schreef:
Femke, Nederland test niet of mensen genezen zijn, als ze geen klachten meer hebben mogen ze gewoon weer deelnemen aan de maatschappij.

Jup, weet ik.

Maar iemand die het bewezen heeft gehad (een van die ongeveer 650 gevallen dus) die zich daarna weer fit voelt.

Die is natuurlijk bij uitstek geschikt om een handje te helpen bij mensen die ziek zijn....

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:15

Ad.nl is ook geen betrouwbare bron.

Ik ben er voor dat iedereen 2 weken lang geen nieuws leest op internet. Kijken of mensen dan allemaal in deze massa hysterie van plee papier kopen nog mee doet. Want dat slaat echt helemaal nergens op dat hamstergedrag. :n

Ik heb vorig jaar met mn neus bovenop een persmoment gestaan van de brandweer na die explosie in DH. 3 minuten later stond heel intermet vol met wat die beste brandweer man gezegd zou hebben. Het kwam niet eens in de buurt van de werkelijkheid.

Edit : kindje uit Alpen ad Rijn was ook al genezen verklaard en deze genezingen worden nergens meeberekend...

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:16

Berdien schreef:
De eerste bevestigde genezen mensen zijn er al, man in Drenthe was positief getest maar is nu al weer volop aan het werk.

Joman, ik ontken nergens de ernst van de situatie. Sterker nog, ik heb destijds dit topic geopend toen de situatie in China langzaam maar zeker duidelijk werd. Maar het heeft echt geen enkel nut (sterker nog, het is domweg gevaarlijk) om zulke opruiende berichten te plaatsen.

Die zijn er al meer.
Die huisarts(?) met zijn gezin.
Ik las ergens een vrouw in Limburg die maar een paar dagen zich ziek heeft gevoeld.
Maar dat is niet zo leuk voor de media omdat groot te schrijven natuurlijk :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:16

Berdien schreef:

Was het maar opruiend.
Maar hee, ik zal mijn mond houden. Praten jullie lekker lieflijk verder met elkaar, en steek de koppen lekker in het zand :) Misschien zit je daar nog wel het veiligst ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:18

_Penotti schreef:
Popstra schreef:
Ehm, bedden zijn wel vaker vol?? Het is al 2 dagen code rood in sommige ziekenhuizen hier in ons eigen land. Beetje minder laconiek mag ook wel.
En ja, we staan nog maar aan het begin. Daar is niks aan gelogen

Ja helaas ze zijn zeker vaker vol, alleen dan is dat vaak maar voor 1 of 2 dagen en is er weer plek.
Maar het komt het hele jaar door voor. Ook een paar jaar terug toen er flink griep heerste.
Uiteraard geeft dat nu een code rood omdat ze weten dat de mensen nu langer moeten blijven.
En ja omdat ze weten dat ze door het jaar heen al vaak genoeg aanspraak moeten maken op ziekenhuizen in de buurt. En ja dat gaat nu niet meer.
Dus nee ben niet laconiek, geef wel aan dat dit niet zo zeldzaam is. En ja door kan het zeker nu verkeerd gaan. Dat ontken ik ook niet.
Maar bedden zijn gewoon vaker vol, dat is wat ik zeg. En dat nu ineens zomaar rond tetteren geeft extra onnodige paniek.

Rond tetteren? Pardon?
Het is gewoon waarheid, dat is wat het is.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:21

Tieneke schreef:
Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat men Italië ook op voorhand wel dacht dat er materiaal etc. genoeg zou zijn, dat Italië geen plannen had voor crisissen...En waaruit dan bleek dat dat allemaal niet genoeg was. De beelden die ik gisteren zag van tenten waarin mensen onder isolatiedekens liggen doen me vermoeden... Men doet al het mogelijke, maar soms is dat niet genoeg.

In China toen, dat ziekenhuis dat er op een paar dagen stond... eigenlijk sprak dat ook al boekdelen. Wij denken hier dat we voorbereid zijn, maar in de realiteit is het roeien met de riemen die je hebt en zien wat er gebeurt, daar zo goed mogelijk op reageren.

Niemand weet nu waar dit zal eindigen. Het is een illusie om te denken dat we dat wel weten.

Precies dit.
Ik ben zo bang dat Nederland te naïef reageert, dat de maatregelen te laat komen..
Da tg we in dezelfde situatie belanden als Italië..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:21

lovee schreef:
De zorg doet hun best, als iedereen eerst is luistert naar het advies, zal ook de helft schelen

Dat dus.

Het vervelende is dat mensen door paniek de stomste dingen doen. Massaal naar de supermarkt bijvoorbeeld. Om toiletrollen te kopen. Absoluut niet nodig en draagt nog bij aan verspreiding ook.

Laten we vooral de kop koel houden. En goed nadenken wat we samen kunnen doen om die verspreiding te remmen. Niet naar die verjaardag, niet naar kantoor als je het ook thuis af kunt etc. Niet op bezoek bij opa of oma. Thuis blijven waar dat kan. En je handen goed schoon houden om te voorkomen dat je het krijgt, maar vooral ook om te voorkomen dat je het aan een ander geeft.

Een voorraad toiletrollen gaat je niet helpen. En Rutte komt je handen niet wassen.

Wij moeten het zelf doen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:23

Angst is een hele slechte raadgever.
Als je mensen bewust wilt maken moet je geen angst zaaien.
Grootste feit is dat we nog geen idee hebben hoe het hier gaat verlopen.

Gisteren op tv gezien dat Europa nu gezamenlijk materialen inkoopt zodat er geen woekerprijzen kunnen komen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:24

Toch wel goed nieuws wetenschappers in Rotterdam en Utrecht hebben antilichamen gevonden. Gaat alleen nog wel even een paar maanden duren voordat ze het echt kunnen gebruiken maar toch goed nieuws
Nos heeft het bericht gepost

lovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:25

Groot verschil tussen hier en Italië wij hebben tijd om ons meer voor te bereiden. Laten we vooral aardig tegen elkaar blijven, we hebben elkaar nu harder nodig dan ooit!!

_Penotti

Loretta

Tieneke schreef:

Hier vanuit het westen was heel veel kritiek op hoe China het aanpakte. Maar nu doen wij het in het westen vele en vele malen slechter. eigenlijk doen wij hier bijna niks.

Jadeleigh263

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:27

Ik denk dat het in deze periode vooral belangrijk is om, wanneer mogelijk, veel je rust te pakken en mocht je weerstand minder worden, genoeg slaap te kunnen pakken. Ik heb na mijn griep van 2 maanden geleden, nog steeds last van mijn luchtwegen. Vooral op de dag zelf gaan ze veel pijn doen. Ik merk wel dat als ik vervolgens een nacht heb geslapen dat deze klachten veel minder zijn geworden, zeker na een goede nachtrust. Dus mensen die angstzaaien, maken het er niet beter op. Stress zorgt alleen maar dat je meer vatbaar wordt...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:27

Tieneke schreef:

Dit inderdaad.
China veegde het weken onder de mat. Italië dacht dat het wel allemaal ging meevallen, ging er in het begin iets te laks mee om en heeft het hoogste aantal 65+ en relatief weinig IC bedden.

Wij hebben kunnen '' leren '' van hun fouten en ik ben onze artsen en wetenschappers die ermee bezig zijn heel dankbaar dat ze voet bij stuk gehouden hebben voor de maatregelen die nu genomen zijn.

Maar niemand weet hoe het verloop zal zijn en doet het met de middelen die nu voorhanden zijn.
Of dat voldoende is, zal blijken na een paar weken denk ik.
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 14-03-20 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:28

Misschien is het niet genoeg volgens een aantal, maar we doen hier wel degelijk wat.. Ik heb zojuist een stuk zitten lezen over Italie en daar ging het anders in het begin. Dus ik denk dat men daar wel degelijk wat van geleerd heeft.. maar misschien ben ik dan te positief..

sureido

Loretta schreef:
Tieneke schreef:

Hier vanuit het westen was heel veel kritiek op hoe China het aanpakte. Maar nu doen wij het in het westen vele en vele malen slechter. eigenlijk doen wij hier bijna niks.

Als China meteen grenzen dicht gegooid had en meteen was gaan handelen was het nu ook bijna niet in Europa en in China ook weg. Dus dat commentaar was redelijk terecht. Maar inderdaad doen wij het ook niet goed nu.

Mellow

Het is imo een ervaring uit eerste hand en volgens mij niet met de intentie om paniek te zaaien maar een stukje bewustwording van hoe het nu al gaat. We hebben het allemaal gezien hoe het in Italië nu gaat. Dit zou hier ook realiteit kunnen worden. Het overheidsorgaan probeert de kalmte te bewaren en we moeten ook echt niet allemaal in de paniekmodus schieten maar wel met enige realiteit kijken naar wat er nu gebeurd. De 1 reageert op manier a en de ander op manier b. Ik zie de berichten van Joman niet als paniekzaaierij maar gewoon zoals het is.