Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 01:20

En dan ben je bezig met bron en contact onderzoek en dan kom je erachter dat jan de bron is van pietje. Alleen is het systeem helaas zo afgeschermd dat je niet in de gegevens van jantje kan, want je bent niet met jantje bezig. Dus kan je ze niet koppelen en ziet niemand op welke manier de epidemie zich verspreid. En dan blijkt pietje ook nog contact te hebben gehad met kareltje en keesje. Dus wil je die graag aan pietje koppelen, zodat hij als bron tevoorschijn komt als kareltje en of keesje besmet blijken te zijn. Maar helaas, je bent niet met kareltje en keesje bezig, dus daar kan je niet in en dat verband wordt nooit gevonden. Dan blijkt pietje ook nog eens op een bedrijf te werken waar nog vijf anderen besmet zijn, maar je raadt het al, die informatie is niet te vinden, want je mag die gegevens niet bekijken en dus wordt met die uitbraak maar niks gedaan.

Het probleem is dat de gegevens niet bedoeld zijn om zo goed weg te bergen dat niemand erbij kan. Dan heeft het namelijk totaal geen zin om die gegevens te verzamelen, want het enige wat die gegevens dan nog op kunnen leveren is een mogelijk datalek. Die gegevens worden verzameld zodat de medewerkers er iets mee kunnen doen, namelijk het verloop van de pandemie in kaart brengen. Maar daarvoor moet je dus wel bij die gegevens kunnen.

En dan kan je er wel voor zorgen dat alleen de manager nog dat overzicht heeft en direct bij de gegevens kan, maar dat betekent dat de manager het werk van de medewerkers moet gaan doen. Met als gevolg dat een dag later elke medewerker manager is, omdat je nou eenmaal al die medewerkers nodig hebt om het werk gedaan te krijgen, dat lukt die manager niet in zijn eentje. En stel dat je een manier verzint om te zorgen dat het werk wel gedaan kan worden, maar dat alleen die manager in alle dossiers kan. En dan blijkt die manager de crimineel te zijn, die de gegevens verkoopt. Dus dan moet het nog verder afgeschermd worden en zo blijf je aan de gang.

Hoe je het ook wendt of keert, je zal een balans moeten hebben tussen werkbaarheid en beveiliging. En dat kan je nog zo goed voor elkaar hebben, op het moment dat er criminelen kans hebben gezien om bij je bedrijf binnen te komen, dan heb je het probleem dat ze bij die informatie kunnen. Want die informatie is nou net het product waarmee wordt gewerkt.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:06

Er reed gisteravond meerdere keren een politie busje met groot zoek licht en zwaailicht door de straat.
Doen ze dat preventief of is mijn angst gegrond.
Want ik voelde me er niet veiliger door als ze het preventief deden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:09

Karl, dat ze goede toegang tot het systeem moeten hebben om hun werk te doen, prima. Maar daar hoeven niet adres en bsn nummer open en bloot te staan , telefoonnummer is genoeg. Die specifiek gevoelige gegevens zijn niet noodzakelijk voor contactonderzoek.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:10

friezenfan2 schreef:
Er reed gisteravond meerdere keren een politie busje met groot zoek licht en zwaailicht door de straat.

Bij ons in de buurt gebeurde dat preventief, als ik de snaps van iemand moet geloven. Die werd aangesproken, omdat ze haar hond niet zagen :+

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:12

Ik lees schnapps; dacht al wat heeft een borreltje er mee te maken.

Op zich toch goed als ze het preventief doen @friezenfan.
Maar ik gok dat ze een paar raddraaiers in de dop zochten.
Als het preventief is, doen ze dat niet met toeters en bellen.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:22

Precies wat ik dacht tienus.
En toch lijkt het rustig te zijn geweest in breda.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:39

friezenfan2 schreef:
Precies wat ik dacht tienus.
En toch lijkt het rustig te zijn geweest in breda.

Fijn om te horen dat mijn hooligan zich goed gedragen heeft _O-

(grapje, mijn zoon gaat echt niets vernielen, maar als er in Breda klop is, dan plagen we hem altijd dat we hem zagen op de TV).

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:45

Ik ga er vanuit dat jouw zoon gewoon een degelijke opvoeding heeft gehad en normale normen en waarden heeft geleerd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:50

Deze kreeg ik gestuurd van mijn lerares frans en gaat in het frans over de rellen van Nederland. Veel is Engels, cq Nederlands en Frans ondertiteld. Alleen de Franse verslaggeefster praat Frans. Misschien wel interessant hoe de Zuiderburen dit gebeuren verslaan.

https://www.france24.com/fr/europe/2021 ... x-pays-bas

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:58

"Cela n'a rien à voir avec la lutte pour la liberté. Nous ne prenons pas toutes ces mesures pour rire. Nous le faisons, car nous combattons le virus et que c'est pour l'instant le virus qui nous prend notre liberté"

Ik vind toch dat Rutte welsprekender is in het Frans dan in het Nederlands, haha. (of het is wat je zei: in het Frans klinkt alles strijdvaardiger).
En ik denk ook wel dat we blij mogen zijn met wat de verslaggeefster nog zei: sinds het begin van de epidemie hebben we ons nooit hoeven verantwoorden voor waar we heen gingen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 11:03

Wat ik Zelf ook bijzonder vind aan het filmpje is dat ze het Engels en het Nederlands dat gesproken wordt gewoon laten gaan en ondertitelen. Normaal wordt er doorheen gesproken en mijn lerares heeft misschien echt moeten zoeken naar dit filmpje want ze weet dat ik er dan niets meer van versta, want (door dyslexie?) krijgen mijn hersenen een meltdown := als er twee talen door elkaar worden gesproken en hoor ik dus niets.

Ik vind dat de verslaggeeefster het mooi en objectief brengt, zoals een journalist betaamt.

Citaat:
sinds het begin van de epidemie hebben we ons nooit hoeven verantwoorden voor waar we heen gingen.
dat bedoel ik dus met de objectieve verslaggeving. Dat is gewoon een feit, en wellicht dat zij daar als française ook met verbazing naar kijkt, maar ze houdt dat buiten haar verslag, en zo hoort het ook.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 11:27

bigone schreef:
Karl, dat ze goede toegang tot het systeem moeten hebben om hun werk te doen, prima. Maar daar hoeven niet adres en bsn nummer open en bloot te staan , telefoonnummer is genoeg. Die specifiek gevoelige gegevens zijn niet noodzakelijk voor contactonderzoek.

Nee, stel je voor dat je gaat controleren of die gevoelige gegevens kloppen, om te checken of je de juiste persoon aan de lijn hebt. Privacygevoelige informatie aan de verkeerde persoon delen is gelukkig geen enkel probleem en bij de verkeerde mensen onderzoek doen naar bronnen en contacten heeft gelukkig ook helemaal geen invloed op het verloop van de pandemie...

Het probleem is dat ze bij de GGD werken met gevoelige persoonlijke gegevens. En om dat werk te doen, heb je gevoelige persoonlijke gegevens nodig. Vandaar dat de GGD bij het beter beveiligen van de systemen niet bezig is om de toegang te beperken. Maar dat ze in de plaats daarvan bezig zijn om de controle op wie welke gegevens opvraagt te vergroten, zodat ze continue weten wie welke gegevens heeft opgevraagd en op basis daarvan controle houden.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 11:32

friezenfan2 schreef:

Naast de rellen zou je het bijna vergeten, maar er is ook nog steeds een avondklok. Er wordt dus ook gewoon gesurveilleerd en gekeken of er zich mensen op straat ophouden.
Dat is niet per se bedoeld om mensen zich veiliger te laten voelen, maar wel om te zorgen dat mensen binnen blijven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 11:32

Mosterd na de maaltijd Karl.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 11:47

Zoals ik al paar keer heb geschreven is dat ik overtuigd ben dat covid-19 pandemie voorbij gaat en we dus niet dat perspectief uit het oog moeten verliezen.

Hier weer nieuwe onderzoeken die hopelijk iets gaan opbrengen:

https://www.nu.nl/coronavirus/6112675/v ... id-19.html

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 12:06

Natuurlijk gaat Covid 19 over. Niets is eeuwig. Denk aan de spaanse griep aan het begin van de vorige eeuw. Met veel meer beperkte middelen dan nu is dat ook onder controle gekomen.
Volhouden dat is het enige. En dat is langdradig, saai, kost veel geld. Ik weet het. En toch is het zo.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 12:42

rien10 schreef:
Natuurlijk gaat Covid 19 over. Niets is eeuwig. Denk aan de spaanse griep aan het begin van de vorige eeuw. Met veel meer beperkte middelen dan nu is dat ook onder controle gekomen.
Volhouden dat is het enige. En dat is langdradig, saai, kost veel geld. Ik weet het. En toch is het zo.

Tuurlijk. Ik ben alleen bang dat we een zodanige mutatie krijgen dat we kunnen spreken van COVID-21 en we in de ellende blijven van lockdowns, vaccinatie runs en beperking van vrijheden.
En of dat in 2021 is of enkele jaren erna, dit blijft komen vermoed ik.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 12:53

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 12:53

Ik merk aan mezelf dat het inderdaad lastig is dat perspectief niet uit het oog te verliezen. Het is gewoon een opeenstapeling voor velen. Licht dalende cijfers, maar alsnog zulke heftige maatregelen erbovenop.
In de media lees je nu ook dat meer mensen moeite hebben met die 1 pers. dan de avondklok. Zelf heb ik dat ook. En die maatregel werd eigenlijk tussen neus en lippen erin gegooid. Voor sommige betekend dat tijdelijk niemand zien. Maar er is geen perspectief in dat tijdelijk. Alles is strenger nu, maar de puinhoop en onvrede weer wat groter. Reken maar dat dit weer verlengd wordt en misschien zelfs nog strenger wordt.

Ik hoor om me heen dat veel die eerst echt de regels volgden dit nu niet meer doen en afhaken. Soms heel rigoureus.
Ik zie vooral gefrustreerde mensen om me heen. Het gevoel van elkaar erdoorheen trekken is totaal weg. Mensen raken verbitterd hier en gaan te veel op elkaar letten en met scheve gezichten naar elkaar kijken. Ik betrap me er ook op dat ik boos en gefrustreerd raak als ik echt nergens heen ga door die stomme 1 pers regel, maar wel om me heen hoor dat mensen elkaar blijven opzoeken met zelfs meer dan die 2 personen wat eerst mocht. Het komt de verdraagzaamheid niet ten goede, omdat het te lang duurt. Bedrijven gaan kapot, er is een enorme stijging van mensen met psychische klachten, mensen raken geïsoleerd en nu die rellen is echt om te huilen.

Ik denk echt nog steeds dat ze beter de regels iets kunnen versoepelen. Maak het eerlijk zodat iedereen nog wat contacten kan zien. Want mijn vriendin met kinderen van 10 en 12,5 kan wel overal heen en ik niet doordat mijn oudste net 13 geworden is. Mijn dochter zit hele dagen thuis, haar dochter van 12,5 jaar volgt nog praktijklessen op school. Dan voelt een regel als dit enorm krom. En ik voel me rot over mezelf omdat ik mezelf betrap op een soort jaloezie... waarom zij wel en ik niet - gevoel. En zo ben ik helemaal niet. Dat voelt erg naar.

Kijk naar individuen, naar stellen, naar huishoudens met kinderen. Waarom kan je volgens de regels dagelijks 1 persoon uit een ander huishouden zien, mijn kinderen individueel ook, zodat wij met zijn drieën 21 verschillende huishoudens kunnen zien? Maar 1 of 2 keer in de week met mijn huishouden (ik en 2 kinderen) naar telkens 2 altijd dezelfde huishoudens mag niet? Wat is dan minder risicovol?

Ik mis daar echt gewoon wat in. Voor sommige is er nu zoveel veranderd door de regels en voor anderen veel minder. Zorg dat iedereen wat heeft. Versoepel het ietsjes zodat het voor iedereen wat beter vol te houden is. Liever iets soepelere regels en dat langere tijd volhouden dan steeds iedere 2 weken de stress wat er nu weer mag of beter gezegd niet. Juist steeds die veranderende regels maakt mensen gefrustreerd en gek en geeft stress.
Ik denk echt dat er veel meer rust zou zijn als de regels iets soepeler zouden zijn en en niet telkens veranderd worden. En dat er dan eens daadwerkelijk enorm goed gehandhaafd gaat worden. Want daar zit het probleem. Te weinig mensen werken thuis. Teveel groepen mensen bij elkaar enz. Teveel mensen houden zich niet aan de regels. Nu niet, maar ook al niet voor de avondklok en 1 pers.
Ga nu eerst eens zorgen dat regels gehandhaafd worden en opgevolgd voor je ze gaat verstrengen.
Want waarom moet ik me nu aan strengere regels houden? Omdat een hoop mensen dat niet doen en daar gewoon mee wegkomen. Zo begint het echt te voelen. Ik raak boos en gefrustreerd en ben een minder leuke lieve moeder vrees is. Ik voel me gewoon verbitterd worden en dat is heel naar. Zo ben ik niet. Als ik wakker word voel ik me gelijk verdrietig en kijk ik eigenlijk nergens naar uit. Voor mijn gevoel wordt er steeds meer een stukje van me afgenomen, terwijl anderen er een potje van maken.
Ik ben gewoon echt heel erg bang voor 9 febr. Dat dan de conclusie zal zijn dat cijfers niet gedaald zijn of zelfs gestegen en ik dit nog langer vol moet houden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 13:02

Citaat:
Ga nu eerst eens zorgen dat regels gehandhaafd worden en opgevolgd voor je ze gaat verstrengen.

Ik knip deze er even tussenuit.
Het virus wacht niet tot de regels gehandhaafd en opgevolgd kunnen worden.

En als de regering volgens dit principe zou werken, begrijpen mensen het helemaal niet meer want iedereen volgt de regels en toch wordt er daarna verstrengd :+

Maar ik begrijp je post uiteraard wel.
Ik zie al bijna een jaar niemand. Behalve de kassamevrouw in de winkel om de 10 dagen en de postbode af en toe.
En toch ben ik elke ochtend blij dat ik gezond weer uit mijn bed kom. Want daar draait alles tenslotte om.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 13:02

Vayo , richt je aub op die mensen die wel hun best doen om zich aan de regels te houden, scheelt een hoop frustratie en een waardoeikhetvoor gevoel.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 13:05

Vayo, juist voor mensen als jij, waarvan ik voel dat het moreel lager en lager wordt, deed ik mijn post. Ik denk nl dat perspectief houden heel erg belangrijk is anders hou je het niet vol.
Ik denk dat het belangrijk is in de ruimte marge die je nog hebt, het leven wel naar je toe te trekken en daarin je keuzes te maken. Kijk als jij een bubbel kan maken van twee extra mensen, en die mensen met jou, dan kun je kiezen voor burgerlijke ongehoorzaamheid en een bekeuring eventueel op de koop toe nemen. Als je dit nodig hebt om je weer minder somber te voelen moet je dat gewoon doen.
IK heb me nu ook al voorgenomen dat als wij weer zo'n strenge lock down krijgen, ik me niet gaan houden aan dat stomme 1km rondje en hier binnendoor gewoon blijf wandelen en de bekeuring eventueel op de koop toe neem.
Ik loop volkomen alleen te wandelen, woon erg afgelegen, en het is wel goed. Ik voel me erg gelukkig sinds ik zoveel wandel elke dag en wat ik doe, daar krijgt niemand ook maar meer covid van. }>
Ik denk dat het belangrijk is om in de gegeven ruimte voor jezelf de keuzes te maken. Want het is zo zonde om geen fijne moeder meer te zijn voor je kinderen. Dat is het niet waard.

Dus de "opdracht" voor jou om te kijken hoe kun je deze tijd doorkomen zonder depressief te geraken?

En als het gaat om het gedrag van anderen, laat het gewoon bij niet begrijpen en leg het naast je neer. Mijn vriendin gaat ook naar Costa Rico vliegen as zaterdag. Ik vind dat waanzin en onverantwoord in deze tijd om in een vliegtuig te stappen, maar zij doet het. Tja, ik heb het dus gelaten bij, dat ik het onverstandig vind, maar dat ik van haar houd en haar keuze wel respecteer. Wat moet ik anders doen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 13:14

@Vayo, ik denk dat je je het beste bij de regels neer kunt leggen ipv er verbitterd over te raken. Dit helpt je niet en zo kom je in een neerwaartse spiraal. Dat lees ik heel erg in je posts. Het is nu eenmaal zo.
En het gaat een keer over. Maar voor nu: doorbijten! Het is voor niemand leuk. Ik heb al bijna een jaar niemand geknuffeld. Ja, daar kan ik me rot over voelen. Maar ik kan ook denken, het is nu eenmaal zo en ik leg me erbij neer. Juist door me aan de regels te houden, kan ik mezelf niets verwijten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 13:22

Maar als er gehandhaafd gaat worden op aantallen dan heb je juist de poppen aan het dansen. Achter de voordeur controleren vinden de meeste mensen juist helemaal verschrikkelijk. En moet je dan bij gaan houden waar je precies naar toe gaat om te kijken of je niet naar te veel verschillende vrienden gaat?

Vind je dat echt een betere regeling? Of vind je dat vooral omdat het jou dan minder raakt? Dat is niet gemeen bedoeld, maar dat gevoel krijg ik erbij. Ik snap dat het lastig is, ik woon alleen en zie al maanden niemand hier thuis, behalve de hulp. Mijn ouders kunnen niet samen komen helpen klussen, maar ik kan wel bij hun langs gaan. Maar dat is ook maar af en toe, verder spreek ik niemand behalve af en toe een telefoontje en wat appen. Zij hebben nog een kind wat ze ook willen zien en kleinkinderen en dat kan nu ook niet of omstebeurt. Ik snap het, dus ik kan niet vaker langskomen, 1 per keer en dag.

Dat jij nu zegt dat je 21 contanten kan hebben, dat is toch een kromme vergelijking? Dan moet jebhet vergelijken met hoeveel je kan hebben als er 2 boven de 13 op bezoek mogen. Dan kan je alsnog 7 dagen ergens langs gaan en die andere mensen ook. Waarom niet kijken of jij af en toe ergens langs kan en voor oudste ook iemand waar je haar heen kan brengen? Zodat jullie beide nog wat contact hebben.

Ik baal er ook van, soms voelt het of je gestraft wordt dat je alleen bent en dus niemand binnen 1,5 meter mag. Maar door te gaan uitvergroten waarom het voor mij zo krom is wordt het niet beter. Alleen maar slechter

Er is heel duidelijk uitgelegd waarom hier voor gekozen wordt. Alleen dalende cijfers zijn niet genoeg met de uk variant.

Maar ik geef je een dikke knuffel van een afstand, want natuurlijk isbhet enorm rot. :(:)
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 27-01-21 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 13:24

Suzanne F. schreef:
rien10 schreef:

Tuurlijk. Ik ben alleen bang dat we een zodanige mutatie krijgen dat we kunnen spreken van COVID-21 en we in de ellende blijven van lockdowns, vaccinatie runs en beperking van vrijheden.
En of dat in 2021 is of enkele jaren erna, dit blijft komen vermoed ik.

Dat denk ik ook. In min of meerdere mate komen we hier nooit meer van af.