Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ItsMe2

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 21:16

Ohw.. dan begreep ik jouw verkeerd, had ff niet door dat je het over mijn ademhaling had. Mijn excuus.

Ik weet dat er apps zijn om het bij te houden, maar bestaan er ook andere apparaatjes voor? Mijn mobiel is vrij groot om mee te nemen tijdens het lopen

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 21:27

Kelly_ann schreef:
Ik dacht dat je juist op het harde dan sneller blessures oploopt. Juist vanwege de harde afzet op b.v je hak of voorvoet.

Tenzij je getraind bent natuurlijk om die energie om te zetten in snelheid.

Ja op harde ondergrond zijn de klappen groter dan op zachte ondergrond. Maar op we hadden het over het energie zuinig lopen. En de energie zuinigste manier is natuurlijk wat anders dan de snelste manier. Een 800m loper zal dan ook anders lopen dan een ultra loper.
Heb er laatst nog eens stukje over gelezen probeer het even terug te zoeken.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 21:28

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 22:14

Kelly_ann schreef:
ItsMe2 schreef:
Hoe bedoel je? Dat je zelfs met joggen weinig controle over je adem had?

Ik heb altijd veel aan mijn loopapp, dan zie ik hoe snel ik ging en hoe ik me daarbij voelde.

Maar snelheid is voor itsme2 helemaal niet van belang en werkt zelfs blessure's in de hand. In het begin is het lastig om een goede balans te vinden in je ademhaling tijdens het lopen. Dat komt vanzelf als je maar niet te hard loopt. Ze houden aan dat je nog een gesprek moet kunnen voeren tijden het lopen. Hoewel het mij niet lukt.

Mandy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 12:09

Mag ik mij hier melden? Altijd met veel plezier hardgelopen. Maar door een verkeerde analyse van de hardloopwinkel heb ik nu Shin Splints ... :(

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 12:16

MISTRAL94 schreef:
Maar snelheid is voor itsme2 helemaal niet van belang en werkt zelfs blessure's in de hand. In het begin is het lastig om een goede balans te vinden in je ademhaling tijdens het lopen. Dat komt vanzelf als je maar niet te hard loopt. Ze houden aan dat je nog een gesprek moet kunnen voeren tijden het lopen. Hoewel het mij niet lukt.

In een loop appje kan je ook zien hoe langzaam je loopt ;-) Maar is een goede richtlijn om te zien bij welke snelheid je je adem nog hebt.

ItsMe, er zijn ook horloges met gps. Zelf geen ervaring mee, ik breng mijn telefoon altijd mee in mijn heuptasje.
Laatst bijgewerkt door Kelly_ann op 22-09-15 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 12:27

Ik wil me graag aansluiten bij dit topic. Loop al een jaar of 8, maar wel met pauzes ivm blessures en operaties en de ene periode fanatieker dan de andere. 1.5 jaar geleden mezelf aangesloten bij een loopgroep om wat techniek te leren, was vanuit de personeelsvereniging van het werk georganiseerd. Was absoluut nuttig en vanuit die groep ook mee gaan doen aan verschillende loopjes. Nu probeer ik altijd iets op de planning te hebben, zodat ik een doel heb om naartoe te trainen. In principe loop ik rond de 10 km, dus niet heel spannend.

Om van de winter ook op conditie te blijven ben ik aan het kijken naar een loopband. Zijn er bokkers in dit topic die een loopband thuis hebben en hebben jullie advies hiervoor? Mijn vader heeft thuis een loopband en daar loop ik soms op, maar vind het nog best lastig om iets voor mezelf te vinden, zonder dat het duizenden euro's kost.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 12:33

Welkom voor de nieuwe leden!

Kelly_ann schreef:
MISTRAL94 schreef:

In een loop appje kan je ook zien hoe langzaam je loopt ;-) Maar is een goede richtlijn om te zien bij welke snelheid je je adem nog hebt.

ItsMe, er zijn ook horloges met gps. Zelf geen ervaring mee, ik breng mijn telefoon altijd mee in mijn heuptasje.

Wat ik ermee bedoel te zeggen, dat je door die apps sneller gaat lopen omdat het tegenwoordig erg belangrijk is hoe snel iemand over een bepaalde afstand gedaan heeft. En dit vooral gemeld moet worden op social media (er is nu ook een hele toepasselijke reclame, hoewel het gaat om het bier vind ik hem erg toepasselijk in deze tijd)

Waar is de tijd dat je op gevoel gaat lopen? Dat zegt veel meer dan op een app zien hoe hard of zacht je loopt in combinatie met je ademhaling.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 12:40

Aha, dan snap ik ja.. de druk om te presteren...

Ikzelf loop zeker op gevoel, en check dat dan met mijn app.... ik ben sowieso niet zo competitief ingesteld, dus dat werkt mee óf tegen als ik echt eens wat moet neerzetten :D

Hé Minka :wave:

Mandy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 13:30

Ik zal mij ook even verder voorstellen. Mandy, 23 jaar. Sinds een maandje werkzaam bij Basic-Fit (hoofdkantoor). Loop al enkele jaren, maar begin dit jaar ging het opeens mis en kamp ik sinds met Shin Splints, toen naar een hardloopzaak gegaan voor nieuwe schoenen. Helaas heb ik neutrale schoenen 'gekregen' terwijl ik overpronatie heb. Ik zak met mijn enkel/voet ook erg naar binnen. Als het over is, wil ik naar een andere speciaalzaak gaan om andere schoenen te halen.

Als er vragen zijn, stel maar :D

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 14:28

Tja voor mij is het hardlopen echt een competitie sport. Ik train niet zo hard mogelijk maar ik train wel zo goed mogelijk om zo hard mogelijk op wedstrijden te kunnen lopen. En daar waren al die evenementen oorspronkelijk ook voor bedoeld natuurlijk. Niets op tegen als een ander het rustig aan wil doen maar 'hard'lopen gaat nu eenmaal om tempo icm met duur. Ik vind de tendens van tegenwoordig eigenlijk vooral dat het altijd maar leuk moet zijn, geen moeite mag kosten om doelen te bereiken en dat de gemiddelde loper meer aan een wedstrijd mee doet als uitlopertje dan er eerst eens goed voor te trainen alvorens men zich inschrijft.
Ook hier geen moeite mee als men dan bij evenementen maar in het goede startvak plaatsneemt en bij evenementen zonder startvakken zich ergens in het achterveld opstelt.
voor mij is mijn sporthorloge niet zo zeer een uitdaging op hard te lopen (dat bepaald mijn schema) maar helpt mij om me aan mijn richttijden te houden. Dus niet te langzaam maar vooral ook niet te snel. En dan hoeft een hele training zeer zeker niet gemakkelijk aan te voelen. Wil je echt snel leere lopen moet je naast de nodige rustige km's en km's op een pittig tempo ook af en toe al durven en leren zien.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 14:41

Kelly_ann schreef:
Aha, dan snap ik ja.. de druk om te presteren...

Ikzelf loop zeker op gevoel, en check dat dan met mijn app.... ik ben sowieso niet zo competitief ingesteld, dus dat werkt mee óf tegen als ik echt eens wat moet neerzetten :D

Hé Minka :wave:

Hee :wave:

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 15:02

Greetje63 schreef:
Tja voor mij is het hardlopen echt een competitie sport. Ik train niet zo hard mogelijk maar ik train wel zo goed mogelijk om zo hard mogelijk op wedstrijden te kunnen lopen. En daar waren al die evenementen oorspronkelijk ook voor bedoeld natuurlijk. Niets op tegen als een ander het rustig aan wil doen maar 'hard'lopen gaat nu eenmaal om tempo icm met duur. Ik vind de tendens van tegenwoordig eigenlijk vooral dat het altijd maar leuk moet zijn, geen moeite mag kosten om doelen te bereiken en dat de gemiddelde loper meer aan een wedstrijd mee doet als uitlopertje dan er eerst eens goed voor te trainen alvorens men zich inschrijft.
Ook hier geen moeite mee als men dan bij evenementen maar in het goede startvak plaatsneemt en bij evenementen zonder startvakken zich ergens in het achterveld opstelt.
voor mij is mijn sporthorloge niet zo zeer een uitdaging op hard te lopen (dat bepaald mijn schema) maar helpt mij om me aan mijn richttijden te houden. Dus niet te langzaam maar vooral ook niet te snel. En dan hoeft een hele training zeer zeker niet gemakkelijk aan te voelen. Wil je echt snel leere lopen moet je naast de nodige rustige km's en km's op een pittig tempo ook af en toe al durven en leren zien.

Maar in het geval waar het hier over ging, gaat het over opbouwen van het langer achter elkaar kunnen lopen. En niet snelheid en evenementen, dit ging over starten met lopen en kijken of het leuk is, hoe je ademhaling is enz.

Balen van je blessure Mandy, heb je wel fysiotherapie oid?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 15:13

De groep recreatieve sporters is nu eenmaal groot, meedoen om het meedoen, en niet om te winnen. In de paarden rijden de pro's toch ook tussen de recreatieve wedstrijdruiters. Pas op hoog niveau krijg je onderscheid omdat de recreant simpelweg niet meer mee kan komen.

De komst van collorruns, city(trails) en lightruns is juist een recreatieve aangelegenheid. Ideaal omdat de pro hier simpelweg niet aan mee hoeft te doen omdat tijd niet van belang is. En de recreanten hebben plezier terwijl ze ook nog fysiek actief en buiten sporten.

Ik kan me wel voorstellen dat een stel recreanten in het eerste startvak voor problemen kan zorgen.... :=

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 15:32

Kelly_ann schreef:
De groep recreatieve sporters is nu eenmaal groot, meedoen om het meedoen, en niet om te winnen. In de paarden rijden de pro's toch ook tussen de recreatieve wedstrijdruiters. Pas op hoog niveau krijg je onderscheid omdat de recreant simpelweg niet meer mee kan komen.

De komst van collorruns, city(trails) en lightruns is juist een recreatieve aangelegenheid. Ideaal omdat de pro hier simpelweg niet aan mee hoeft te doen omdat tijd niet van belang is. En de recreanten hebben plezier terwijl ze ook nog fysiek actief en buiten sporten.

Ik kan me wel voorstellen dat een stel recreanten in het eerste startvak voor problemen kan zorgen.... :=

Ik vind idd die fun loopjes nog wel leuk, snel lopen gaat mij niet lukken en dat hoeft ook niet. Je hebt gelijk dat zijn ideale loopjes voor de recreanten :j

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 16:34

Welkom alle nieuwe mensen!

Ik merk bij mezelf dat ik het moeilijk vind te bepalen in welk tempo ik loop. Alsin: ik ga van start en heb geen idee hoe hard ik dan loop. Ik gebruik dus de rapportage van mijn telefoon om te bekijken of ik niet te hard loop (te traag komt zelden voor). Dit dan dus in het geval dat ik eigenlijk nog maar 5km op 7km/h kon, maar uit enthousiasme ongemerkt met 9km/h startte. Dan is het toch wel fijn om te begrijpen waarom je je 5km niet vol kunt houden. Soms maak ik dan juist ook de keus om een kortere ronde op dat tempo te lopen, maar die keuze kan ik niet maken zonder dat ik weet welk tempo ik ongeveer loop.

Ik vind zelf de fun loopjes ook super leuk! De collorrun is mss voor mij toch iets te wandel-ig, maar ladiesrun en lightrun vind ik toch wel erg leuk. Ook erg fijn dat je daar als (ietwat getrainde) recreant niet meteen als enige achteraan loopt, maar gewoon met nog meer mensen om je heen finisht. Ruimte maken (en positie kiezen in het startvak) voor pro's is bij bijv ladiesrun wel zo handig ja.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 21:43

Welkom nieuwkomers!

Ik denk ook dat het verschil wel duidelijk is tussen de funloopjes en de echte lopen. Funloopjes is niks mis mee, sportief gezellig :D
Maar dan moet je inderdaad wel de zelfkennis hebben dat je jezelf niet opgeeft voor een "serieuze" loop en vervolgens iedereen in de weg loopt, dat lijkt mij ook sch*tirritant.

Ik doe zelf niet mee aan lopen/obstacleruns (of in elk geval tot dusver niet) terwijl vrienden geregeld meedoen. Maar ik ken mijzelf, dan ga ik van alles forceren en teveel moeten.
De sporthorloge is voor mij wel echt de oplossing gebleken om inzicht te krijgen in mijn lopen en gestructureerd meer van mezelf te vragen.

En inmiddels de Shoefresh aangeschaft. Onze berging ging er niet frisser van ruiken met dit regenweer en dan natte stalschoenen, wandelschoenen, hardloopschoenen en de fietsschoenen van mijn vriend :=

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 23:18

MISTRAL94 schreef:

Misschien te simpel gedacht, maar loop je dan niet te hard?

Tijdens trainingsloopjes klets ik vaak aan een stuk door, maar dan ren ik veel langzamer dan tijdens een wedstrijd.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 07:25

Ik kan het ook niet tijdens een normale wandeling, dan raak ik ook achter de adem. Maar je ziet het onder beginnende lopers veel dat ze de balans nog niet kunnen vinden tussen het lopen en de ademhaling.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 07:55

De tendens die ik wel vaak zie de laatste jaren is dat men van begin af aan op hartslag probeert te lopen binnen de gestelde zones. Maar dat dan ten eerste de maximale hartslag nog helemaal niet is vastgesteld en dat men lang nog niet voldoende duurvermogen heeft om in de laagste zone hard te lopen. En dat men dus geforceerd om die 'reden' juist heel traag gaat lopen.
Dan is de richtlijn om nog gewoon een gesprek te kunnen voeren voor duurloop 1 (en dus ook het tempo voor opbouw), het met wat kortere zinnen kunnen praten voor duurloop 2, het enkel het hoogstnodige kunnen communiceren voor duurloop 3 en eigenlijk niet meer in staat tot praten voor duurloop 4 en 5 een betere graadmeter. Maar beginnende lopers zullen alleen nog maar van duurloop 1 en 2 tempo gebruik kunnen maken.
Ik kan nu zelf eigenlijk helemaal niet meer praten tijdens het lopen. Ja ik kan het wel maar omdat mijn hartslag geregeld wordt op ademhalingsfrequentie maak ik dan van mijn geplande duurloop een geheel andere duurloop. En op hartslag lopen gaat de laatste tijd ook niet meer want hij geeft meer foutmeldingen dan betrouwbare uitslagen. Ik richt me dus tegenwoordig enkel en alleen op tempo's die ik voorheen in bepaalde hartslaggebieden had.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 20:48

Vandaag mijn laatste training gelopen voor de posbankloop. 5.75 km in 31.30. Een nette tijd voor mijn doen. Ik hoop dat ik de posbankloop in 32 minuten kan lopen. Ligt er een beetje aan of ik een goede dag heb.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 22:41

Succes en natuurlijk veel plezier!

Ik heb mijn eerste uur op de sportschool doorgebracht. Vooral instructie dus nog niet echt voldaan qua intensiteit. Ik ga mezelf drie maanden geven om het eens goed op te pakken.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 08:01

Hier inmiddels goede hardloopschoenen gekocht en zo'n sport armband waarin ik mijn mobiel mee kan nemen om runkeeper aan te zetten.
Nu even drie 'rustdagen' en dan zondag weer een stukje.
Misschien ga ik vanavond wel een stuk wandelen.. :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 12:35

Hartstikke netjes supervixen!

In het begin heb ik niet zo op ademhaling gelet. Dat verbeterd vanzelf wel snel, toen Evy ergens in les zoveel zei dat t mooi was hoeveel passen in een adem konden merkte ik op dat ik daaraan voldeed.

Ik hijg/adem snel door de mond, mijn neus laat niet zoveel door (scheeft tussenschot). Heb het snel benauwd, zeker tegen de wind in komt er weinig meer binnen. Hoe doen jullie dat in de winter? Dat doet namelijk wel een beetje zeer.

Volgende week komt er hardloopverlichting bij de lidl!
Afbeelding
De voetband is geen hakklemmer;
Afbeelding

Wat type runs betreft heb ik alleen nog maar een colorrun gelopen. Hoewel ik de ervaring wel leuk vond en het gezellig vond dankzij mistral, mag het van mij wel ietsje meer om het hardlopen draaien. Mistral en ik richten ons nu op de santa run, beiden moeten we uit een blessure opkrabbelen dus stellen onszelf een haalbaar doel :D
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 26-09-15 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 12:39

Dankjewel voor de tip forumster! Dat soort lampjes vind ik vaaknwel redelijk goed zichtbaar. Even kijken of ik tijd heb voor de lidl komende week dus.

Ademhalen vind ik zelf erg lastig. Zeker nu ik de laatste tijd een tempo harder wil lopen, lukt het me nog moeilijk om rustig adem te halen en daaraan genoeg te hebben.