[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fearn

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 15:42

Zijn er meer mensen die last hebben van erge hoofdpijn/migraine bij de pil?

Ik heb het nu standaard 1 of 2 keer per maand, dan begint de hoofdpijn gelijk in de ochtend en dan kan het wel een hele dag duren :( Ook echt hele zware hoofdpijn, waarbij het enige wat helpt is op bed liggen, gordijnen dicht en wachten tot het voorbij is. (het heeft wel eens vanaf 's morgens vroeg tot 's avonds laat geduurd..)

Ik slik trouwens Ethinylestradiol/Levonorgestrel 0,03/0,15mg

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 16:13

IsaCalixa schreef:

Ik heb het nu standaard 1 of 2 keer per maand, dan begint de hoofdpijn gelijk in de ochtend en dan kan het wel een hele dag duren :( Ook echt hele zware hoofdpijn, waarbij het enige wat helpt is op bed liggen, gordijnen dicht en wachten tot het voorbij is. (het heeft wel eens vanaf 's morgens vroeg tot 's avonds laat geduurd..)

Ik! Menstruele hoofdpijn. Heb het altijd als "waarschuwing" voordat ik ongesteld word, meestal de volgende dag. Ik slik de microgynon. Eerst 30 en nu de 50. Weet precies wat je voelt. Doet ontzettend zeer en je kan indd alleen maar op bed liggen en gaan slapen dat werkt het beste. Kan geen paracetamol tegenop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 16:19

Ik heb altijd hormonale migraine gehad, met de pil was dat wel een stuk erger. Ik heb het nu eigenlijk nooit meer.

Eleadoras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 18:18

Ik slik sinds een maand weer de pil (na een half jaar te zijn gestopt met de pil). En ik merk echt weer verschil. Ik ben vaker flink chagrijnig, mijn zin in seks is echt compleet weg maar ik val wel eindelijk weer wat betreft gewicht wat af. En ik vind het een groot voordeel dat als ik wel seks heb, we niet eerst een condoom om hoeven te doen. Én, ik was het ongesteld zijn ook helemaal zat.. dus ik slik mooi een strip door :P

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 20:21

IsaCalixa schreef:

Ik heb ook hormonale migraines gehad. Moest ook op bed liggen. Nu niet meer.
Slikte ook microgynon en die was verre weg het zwaarste/ergste.
Ben helemaal gestopt met hormonen en migraines met mijn menstruatie zijn nu veel minder erg. Verwacht dat wanneer mijn lichaam zijn eigen hormoonhuishouding weer heeft de migraines wegblijven. Viel ook kilo's af na het stoppen met hormonen.

Ik raad je de koperspiraal aan. Heb hem ook nu voor de tweede keer.
Geen hormonen dus veel minder gezeik. Beetje extra bloeden heb ik er voor over.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 10:55

Hey allemaal! Ik had laatst een berichtje geplaatst dat ik van de microgynon 30 naar de 50 ging overstappen. Helaas is deze overstap niet heel lekker gegaan en heb sinds dag 1 van microgynon 50 elke avond hele erge hoofdpijn. Nu heeft de dokter mij een andere variant pil voorgeschreven, geen microgynon meer maar Marvelon. Iemand die dit kent en/of gebruikt? Ik ken namelijk de hele pil variant niet :+

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 11:33

Ik lees alleen maar hele enge en slechte recenties, zelfs een meisje die gezond en geen risicogroep was is eraan overleden (de Marvelonpil dus). Ik weet nu echt niet meer wat voor pil het beste is voor mij en waarom mn huisarts steeds van die vreemde en zware pillem voorschrijft. Mn moeder is nu gelijk weer gaan bellen omdat ze zelf ook slechte ervaring ermee had...

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 14:44

Ik slik de marvelon ook (wel de 30 variant) ik vind hem fijn. Alleen heeeel weinig spotting dag 15-19 ong als het de eerste strip is, als ik hem doorslik 0 spotting.. Ben ook afgevallen sinds ik van de microgynon naar deze ben gegaan (2 kilo maar toch haha)

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 14:57

SavannahNx schreef:
Ik lees alleen maar hele enge en slechte recenties, zelfs een meisje die gezond en geen risicogroep was is eraan overleden (de Marvelonpil dus). Ik weet nu echt niet meer wat voor pil het beste is voor mij en waarom mn huisarts steeds van die vreemde en zware pillem voorschrijft. Mn moeder is nu gelijk weer gaan bellen omdat ze zelf ook slechte ervaring ermee had...

Ik had ook migraines/hoofdpijn op microgynon en ook andere hormonale anticonceptie.
Heb nu een koperspiraal. Echt een aanrader. Waarom weer een pil kiezen als hormonen blijkbaar dit effect op je hebben. Ik zeg tegenwoordig, als het hormoonloos kan, doen.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 17:01

Phoya schreef:
SavannahNx schreef:

Ik had ook migraines/hoofdpijn op microgynon en ook andere hormonale anticonceptie.
Heb nu een koperspiraal. Echt een aanrader. Waarom weer een pil kiezen als hormonen blijkbaar dit effect op je hebben. Ik zeg tegenwoordig, als het hormoonloos kan, doen.

Dat is zeker waar. Maar ben echt een schijterd en heb al moeite met een pilletje slikken, maar liever elke dag een pilletje dan een spiraaltje inbrengen :')

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 17:01

Floriske schreef:
Ik slik de marvelon ook (wel de 30 variant) ik vind hem fijn. Alleen heeeel weinig spotting dag 15-19 ong als het de eerste strip is, als ik hem doorslik 0 spotting.. Ben ook afgevallen sinds ik van de microgynon naar deze ben gegaan (2 kilo maar toch haha)

Oh een positieve reactie! :D wat fijn!

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 19:38

Ja ik was begonnen met de microgynon, maar daar kreeg ik erg gespannen en pijnlijke borsten van. Van de marvelon veel minder/niet. Ook dus afgevallen sinds ik ben overgestapt, en eet alleen maar meer *D

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 20:34

Floriske schreef:
Ja ik was begonnen met de microgynon, maar daar kreeg ik erg gespannen en pijnlijke borsten van. Van de marvelon veel minder/niet. Ook dus afgevallen sinds ik ben overgestapt, en eet alleen maar meer *D

Ik ging het sowieso al proberen, want als ik nou weer moet gaan bellen doet de dokter me wat denk ik :') en deze staat in t vakje van de niet zo zware variant. Hoorde dat t ook wel goed is voor de huid, was dat bij jou ook?

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 21:09

SavannahNx schreef:
Dat is zeker waar. Maar ben echt een schijterd en heb al moeite met een pilletje slikken, maar liever elke dag een pilletje dan een spiraaltje inbrengen :')

Het zetten duurt maar 2 minuten. Daarna hoef je 10 jaar nergens meer aan te denken.
Eigen hormoonhuishouding, eigen cyclus, geen doffe ogen, geen hoofdpijn, geen vermoeidheid, geen gewichtstoename. Allemaal pro's.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 21:29

Mijn koperspiraaltje is een week geleden gezet! En het viel me erg mee allemaal. :) Als pijnstiller had ik twee aleves geslikt (naproxen, 2 tabletjes is dezelfde hoeveeldheid als de pijnstiller die je huisarts mee geeft voor het zetten normaal).
Bij het openen/naar voren trekken van de baarmoedermond vond ik wel echt een gemene pijn. Weet niet goed hoe ik het moet uitleggen, een erg doffe en diepe pijn. In ieder geval niet te vergelijken met een kneuzing, breuk of oppervlakkige pijn (niet zo zeer qua gehalte, meer qua gevoel), het is wel duidelijk een organische pijn. Maar voordat ik kon zeggen hoe klote het was, zat het spiraaltje er al bijna in en dat deed al een stuk minder pijn. :')
Doordat het zo kort was vond ik het zelf echt heel erg goed te doen. Ik ben gewoon heel erg op mijn ademhaling gaan focussen en dat werkte goed.
Daarna rustig overeind gekomen, wel nog even een vaag duizelig gevoel. Maar water drinken en even in de zon zitten deed al genoeg.
Nog 3 dagen een beetje krampen gehad, te vergelijken met menstruatie en vandaag wat spotting.

Mijn menstruaties zijn van zichzelf best pijnlijk, vooral van te voren en de eerste 3 dagen. Maar ik bloed maar 3 dagen en vind het zelf toch wel een erg prettig idee om gewoon een cyclus te hebben. Ook omdat ik mijn energielevels vaak wel voel in de verschillende fases en vind de menstruatieweek juist een soort prettige rem op het alledaagse (drukke) leven om het iets rustiger aan te doen. :) Vond de nepmenstruatie tijdens de pil toen ik die slikte 1 jaar geleden echt helemaal niets.
Mocht het iets heftiger worden, kan ik daar wel mee leven.

Maar goed, het is allemaal zo persoonlijk! Maar wie weet heeft iemand iets aan mijn ervaring. :)

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 21:57

Ik heb zojuist een doorbraakbloeding gekregen. Ik had gister net de 1e pil gehad van mijn nieuwe strip. Is het nu verstandig om mijn stopweek gewoon in te lassen? (Bel sws morgen even dokter :P )

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 22:00

Je hebt geen stopweek gehad, maar doorgeslikt en nu bij de eerste pil een doorbraakbloeding?

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 22:01

Jup, ik zou doorslikken, maar kreeg dus vandaag een doorbraakbloeding.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 22:01

Phoya schreef:
SavannahNx schreef:

Het zetten duurt maar 2 minuten. Daarna hoef je 10 jaar nergens meer aan te denken.
Eigen hormoonhuishouding, eigen cyclus, geen doffe ogen, geen hoofdpijn, geen vermoeidheid, geen gewichtstoename. Allemaal pro's.

Dat is het overwegen waard!

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 22:15

@Savannah: ik kan daar weinig over zeggen helaas, ik heb van mezelf al weinig tot geen puistje (1-2 per maand). Met de microgynon werden dat er 5-6 en allemaal in mn stopweek -O- En nu heb ik er 1 of geen per maand, dus deze (marvalon) werkt dan opzich wel iets beter haha.

Ikzelf wil (nog) geen spiraal omdat ik nu zelf kan bepalen wanneer ik ongesteld word. Ik vond ongesteld op vakantie altijd zo verschrikkelijk :o Ook met dat warme weer van nu zou ik het niet willen :+ En dan vind ik de gok nemen of ik wel bij die 25% hoor die helemaal geen menstruatie meer krijgen met een spiraal, de gok te groot.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 00:59

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 18-02-22 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 09:45

Ik heb al heel veel gegoogled maar wil het toch graag voor de zekerheid nog even weten.
Ik neem de pil iedere ochtend rond een uur of 7. Vorige week heb ik een stopweek gehad en ik ben afgelopen zondag weer begonnen met het slikken van de pil. Echter kom ik er zojuist achter (door mijn herinneringen app) dat ik vanochtend de pil ben vergeten.. Helaas zit ik de hele dag op kantoor en ben ik pas rond 18.00 uur thuis. Als ik dan gelijk de pil neem ben ik dan alsnog beschermd? Ik heb op verschillende websites gekeken maar overal zeggen ze wat anders..

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 12:28

Navragen bij je huisarts of de bijsluiter van je pil raadplegen.

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 15:42

Staat in je bijsluiter. Meestal is binnen 12 uur na het vergeten prima (iig bij combinatie pillen) en daarna ben je een bepaalde tijd niet beschermd, maar het hangt af van de week waarin je zit. Dus daarvoor moet je idd even je bijsluiter raadplegen :j

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 18:03

SavannahNx schreef:
Dat is het overwegen waard!

Die 2 minuten doen wel pijn overigens... je moet wel voorzorgsmaatregelen nemen als je het gaat doen.
2 pijnstiller van te voren, ongesteld zijn, niet alleen gaan, niet op de fiets gaan etc.