Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Saskia9

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 21:55

Vayo, mijn zoon zit op speciaal onderwijs en vanochtend tijdens het nieuws uurtje in de klas zat begonnen er klasgenootjes te huilen. Die komen uit den Bosch en omgeving en die kinderen (met beperking/stoornis) waren behoorlijk van het padje af. Wij wonen 'gelukkig' in een klein dorpje iets verder er vanaf maar de impact is enorm hier bij zoontje...die durft nu niet eens te gaan slapen.. Zo bang dat het hier ook gaat gebeuren.. ;(

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:04

Saskia9 schreef:
Vayo, mijn zoon zit op speciaal onderwijs en vanochtend tijdens het nieuws uurtje in de klas zat begonnen er klasgenootjes te huilen. Die komen uit den Bosch en omgeving en die kinderen (met beperking/stoornis) waren behoorlijk van het padje af. Wij wonen 'gelukkig' in een klein dorpje iets verder er vanaf maar de impact is enorm hier bij zoontje...die durft nu niet eens te gaan slapen.. Zo bang dat het hier ook gaat gebeuren.. ;(

:knuffel: erg verdrietig!

Mijn leerlingen zijn iets ouder (ik heb voornamelijk bovenbouw) maar het vermogen om aan te passen houdt wel een keer op.
Ook ik heb een leerling die heel veel moeite heeft om überhaupt nog buiten te komen. Heel lastig.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:07

Saskia9 schreef:

Mijn zoontje begon er ook over. Nou speelt dit hier nog niet op moment. Maar heb hem wel moeten uitleggen dat dit niks met corona te maken heeft. Weet niet of hij bang is. Maar hij is er wel mee bezig in het kopje.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:11

In het dorp/stad hiernaast geldt nu een noodverordening en is de avondklok vervroegd naar half 8 voor in het centrum en in nog een wijk waar problemen zijn geweest.
Zouden ze in alle grote rel-steden moeten doen wat mij betreft. Of is dat al?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:12

Noodverordening iig wel in de meeste steden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:14

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:14

Ah ok, even gemist. Vind het wel heftig hoor... ook alle mensen die zich wel gedragen moeten nu dus na 19.30 binnen zijn. Maar ja, wat nodig is, is nodig.
Ik woon denk ik in het braafste dorp ofzo, want hier gebeurt echt helemaal totaal niks na 9 uur.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:16

Die half 8 is hier volgens mij niet. Er word wel extra gecontroleerd. Maar hoewel de angst erin zit bij ondernemers (en er dus genoeg geruchten zijn) blijft het relatief rustig.
Wel wat verzamelde jongeren in probleemwijken maar dat was al een probleem ... drill rap en kapmessen enzo. Heeft ook niks met Corona te maken,

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:19

Ohh Saskia verschrikkelijk! Sterkte!

Of het wel of niet met corona te maken heeft geen idee. Het is in ieder geval geen normale reactie, maar behoorlijk ziek. Wel denk ik dat de avondklok de laatste aanzet heeft gegeven tot deze rellen. Ik denk dat zonder avondklok deze rellen er niet waren geweest. Ik denk dat het te maken heeft meet een houding van ''wij laten ons niets verbieden/opsluiten''. Belachelijk en onacceptabel. Hoe rot een avondklok ook is, je hebt hem te respecteren. Ik denk alleen wel dat er nu met avondklok over heel de avond gewoon veel meer mensen op straat en in beweging zijn dan hiervoor. Allemaal te danken aan die vreselijke relschoppers.

Ik hoop echt dat ze eens even wat terug gaan versoepelen naar iets meer leefbare regels die langer vol te houden zijn. Ik denk dat dat meer rust gaat geven dan steeds weer die veranderingen. En dat ze eerst eens gaan zorgen dat ze die regels echt goed gaan controleren en handhaven. Pas als blijkt dat er goed gehandhaafd wordt en er goed aan de regels gehouden wordt, maar de cijfers nog niet dalen ... dan kan het altijd nog een stapje strenger.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:51

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:06

Miiej schreef:
Achterom schreef:
Bizar hé, die rellen. Ik blijf me afvragen waar we toch in terecht gekomen zijn, het voelt als een film ofzo.

Gelukkig hebben we het vaccinatiebeleid wel volledig onder controle :') https://nos.nl/artikel/2366085-door-ver ... neren.html

Gelukkig de GGD ook :( (edit:Datalek bij GGD: gegevens van miljoenen Nederlanders in criminele handen)

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b7f17bea/

Maar hoe wil je dit de GGD aanrekenen dan? Het is niet dat hun ictsysteem lek was ofzo, een stel medewerkers heeft gewoon handmatig gegevens uitgelezen en verkocht. GGD heeft netjes een VOG geëist bij iedereen, meer kunnen zij dan toch ook niet doen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:12

Ggd systeem zit niet goed in elkaar, uitleg over gezien. Iemand die in Zeeland werkt kan gewoon bij alle gegevens van mensen uit Groningen bvb. Iedere medewerker die in kan loggen heeft gewoon toegang tot echt alle gegevens. Dat is gewoon slechte zaak.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:13

bigone schreef:
Ggd systeem zit niet goed in elkaar, uitleg over gezien. Iemand die in Zeeland werkt kan gewoon bij alle gegevens van mensen uit Groningen bvb. Iedere medewerker die in kan loggen heeft gewoon toegang tot echt alle gegevens. Dat is gewoon slechte zaak.

Als dat zo is ben ik dat volledig met je eens. Dat is absoluut een slechte zaak.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:15

Gelukkig de GGD ook :( (edit:Datalek bij GGD: gegevens van miljoenen Nederlanders in criminele handen)

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b7f17bea/[/quote]

Maar hoe wil je dit de GGD aanrekenen dan? Het is niet dat hun ictsysteem lek was ofzo, een stel medewerkers heeft gewoon handmatig gegevens uitgelezen en verkocht. GGD heeft netjes een VOG geëist bij iedereen, meer kunnen zij dan toch ook niet doen?[/quote]

Het feit dat die medewerkers daar foto's van hebben gemaakt niet nee. Maar het feit dat al die medewerkers überhaupt zonder extra autorisatie, beveiliging of reden al die voor hun niet relevante gegevens in kunnen zien wel. Jij mag op je werk toch ook niet alle NAW gegevens, BSN en salaris van al je collega's inzien maar alleen administratie bijvoorbeeld. Dat er niet gecontroleerd is op medewerkers die vaak bronnen hebben geraadpleegd die voor hun niet van toepassing zijn ook. En dat ze het onder de radar proberen te houden en niet weten in welke systemen de lek zit en wie gelekt is en hun daarvan niet op de hoogte kan brengen ook.

Zo denk ik er in elk geval over.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:18

Ik kan het artikel niet lezen dus aantal dingen die je (en bigone) zegt zijn voor mij nieuw. Maar deel jullie mening dat dat schandalig klinkt.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:19

secricible schreef:
Ik kan het artikel niet lezen dus aantal dingen die je (en bigone) zegt zijn voor mij nieuw. Maar deel jullie mening dat dat schandalig klinkt.

Weet niet of het mag zo niet verwijder ik het weer.

Wat is er aan de hand?
Er is een levendige handel in de adressen, telefoonnummers en burgerservicenummers van Nederlanders, blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws. Deze zijn afkomstig uit de it-systemen die door de GGD worden gebruikt. Een datalek dus: privégegevens komen in verkeerde handen. Criminelen hebben veel geld over voor dit soort zeer persoonlijke gegevens.

Hoe heeft dit kunnen gebeuren?
Beveiligingsexperts roepen het al jaren: de mens is de zwakke schakel. Dat blijkt ook nu weer. Dit weekend zijn twee medewerkers van het landelijke nummer voor coronatest-afspraken aangehouden op verdenking van de datadiefstal. Zij zouden tegen betaling persoonsgegevens uit de GGD-systemen hebben aangeboden. De GGD gebruikt diverse systemen.

Om welke systemen gaat het?
In elk geval om CoronIT. Dit is het administratiesysteem voor het test- en vaccinatieproces en de communicatie hierover. Van iedereen die een afspraak maakt voor een coronatest via het callcenter, de coronatestsite of via de huisarts komen de persoonsgegevens in dit systeem. Dat geldt ook voor afspraken voor een vaccinatie. Daarnaast bestaat een ander systeem: HPZone. Ook hieruit ‘lijken’ gegevens te zijn gestolen, meldt de koepelorganisatie. Dit is een elektronisch dossier dat de GGD gebruikt om het bron- en contactonderzoek uit te voeren.

Welke informatie van burgers staat hier in?
Nogal wat: sowieso naam, adres, telefoonnummer/e-mailadres, burgerservicenummer, geslacht, geboortedatum. Daarnaast ook eventueel de test- en vaccineerafspraken plus de testresultaten. Bij bron- en contactonderzoek worden ook medische gegevens vastgelegd (bijvoorbeeld klachten en symptomen en huisarts), waar iemand is geweest en met wie hij in contact is geweest. Het gaat om de gegevens van alle Nederlanders die de afgelopen tijd met de GGD te maken hebben gehad voor een testafspraak, bron- en contactonderzoek of een vaccinatie. Miljoenen dus.

Wat kunnen criminelen hiermee?
Hoe persoonlijker de informatie, hoe groter het gevaar. Wie zeer gedetailleerde informatie heeft over iemand, kan hem gericht bestoken met sms’jes of e-mails om zo nog meer gegevens af te troggelen zoals bankwachtwoorden. Criminelen hebben veel geld over voor dit soort informatie.

Hoeveel mensen hadden toegang tot deze gegevens?
Ongeveer 26.000 GGD’ers en callcentermedewerkers van de testlijn hebben toegang tot CorinIT. Verder hebben achtduizend medewerkers toegang tot alle informatie in het bron- en contactonderzoekssysteem. Maar volgens de GGD-koepel GHOR mag niet iedereen zomaar overal bij: ‘Alleen mensen die voor hun werk noodzakelijk toegang moeten hebben tot een persoonsdossier, mogen dit dossier inzien.’ Callcentermedewerkers voor testafspraken mogen de gezondheidsverklaringen die voor vaccinaties worden ingevuld niet inzien. De controle hierop gebeurt steekproefsgewijs. Bij verboden toegang volgt ontslag en indien nodig aangifte.

Zijn die maatregelen voldoende?
Nou nee, zo bewijst dit voorval. Steekproeven zijn niet voldoende en al helemaal niet bij systemen waar zoveel mensen toegang tot hebben. En dat weet de GGD-koepel zelf ook. De organisatie verwacht eind maart systemen te hebben die automatisch en continu zullen controleren op misbruik. ‘Hier werken wij al geruime tijd aan’, aldus GGD GHOR. André Rouvoet, voorzitter GGD GHOR, zegt daarnaast met onmiddellijke ingang verdere maatregelen te treffen. Zo worden er extra steekproeven gehouden.

Komt dit allemaal uit de lucht vallen?
Het is al langer duidelijk dat de oude systemen die nu worden gebruikt misschien niet zo geschikt zijn in de huidige crisis. Zo schreef minister De Jonge in december in een Kamerbrief over ‘enkele kwetsbaarheden’ die na een risicoanalyse aan het licht kwamen. De minister noemde specifiek het risico op datalekken. Om dit te minimaliseren moet een beter passend autorisatiebeheer worden ingericht. ‘Hierdoor wordt het voor onbevoegde gebruikers onmogelijk gemaakt toegang te krijgen tot bepaalde gegevens’, beloofde De Jonge vorige maand.

Dit is niet het eerste datalek, toch?
Nee. Sinds de invoering van de meldplicht datalekken in 2016 blijft het aantal meldingen bij de Autoriteit Persoonsgegevens stijgen. In 2019 ontving de waakhond bijna 27.000 meldingen, een stijging van 29 procent ten opzichte van een jaar eerder. Vorige week nog onthulde Nieuwsuur een datalek bij het commerciële testbedrijf U-Diagnostics waardoor de persoonsgegevens van tienduizenden Nederlanders in te zien waren.

Hoe nu verder?
Er zijn twee man opgepakt, het onderzoek loopt nog en de GGD neemt extra maatregelen om verder misbruik te voorkomen. Ook heeft de GGD een externe partij in de arm genomen voor een audit. Hiermee is de handel in persoonsgegevens die al zijn buitgemaakt nog niet stilgelegd. Wat eenmaal uit de tube is, kan onmogelijk weer worden teruggeduwd.

Minister De Jonge had het dinsdag tijdens het vragenuurtje over ‘alle mogelijke maatregelen’ die dit soort lekken in de toekomst moeten voorkomen, maar concludeerde ook wat ontluisterend: ‘Uiteindelijk is tegen dit type misdaad geen kruid gewassen.’

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:42

Nu zal dit voor de gemiddelde Nederlander die getest is niet zulke grote gevolgen hebben, echter Peter de Vries en vooral John van den Heuvel hun adresgegevens staan er in en die gegevens zijn van levensbelang, ze hebben niet voor niets beveiliging en dan is je adres in één keer bekend bij de criminelen die je ontmaskerd hebt.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:44

secricible schreef:
bigone schreef:

Als dat zo is ben ik dat volledig met je eens. Dat is absoluut een slechte zaak.

Tenzij die medewerker uit Zeeland bij een callcenter achter de telefoon zit en ook een telefoontje uit Groningen kan krijgen. Dan zal die medewerker toch echt die gegevens uit Groningen in moeten kunnen zien. Van HPZone weet ik toevallig dat dit programma echt per GGZ regio ingedeeld is en dat je voor elke regio aparte autorisatie nodig hebt om de gegevens van die regio in te kunnen zien.

Het probleem blijft gewoon dat medewerkers toegang tot die gegevens nodig hebben voor hun werk. Zouden ze dat niet nodig hebben, dan zou het in de eerste plaats al onzin zijn geweest om die gegevens te verzamelen. En als mensen toegang tot die gegevens hebben voor hun werk, dan loop je altijd het risico dat een paar medewerkers met criminele doelstellingen in die gegevens gaan snuffelen. Al helemaal als je vanwege een pandemie opeens duizenden extra medewerkers nodig hebt. En daar zat dan ook het probleem, niet in de systemen, maar in de medewerkers die misbruik maakten van hun bevoegdheid.

Dat maakt niet goed wat er gebeurd is en het is goed dat er al mensen zijn opgepakt en het is goed dat er extra beveiliging ingebouwd wordt. Maar het maakt van de GGD ook geen criminele organisatie of een organisatie die maar wat aanklooit met je gegevens.

@Bigone was dat maar waar. Als criminelen echt willen weten waar van de Heuvel of de Vries wonen, dan komen ze daar echt wel achter en dat zal ze niet eens zo heel veel meer energie kosten. Maar met die informatie van de GGD kan met jouw, mijn en de identiteit elke andere burger identiteitsfraude gepleegd worden en dat kan echt een heel serieus probleem worden, waar je als gewone burger je niet tegen kan verweren. En daarom wordt dit ook als een zware vorm van criminaliteit gezien.
Laatst bijgewerkt door Karl66 op 26-01-21 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:46

Dat laatste zeg ik niet , alleen dat ze de boel niet voor elkaar hebben en dit voor enkelen vervelende gevolgen heeft.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:46

Miiej schreef:
secricible schreef:

Weet niet of het mag zo niet verwijder ik het weer.

Wat is er aan de hand?
Er is een levendige handel in de adressen, telefoonnummers en burgerservicenummers van Nederlanders, blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws. Deze zijn afkomstig uit de it-systemen die door de GGD worden gebruikt. Een datalek dus: privégegevens komen in verkeerde handen. Criminelen hebben veel geld over voor dit soort zeer persoonlijke gegevens.

Hoe heeft dit kunnen gebeuren?
Beveiligingsexperts roepen het al jaren: de mens is de zwakke schakel. Dat blijkt ook nu weer. Dit weekend zijn twee medewerkers van het landelijke nummer voor coronatest-afspraken aangehouden op verdenking van de datadiefstal. Zij zouden tegen betaling persoonsgegevens uit de GGD-systemen hebben aangeboden. De GGD gebruikt diverse systemen.

Om welke systemen gaat het?
In elk geval om CoronIT. Dit is het administratiesysteem voor het test- en vaccinatieproces en de communicatie hierover. Van iedereen die een afspraak maakt voor een coronatest via het callcenter, de coronatestsite of via de huisarts komen de persoonsgegevens in dit systeem. Dat geldt ook voor afspraken voor een vaccinatie. Daarnaast bestaat een ander systeem: HPZone. Ook hieruit ‘lijken’ gegevens te zijn gestolen, meldt de koepelorganisatie. Dit is een elektronisch dossier dat de GGD gebruikt om het bron- en contactonderzoek uit te voeren.

Welke informatie van burgers staat hier in?
Nogal wat: sowieso naam, adres, telefoonnummer/e-mailadres, burgerservicenummer, geslacht, geboortedatum. Daarnaast ook eventueel de test- en vaccineerafspraken plus de testresultaten. Bij bron- en contactonderzoek worden ook medische gegevens vastgelegd (bijvoorbeeld klachten en symptomen en huisarts), waar iemand is geweest en met wie hij in contact is geweest. Het gaat om de gegevens van alle Nederlanders die de afgelopen tijd met de GGD te maken hebben gehad voor een testafspraak, bron- en contactonderzoek of een vaccinatie. Miljoenen dus.

Wat kunnen criminelen hiermee?
Hoe persoonlijker de informatie, hoe groter het gevaar. Wie zeer gedetailleerde informatie heeft over iemand, kan hem gericht bestoken met sms’jes of e-mails om zo nog meer gegevens af te troggelen zoals bankwachtwoorden. Criminelen hebben veel geld over voor dit soort informatie.

Hoeveel mensen hadden toegang tot deze gegevens?
Ongeveer 26.000 GGD’ers en callcentermedewerkers van de testlijn hebben toegang tot CorinIT. Verder hebben achtduizend medewerkers toegang tot alle informatie in het bron- en contactonderzoekssysteem. Maar volgens de GGD-koepel GHOR mag niet iedereen zomaar overal bij: ‘Alleen mensen die voor hun werk noodzakelijk toegang moeten hebben tot een persoonsdossier, mogen dit dossier inzien.’ Callcentermedewerkers voor testafspraken mogen de gezondheidsverklaringen die voor vaccinaties worden ingevuld niet inzien. De controle hierop gebeurt steekproefsgewijs. Bij verboden toegang volgt ontslag en indien nodig aangifte.

Zijn die maatregelen voldoende?
Nou nee, zo bewijst dit voorval. Steekproeven zijn niet voldoende en al helemaal niet bij systemen waar zoveel mensen toegang tot hebben. En dat weet de GGD-koepel zelf ook. De organisatie verwacht eind maart systemen te hebben die automatisch en continu zullen controleren op misbruik. ‘Hier werken wij al geruime tijd aan’, aldus GGD GHOR. André Rouvoet, voorzitter GGD GHOR, zegt daarnaast met onmiddellijke ingang verdere maatregelen te treffen. Zo worden er extra steekproeven gehouden.

Komt dit allemaal uit de lucht vallen?
Het is al langer duidelijk dat de oude systemen die nu worden gebruikt misschien niet zo geschikt zijn in de huidige crisis. Zo schreef minister De Jonge in december in een Kamerbrief over ‘enkele kwetsbaarheden’ die na een risicoanalyse aan het licht kwamen. De minister noemde specifiek het risico op datalekken. Om dit te minimaliseren moet een beter passend autorisatiebeheer worden ingericht. ‘Hierdoor wordt het voor onbevoegde gebruikers onmogelijk gemaakt toegang te krijgen tot bepaalde gegevens’, beloofde De Jonge vorige maand.

Dit is niet het eerste datalek, toch?
Nee. Sinds de invoering van de meldplicht datalekken in 2016 blijft het aantal meldingen bij de Autoriteit Persoonsgegevens stijgen. In 2019 ontving de waakhond bijna 27.000 meldingen, een stijging van 29 procent ten opzichte van een jaar eerder. Vorige week nog onthulde Nieuwsuur een datalek bij het commerciële testbedrijf U-Diagnostics waardoor de persoonsgegevens van tienduizenden Nederlanders in te zien waren.

Hoe nu verder?
Er zijn twee man opgepakt, het onderzoek loopt nog en de GGD neemt extra maatregelen om verder misbruik te voorkomen. Ook heeft de GGD een externe partij in de arm genomen voor een audit. Hiermee is de handel in persoonsgegevens die al zijn buitgemaakt nog niet stilgelegd. Wat eenmaal uit de tube is, kan onmogelijk weer worden teruggeduwd.

Minister De Jonge had het dinsdag tijdens het vragenuurtje over ‘alle mogelijke maatregelen’ die dit soort lekken in de toekomst moeten voorkomen, maar concludeerde ook wat ontluisterend: ‘Uiteindelijk is tegen dit type misdaad geen kruid gewassen.’

Dank je wel voor deze zeer uitgebreide post.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:47

bigone schreef:
Nu zal dit voor de gemiddelde Nederlander die getest is niet zulke grote gevolgen hebben, echter Peter de Vries en vooral John van den Heuvel hun adresgegevens staan er in en die gegevens zijn van levensbelang, ze hebben niet voor niets beveiliging en dan is je adres in één keer bekend bij de criminelen die je ontmaskerd hebt.

Dat vraag ik mij af, met deze datalek hebben ze je persoonsgegevens inclusief bsn dus identiteitsfraude is mogelijk.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:51

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:57

Akelig he. Nog meer een teken dat reizen naar het buitenland en vanuit het buitenland naar Nederland nu gewoon NIET kan. Gooi voor de reizigers gewoon de grenzen dicht. Alleen nog maar zeer dringende (en controleren!) reizen en dan erop toezien dat aan de quarantaine voldaan wordt. En dan ook nog eens testen.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 00:02

Dank je wel voor deze zeer uitgebreide post.[/quote]

Voor de duidelijkheid haha dit is het artikel van de NRC wat ik hierboven heb gepost maar mede bokker niet kon openen :D

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 00:08

Als dat zo is ben ik dat volledig met je eens. Dat is absoluut een slechte zaak.[/quote]

Tenzij die medewerker uit Zeeland bij een callcenter achter de telefoon zit en ook een telefoontje uit Groningen kan krijgen. Dan zal die medewerker toch echt die gegevens uit Groningen in moeten kunnen zien. Van HPZone weet ik toevallig dat dit programma echt per GGZ regio ingedeeld is en dat je voor elke regio aparte autorisatie nodig hebt om de gegevens van die regio in te kunnen zien.

Het probleem blijft gewoon dat medewerkers toegang tot die gegevens nodig hebben voor hun werk. Zouden ze dat niet nodig hebben, dan zou het in de eerste plaats al onzin zijn geweest om die gegevens te verzamelen. En als mensen toegang tot die gegevens hebben voor hun werk, dan loop je altijd het risico dat een paar medewerkers met criminele doelstellingen in die gegevens gaan snuffelen. Al helemaal als je vanwege een pandemie opeens duizenden extra medewerkers nodig hebt. En daar zat dan ook het probleem, niet in de systemen, maar in de medewerkers die misbruik maakten van hun bevoegdheid.

Dat maakt niet goed wat er gebeurd is en het is goed dat er al mensen zijn opgepakt en het is goed dat er extra beveiliging ingebouwd wordt. Maar het maakt van de GGD ook geen criminele organisatie of een organisatie die maar wat aanklooit met je gegevens.

@Bigone was dat maar waar. Als criminelen echt willen weten waar van de Heuvel of de Vries wonen, dan komen ze daar echt wel achter en dat zal ze niet eens zo heel veel meer energie kosten. Maar met die informatie van de GGD kan met jouw, mijn en de identiteit elke andere burger identiteitsfraude gepleegd worden en dat kan echt een heel serieus probleem worden, waar je als gewone burger je niet tegen kan verweren. En daarom wordt dit ook als een zware vorm van criminaliteit gezien.[/quote]

Ben ik toch niet helemaal met je eens.
Ze hadden bijvoorbeeld:
- Gegevens kunnen afdekken nadat de afspraak/uitslag riedel klaar was en alleen heropening mogelijk door bijvoorbeeld een manager.
- Voor medewerkers die plannen de gegevens af te dekken zodra de afspraak gepland staan.
- Voor medewerkers die uitslagen door bellen gegevens af te dekken zodra die doorgegeven is.
- Medewerkers die plannen/uitslagen doorgeven alleen toegang te geven voor hun specifieke lijst die ze moeten afwerken.
- Controle functie inbouwen waarbij alarm wordt geslagen als medewerkers andere gegevens (proberen) te - raadplegen dan in hun lijst staan.
- BSN nummers sowieso afschermen waarom zijn die nodig?

En ja dan voorkom je het niet dat mensen foto's kunnen maken maar de impact is een stuk kleiner en makkelijker op te sporen.