De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 10:35

SusanH schreef:
Joman schreef:
Omgekeerde wereld; lees net dat Apple ALLE winkels buiten China dicht gooit. Hoe heeft het zo ver kunnen komen; van sluiten van alle winkels in China naar sluiten van alle winkels buiten China.

Ik las appie en dacht meteen niet de Albert Heijn :oo zal wel door mijn koortshoofd komen.

:D

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 10:35

Joman schreef:
Sizzle schreef:
Jokan, Apple kan zo‘n maatregel toch juist nemen omdat ze genoeg verkopen, dat kan de bakker niet.
Net als dat google al zeker 2 weken geen kantoren meer open heeft. Dat zijn bedrijven die liever vooruitberekend een iets groter verlies hebben dan een onbekend verlies van dag tot dag dat hooguit een paar euro lager is maar meer organisatie kost.
Misschien snap ik je punt gewoon niet?

Nee denk het niet idd.
Het gaat mij erom dat Apple ongeveer een maand geleden alles in Europa nog open had en dat alles in China was gesloten. Nu is het virus zo verspreid dat alles in China open is en dat ze de rest van de wereld sluiten. Het gaat me om de verspreiding van het virus en de snelheid wereldwijd.

Nu is Europa de brandhaard. een maand geleden was dat China.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 10:36

Aha, de verspreiding gaat inderdaad snel ja, maar dat vind ik dan juist weer geen verrassing dus vandaar dat ik dat niet begreep waarschijnlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 10:36

Gimme_Joy schreef:
Maar ben ik nou zo'n leek of is een virus dat altijd?

Nee hoor, zeker niet. En zeker niet zo ongecontroleerd. Dat is het hele probleem.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 10:38

Arabesk schreef:
Ik zaai geen angst. Ik zeg dat het niet verstandig is hersenloos te vertrouwen op het RIVM maar ook te kijken naar wat andere wetenschappers en artsen zeggen. En die zeggen andere dingen.

Corona is wél overdraagbaar voordat er klachten zijn. En gooi wel de scholen dicht en doe meer dan dit.

Helemaal mee eens. Nooit een hoge pet op gehad van het rivm. Geloof best dat er mensen werken met verstand, maar geloof het rivm nooit klakkeloos..

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 10:39

Joman schreef:
Je hebt blijkbaar geen idee. Bedden zijn wel vaker vol: ja, maar we staan in het begin. Blijkbaar besef je je dat niet. Het is uiterst zorgelijk dat bedden nu al vol zijn. En vergeet niet, ook mensen zonder Corona zullen hulp moeten krijgen. Ik moet er niet aan denken, dat je nu een hartstilstand krijgt. De zorg ligt gewoon volledig overhoop. Je kunt zometeen niet meer naar een ander ziekenhuis rijden omdat je eigen ziekenhuis vol ligt. Dat ziekenhuis is dan namelijk ook vol. Ondanks het creëren van extra capaciteit. Operatiekamers worden voorbereid om mensen in de huisvesten, zo ook andere ruimtes die niet perse noodzakelijk zijn. Maar daarmee kom je er niet.

Minder ernstige gevallen? Dan beland je niet eens in een ziekenhuis. Het gaat erom dat je beademing nodig hebt. 2 tot 3 weken vaak. Behandeling is op buikligging, wat uiterst intensieve zorg met zich meebrengt.

Dit loopt gierend uit de hand.

Rustig, denk aan je hart.

Ja ik heb wel een idee.
Ik weet dat we een probleem hebben.
Maar de uitspraak de bedden zijn vol is opruiend op het moment omdat het anders ook vaak genoeg is.
Mensen die dat niet weten schrikken nu dan extra hard. Onnodig.

Ja minder ernstige gevallen komen ook in een ziekenhuis.
De hele gewone verzorgende afdeling zijn minder ernstige gevallen die maar een paar nachtjes hoeven te blijven. Geen beademing nodig hebben.
Die mensen bedoel ik dus, kunnen die niet beter naar de ziekenhuizen zoals Maxima Eindhoven en Elkerliek Deurne. Deze ziekenhuizen zijn in het weekend leeg, compleet leeg.
Als die bedden al eens vol komen in het weekend is er in de andere ziekenhuizen een bedje meer vrij voor wel de ergere gevallen.
Het grootste probleem zal personeel zijn. Maar daar zijn wel wat extra bedden voor mensen die niet langdurig hulp nodig hebben maar ook niet thuis kunnen zijn.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 10:39

_Penotti schreef:
Bedden zijn wel vaker vol.
Het is wel vaker zo dat de ambulance een ziekenhuis voorbij rijd om naar 1 verderop te gaan omdat ze weten dat het vol ligt.

Mijn schoonvader was op en kon niet meer, de huisarts heeft echt moeten l*llen als brugman om hem in het ziekenhuis te krijgen. Als het ook maar even kan moet je terug naar huis. Schoonvader ligt inmiddels aan de zuurstof dus gelukkig mocht hij nog blijven, maar de selectie wordt steeds strenger.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 10:40

Ik wordt dood moe van beslissingen om mij heen...
Mensen gaan toch naar verjaardagen en naar vergaderingen (die echt niet noodzakelijk zijn.).

Ik hoop zo dat vandaag of morgen scholen etc gesloten worden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 10:41

Loretta schreef:
Karin_deB schreef:
Zelfde vraag hier.
GGD zei afgelopen woensdag nog dat je zonder klachten niet besmettelijk bent namelijk.

Waarom zeggen wetenschappers in andere landen dan iets anders. In China was met er vanaf het begin al over uit dat het overdraagbaar was zonder symptomen.

Precies.

En inderdaad meer maatregelen,om te beginnen eerst de scholen eens dicht en alleen opvang voor kinderen die niet thuis kunnen blijven. Dan heb je al veel kleinere aantallen dan nu op school. Het lesprogramma is toch al een zooitje met zoveel zieken en afwezigen.

Ik heb alle sociale verplichtingen afgezegd en afspraken met klanten verplaatst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 10:44

_Penotti schreef:
Joman schreef:
Je hebt blijkbaar geen idee. Bedden zijn wel vaker vol: ja, maar we staan in het begin. Blijkbaar besef je je dat niet. Het is uiterst zorgelijk dat bedden nu al vol zijn. En vergeet niet, ook mensen zonder Corona zullen hulp moeten krijgen. Ik moet er niet aan denken, dat je nu een hartstilstand krijgt. De zorg ligt gewoon volledig overhoop. Je kunt zometeen niet meer naar een ander ziekenhuis rijden omdat je eigen ziekenhuis vol ligt. Dat ziekenhuis is dan namelijk ook vol. Ondanks het creëren van extra capaciteit. Operatiekamers worden voorbereid om mensen in de huisvesten, zo ook andere ruimtes die niet perse noodzakelijk zijn. Maar daarmee kom je er niet.

Minder ernstige gevallen? Dan beland je niet eens in een ziekenhuis. Het gaat erom dat je beademing nodig hebt. 2 tot 3 weken vaak. Behandeling is op buikligging, wat uiterst intensieve zorg met zich meebrengt.

Dit loopt gierend uit de hand.

Rustig, denk aan je hart.

Ja ik heb wel een idee.
Ik weet dat we een probleem hebben.
Maar de uitspraak de bedden zijn vol is opruiend op het moment omdat het anders ook vaak genoeg is.
Mensen die dat niet weten schrikken nu dan extra hard. Onnodig.

Ja minder ernstige gevallen komen ook in een ziekenhuis.
De hele gewone verzorgende afdeling zijn minder ernstige gevallen die maar een paar nachtjes hoeven te blijven. Geen beademing nodig hebben.
Die mensen bedoel ik dus, kunnen die niet beter naar de ziekenhuizen zoals Maxima Eindhoven en Elkerliek Deurne. Deze ziekenhuizen zijn in het weekend leeg, compleet leeg.
Als die bedden al eens vol komen in het weekend is er in de andere ziekenhuizen een bedje meer vrij voor wel de ergere gevallen.
Het grootste probleem zal personeel zijn. Maar daar zijn wel wat extra bedden voor mensen die niet langdurig hulp nodig hebben maar ook niet thuis kunnen zijn.

Dat is helemaal niet opruiend, dat is de waarheid. En de waarheid is ook, dat je zometeen niet meer kunt uitwijken naar een ander ziekenhuis, want die raken ook vol.

Opmerking als denken aan je hart, kun je die achterwege laten? Erg vervelend.

Minder ernstige gevallen komen niet meer in een ziekenhuis. En over een week al helemaal niet meer. Wat zouden ze voor de minder ernstige gevallen bovendien moeten doen? Het is een virale longinfectie, daar zit het gevaar. Wat is een minder ernstig geval?
Volg jij het nieuws eigenlijk wel? Weet je wat er in Italië gebeurt?

En nogmaals, er is veeeel te weinig apparatuur. Velen zullen aan de beademing moeten en die apparaten zijn er onvoldoende.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-03-20 10:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Gimme_Joy

blokje schreef:
Ik wordt dood moe van beslissingen om mij heen...
Mensen gaan toch naar verjaardagen en naar vergaderingen (die echt niet noodzakelijk zijn.).

Ik hoop zo dat vandaag of morgen scholen etc gesloten worden.

Wij zouden as we speak met 6 meiden een escaperoom doen. Ik voel me topfit, dus ik zei gaan. Er zijn er 4 verkouden. Eindstand, escaperoom is verzet.

tiwi1969

Sizzle schreef:
Joman schreef:
Omgekeerde wereld; lees net dat Apple ALLE winkels buiten China dicht gooit. Hoe heeft het zo ver kunnen komen; van sluiten van alle winkels in China naar sluiten van alle winkels buiten China.

Apple verkoopt ook wel zonder winkels, die kunnen redelijk makkelijk zo‘n preventieve maatregel financieel ondervangen en is beter te budgeteren dan onzekerheid van dag tot dag.

De productie in China heeft plat gelegen dus er zal ook minder te verkopen zijn en wie echt een nieuwe iPhone wil kopen kan hem ook online bestellen. Scheelt sowieso heel veel personeel (die in veel landen minder goed beschermd is tegen ontslag dan hier)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 10:45

Druif_01 schreef:
_Penotti schreef:
Bedden zijn wel vaker vol.
Het is wel vaker zo dat de ambulance een ziekenhuis voorbij rijd om naar 1 verderop te gaan omdat ze weten dat het vol ligt.

Mijn schoonvader was op en kon niet meer, de huisarts heeft echt moeten l*llen als brugman om hem in het ziekenhuis te krijgen. Als het ook maar even kan moet je terug naar huis. Schoonvader ligt inmiddels aan de zuurstof dus gelukkig mocht hij nog blijven, maar de selectie wordt steeds strenger.

Ja, mensen hebben echt geen idee. Dat blijkt maar weer.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 10:45

Die voicememo van die Italiaanse verpleegster. Mensen bij de deur "selecteren" op wel/niet behandelbaar. Niet behandelbaar is... nou ja... ;(

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 10:46

Ik lees ook al even mee. Werk zelf op een middelbare school als decaan en komt een belangrijke deadline aan voor een toch wel lastige doelgroep (studiekeuze voor 1 april). Ben alleen behoorlijk verkouden. Als dit maandag niet over is ga ik toch wel bellen dat ik er dinsdag niet ben. Hopelijk kan ik dan met de leerlingen skypen. Zit dit weekend al opgesloten in mijn huis. Bijbaan in de supermarkt voor vandaag afgezegd. Voelde heel gek om af te zeggen vanwege verkoudheid..

Heel benieuwd of de scholen verder nog sluiten, naast hbo en uni.
Laatst bijgewerkt door Felien_Kyra op 14-03-20 10:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 10:47

tiwi1969 schreef:
Sizzle schreef:

Apple verkoopt ook wel zonder winkels, die kunnen redelijk makkelijk zo‘n preventieve maatregel financieel ondervangen en is beter te budgeteren dan onzekerheid van dag tot dag.

De productie in China heeft plat gelegen dus er zal ook minder te verkopen zijn en wie echt een nieuwe iPhone wil kopen kan hem ook online bestellen. Scheelt sowieso heel veel personeel (die in veel landen minder goed beschermd is tegen ontslag dan hier)

Daar gaat het dus niet om....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 10:48

Gimme_Joy schreef:
Die voicememo van die Italiaanse verpleegster. Mensen bij de deur "selecteren" op wel/niet behandelbaar. Niet behandelbaar is... nou ja... ;(

De selectie is nog veel erger. Mensen kunnen gerust behandelbaar zijn, maar vanwege het tekort, worden de mensen met de meeste kansen uitgekozen en behandeld. Dat is wat er daar gaande is.

_Penotti

Ja joman ik volg het nieuws.
Jij bent juist diegene die geen idee heeft, duidelijk te lezen.

Als jij nu een ongeval krijgt en je been breek komt je nog gewoon in een ziekenhuis.
En ja zou fijn als dat zo blijft, vandaar ook mijn opmerking:
zouden deze niet een plekje kunnen krijgen in de bedden die nu leeg staan. Echt leeg, ziekenhuis gesloten in het weekend, dicht op slot, niemand aanwezig.
Maar blijkbaar ben jij niet op de hoogte van de poliklinische ziekenhuizen die er in de regio zijn.

Ja bedden vol is de waarheid, ontken ik dat?
Maar die waarheid is er ook door het jaar heen, veel mensen beseffen dat niet.
Wat dat betreft zijn we inderdaad erg slecht in onze zorg. Maar sluiten wel ziekenhuizen in Nederland, daarom is dat zo onbegrijpelijk.

petra8

Ik heb komende week een afspraak bij de fysio die deze week is teruggekomen van vakantie buiten europa. Vind het moeilijk om te beslissen of ik wel of niet zal gaan. Ik voel me goed, heb ook geen pijn, zou het dus best 3 weken kunnen uitstellen. Wat zouden jullie doen?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 10:50

Joman schreef:
Gimme_Joy schreef:

De selectie is nog veel erger. Mensen kunnen gerust behandelbaar zijn, maar vanwege het tekort, worden de mensen met de meeste kansen uitgekozen en behandeld. Dat is wat er daar gaande is.

Precies...

Vreselijk. Voelt echt alsof we op een bom zitten hier in Nederland.

daffie1986

Pandora2 schreef:
daffie1986 schreef:
Ik kom even binnenvallen aangezien hier heel veel geplaatst wordt. Mocht je iemand kennen die naar NZ gaat, misschien even delen zodat ze een betere beslissing kunnen maken.

Vanaf Zondag (Nz'se tijd) moet iedereen die NZ inkomt 14 dagen in zelfisolatie, ook als toerist. Over 16 dagen gaan ze kijken of het verlengd wordt of niet.[ [url=m/OyrqWX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Lijkt mij een hele goede maatregel ook.
Maar hoe gaan ze dat controleren ? Zelfisolatie is in een huis of hotel vermoed ik ?

Hoe is de situatie verder bij jullie, Daffie ?

Ja dat weet ik niet en vraag ik me dus ook af. Moet je altijd door de douane dus ik kan me voorstellen dat bewoners gewoon in huis mogen(gebeurt nu ook) en toeristen schijnen (heb ik nog geen bevestiging van gezien) geen gehuurde auto en/of camper mee te kunnen krijgen als ze niet kunnen aantonen dat ze al 14 dagen in het land zijn. Dan blijven dus alleen de toeristen die backpacken, liften of zelf vervoer kopen een risico als die niet gecontroleerd worden. Maar ga ervan uit dat die vanuit de douane aan die 14 dagen gehouden worden.

Tot gisteren toe waren we 5 dagen vrij van nieuwe gevallen, toen werdt de 6de persoon positief gevonden. Tot nu toe is het in Auckland en kunnen de besmettingen allemaal terug gevoerd worden naar besmette mensen uit Iran, Italië, Amerika of binnen de directe familie.

Wat betreft de incubatietijd. China heeft eind januari of begin Februari al bekend gemaakt dat men 14 dagen voor zichtbare symptomen al besmettelijk kond zijn. Dit weten ze door de zelf isolatie en gevallen die bleven komen ondanks de zelfisolatie en dagelijkse controle aan toonde dat zieke personen dus 14 dagen daarvoor al mensen aangestoken hadden. Ook riepen ze daar in eerste instantie, toen men massaal de honden en katten uit de torenflats van het balkon afgooide, dieren het niet konden verspreiden en dat hebben ze later wel weer toegegeven na nader onderzoek. Dus moesten de huisdieren ook allemaal in quarantaine.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 14-03-20 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Eigenlijk heel banketstaaf gezegd kan je beter in het begin dat het virus aankomt het krijgen, dan heb je nog kan dat je normaal behandeld wordt in het ziekenhuis. In de piek dus gewoon de kans dat er geen plaats is......

_Penotti

petra8 schreef:
Ik heb komende week een afspraak bij de fysio die deze week is teruggekomen van vakantie buiten europa. Vind het moeilijk om te beslissen of ik wel of niet zal gaan. Ik voel me goed, heb ook geen pijn, zou het dus best 3 weken kunnen uitstellen. Wat zouden jullie doen?

Lekker uitstellen, niet eens om die bepaalde therapeut maar wel om de toch snotterende mensen die gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 10:51

kiki1976 schreef:
Eigenlijk heel banketstaaf gezegd kan je beter in het begin dat het virus aankomt het krijgen, dan heb je nog kan dat je normaal behandeld wordt in het ziekenhuis. In de piek dus gewoon de kans dat er geen plaats is......

Ja, dat klopt!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 10:51

petra8 schreef:

Ik heb fysio juist afgezegt vanwege het advies sociale onthouding.
Een fysio zit veel te dicht op je.
En iemand die net op reis is geweest, waar dan ook naartoe, zou ik een paar weken vermijden.