Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grit

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 21:03

Gefeliciteerd Supervixen!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 21:07

Ik snap het hoor....
Anderhalf jaar later heb in 200 euro stukgeslagen in dezelfde winkel voor een nieuw en professioneler paar.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 21:19

Gefeliciteerd supervixen!
Dat lampje klem je dat dan om je hak? klinkt niet erg fijn?

Kelly_ann dat moet ieder voor zich weten hoor. Zoveel mensen zoveel meningen. Niemand kan in jou portemonnee kijken.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 21:56

Ben zelf mijn start-to-run gestart met loopschoenen van... Aldi. Probleemloos uitgelopen, maar was dan ook maar tot 5 km aan 7 à 8 km/u. Inmiddels wel goed aangemeten loopschoenen, die net iets te lekker lopen, zodat ik me geregeld overtrain.

Vorige week nog es een Aldi-schoen aan één voet gedaan, en één van mijn dure Brooks-schoenen aan mijn andere voet, en die Aldi-schoen heb ik toch maar snel weer uitgeschopt, ook al was het maar voor een rondje van 3 km.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:02

Ik vind het eigenlijk ook niet heel netjes en ook kijkend naar de onteikkeling naar gelijke winkelstraten in elke stad en een kleiner assortimemt dan online. Dat is erg jammer.

Maar mijn quilty pleasure is het downloaden van muziek en boeken en kijk weleens een filmpje via popcorn... ook niet netjes en doet de muziek ook geen goed... :o

Hwn, dat lijkt me vervelend lopen 2 verschillende schoenen.

Mijn schoenen komen van de decathon en zijn wel op hardlopen gericht. Ik wist dat ik holle voeten had en daardoor de enkels naar binnen gaan, dus gezocht op schoenen die dat holle aanvullen. Heb een asics gel schoen en deze waren €70.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:05

Ik heb een trainingsshirtje en trainingsbroek klaar liggen.
Morgenavond de eerste keer proberen.
Ik mag een paar 'oude' hardloopschoenen van een vriendin lenen. Dit lijkt mij de beste keuze uit: te kleine schoenen of een paar nike air-max of dus een paar lenen
Ik ga het heel rustig opbouwen...
Wel morgen nog even shoppen naar een sport bh.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 23:08

Eerste paar schoenen heb ik aan laten meten en ook daar in de winkel gekocht.
Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen, om te zeggen 'bedankt voor het advies, maar ik kijk nog even verder'. Een goede hardloopwinkel heeft voldoende assortiment dat er in principe voor iedereen war bij zit.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 07:40

In veel hardloopschoenen speciaal zaken mag je ook gewoon enkel een schoenadvies laten doen. Je betaald dan iets van 25euro (die in mindering zou worden gebracht als je je schoenen aldaar zou kopen), maar dan heb je verder geen enkele verplichting.
Ik ben bijna 10 jaar trouw geweest aan mijn hardloopschoenen verkoper maar de laatste keren was er nooit een alternatief meer voor me beschikbaar die ik kon uitproberen. Dus nam ik steevast de opvolger, probeerde die in de winkel uit en kocht die. Kijk dat vind ik dan onvoldoende service, is wil met mijn smalle leest toch iedere keer weer uitproberen of ik niet toch voor een andere schoen wil gaan. Moet ik wel die mogelijkheid hebben. En nu het laatste jaar inderdaad bedacht dat ik dan evengoed zelf mijn schoenen op internet kan bestellen. Heb nu dezelfde schoenen voor 75 euro uit een duitse webshop gekocht terwijl ik er hier 130 voor betaal. En dan nog tijd vrij maken voor de afspraak, benzine geld , parkeergeld.
Is was jaren bereid voor de extra service te betalen maar helaas ze werden te gemakkelijk tegen mij als vaste klant en daar zijn ze nu op afgerekend. En ik zal niet de enige zijn. Als de service was gewest zoals die aanvankelijk was , was het niet in me opgekomen om de schoenen op internet te bestellen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 07:44

MISTRAL94 schreef:
Gefeliciteerd supervixen!
Dat lampje klem je dat dan om je hak? klinkt niet erg fijn?

Kelly_ann dat moet ieder voor zich weten hoor. Zoveel mensen zoveel meningen. Niemand kan in jou portemonnee kijken.

Dank voor de felicitaties :)
Ik heb het nog niet uitgeprobeerd, maar het ziet eruit of het wel meevalt dat je er last van hebt. Als het prima zit, zal ik even een foto maken.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:14

ItsMe2 schreef:
Ik heb een trainingsshirtje en trainingsbroek klaar liggen.
Morgenavond de eerste keer proberen.
Ik mag een paar 'oude' hardloopschoenen van een vriendin lenen. Dit lijkt mij de beste keuze uit: te kleine schoenen of een paar nike air-max of dus een paar lenen
Ik ga het heel rustig opbouwen...
Wel morgen nog even shoppen naar een sport bh.

Succes vanavond! Hou er rekening mee dat het in het begin best wat tegen kan vallen. Niet direct opgeven als het tegen valt.

Supervixen ben idd wel benieuwd naar een foto tzt

Greetje63 er zijn veel mensen lees ik die ze in duitsland bestellen, goede ervaringen mee?

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:21

MISTRAL94: ik ga samen met een vriendin. Moeten allebei opbouwen,dus dat scheelt.
Ik ben mij er van bewust dat het tegen kan vallen.. maar ik hoop dat ik nu een keer doorzet :P

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:41

Jezelf een doel stellen, opbouwen tot bijvoorbeeld 30 minuten hardlopen, wanneer je het dan nog niet leuk vindt, dan een keus maken stoppen of doorgaan. Meestal geeft dit al zoveel motivatie dat je dan niet meer stoppen wilt.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:38

Bij mij werkt stoppen als het nog positief is. Dat mag wel net over je randje gaan, maar wel dat je een euforisch gevoel hebt dat je het maar even hebt geflikt. Succes!

Hier heeft de fysio inderdaad een beginnende hielspoor geconstateerd (lichte kalkafzetting). De timing van deze controle is mooi in het begin van het probleem, ze schat dat het met 2-3 shockwave behandelingen en vervolgens betere schoenen goed moet komen. 1 tot 2 stadia verder en ik had lang behandeld kunnen worden en er alsnog lang last van kunnen houden. De peesplaat is ook niet ontstoken verder dus hoef niet op complete rust. Ik mag ca 1x per week hardlopen om de conditie te onderhouden. Donderdagmiddag starten we met de eerste shockwave.

Wel een puntje van verwarring: ze adviseert een haklanding. Dat vind ik wat vreemd... je leest overal een middenlanding. Of het aan mijn type voet ligt weet ik niet. Ik zal er de looptrainer naar vragen vanmiddag (ik mag vandaag nog lopen, en dan woensdag niet meer ivm behandeling).

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 15:47

F_Orumster schreef:
Hwn, dat lijkt me vervelend lopen 2 verschillende schoenen.

Oeps, heb me niet helemaal duidelijk uitgedrukt :D Heb ik niet mee gelopen hoor, gewoon es gepast en mee gestapt om te vergelijken.

@F_orumster, blijkbaar zijn er verschillende theorieën in omloop. Sommigen adviseren teenlanding, terwijl anderen zeggen dat dit meer voor sprinters is. Middenlanding nog niet gehoord (geen idee hoe je op een holte kan landen, want midden van de voet is toch hol?), maar las in een runnerstijdschrift nog dat je met haklanding minst blessuregevaar loopt. Anderen zeggen dan weer: je moet lopen zoals het comfortabel aanvoelt.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 16:39

Ik dacht altijd dat je juist blessuregevoelig was met een haklanding :D In ieder geval wat betreft de schenen. Of het een heel betrouwbaar onderzoek is vraag ik mij af, aangezien het gros een hak landing hebben. Ik heb altijd begrepen dat midden op je voet landen het beste was. Maar het zal vast zo wezen dat zoveel mensen zoveel meningen..

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:01

Laatst was er weer een onderzoek die zou aantonen dat haklanders niet blessure gevoeliger zijn dan midden of voorvoet landers. dus zoals gewoonlijk spreken de onderzoeksresultaten elkaar nogal tegen. Maar om iemand met hielspoor een haklanding aan te raden klinkt niet logisch.
Ik ben een middenvoet lander totdat ik vermoeid raak. Dus bij de marathon vertrek ik als middenvoet lander om als haklander te finishen. Altijd grappig te zien als er elke 5km een filmpje is wat vermoeidheid met je looptechniek/loopstijl doet.
hwn middenvoet landing is als je op de bal van de voet neerkomt en van daaruit afwikkeld. Voorvoet is echt op de tenen (en dat laatste is inderdaad met name bij sprinten)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:34

Tijdens mijn trainingen gebaseerd op pose en chi-running gingen we op het strand lopen. En dan naar onze voetafdrukken op de vloedlijn kijken. Het meest energie efficiënte zou een zo gelijkmatig mogelijke afdruk zijn.
Teveel afzetten op hak of voorvoet kost onnodige energie.

Aldus mijn cursus :o

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:41

Hier het eerste rondje er op zitten.
Ik had verwacht dat mijn conditie slechter zou zijn.
Hoe mijn voeten landen.. geen idee.. :p.
Eerst maar even oefenen om mijn ademhaling onder controle te houden..

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:51

Iets minder hard gaan dan ItsMe, je eerste neiging is om echt te gaan rennen. Dan ben je al kapot bij de tweede lantaarnpaal :')
Begin juist met joggen, dan houdt je het tenminste vol!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:03

De looptrainer van de clinic vertelde me dat het nogal trendgevoelig is welke techniek wrdt aangehangen. Jaren geleden was het voral de haklanding, langs de buitenvoet naar de bal afrollen en nu is het vooral niet te haklanden.

Hier een leuk artikeltje die de mening van mijn fysio steunt.
http://mobile.nytimes.com/blogs/well/20 ... &referrer=

En dan met name deze alinea;
Citaat:
Hit with your heels and you stress your knee, possibly leading to conditions such as patellofemoral stress syndrome. Strike near the ball of your foot and you’ll jolt your ankle and Achilles’ tendon, potentially increasing the risk of such injuries as Achilles’ tendinopathy, plantar fasciitis, and stress fractures of the foot.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:49

Net voor het eerst 10.5 km gelopen, zonder te wandelen. In 1 uur en 1 minuut. Trots!

Ik heb mijn haklampje uitgeprobeerd. Je voelt hem maar heel ietsjes in een bochtje, maar dat is echt te verwaarlozen. Ideaal ding dus! Zal deze week even een fotootje uploaden.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 21:03

Kelly_ann schreef:
Tijdens mijn trainingen gebaseerd op pose en chi-running gingen we op het strand lopen. En dan naar onze voetafdrukken op de vloedlijn kijken. Het meest energie efficiënte zou een zo gelijkmatig mogelijke afdruk zijn.
Teveel afzetten op hak of voorvoet kost onnodige energie.

Aldus mijn cursus :o

Dat gaat dus inderdaad op voor het strand waar de ondergrond heel zacht is maar op harde ondergrond krijg je toch juist weer reactiviteit van de afzet terug.
En zo bepaald dus ook heel vaak de ondergrond hoe we lopen.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 21:06

Kelly-ann: ik denk dat je mij verkeerd begrijpt.
Ik heb ook het 'joggen' gedaan. Maar ik had van mijzelf gedacht dat ik zelfs dat niet ging volhouden :o.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 21:08

Ik dacht dat je juist op het harde dan sneller blessures oploopt. Juist vanwege de harde afzet op b.v je hak of voorvoet.

Tenzij je getraind bent natuurlijk om die energie om te zetten in snelheid.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 21:10

ItsMe2 schreef:
Kelly-ann: ik denk dat je mij verkeerd begrijpt.
Ik heb ook het 'joggen' gedaan. Maar ik had van mijzelf gedacht dat ik zelfs dat niet ging volhouden :o.

Hoe bedoel je? Dat je zelfs met joggen weinig controle over je adem had?

Ik heb altijd veel aan mijn loopapp, dan zie ik hoe snel ik ging en hoe ik me daarbij voelde.