De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 10:19

Ik zaai geen angst. Ik zeg dat het niet verstandig is hersenloos te vertrouwen op het RIVM maar ook te kijken naar wat andere wetenschappers en artsen zeggen. En die zeggen andere dingen.

Corona is wél overdraagbaar voordat er klachten zijn. En gooi wel de scholen dicht en doe meer dan dit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 10:19

Omgekeerde wereld; lees net dat Apple ALLE winkels buiten China dicht gooit. Hoe heeft het zo ver kunnen komen; van sluiten van alle winkels in China naar sluiten van alle winkels buiten China.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 10:21

Joman schreef:
Het baart me wel zorgen; nederland gaat nu natuurlijk even aankijken hoe de maatregelen uitpakken. Voordat je eventueel resultaat ziet, ben je twee weken verder. Je wordt gewoon ingehaald door de tijd...

Dit inderdaad.
Ik ben blij dat onze regering ( of wat ervoor moet doorgaan :P ) de raad en aanbevelingen van de wetenschappers echt helemaal gevolgd hebben.
Wat het gaat opleveren, wordt pas binnen een paar weken zichtbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 10:21

Vriendinnetje werkt in een Eindhovens ziekenhuis en zegt dat er nu al een nijpend tekort is aan materialen en dat zo’n beetje alle bedden vol zijn. Vanaf volgende week waarschijnlijk geen poliklinische behandelingen en operaties die niet met spoed nodig zijn.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 10:22

daffie1986 schreef:
Ik kom even binnenvallen aangezien hier heel veel geplaatst wordt. Mocht je iemand kennen die naar NZ gaat, misschien even delen zodat ze een betere beslissing kunnen maken.

Vanaf Zondag (Nz'se tijd) moet iedereen die NZ inkomt 14 dagen in zelfisolatie, ook als toerist. Over 16 dagen gaan ze kijken of het verlengd wordt of niet.[ [url=m/OyrqWX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Lijkt mij een hele goede maatregel ook.
Maar hoe gaan ze dat controleren ? Zelfisolatie is in een huis of hotel vermoed ik ?

Hoe is de situatie verder bij jullie, Daffie ?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 10:23

Joman schreef:
Omgekeerde wereld; lees net dat Apple ALLE winkels buiten China dicht gooit. Hoe heeft het zo ver kunnen komen; van sluiten van alle winkels in China naar sluiten van alle winkels buiten China.

Doordat overheden vanaf het begin al achter de feiten aan liepen.

Anoniem

Pandora2 schreef:
Joman schreef:
Het baart me wel zorgen; nederland gaat nu natuurlijk even aankijken hoe de maatregelen uitpakken. Voordat je eventueel resultaat ziet, ben je twee weken verder. Je wordt gewoon ingehaald door de tijd...

Dit inderdaad.
Ik ben blij dat onze regering ( of wat ervoor moet doorgaan :P ) de raad en aanbevelingen van de wetenschappers echt helemaal gevolgd hebben.
Wat het gaat opleveren, wordt pas binnen een paar weken zichtbaar.

Nou daar ben ik dus helemaal niet blij mee. Denk dat er veel meer maatregelen nodig zijn dan geen handen schudden en het advies zoveel mogelijk thuis te werken. Laffe bedoeling. Maargoed, ik snap ook dat zij hun keuzes ergens op willen baseren en dit is blijkbaar wat het rivm nodig acht.

Cer

Arabesk schreef:
Ik zaai geen angst. Ik zeg dat het niet verstandig is hersenloos te vertrouwen op het RIVM maar ook te kijken naar wat andere wetenschappers en artsen zeggen. En die zeggen andere dingen.

Corona is wél overdraagbaar voordat er klachten zijn. En gooi wel de scholen dicht en doe meer dan dit.

Hoe is het overdraagbaar dan? Ik kan niets anders vinden dan wat ik tot nu toe gelezen heb.. en ik kan zeker wat gemist hebben :j

En Joman, wat zou er dan nog meer moeten gebeuren? Ik hou me aan de maatregelen, maar ben benieuwd wat ik nog meer kan doen
Laatst bijgewerkt door Cer op 14-03-20 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Gimme_Joy

Joman schreef:
Vriendinnetje werkt in een Eindhovens ziekenhuis en zegt dat er nu al een nijpend tekort is aan materialen en dat zo’n beetje alle bedden vol zijn. Vanaf volgende week waarschijnlijk geen poliklinische behandelingen en operaties die niet met spoed nodig zijn.

En dit is dus precies wat ik bedoel. Want als het nu al crisis is, hoe is het dan als er écht stront aan de knikker is?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 10:24

Joman schreef:

Apple verkoopt ook wel zonder winkels, die kunnen redelijk makkelijk zo‘n preventieve maatregel financieel ondervangen en is beter te budgeteren dan onzekerheid van dag tot dag.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 10:25

Arabesk schreef:

Dat is ook zo en daarom denk ik juist dat dit virus erg moeilijk is om in te dammen. Ik kan het al hebben en nu onbewust mensen om mij heen besmetten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 10:25

Sizzle schreef:
Joman schreef:

Apple verkoopt ook wel zonder winkels, die kunnen redelijk makkelijk zo‘n preventieve maatregel financieel ondervangen en is beter te budgeteren dan onzekerheid van dag tot dag.

Daar twijfel ik niet aan. Het gaat me enkel om het verloop, niet dat het Apple is en of Apple al dan niet voldoende verkoopt.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 10:26

Joman Hier in Belgie is het wel iets strikter dan wat je schrijft ;)
Hier is het advies van de artsen, virologen en andere wetenschappers strikt opgevolgd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 10:27

Cer schreef:
Arabesk schreef:

Hoe is het overdraagbaar dan? Ik kan niets anders vinden dan wat ik tot nu toe gelezen heb.. en ik kan zeker wat gemist hebben :j

En Joman, wat zou er dan nog meer moeten gebeuren? Ik hou me aan de maatregelen, maar ben benieuwd wat ik nog meer kan doen

Als ik het voor het zeggen zou hebben? Landsgrenzen op slot. Alle Nederlanders die nog binnen willen komen, 2 weken in quarantaine. Verder alles dicht: alle bedrijven, alle horeca, alles. Alleen supermarkten en farmacie open, en de noodzakelijke aanvoer voor bijvoorbeeld supermarkten. Een harde maar relatief korte klap dus.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 10:28

Joman schreef:

Bedden zijn wel vaker vol.
Het is wel vaker zo dat de ambulance een ziekenhuis voorbij rijd om naar 1 verderop te gaan omdat ze weten dat het vol ligt.

Wat ik me afvraag, waar jij het dan over hebt moet het Catharinaziekenhuis zijn.
Maxima Eindhoven heeft alleen maar poliklinische behandelingen en geen SEH. Is in het weekend ook leeg.
Zou een ziekenhuis als Maxima Eindhoven (maar bijvoorbeeld ook Elkerliek Deurne) nu ook niet bij kunnen dragen door weekenden open te zijn?
En zo de minder ernstige , niet Corona, gevallen van Maxima Veldhoven of het Catharine op te vangen.
Laatst bijgewerkt door _Penotti op 14-03-20 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Pandora2 schreef:
Joman Hier in Belgie is het wel iets strikter dan wat je schrijft ;)
Hier is het advies van de artsen, virologen en andere wetenschappers strikt opgevolgd.

Oh excuus ik had even niet door dat je het over België had. Ik was zelf over nederland bezig ;)

Karin_deB

Cer schreef:
Arabesk schreef:

Zelfde vraag hier.
GGD zei afgelopen woensdag nog dat je zonder klachten niet besmettelijk bent namelijk.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 10:29

Haha ik dacht het al :D
Iedereen leest altijd over mijn woonplaats heen ^) :')

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 10:29

Joman schreef:

Ik las appie en dacht meteen niet de Albert Heijn :oo zal wel door mijn koortshoofd komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 10:31

_Penotti schreef:
Joman schreef:

Bedden zijn wel vaker vol.
Het is wel vaker zo dat de ambulance een ziekenhuis voorbij rijd om naar 1 verderop te gaan omdat ze weten dat het vol ligt.

Wat ik me afvraag, waar jij het dan over hebt moet het Catharinaziekenhuis zijn.
Maxima Eindhoven heeft alleen maar poliklinische behandelingen en geen SEH. Is in het weekend ook leeg.
Zou een ziekenhuis als Maxima Eindhoven nu ook niet bij kunnen dragen door weekenden open te zijn?
En zo de minder ernstige , niet Corona, gevallen van Maxima Veldhoven of het Catharine op te vangen.

Je hebt blijkbaar geen idee. Bedden zijn wel vaker vol: ja, maar we staan in het begin. Blijkbaar besef je je dat niet. Het is uiterst zorgelijk dat bedden nu al vol zijn. En vergeet niet, ook mensen zonder Corona zullen hulp moeten krijgen. Ik moet er niet aan denken, dat je nu een hartstilstand krijgt. De zorg ligt gewoon volledig overhoop. Je kunt zometeen niet meer naar een ander ziekenhuis rijden omdat je eigen ziekenhuis vol ligt. Dat ziekenhuis is dan namelijk ook vol. Ondanks het creëren van extra capaciteit. Operatiekamers worden voorbereid om mensen in de huisvesten, zo ook andere ruimtes die niet perse noodzakelijk zijn. Maar daarmee kom je er niet.

Minder ernstige gevallen? Dan beland je niet eens in een ziekenhuis. Het gaat erom dat je beademing nodig hebt. 2 tot 3 weken vaak. Behandeling is op buikligging, wat uiterst intensieve zorg met zich meebrengt.

En om over het tekort aan materialen nog maar niet te spreken...

Dit loopt gierend uit de hand.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-03-20 10:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 10:31

Petrichor schreef:
Koop een gebogen monoject spuitje en 3% watarstofperoxide. Dan de helft waterstofperoxide en de helft gewoon water (dus 1.5%) in het spuitje. Dan kun je de monoject tussen het tandvlees of flapje zetten en de kies helemaal schoonspuiten. Ik doe dit al heel lang en heb sindsdien nooit geen ontsteking weer gehad.

Bedankt voor de tip, maar een van mijn verstandskiezen groeit horizontaal, dus die moet er straks wel echt uit. En dan doen ze meteen ook de andere verstandskiezen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 10:32

Jokan, Apple kan zo‘n maatregel toch juist nemen omdat ze genoeg verkopen, dat kan de bakker niet.
Net als dat google al zeker 2 weken geen kantoren meer open heeft. Dat zijn bedrijven die liever vooruitberekend een iets groter verlies hebben dan een onbekend verlies van dag tot dag dat hooguit een paar euro lager is maar meer organisatie kost.
Misschien snap ik je punt gewoon niet?

Ik heb wel een te maken gehad met een productiestop van 3 maanden door een brand. Dat was een internationaal bedrijf. Die heeft gewoon de productie medewerkers thuis laten zitten ipv ze elders in te zetten dat ze daar niet over na hoefden te denken. Dat kan een klein lokaal bedrijf zich natuurlijk nooit permiteren.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 14-03-20 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 10:33

Karin_deB schreef:
Zelfde vraag hier.
GGD zei afgelopen woensdag nog dat je zonder klachten niet besmettelijk bent namelijk.

Waarom zeggen wetenschappers in andere landen dan iets anders. In China was met er vanaf het begin al over uit dat het overdraagbaar was zonder symptomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 10:34

Sizzle schreef:
Jokan, Apple kan zo‘n maatregel toch juist nemen omdat ze genoeg verkopen, dat kan de bakker niet.
Net als dat google al zeker 2 weken geen kantoren meer open heeft. Dat zijn bedrijven die liever vooruitberekend een iets groter verlies hebben dan een onbekend verlies van dag tot dag dat hooguit een paar euro lager is maar meer organisatie kost.
Misschien snap ik je punt gewoon niet?

Nee denk het niet idd.
Het gaat mij erom dat Apple ongeveer een maand geleden alles in Europa nog open had en dat alles in China was gesloten. Nu is het virus zo verspreid dat alles in China open is en dat ze de rest van de wereld sluiten. Het gaat me om de verspreiding van het virus en de snelheid wereldwijd.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 10:35

Maar ben ik nou zo'n leek of is een virus dat altijd?