Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 21:03

Oké, of dit verstandig is, geen idee.. maar ik ga het toch gewoon vragen.
Ik zit er over te denken om te beginnen met hardlopen.. ik weet gewoon niet of het wat voor mij is of niet, maar ik wil meer beweging.. en een betere conditie en nog een aantal kilo's kwijt :P

Nu weet ik niet zo goed waar en hoe ik moet beginnen..
Is het verstandig om een aantal lessen te volgen om een goede techniek te ontwikkelen (manier van lopen, ademhaling?)
Het is mij bekend dat goede schoenen erg belangrijk zijn, maar als ik die prijzen zie, vind ik ze vrij duur om deze te kopen ''om het even te proberen''
Kan je ook gewoon op sportschoenen beginnen? En mocht ik het doorzetten om dan goede schoenen te kopen.

Wie kan mij een aantal begintips geven? :)

Greetje63

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 21:08

ItsmeMe2 als je iets gaat 'proberen' moet je het een echte kans geven. Of het wat voor je is , die balans kun je pas na maanden geven. En wil je het überhaupt een kans geven in die maanden dan zeker op goede schoenen. Dus laat je bij een speciaal zaak adviseren want wat voor de een goede schoenen zijn zijn voor een andere waardeloze schoenen.
Verder kun je een opbouw schema op het internet zoeken, maar veel beter is natuurlijk om je aan te sluiten bij een opstap groep van een atletiek vereniging of ene andere loopgroep. hardlopen is namelijk zoveel meer dan enkel een schema volgen. Dus begeleiding in deze is zeker geen overbodige luxe.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 21:41

Greetje63: dankjewel voor je antwoord!
Als ik doorzet, komen er ook zeker goede schoenen.
Ik heb op dit moment nog helemaal niets.
Geen (passende) sportbroek, geen sport bh, wat mij ook vrij belangrijk lijkt.. een shirtje heb ik nog wel..

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 21:56

Sportbh of sporttop kun je ook kopen bij bijvoorbeeld de Hema/Scapino, beetje afhankelijk van hoe groot je borsten zijn. Om fijn te lopen moeten ze stevig in het harnas zitten :D
Je kan in elke broek en shirt hardlopen, maar aansluitende/stretch stof vind ik wel prettiger lopen.

Ik kan mij voorstellen dat je niet meteen wilt investeren in dure schoenen en voor iets goedkoper gaat. Maar kies dan in elk geval wel voor een hardloopschoen. Andere type sportschoenen zijn stugger en niet gericht op het goed afrollen van je voet. En let goed op de maat, kies eerder een halve maat groter dan dat ze net aan goed zitten.

Bouw rustig op en zet door. Hardlopen wordt pas leuk als je merkt dat je na een stuk lopen een ritme hebt en je ademhaling niet meer tegen werkt.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 23:15

Grit: bedankt voor de tips.
Heb net even mijn sportschoenen gepast. Maar als ik wil beginnen, zullen er toch echt andere schoenen moeten komen. Degene die ik net aanhad, drukken bij de kleine teen..

Wat zou jullie advies zijn:
Is de plaatselijke sport 2000 een goede zaak voor advies, of moet ik dan echt naar een hardloop winkel?

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 07:13

Ja je kunt beter naar een hardloop speciaal zaak gaan waar ze de schoenen dmv onderzoek en een loopanalyse aanmeten. Als je begint op niet voor jouw geschikte schoenen loop je extra risico tegen blessures aan te lopen. Denk niet dat dat in het begin wel meevalt, want juist in de opbouw ben je extra blessure gevoelig.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 07:30

Bij de sport2000 doen ze dat ook, daar hebben ze een apparaat waar je op moet lopen en die dan weer geeft waar de druk tijdens het lopen het hoogst is, hoe je voet afrolt e.d.
Een hardloop winkel zit niet erg dichtbij, daarom vroeg ik mij dat af.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 08:16

\ja zelf ga ik altijd naar een winkel waar ze verder kijken dan alleen je voetstand. Als je namelijk vanwege een foutieve houding in je heupen of knieen een verkeerde voetstand hebt kun je dat niet straffeloos met enkel de voetenstand te corrigeren aanpakken. Dat wordt wel gedaan als je enkel een voetanalyse krijgt. Dan kan iets wat als blessure preventie bedoeld is juist blessures in de hand werken. Een gedegen onderzoek begint dus bij het controleren van de rug/ heup en kniestand. Daarna van opnames tijden het lopen op blote voeten en eventueel op de oude schoenen. Pas dan kan men een beeld vormen van wat men met de nieuwe schoenen wil en kan bereiken.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 08:57

Ik ben ook begonnen met een goedkope joggingbroek, een normaal shirtje en niet met speciale schoenen. Ik wilde ook uitproberen of het wat voor mij was.
Ik ben begonnen zonder schema's en zonder hulp van buitenaf. Gewoon twee a drie keer per week rustig aan beginnen en steeds een stukje verder. Zo doe ik dat nog steeds, maar inmiddels loop ik wel op dure schoenen die aangemeten zijn en met goede hardloopkleding.
Dus als je enigszins fatsoenlijke schoenen hebt en wat goedkope kleding kun je gewoon een start maken.
Eventueel kun je een loopprogramma downloaden voor op je mobiel als je dat fijner vindt. Dan loop je wel met een opbouw.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 10:27

Ik ben op eenzelfde manier gestart als supervixen. Zou ik t over doen en alle keuze hebben, dan zou ik me aansluiten bij een loopgroep.
Ik heb een paar keer een lichte blessure gehad, of toch wat onzekerheid over mijn looppas en het lijkt me fijn als je daarover direct advies kunt vragen.

Ik had helaas geen loopgroep in de buurt, of kon me maar voor 3 weken aansluiten omdat ik daarna zou verhuizen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 11:00

Ik ben onder begeleiding van Evy gaan lopen en is me goed bevallen, maar heb nu toch een blessure opgelopen denk ik. Dat zit hem denk ik meer in schoenen dan in loopbegeleiding.

Greetje63 schreef:
Ja je kunt beter naar een hardloop speciaal zaak gaan waar ze de schoenen dmv onderzoek en een loopanalyse aanmeten. Als je begint op niet voor jouw geschikte schoenen loop je extra risico tegen blessures aan te lopen. Denk niet dat dat in het begin wel meevalt, want juist in de opbouw ben je extra blessure gevoelig.

Hee leuk om te weten. Ik dacht ook dat het in het begin niet zo'n vaart zou lopen me blessures, maar toen ik nog slechte schoenen had had ik bij 1x al last van de schenen. En bedacht me toen beschamend dat ik niks kon hbben.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 13:03

Ik ben op mijn gewone ecco's begonnen met een eigen 'schema'. Steeds een stukje op volle snelheid lopen , rustdag en de dag erna steeds iets verder. Zo liep ik na 2 1/2 maand de 10km ruim binnen de 50min op mijn gewone dagelijkse schoenen. Maar niet het schoolvoorbeeld want vervolgens zat ik 3 maanden op het blessurebankje vanwege knie problemen. Terwijl ik in al daarop volgende jaren nooit geen knieproblemen heb gehad. Was dus een voorbeeld van hoe het niets moest. Maar ik vond dat ik de schoenen eerst moest verdienen door het vol te houden. En achteraf was het de manier geweest om er maar definitief mee te stoppen. (gelukkig dus niet gedaan-maar daarna dus maar wel geinvesteerd in goede loopschoenen).

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 13:52

Haha xd vandaar dus je advies Greetje. Trouwens ook heel knap dat je zo snel kon opbouwen!
Aangezien het bij mij veel langer duurde voor ik ook maar 5km liep, vind ik het een advies om op niet te luxe schoenen te gaan lopen prima.
Hangt er dus ook een beetje vanaf hoe fanatiek je verwacht te zijn en wat je doel is.

Tot 5km op "slakken tempo" (dus geen 20 min over 5km), denk ik dat je prima zonder super goede schoenen kunt. Daarna ben ik helemaal met je eens: beter met goede schoenen, zonder blessures dan andersom.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 15:19

Ik ben naar de winkel gegaan om schoenen te meten en passen. Daarna heb ik dat model via marktplaats voor een prikkie gezocht en kunnen kopen :o

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 15:22

Kelly_ann schreef:
Ik ben naar de winkel gegaan om schoenen te meten en passen. Daarna heb ik dat model via marktplaats voor een prikkie gezocht en kunnen kopen :o
De nachtmerrie van elke winkelier -O-

Soms zit een sportconsult ook in je verzekeringspakket, dan kun je ervoor kiezen om een sportfysio te laten kijken naar je bouw, houding en natuurlijke loophouding.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 16:22

Grit schreef:
Kelly_ann schreef:
De nachtmerrie van elke winkelier -O-

Soms zit een sportconsult ook in je verzekeringspakket, dan kun je ervoor kiezen om een sportfysio te laten kijken naar je bouw, houding en natuurlijke loophouding.

Ik heb jaren terug dat ook eens gedaan op advies van de fysio. Het scheelde 50 euro voor precies dezelfde schoenen. Vond ik iets teveel van het goede, zeker als je op moet letten hoe je je geld uitgeeft. Ik gun een winkelier zijn of haar omzet. Maar ik gun het mijn eigen portemonnee nog meer.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 16:25

Ohw, dan heb je idd een winkelier getroffen die nog niet weet hoe hij dat goed verwerkt.
Mijn winkelier heeft ook een website, waarop ze tegen zeer redelijke prijs (onderaan de markt) schoenen verkopen. Als je een consult neemt, krijg je volgens mij ook nog korting op die website-prijs, wat bijna de gehele kosten van je consult compenseert ofzo.

Ik zal dus inclusief loopanalyse en goed advies misschien 20 euro duurder uit zijn geweest dan bij de goedkoopste prijsvechter. Op die manier ga ik dus liever voor dat advies.

Als het zeker 50 euro scheelt, zou ik ook overwegen een schoen online te kopen.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 16:29

Goede schoen is een must wat mij betreft.
En starten met Evy gaat erg goed.

Ik was begonnen op scapino sportschoenen, na een paar maanden blesuures opgelopen.
Na een rust periode heb ik goede schoenen gekocht, na een loop analyse.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 16:30

Als futurum shop aanbiedingen heeft, koop ik mijn schoenen daar.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 19:42

Dat is heel slim van die winkelier Mirriez!

Mistral, dat is erg vanuit jezelf bekeken. Hoe denk je dat die beste man/vrouw aan zijn/haar geld moet komen als ze slechts een gratis adviespunt zijn?
Waarom denk je dat het via internet goedkoper is? Juist, minder overheadkosten, waaronder dus ook geen advies in persoon. Bewust de winkelier "gebruiken" voor een goed gratis advies om vervolgens op internet het geadviseerde product te gaan kopen vind ik not done. Dan moet je ook bereid zijn te betalen voor een goed advies.

Ik ben overigens ook een internetshopper, doe bijna al mijn inkopen online :j . Maar dan moet ik mijn advies ook maar zelf via internet bij elkaar zien te sprokkelen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 19:50

Grit als jij heel erg op moet passen hoe jij je geld uit geeft en geen vette bankrekening of spaarrekening achter de hand hebt moet je keuzes maken. Als jij 50 euro meer wilt betalen is prima. ik kan mij dat niet veroorloven het is voor mij teveel geld om te denken wat sneu voor die winkelier. Diezelfde winkelier denkt namelijk ook niet wat een zielig vrouwtje is geef maar 50 euro korting :Y) Iedereen denkt in zijn of haar eigen straatje.

Daarnaast zegt advies in een winkel mij ook niet alles. in maart heb ik toch wel degelijk verkeerde schoenen aangemeten gekregen. Ondertussen heb ik bij run2day andere schoenen gekocht na een krappe 3 a 4 maanden. Uiteindelijk heb ik vorige maand nieuwe schoenen uit mogen zoeken en heb ik 2 paar nieuwe hardloopschoenen en mag ik voorlopig niet lopen. Dus advies in een winkel zegt zeker niet alles. Daarnaast als jij al jaren op hetzelfde model loopt en deze bevallen goed ben je een dief van eigen portemonnee als je schoenen duur koopt.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 19:51

Kelly_ann schreef:

:+

edit: ik snap wel dat mensen dit doen, maar ik vind het eigenlijk ook niet kunnen als een winkelier tijd in je gestoken heeft met de gedachte je schoenen te verkopen.

Itt tot de meningen hier vind ik het niet absoluut noodzadelijk om schoenen aan te laten meten, zeker niet als je er geen marathons mee gaat lopen. Ik heb gewoon schoenen via marktplaats voor 30 euro, maat 38. Zijn wel merkschoenen en speciaal bedoeld voor hardlopen maar niet aangemeten dus, en het loopt prima :D

Wbt verlichting; ik loop zelf altijd zonder, maar toen ik nog elke week met mijn paard te wandelen ging gebruikte ik fietslichtjes van de AH op het halster van mijn paard. Die zijn superfel en heel goed zichtbaar :D Als je speciale verlichting voor joggers (of voor op het paard) gebruikt, zijn die iha duurder en minder fel.

Zometeen nog ff 4 km naar huis lopen :brr: Dan in totaal 8 km gelopen vandaag (heen en terug naar werk). Voel ik me ook weer wat minder lui dan wanneer ik met de auto was gegaan :+

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 19:59

Ik denk dat jij mijn punt in deze niet goed hebt begrepen Mistral, er staat duidelijk bij dat ik niks tegen internetshoppen heb. Ik ben een internetshopper.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 20:02

Ik heb jou punt zeker begrepen Grit. Maar er zijn ook mensen die menen dat het alleen maar goed kan gaan als je uitgebreide analyses laat doen. Dus dat was niet specifiek naar jou toe maar meer in het algemeen.

Succes Hinke met je laatste km!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 20:55

Hinke schreef:
Kelly_ann schreef:

:+

edit: ik snap wel dat mensen dit doen, maar ik vind het eigenlijk ook niet kunnen als een winkelier tijd in je gestoken heeft met de gedachte je schoenen te verkopen.

Itt tot de meningen hier vind ik het niet absoluut noodzadelijk om schoenen aan te laten meten, zeker niet als je er geen marathons mee gaat lopen. Ik heb gewoon schoenen via marktplaats voor 30 euro, maat 38. Zijn wel merkschoenen en speciaal bedoeld voor hardlopen maar niet aangemeten dus, en het loopt prima :D

Wbt verlichting; ik loop zelf altijd zonder, maar toen ik nog elke week met mijn paard te wandelen ging gebruikte ik fietslichtjes van de AH op het halster van mijn paard. Die zijn superfel en heel goed zichtbaar :D Als je speciale verlichting voor joggers (of voor op het paard) gebruikt, zijn die iha duurder en minder fel.

Zometeen nog ff 4 km naar huis lopen :brr: Dan in totaal 8 km gelopen vandaag (heen en terug naar werk). Voel ik me ook weer wat minder lui dan wanneer ik met de auto was gegaan :+

Dan hoop ik voor de automobilisten dat jij op autovrije wegen loopt, want ik schrik me altijd de pleuris als ik opeens een onverlichte hardloper tegenkom op een 60km weg.

Ik zou echt eens een filmpje met je eigen schoenen op de band laten maken als je regelmatig gaat lopen, want als ze niet goed zijn, zit je zo met blessures.

Ik heb vandaag voor mijn verjaardag een led lampje gekregen die je om de hak van je schoen klemt! Ben heel benieuwd of het goed blijft zitten, maar denk het wel want het zit behoorlijk strak.
En ook nog schoenveters gekregen die licht geven. Leuk voor de glow run in oktober!