Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 00:45

Hetzelfde voor mij muppetmayo, ik neem water en sportdrank mee vanaf de 10km en bij warm weer vanaf de 5 km. Ik moet van mezelf dan iedere kilometer iets drinken, niet pas zodra ik dorst ga krijgen.
Vanaf 10 km neem ik eten mee. Ik kan niet tegen toegevoegde suikers dus ik kan niks met repen en gelletjes (dan verga ik van de buikkrampen en heb ik 2 dagen buikloop). Ik bak zelf pannenkoekjes van havermout/banaan/ei en die vries ik in.
Daar doe ik het goed op. Of ik neem een banaan mee.
Per 5 km moet ik van mijzelf iets eten, dat werkt voor mij heel goed. Ik slik wel magnesium en maak zelf mijn sportdrank (ik verdraag alleen redelijk goed fruitsuikers).
Verder eet ik extra eiwit in de vorm van kaas en voornamelijk kwark omdat ik geen vlees eet.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 10:40

Dank jullie wel voor de antwoorden, hier heb ik echt wat aan. Dan heb ik toch een beetje een idee. Het komt ook aardig overeen met mijn gevoel. Dan kan ik daar rustig mee verder :)
Mijn vriend neemt echt alleen water mee als het enorm warm is en hij iets van een halve gaat rennen of een lange trailrun gaat doen etc. Alleen bij extreem warm weer wil hij nog weleens iets van electrolyten nemen oid, maar normaal gesproken niks. Hij snapt er ook niks van dat ik er nu "al" over aan het nadenken ben :')

Samantha ik snap je wel over de wolf hoor, heb het topic ook gelezen. Lijkt me echt enorm spannend als je daar in je eentje loopt (laat staan met hond/paard) en je komt ineens een wolf tegen.
En fijn om te horen dat ik niet de enige ben met het gevoel dat ik mezelf te recreatief vind voor die onderzoeken. Terwijl ik het bijvoorbeeld bij jou niet meer dan normaal vind, jij loopt zoveel.

Supervixen wat jammer dat de halve iets minder ging gister. Misschien toch je benen die nu dachten, oh Nederland ik kan herstellen? ;) Volgende keer beter idd. Snel maar weer hoogtemeters opzoeken volgens mij ;)

BusyMissy lijkt me best wel een uitzoek klus om te kijken waar je wel en niet tegen kan qua sportdrank/gelletjes etc. Gelukkig heb je al wel iets gevonden wat goed gaat!
Dat magnesium slikken doe ik ook, maar dat deed ik al voordat ik begon met hardlopen. Als ik dat niet doe, spring ik s nachts een paar keer per nacht naast mijn bed omdat er dan weer eens kramp in mijn kuiten schiet.

Goof veel plezier bij je sportmassage vandaag!

Gister had ik vrij laat gegeten, maar wilde toch nog even hardlopen. Ik dacht dat een niet te lange training met intervallen wel zou kunnen. Dat ging goed, tot een km of 3.5. Ineens extreme kramp in mijn zij en buik, enorm misselijk, steen in mijn maag en kon amper nog ademhalen, heel mijn keel kneep dicht %)
Ik dacht dat het na een stukje wandelen wel over zou gaan, maar helaas niet. Kreeg ook echt overal kippenvel en had het zo enorm koud. Zelfs thuis ging het niet over, echt heel gek. Stond ook te rillen onder de douche. Uiteindelijk mijn bed in gekropen en vandaag lijk ik het gelukkig wel weer kwijt te zijn. Wat het nou geweest is? Misschien vanavond nog maar even een kort stukje proberen.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 15:40

Goof, wat leuk zeg dat je nieuwe plekjes hebt ondekt door je verdwaal actie!
Ziet er leuk uit op de foto's!
Ja run X kom ik ook wel eens, hele fijne winkel inderdaad! Maar lang niet zo veel op trail gebied als in Amsterdam.

SV, kan me voorstellen dat Nederland nu een beetje tegenvalt, na je super gave klim vakantie! Dan is het hier maar saai en plat!

Muppet Mayo, jee wat vervelend zeg, dat je eten niet lekker viel.
Hopelijk knap je snel op!
Ik heb ook ongeveer het eet en drink plan, zoals Busy missy omschrijft.

Samantha, ja dat lijkt me ook best spannend, heb je zelf wel eens een wolf gezien, of niet?

Ik had tot vandaag nog nooit een wolf in de natuur gezien, en ik loop toch wel 4 a 5 keer in het bos op de Veluwe, ik zie wel vaak reeën, hazen, zwijnen, herten, etc.
Vandaag ging ik een rondje maken vanuit Dieren, een andere plek dan waar ik normaal loop.
En na ongeveer 3 km zag ik op ongeveer 100 meter iets bewegen links in het bos, het was een wolf, in eerste instantie vond ik het best wel spannend, en minderde ik wel wat vaart, ik vervolgde dribbelend mijn pad, maar hij keek mij gelukkig helemaal niet aan, was echt net zo schuw als een hert of zwijn.
Hij vervolgde zijn lijn, en ging rechts het bos in, ik keek hem nog na tot ik hem niet meer zag, dat was vrij snel, want hij ging vrij dichte struiken in.
Achteraf vind ik het wel bijzonder dat ik er een gezien heb, en gewoon zo als het hoort, echt een wilde, die 0,0 aandacht voor mensen had.
De route was ook verder heel erg mooi, ik heb echt zo genoten! Het is in de buurt van de bokt trail, dus dat gaat vast genieten worden daar!
Ik heb 22km gemaakt, met meer dan 400 hoogte meters.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 15:55

Muppet: er wordt ook onderzocht hoe je hart en bloeddruk reageren bij inspanning. Dus misschien zijn de zones 'nice to know', maar het onderzoek an zich is gewoon verstandig om een keer te doen als je intensief wil gaan sporten.

Ik neem zodra het wat warmer is elektrolyten omdat ik vrij snel en veel zweet (maar ik doe wel altijd minder in het water dan aanbevolen, heb nooit gecheckt of het dan nog net zo goed werkt) en gel/suiker als ik langer dan ongeveer 75 minuten sport.

Spannend Ieris! En toch ook wel gaaf, nu het goed is afgelopen.

Samantha_

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 16:47

O wel eng iris! Wel fijn dat ie op afstand bleef in elk geval.
Ik heb alleen een dode wolf gezien die langs de weg lag haha.
Die wolf bij mij in het bos is de beruchte Bram, die schijnt dus echt niet schuw te zijn.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-25 16:53

Gaaf ieris, dat je er nu ook een hebt gezien. Wij waren gisteren in de bossen bij Leersum, toen zagen we in de verte ook wat op het pad. Leek op een wolf, ik heb snel even gefilmd, maar hij liep de bosjes in. Toen we later keken naar mijn filmpje en inzoomden, zagen we dat het toch een vos was. Maar je denkt wel meteen 'wolf' als je zoiets ziet.
Mijn zusje heeft vorige week een wolf gezien tijdens het trailen, bij de Planken Wambuis. Ze heeft hem ook gefilmd en hij liep ook gewoon weg door de hei de bosjes in.
Nou krijg ik ook zin om morgen daar te gaan trailen om er eentje te zien :P.

Muppet wat een nare ervaring, niet fijn als je je zo voelt. Wel fijn dat het snel over was.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 21:11

Balen van de zware benen SV!

Muppet, wat een vervelende ervaring. Hopelijk eenmalig. :(:)

Spannend Iris! Ook wel een geruststelling dat ie snel weg was. Wij wonen ook in de buurt van Bram. Ik hoef er niet perse een te spotten tijdens het rennen. Lopend of als ik met iemand ben voelt al anders...

Net liep ik 5 keer een km met tussendoor even rust. Ging best lekker. En ik was op pad dus besloot daar in de buurt te rennen. Was bij slot zuilen. Rende ik vroeger veel, dus leuk om daar rondjes te maken.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 21:37

Sorry dat ik jullie een beetje verwaarloos maar een echte bijleespost komt er gewoon niet van omdat we lekker aan het genieten zijn van de vakantie.

Ik zie wel mooie loopjes en prestaties voorbij komen en Iris, wauw wat vet een wolf! (tenminste gewoon een wilde dan ipv die half tamme).

Drinken, ik heb heeel lang zonder getraind. Zomer en winter tot en met halve marathon. Ook zonder speciaal wat te eten of toe te voegen. Inmiddels moet ik zeggen dat ik vanaf km of 10 in de zomer en 15 in de winter wel wat water meeneem. Vanaf 15km ong gaat er ook eten mee maar ik doe vaak genoeg langere afstanden, zonder eten. Ligt ook aan mijn intensiteit en snelheid.

Verder hier lekker veel hoogtemeters aan het maken (hoewel minder als ik wil want mijn man schijnt het zwaar te hebben met 23Kg op zijn rug :+ ) en gister heb ik een trail gelopen van 27 en 1000+hm. Die viel eigenlijk een beetje tegen wat betreft route maar misschien ben ik gewoon stik verwend.

Deze avond is Suliko hier aangekomen samen met nog een andere bokker/vriendin en morgen gaan we met zijn 3en wat leuks doen *\o/* Dus dat beloofd ook weer wat hoogtemeters op de teller.

een kleine greep uit de afgelopen dagen (elke dag een foto):
Soca rivier
Afbeelding
Soca rivier
Afbeelding
Virje waterval
Afbeelding
scokjan grotten
Afbeelding
Postonja grotten
Afbeelding
Piran
Afbeelding
geen naam
Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-25 21:43

Wat leuk dat jullie elkaar ontmoeten daar! Veel plezier morgen.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:15

O Muppet sorry ik las helemaal over je bericht heen. Wat heftig zeg, heel naar. Hoe gaat het nu?

Wat gaaf Leonie, wat een heerlijke vakantie heb je zo! En leuk dat Suliko ook die kant op komt.

Ik heb vanochtend een duurloop gedaan met tempo blokken. Moet de sportarts nog vragen om de trainingen op andere dagen te plannen want voor werk 9 km lopen vind ik niet zo handig.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:20

Nee dat is niet handig nee.

Hoe gaat het nu Muppet?

Ik heb net heerlijk gelopen. Tempo is ver te zoeken na 3 weken bergen, dus intervallen vanmorgen.
10.6 km met 5x400m en 5x200m. Na elk interval mocht ik van mezelf even 80 meter wandelen.
En mijn grafieken.. echt heel bevredigend. Ging fijn!
Oh ja, ik liep steeds een rondje van ongeveer anderhalve km, dan hoefde ik niet over mijn route na te denken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:47

Dat is wel een heel strak grafiekje ja!
Veel plezier morgen voor de Slovenië-lopers!! Mooie foto's weer Leonie.

Is er hier nog iemand die volgend weekend bij Stakenberg loopt? Ik loop de 21km.

Misschien wil ik maandagochtend naar de Posbank om een rondje te lopen. Iemand de ultieme parkeertip (en/of wellicht een leuke route)? Of is bij het paviljoen gewoon het handigst? Ik vind starten en eindigen bij horeca + toilet altijd wel fijn.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:06

Paviljoen is dan het makkelijkst ja. Hoe ver wil je lopen?
Ik moet weer werken helaas, anders was ik wel meegegaan.

Ik heb nieuwe trailstokken besteld, van black diamond, ben benieuwd. Hopelijk overleven ze langer dan die van leki.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:14

Oh, dat is jammer ja.
En ik wil, nu ik nog kan, liever doordeweeks dan in het weekend, want ik denk dat dat veel scheelt qua drukte.
Maar wellicht ergens tussen nu en de herfstvakantie een keer.

Ik denk zo 10-15km. Heb geen zin in dagenlang spierpijn, ik moet zaterdag ook nog aan de bak.

Kak trouwens, je vakantie alweer voorbij. Snel gegaan he!

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:14

Leonie, wow daar word ik echt jaloers van! Wat een prachtige foto's weer!
Dat zal daarlijk ook weer tegenvallen als je weer thuis bent!
Veel plezier met jullie run daar!
En gefeliciteerd nog! Y)(^)

SV, een vos is ook mooi! Die heb ik dan weer nog nooit in het echt gezien, behalve een keer dood langs de weg.
En wat gaaf zeg dat je zus die wolf heeft gespot bij de planken wambuis!
Mooie intervallen heb je gedaan, en toch niks mis met je tijden, ziet er netjes uit hoor!

Samantha, dat is inderdaad vroeg dan.
Gelukkig dat je Bram niet ontmoet hebt, lijkt me ook echt raar, als een wolf niet wegloopt.

Goof, wat leuk zeg! Ik ga die dag naar Duitsland, anders was ik graag met je meegelopen.
Ik heb wel een hele leuke mooie route in dat gebied gevonden.
Die heb ik donderdag nog gelopen, de orginele route is 16km, en ik had er wat extra lusjes in gemaakt, zodat ik op 22km uitkwam.
Bij de 16km heb je ongeveer 250 hoogte meters, en echt super mooie uitzichten.
Ook een punt waar je onderweg naar de w.c kan en water kan tappen.
Bij de Carolinahoeve.