Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 17:58

Winged schreef:
Ik vind dit een pittige vandaag: https://www.nu.nl/coronavirus/6112389/m ... kt-op.html

Mede omdat de aantallen vandaag voor het eerst sinds eind november onder de 4000 zijn. Ik hoop dat het blijft dalen,maar als je hoort dat de britse variant aan het oprukken is.

Nu zei een sportgenote dat een mutatie van een virus vaak minder schadelijk is. Nu is zij wel van het alternatieve bestaan, wel aan de regels houdend. Maar ik vraag mij af of iemand (wetenschappelijk) weet of die bewering klopt? Ik kan er namelijk weinig over vinden.

Het is allemaal nieuw, dus ze weten het eigenlijk nog niet.
Enige dat geweten is, is dat de nieuwe britse variant zo'n 30% besmettelijker is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 18:00

Ik snap precies wat jullie zeggen hoor, maar het is en blijft gewoon een slecht excuus om te gaan rellen.. Iedereen heeft die frustraties en toch is het slechts een hele kleine groep die het misbruikt.. Dus ik vind corona gewoon totaal geen excuus en daarom heeft het er imo niks mee te maken.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 18:01

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 18:05

Op social media circuleren berichten om zaterdag ook in ons land amok te maken.
Maasmechelen, Antwerpen, Brussel en Gent zijn er tot nu toe bij.
Walgelijk. :x

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 18:07

Ik denk niet dat corona de reden is dat men gaat rellen. Als in: het is geen protest direct tegen de maatregelen. Wel dat corona en de maatregelen die daarbij horen er voor gezorgd hebben dat er een groep ontzettend opgefokt is geraakt. Kunnen niet de kroeg in, geen voetbalwedstrijd, afreageren met vrienden...
Mensen zijn gewoon gefrustreerd en de avondklok is gewoon een excuus wat gevonden is om zich nu te kunnen afreageren van die frustraties.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 18:18

Winged schreef:
Ik vind dit een pittige vandaag: https://www.nu.nl/coronavirus/6112389/m ... kt-op.html

Mede omdat de aantallen vandaag voor het eerst sinds eind november onder de 4000 zijn. Ik hoop dat het blijft dalen,maar als je hoort dat de britse variant aan het oprukken is.

Nu zei een sportgenote dat een mutatie van een virus vaak minder schadelijk is. Nu is zij wel van het alternatieve bestaan, wel aan de regels houdend. Maar ik vraag mij af of iemand (wetenschappelijk) weet of die bewering klopt? Ik kan er namelijk weinig over vinden.

In het algemeen hebben virussen inderdaad de neiging in de loop der tijd meer besmettelijk en minder schadelijk te worden. Om de eenvoudige reden dat zo'n virus meer gastheren kan besmetten dan een virus waarbij de gastheer bij wijze van spreken acuut dood neervalt.
De clou zit hem in dat stukje "in het algemeen". Dat dit meestal zo is, betekent niet dat dit altijd voor elke individuele mutatie geldt.

Besmettelijker maar even gevaarlijk betekent ook dat er meer mensen aan dood gaan. NPO3 documentaires heeft hier een goed filmpje over gemaakt (nu geen tijd om het op te zoeken).

En idd wat Pandora ook al aangeeft: dit virus is nog zo nieuw dat we heel veel nog niet weten. En al helemaal niet over alle (nieuwe) mutaties.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 18:20

En daar komt bij, wie gelooft dat deze gasten zich wel aan alle maatregelen hebben gehouden en daardoor nu gefrustreerd rellen?? Niemand toch.

Vriend belde op, hij heeft een vrouwelijke collega die alles van corona complete nonsens vond, bestond niet, nergens voor nodig om je aan de regels te houden, is maar een verkoudheidje.
Tja, die zit er nu helemaal door heen, zij heeft haar moeder aangestoken, die zich wel aan de regels hield. Die werd verzorgd door een andere zus. Moeder overleden en gister zus ook overleden.
Vriend zei, mag hopen dat ze hier levenslang aan terug denkt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 18:22

bigone schreef:
En daar komt bij, wie gelooft dat deze gasten zich wel aan alle maatregelen hebben gehouden en daardoor nu gefrustreerd rellen?? Niemand toch.

Vriend belde op, hij heeft een vrouwelijke collega die alles van corona complete nonsens vond, bestond niet, nergens voor nodig om je aan de regels te houden, is maar een verkoudheidje.
Tja, die zit er nu helemaal door heen, zij heeft haar moeder aangestoken, die zich wel aan de regels hield. Die werd verzorgd door een andere zus. Moeder overleden en gister zus ook overleden.

Ook als je je er niet aan wilt houden is het leven gewoon drastisch verandert in de afgelopen maanden.

En heftig van je collega zeg, poeh...

BigOne

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 18:23

Collega van die vriend, ken haar niet, ook geen behoeft aan. Ja pittig maar zelf in de hand gewerkt.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 18:25

Pandora2 schreef:
Winged schreef:

Het is allemaal nieuw, dus ze weten het eigenlijk nog niet.
Enige dat geweten is, is dat de nieuwe britse variant zo'n 30% besmettelijker is.

Dat is niet te zeggen of een variant/mutatie schadelijker of minder schadelijk is op basis van het feit dat het een variant is. Dat principe zie je bijvoorbeeld bij COVID zelf al. In principe een coronavirus, en van de vele (relatief onschuldige) coronavirussen die jaarlijks rondzwerven. Maar toch een aantal keren in het nieuw geweest, SARS, MERS en nu COVID. Van deze "varianten" van het coronavirus was MERS verreweg de meest dodelijke, maar bleek het achteraf niet te kunnen spreiden van mens op mens (enkel van kameelachten naar mens).

Berucht om mutaties zijn het griepvirus dat jaarlijks muteert. De ene keer brengt de mutatie wat meer schade toe, de andere keer zijn mildere varianten. En eens in de zoveel tijd duikt er een variant op dat heel schadelijk, of vooral zich heel snel weet te spreiden, wat vervolgens leidt tot een griepepidemie.

Kortom, ik wil je vriendin niet afvallen, maar dat varianten per definitie minder schadelijk zijn is dus absolute b•llshit. Het kan en gebeurt zeker, maar is absoluut geen definitie.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 18:40

bigone schreef:

Dat noemen ze dan keihard met de neus op de feiten gedrukt.
Corona heeft opeens 2 gezichten voor die vrouw. Had ze waarschijnlijk nooit gedacht.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 19:11

pien_2010 schreef:
Citaat:
Het heeft niets met covid te maken, de avondklok is hooguit een slap excuus dat ze gebruiken.

_O- sorry, dit is jouw mening die ik niet deel. Dit is dus subjectief net zoals mijn opvatting dat is.

Ik schreef al helder dat het noch niets noch alles is Pien doch dat wordt niet gelezen. Verder is het agressieve ontkennen een hilarische illustratie van dat overschreeuwen tot vermeend gelijk leidt ;)

Veel interessanter is hoe het verder gaat. Hoe de overheden de brave meerderheid bij de les gaan houden.

Hier líjken de beperkende maatregelen wederom het tij te keren. Nog geen uitzicht op versoepeling; daar is eerst nog een afname voor nodig en dan nóg tien dagen...

Er is vandaag een heel ambitieus breed sociaal plan gelanceerd om de financiële gevolgen enigzins op te vangen en dat zal wat tijd kopen, letterlijk, maar de rek in goede wil maal angst is er steeds meer uit.

Ik vind het heel verontrustend dat géén van de vaccin-fabrikanten de leverdata haalt. Hier gaat alles wat geleverd wordt fluks de arm in doch de schemas lopen ernstige vertragingen op door vertragingen in leveringen.
In dít tempo gaat de 70% in september niet gehaald worden en zijn verruiming voor de zomer heel beperkt. Pffff.
Ik over een Plan C voor de zomer nadenken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 19:17

bigone schreef:

Heel verdrietig verhaal!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 19:21

Citaat:
Ik vind het heel verontrustend dat géén van de vaccin-fabrikanten de leverdata haalt. Hier gaat alles wat geleverd wordt fluks de arm in doch de schemas lopen ernstige vertragingen op door vertragingen in leveringen.
In dít tempo gaat de 70% in september niet gehaald worden en zijn verruiming voor de zomer heel beperkt. Pffff.
Ik over een Plan C voor de zomer nadenken.

Mee eens HC, heel zorgelijk

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 19:24

Ik vermoed dat wij deze zomer wederom niet op vakantie zullen gaan

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 19:26

2021 gaat niet normaal worden. We zullen dit hele jaar nog last hebben van de corona maatregelen

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 19:28

purny schreef:
2021 gaat niet normaal worden. We zullen dit hele jaar nog last hebben van de corona maatregelen

Vooral ook met hoeveel vertraging er steeds is met de vaccins

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 19:28

Daar vrees ik ook voor. Ik heb een aantal dingen gepland voor 2021 (tripje naar Normandië eind april, aantal concerten) maar ik heb er een hard, hard hoofd in. Ik zie ons nog niet in een vol Goffertpark dansen op Rammstein in augustus -O-

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 19:30

Ik heb nog kaarten voor pearl jam, dat is sowieso al weer een jaar doorgeschoven...

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 19:31

Aan dit tempo zal enkel de Uk deze zomer 70 % gevaccinneerd hebben en op reis kunnen
Ik hoop dat de vaccin alsnog geleverd worden en snel

Afbeelding
:')

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 19:31

Relaxed schreef:
Ik snap precies wat jullie zeggen hoor, maar het is en blijft gewoon een slecht excuus om te gaan rellen.. Iedereen heeft die frustraties en toch is het slechts een hele kleine groep die het misbruikt.. Dus ik vind corona gewoon totaal geen excuus en daarom heeft het er imo niks mee te maken.
Het maakt vooral duidelijk dat er een groep is die zich onder bijzondere omstandigheden nóg minder goed kan gedragen dan normaal.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 19:35

purny schreef:

Nee zeker niet. Ik hoop dat we eind van het jaar zo onder controle hebben dat we in 2022 redelijk normaal doorkomen.

Maar inderdaad, verheug je dit jaar nog maar nergens op.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 19:36

moonsparkle schreef:
Ik heb nog kaarten voor pearl jam, dat is sowieso al weer een jaar doorgeschoven...

Oh jaloers!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 19:48

Huertecilla schreef:
pien_2010 schreef:
_O- sorry, dit is jouw mening die ik niet deel. Dit is dus subjectief net zoals mijn opvatting dat is.

Ik schreef al helder dat het noch niets noch alles is Pien doch dat wordt niet gelezen. Verder is het agressieve ontkennen een hilarische illustratie van dat overschreeuwen tot vermeend gelijk leidt ;)

Als je echt zo helder schreef hoefde je hier niet in iedere post te herhalen dat er niet goed gelezen wordt. Je grijpt gewoon alles wat er in nl gebeurt aan om weer naar het coronabeleid hier te wijzen.. Zelfs rellen komt door het beleid :n

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 19:52

Nou ik volg relaxed hierin, wat mij betreft is dit een druppel die de emmer laat overlopen. Ook als de boeren weer gingen protesteren of tegen racisme etc. Had een groep dat aanleiding gevonden om te gaan rellen. Dat dat nu het Corona beleid is, is niet eens zo belangrijk. Veel mensen weten niet eens meer waarom ze staan te rellen. Heel zorgelijk.
Hier zijn vandaag wel een aantal ouders/verzorgers gebeld met uitspraken gedaan door jongeren.
Verder het gesprek aangegaan en al mijn klassen stonden er negatief tegen over. Je maakt geen spullen van anderen kapot als je wat anders wil was een veel gehoorde uitspraak.