De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 09:17

Loretta schreef:
Arabesk schreef:
En bij adviezen van instituten oefent de regering ook druk uit op gewenste uitkomsten of ze negeren een advies als dat beter is voor de economie. Zo ging het met het bouwstoffen besluit ook. Mijn afdeling leverde de getallen maar als een norm niet uitkwam werd die gewoon verhoogd voor de economie. Pats zo tien jaar wetenschappelijk onderzoek van tafel.

Straks hoeven we ons niet meer druk maken over de economie want dan is er geen economie meer.

:= wel eens een geschiedenisboek opengeslagen?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 09:18

MarlindeRooz schreef:
Straks hoeven we ons niet meer druk maken over de economie want dan is er geen economie meer.

:= wel eens een geschiedenisboek opengeslagen?[/quote]

Natuurlijk wel, maar wat bedoel je precies? De Spaanse griep of De pest?
Of een ander punt uit onze geschiedenis.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 09:19

MarlindeRooz, dat heb ik vroeger wel eens gedaan, maar recentelijk niet.. Leg eens uit :j

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 09:19

Maar wat zou een lockdown voor Nederland inhouden eigenlijk? Mag je je provincie niet meer uit of het land niet in en uit? En wat is precies het verschil met nu? Winkels sluiten? Kan iemand het mij uit leggen wat de grote verschillen zullen zijn?

Vindt het trouwens ook wel een groot risico dat mensen in de zorg door moeten werken als ze hoesten, juist als je met de kwetsbare groep mensen werkt, maar ja kan me ook voorstellen dat er snel een te kort is aan personeel, misschien zouden de vrijwilligers van het rode kruis wel wat kunnen helpen bij verzorgingshuizen? Maar aan de andere kant als het ook verspreid zonder symptomen hoe ontkom je er dan nog aan? Daarbij is dus voor zover ik hier lees extra besmettelijk als je geen symptomen hebt maar je hoest en niest dan toch minder?
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 14-03-20 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 09:21

Daihyo schreef:
Kan hij niet thuis/online verkoop opzetten?

Klopt ze gaan nu op lokatie verkopen.

En heb net op Facebook gedeeld van een groenteboer uit Dordrecht die ook verkoop op lokatie doen.

Druif_01

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 09:23

Hier horen wij vandaag of schoonvader besmet is. Momenteel is hij al opgenomen in het ziekenhuis met zware klachten. We hopen op het beste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 09:24

Storm schreef:
druppeltje schreef:

Dit heeft zichzelf opgelost, Bonaire laat geen vluchten meer toe. Ook Bonaire laat voorlopig geen vluchten uit Europa meer toe - https://nos.nl/l/2327060

Balen!

Eigenlijk maar beter.
Weet iemand hoe het zit met een eventuele terugbetaling of zijn ze gewoon hun geld kwijt?

Daar kun je zo goed als zeker naar fluiten; enige wat je kunt doen is kijken in de polis van de reisverzekering als ze die hebben.

Anoniem

Druif_01 schreef:
Hier horen wij vandaag of schoonvader besmet is. Momenteel is hij al opgenomen in het ziekenhuis met zware klachten. We hopen op het beste.

Jeetje spannend! Sterkte!!

Anoniem

Sterkte druif.
Het past hier allemaal nog niet zo goed in mijn hoofd, de helft van de tijd denk ik: hoe dan? En lees ik verbijsterd wat er in de wereld gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 09:25

Arabesk schreef:
Bij het RIVM werken niet de top onderzoekers, maar vooral wetenschappers die van nature zeer behoudend en genuanceerd zijn en krampachtig vasthouden aan (oude) feiten. Ik heb met ze samengewerkt, zelf zat ik al bij een net zo stoffig instituut. Laat ik het zo zeggen, wie echt goed is, zit niet daar maar bij een bedrijf of topuniversiteit.

Het verbaast me dan ook niet dat ze dom blijven volhouden dat besmetting zonder klachten niet kan. Want dat was altijd zo met andere virussen dus nu ook :+

Ja dat is toch triest. Mensen beschouwen dat als dé bron...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 09:25

Druif_01 schreef:

Sterkte. En uiteraard veel beterschap voor schoonpapa.

Ook voor iedereen die zelf besmet is uiteraard. Of vrienden / familie heeft die het opgelopen hebben.

Ladybird
Moderator Algemeen

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 09:26

Heel veel sterkte Druif!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 09:27

Neverland schreef:
Hier wordt niet thuis gewerkt maar in ploegen / teams. Deze ploegen mogen ook privé niet met elkaar in contact komen. Maar ze kunnen toch niet bepalen wat je privé doet? Wat nou als ik iemand van een andere ploeg tegenkom in de stad?
Ik dans ook samen met een collega die in een andere ploeg is geplaatst. Dat zou dus ook al niet meer mogen.

Dus gisteren heb ik veeeel collega's al fijne feestdagen gewenst & een gelukkig nieuwjaar. :+ We weten allemaal niet wanneer we elkaar weer zien...

Nee, maar je sociale contacten zoveel mogelijk beperken is het devies.

Mijn vriend zit in de maakindustrie. Zijn baas verandert niks. Geen ploegen, gewoon met z’n allen werken, ik word er zo niet goed van. Die arrogantie.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 09:27

Druif_01 schreef:

Heel veel sterkte, hopelijk knapt je schoonvader snel weer op

Wetenschappers Erasmus MC en UU claimen vondst antilichaam tegen COVID-19
https://www.ad.nl/binnenland/wetenschap ... ~ae6b1a87/

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 09:32

Catalonië ook in quarantaine las ik. Polen sluit ook de grenzen.
En hier in Belgie is het echt heel erg rustig nu.

Misschien was het al gemeld, maar krijg het niet allemaal bijgelezen :')

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 09:33

Dank jullie wel, op zich maakt de corona uitslag niets uit, als hij maar volledig hersteld.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 09:34

Ik ben wel benieuwd, hoe besmet je iemand als je geen klachten hebt, maar het wel bij je draagt?
Ik meen begrepen te hebben dat je mensen besmet door druppels te verspreiden.. maar over het algemeen, als je de huidige maatregelen in acht neemt, dan wordt de kans dat je druppels verspreid, toch wel klein denk ik.. Of begrijp ik het dan verkeerd?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 09:35

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 09:38

Joman schreef:
Zeg Germie. Ik was net even wat berichten aan het teruglezen uit het topic en ik moest toch wel lachen. Ongeveer 2/3 weken geleden vond jij het nog mooi om vrij last minute te gaan skiën toch, in Oostenrijk? Je wordt nu gewoon de gebieden uitgegooid. Letterlijk. Ik hoop dat de huidige ontwikkelingen je vele meningen hebben bijgesteld en dat je inmiddels wat meer inzicht hebt gekregen in hoe snel een situatie kan veranderen en in hoeverre dat mensen raakt. Wellicht iets voor de toekomst om rekening mee te houden :)

Ik kon geen vrij krijgen. Ik heb ook nergens gezegd dat ik wilde gaan skien, hoewel dat altijd leuk is en dan zeker kijk wat er mogelijk is. Maar ik heb wel prijzen bekeken, want eind maart was misschien een optie. Maar besloten om gewoon mijn vrije dagen te gebruiken voor andere vakanties.
Heb ik mijn mening bijgesteld: ja en nee, het is nog steeds 1 grote poppenkast. Je gaat het toch niet tegenhouden. Ik vind dat de economie te veel kapot gemaakt wordt. Daar maak ik me meer zorgen om dan om het virus. Of ik straks nog gewoon op vakantie kan als dit voorbij is bijvoorbeeld. Dat zou ik echt heel erg vinden, dan ben ik liever dood als je niet meer kunt reizen. Reizen is onderdeel van mijn doel in het leven. Evenals duiken en paardrijden. Ik zeg altijd al, dus ook voor dit virus: als de kwaliteit van mijn leven niet goed genoeg meer is, dan geef je me maar een spuitje. Dat is bij mij dus ook als ik in een rolstoel kom, uiteraard kun je dan bijdraaien, maar zoals ik het nu zie vind ik dat als iemand door een ongeluk in een rolstoel komt en niet meer wil leven dat dit gerespecteerd moet worden. En zo zie ik dat ook bij andere dingen. Het zelfbeschikkingsrecht van de mens ben ik een groot voorstander en believer van. Uiteraard geen voorstander van zomaar zelfmoord en zonder bedenktijd.

Doe ik nu mee aan de adviezen: tot nu toe wel, ik was gewoon mijn handen (is niets in veranderd), ik blijf wel weg van oudjes. Concerten e.d. had ik toch niet gepland (vind ik niets aan).
Maar ik wil wel gewoon mijn dingen kunnen doen, dus gewoon buiten zijn, duiken, paardrijden.
Kortom, ik doe wat ze nu vragen. Maar zorgen maken? Nee.
Ik ben zelfs gisteren NIET in een supermarkt geweest. Kan tot maandag mij redden.
Ben ik sociaal: zeker, ik koop gewoon een verjaardagskado voor mijn neefje. Ik respecteer het als iemand zegt dat je nu beter even niet kunt langskomen.
Maar dat ik bang ben? nee. En je kunt nu voor 505 euro met vertrek maandag naar Bali voor 2 weken, dat klinkt heel aantrekkelijk, maar helaas, de vrije dagen heb ik later nodig.

Dus JA, ik ben iets bijgedraaid in de zin dat ik voor maart even geen vakanties boek. April staat al sinds december, en dat gaat wel door zolang er geen rood advies is. Oranje ga ik wel, ik kom ook niet in contact met anderen, huur eigen huisje en zit alleen in de natuur.
Maar ik maak me echt meer zorgen om de gevolgen op langere termijn voor de economie dan dat ik bang ben voor het virus. Zelfs als het mijzelf zou raken. Ik hoop dan natuurlijk dat mijn ouders gewoon zonder problemen er doorheen komen. Maar ophouden met leven zoals mensen nu al doen, nee. Ik heb geleerd na een reanimatie dat je echt vandaag moet doen, want morgen kan het voorbij zijn. Ik hoop dus dat mensen ook deze visie op het leven begrijpen. Ik was ook zo van ik kan het wel even uitstellen, maar doe dat niet meer als ik iets wil.
Laatst bijgewerkt door germie op 14-03-20 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 09:40

Sterkte druif.

Ik vind het ook bizar wat er in de wereld gebeurt. Normaal maak ik me niet zo'n zorgen als ik ziek ben. Nu toch wel. Ondanks dat de kans dat ik corona heb en complicaties zou krijgen als ik het zou hebben klein zijn.

Heb protocol van mijn werk bekeken. Ik mag pas weer werken als ik 24 uur koortsvrij ben. Hoop wel dat ik me snel wat beter ga voelen want ik slaap altijd zo beroerd als ik koorts heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 09:41

Na reanimatie vandaag doen wat je morgen niet kan; zonder de aanwijzingen op te volgen is er misschien sowieso geen morgen...
Ik hoop zo dat iedereen zich aan de aanwijzingen houdt.
En prettig dat je enerzijds toch je blik hebt aangepast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 09:43

SusanH schreef:
Sterkte druif.

Ik vind het ook bizar wat er in de wereld gebeurt. Normaal maak ik me niet zo'n zorgen als ik ziek ben. Nu toch wel. Ondanks dat de kans dat ik corona heb en complicaties zou krijgen als ik het zou hebben klein zijn.

Heb protocol van mijn werk bekeken. Ik mag pas weer werken als ik 24 uur koortsvrij ben. Hoop wel dat ik me snel wat beter ga voelen want ik slaap altijd zo beroerd als ik koorts heb.

Nouja, die kans op complicaties schijnt er toch echt te zijn . Ook al ben je jong en gezond. Dat is wat gisteren tijdens nieuwsuur werd gepredikt. Ze kunnen niet achterhalen waarom sommigen zo enorm door het virus worden geraakt ook al zijn ze jong en gezond.

Die 24u wordt ook door het rivm aangehouden overigens.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 09:45

Loretta schreef:
Natuurlijk wel, maar wat bedoel je precies? De Spaanse griep of De pest?
Of een ander punt uit onze geschiedenis.

Zelfs na jarenlange oorlog herpakt een land zich. Vroeger (bijv middeleeuwen) kwam er geregeld een pest langs en dan stierven er pas percentages mensen uit. Denk je dat de hele economie dan stopte? Het is echt naïef om te denken dat in zo’n welvarend land met zoveel kennis en internationale banden de economie stopt door een griepvirus.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 09:46

Hm, als ik zo hier en daar hoor hoeveel mensen nu al inkomen missen en nog gaan missen door deze (volgens sommigen nog te weinig) maatregelen vind ik dat voor hen wel zorgwekkend.... de vraag is of die een herstel van de economie, wat soms jaren kan duren, wel te boven komen.....

NB: volgens mij zijn die internationale banden ook problematisch geworden?
Laatst bijgewerkt door Cer op 14-03-20 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 09:46

Ik snap dat je het allemaal op jezelf betrekt germie, maar we leven in een wereld waar er meer mensen zijn dan alleen jij. Soms is het goed om verder te kijken, naar het algemene gezondheidsbelang bijvoorbeeld :)

En idd zoals hierboven:
Die economie komt er echt wel weer bovenop... daar maak ik me een stuk minder zorgen om.