Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 07:02

Dat is balen zeg! Hoop dat je er snel vanaf bent.

Gisteren wilde ik een rustig loopje van 4 tot 5 km doen omdat ik nog wat last had van mijn hamstrings door mijn snelle loop van zondag. Ik liep echter zo lekker dat het 6.7 km is geworden. Helaas daarna veel last van mijn darmen.

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 07:45

Maanlicht schreef:
Vanmiddag eindelijk naar de fysio gegaan, ik heb shin splints. De fysio gaat vrijdag beginnen met kuitmassages en misschien kies ik voor dry needling (al vind ik dat best een eng idee). Ik moet minimaal een maand rust houden en daarna mag ik hopelijk weer vanaf 0 beginnen met trainen. Ik baal er best wel van, geniet echt van het lopen. Heeft iemand hier wel eens last gehad van shin splints?

Ik heb hier eens last van gehad en raad je aan echt rust te nemen. Ik heb dat toentertijd niet genoeg genomen en daardoor heeft het heel lang geduurd voor ik weer pijnvrij was. Het is heel erg balen maar ik zou het advies wel opvolgen, desnoods nog langer rust nemen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 21:50

Ik had echt een superdag vandaag met hardlopen. Heb voor het eerst zonder tussendoor te wandelen 8 km gelopen. In 44 minuten. Ik heb al wel de 10 km een paar keer gelopen, maar daarbij wel een paar keer gewandeld.
Ik had vandaag de 10 ook wel kunnen halen, maar ik wil zaterdag de color run kunnen lopen zonder al teveel spierpijn.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 22:02

Fijn is dat! Gevoel dat je nog 'uren' door kan!

Ik heb dinsdag een kort rondje met versnellen gedaan. Maar ben verkouden, kan niet door mijn neus ademen. W morgen wel lopen, maar weet niet of dat lukt qua adem?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 01:06

Netjes Supervixen!

Ik zou gewoon gaan lopen Kelly_ann, stoppen, omdraaien of langzamer gaan kan altijd.
Haal jij anders ook door je neus adem tijdens het lopen? Ik volgens mij helemaal niet. Neemt niet weg dat je met een verkoudheid sowieso minder lucht hebt, maar meer een vraag uit nieuwsgierigheid omdat ik denk dat mijn ademhalingstechniek beter kan.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 07:45

Grit als je echt hard wil lopen moet je zowel door je neus maar dus met name door je mond inademen. Anders krijg je geen voldoende zuurstof binnen. Er zijn wel stromingen die je doen willen geloven enkel door je neus te ademen maar die vertellen je tegelijkertijd ook dat je helemaal niet snel hoeft te gaan. En laat dat laatste nu net de hele essentie van hardlopen zijn.
Als er bij de ademhaling iets mis gaat is het vaak de uitademing die niet helemaal volledig is. Er blijft dan zuurstof arme lucht in je longen achter waardoor je bij de volgende ademteug maar beperkter zuurstof rijk lucht kunt inademen. Als je merkt dat je met je ademhaling in de problemen komt (of bij steken in het middenrif) is het dus vaak voldoende je te concentreren op een volledige uitademing.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 09:04

Dankjewel voor de vraag en het antwoord dames! Ik heb hier nog niet zo over nagedacht, maar kan hier ook weer iets mee.

Bij mij ligt het hardlopen even een paar dagen stil. Wegens een overlijden in de familie heb ik geen energie of tijd ervoor gehad. Ik hoop vanavond weer te starten, kijken of ik een 6 km kan lopen :) de kust marathon komt nu wel steeds dichterbij, ik hoop toch nog even een goeie voorbereiding mee te pakken

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 12:57

Gecondoleerd Mirriezz :(:)

Ik heb op mijn ademhaling gelet, mijn neus staat grotendeels buiten spel :Y)
Geprobeerd gelijktijdig door neus en mond te ademen, maar op de een of andere manier is dat voor mij niet vanzelfsprekend. Op het goed uitademen let ik al wel sinds de vorige tip.

Mijn PR van deze week. De eerste 6km voor mijn doen goed doorgelopen en de laatste 4 km "mocht" ik weer in de comfortzone :D

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 17:53

Netjes grit!

Ik haal door mijn mond adem, door mijn neus lukt echt niet met lopen.

Inderdaad Kelly-Ann, dat gevoel is heerlijk en het is altijd fijn als je dat hebt.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 11:16

Gisteren in Kortrijk (België) gaan hardlopen voor Levensloop, een initiatief tegen kanker. Ik liep van 23u tot 24u. Wel romantische sfeer, met allemaal kaarsen langs het parcours, maar voelde me wel wat onveilig op ietwat oneffen terrein. Bovendien was mijn looppartner verhinderd, dus er waren geen bekenden op het circuit, is natuurlijk minder gezellig als je niet kan kletsen. Uiteindelijk een kleine 11,5 km gelopen in een uur en 12 minuten, ondanks het feit dat mijn linkerbeen precies alle kanten uit wil
(knie tijdje geleden verwrongen bij het opstijgen op mijn paard).

Wat ik wel bizar vond: na een uur ging mijn hartslag plots van rond de 145 à 150 (mijn normale loophartslag) naar rond de 100, en ging daar niet meer boven, zelfs als ik nog wat versnelde. Zou dat te maken hebben met mijn bioritme, dat mijn hart al richting slaapmodus ging, of mankeert er iets aan mijn hartslagmeter? Ben die vanmorgen gaan testen met bloeddruk-/hartslagmeter van mijn ouders, omdat mijn hartslag nog een pak lager was dan normaal, en dat liep wel behoorlijk gelijk.

Hier overzichtje van de loop: https://connect.garmin.com/modern/activity/896789170

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 12:18

@ hwn: gaaf dat je in Kortrijk hebt gelopen! (ik heb er een tijdje gewoond, mooi en leuk stadje). En een super nette tijd, zeker met zo'n gek linkerbeen!
Van je hartslag weet ik niks, maar ik zou wel heel graag je loop bekijken. Helaas geeft de link aan dat ik geen toestemming heb om je run te bekijken :(

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 12:32

Wat een mooi initiatief! Knap dat je zo goed hebt gelopen. Zou ik niet kunnen zo laat in de avond!
Ik heb gisteren de color run in Utrecht meegelopen. Erg lol gehad, maar voor heel veel mensen was het meer een color walk.. die begonnen na 500 m al te wandelen.
Zelfs iemand gezien die na 2 km al wandelend een peuk ging roken. 8)7

Nu ga ik me voorbereiden op de posbankloop over 2 weken.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 13:13

mirriezz schreef:
Van je hartslag weet ik niks, maar ik zou wel heel graag je loop bekijken. Helaas geeft de link aan dat ik geen toestemming heb om je run te bekijken :(

Heb mijn garmin nog niet lang, dus weet nog niet hoe ik mijn runs moet uploaden, maar ik zoek het even uit.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 19:40

hwn mogelijk gewoon slecht contact van je hartslag meter, ik denk dat dat de meest voor de hand liggende verklaring is.
Supervixen voor mij al een reden om niet met zo'n color run mee te doen. Het is maar color dan run en die color ik vraag me toch af of dat niet heel slecht voor je longen is. Maar onderweg een peuk gaan roken is echt te erg voor woorden.
Vandaag de halve marathon van deurne gelopen als voorbereiding op de marathon. Ging heel goed, nog ruim 5km extra in gelopen voor de start en na de finish nog 3km uitgelopen dus ook mijn duurbelasting heb ik wel gehad.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 19:47

Ach het zal allemaal wel meevallen als je een keertje meedoet.. het is maar maiszetmeel.
Het was ook gewoon een gezellig dagje met mijn zusje. Het ging niet om het hardlopen, maar om het samen lol hebben. En dat is gelukt.
Over 3 weekjes doen we samen een serieuze run, om ons pr op de 5 km te verbeteren.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 19:51

Supervixen schreef:
Ach het zal allemaal wel meevallen als je een keertje meedoet.. het is maar maiszetmeel.
Het was ook gewoon een gezellig dagje met mijn zusje. Het ging niet om het hardlopen, maar om het samen lol hebben. En dat is gelukt.
Over 3 weekjes doen we samen een serieuze run, om ons pr op de 5 km te verbeteren.

Maiszetmeel met kleurstof is nu net hetgeen ik niet in mijn longen wil hebben. Maar een ieder moet het voor zich weten al denk ik dat velen nog niet eens er bij nadenken of en zo ja wat voor gevolgen het kan hebben.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 20:29

Ik zie dat soort runs ook als voor de fun, gezellig met een groepje lol hebben. Vrienden doen wel eens mee aan obstacle runs, dat kan best met stukken pittig en afzien zijn, maar de lol staat voorop.

Leuk hwn!
Ik ken deze alleen als "wandellopen", die zijn ook zo sfeervol.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 13:04

:wave:

mirriezz schreef:
Zo, ik heb mijn rondje vanavond ook weer gehad. Het blijft bij een bescheiden 5 km in net meer dan 35 min, maar toch ben in best trots.

Het was mijn eerste keer hardlopen in het donker, aangezien ik na de winter ben begonnen. Na onderhandeling met mijn ma mag im gaan lopen over bepaalde, afgesproken routes. Geen heuvel training voor mij dus, maar gelukkig wel lopen. Ondanks dat ik eigenlijk alleen op verlichte paden mag lopen, zou ik toch graag een lichtje bij me dragen. Nou ben ik eigenlijk niet zo fan van de schoen-lampjes of armbanden (ik ken alleen die vrij zwakke rode) en ben dus op zoek naar een alternatief.
Wat voor lampjes dragen jullie bij je als je in het donker loopt?

Eerder postte hier ook iemand dat ze last had van de binnenkant van haar bovenbenen. Door het schuren van die plekken ging het pijn doen. Ik heb het de laatste tijd ook. Misschien kunnen we samen sparren over een oplossing?

Waarom moet je onderhandelen met je moeder daarover? Is dat ivm je vader?

Qua lampjes heb ik die bandjes van de action, ideaal en lekker goedkoop. Verschillende standen mogelijk van knipperen tot continu branden.

Las nog wat over fysiotherapie dat is sinds 2006 direct toegankelijk, maar we zien steeds vaker aanvragen van machtigingen. Zo houden we elkaar aan het werk schijnbaar en blijft de zorg onnodig duur |o

Greetje63 we ademen de hele dag door allerlei giftige dingen in, dan kun je toch niets meer in het leven?

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 15:09

Mistral: mijn ma is gewoon doodsbang. Toen ik 15 was mocht ik wel in het donker naar paardrijden fietsen, wat zij ging no-way met mij mee, maar als ik nu (ondertussen 23 he) als het schemert naar mijn vriend wil fietsen, mag dat echt totaal niet. En mijn vriend vind het ook niet goed, dus daar schiet ik ook niks mee op.

Mijn ma had dus besloten dat ik NIET mocht hardlopen in het donker. Iets wat ik belachelijk vind, wat wat moet ik dan strakjes als het winter is? Tijdens school gaan hardlopen ofzo? Nja, daar was ze het dus ook wel mee eens, dus nu mag ik over verlichte paden wel lopen. Iets waar ik opzich wel in kan komen. Wij allebei blij dus :)

Helaas ben ik nog niet weer gegaan, ondertussen wordt het weer verplaatst naar op zijn vroegst woensdag :( Heb van t weekend aan mezelf gemerkt dat ik nog te weinig energie heb en echt eerst moet uitrusten. Zeeeer frustrerend, zeker nu ik mijn startnummer voor de kustmarathon binnen heb.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 16:47

Je bent 23 en dus volwassen en dan maak je je eigen beslissingen lijkt me?

Mistral94, inderdaad dan zo denk ik er ook over. Als je geen slechte stoffen wilt binnen krijgen kun je maar beter meteen stoppen met ademen.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 18:01

@supervixen: helemaal met je eens! Alleen ik woon wel bij mijn ouders en wil dat graag op een prettige manier blijven doen. Daarom heb ik de compromis gezocht in wel lopen, maar op verlichte paden. Daarmee kan ik nog steeds een fijn rondje lopen, heb alleen minder variaties. Op die manier zijn we allebei blij en blijft t gezellig in huis.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 19:47

@Mirriez, iemand zoeken om samen te lopen? Bij ons zijn er toch ook heel wat vrouwen in de loopclub die in de winter niet in hun eentje over straat durven, ook al is het een veilig dorp.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 11:25

Kiwi_ schreef:
Maanlicht schreef:
Vanmiddag eindelijk naar de fysio gegaan, ik heb shin splints. De fysio gaat vrijdag beginnen met kuitmassages en misschien kies ik voor dry needling (al vind ik dat best een eng idee). Ik moet minimaal een maand rust houden en daarna mag ik hopelijk weer vanaf 0 beginnen met trainen. Ik baal er best wel van, geniet echt van het lopen. Heeft iemand hier wel eens last gehad van shin splints?

Ik heb hier eens last van gehad en raad je aan echt rust te nemen. Ik heb dat toentertijd niet genoeg genomen en daardoor heeft het heel lang geduurd voor ik weer pijnvrij was. Het is heel erg balen maar ik zou het advies wel opvolgen, desnoods nog langer rust nemen.

Ik heb het dus ook nu. Ik heb veel verkleving en onregelmatigheden in mijn kuit zitten. Ben nu 2 keer bij de fysio geweest hoewel de behandeling (vind ik) vrij pijnlijk zijn lijkt het wel op te knappen. Mijn enkel stond in de verkeerde stand dat is recht gezet de eerste keer, deze week gaat hij nog naar mijn knie kijken, dan opnieuw los maken en vervolgens dry needling. Ik zei tegen de fysio dat ik baalde dat ik dan weer opnieuw moet beginnen met die ellendige 1 minuut hardlopen en weer rust. Dat dit op de 1 of andere manier vrij veel moeite kost. Hij gaf aan dat we straks gaan kijken naar een ander schema. Om dan vooral op gevoel te lopen van hart en longen. Dat mag dan rustig langer achter elkaar zijn. Hij zegt het gevaar met de 1 minuut hardlopen 1 minuut wandelen is dat je veel te hard van stapel gaat omdat de duur kort is. Als je langer achter elkaar loopt dan kies je vaak voor een langzamer tempo waardoor de kans op overbelasting wat minder groot is. Vond er wel een logica in zitten, daar gaat het toch snel mis omdat mensen te hard van start gaan. Nu is mijn gevoel dat een slak nog sneller is, maar we gaan het zien. Ik hoop dat ik na donderdag langzaam aan weer beginnen mag.

Mirriezz: Jeetje wat lastig de situatie met je moeder, zeker nu je thuis woont zit je strak in dat regime dus. Idd misschien iemand zoeken om mee te lopen? Aan de andere kant is dat toch wel lastig om iemand te vinden die en wil lopen maar ook in hetzelfde tempo loopt en de zelfde afstand en/of doelen heeft. Maar het is misschien wel het proberen waard. En anders moet je moeder maar mee op de fiets als ze je niet alleen wil laten gaan :')

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 13:20

@ Mirriez, ik heb wel een busje pepperspray voor je als dat je moeder gerust stelt ;)
Wel jammer dat dat nu je limiterende factor is.

@ Mistral, kun je niet proberen zelf een soort interval te maken door beginnen te joggen met het idee dat je een hele afstand moet (zodat je traag begint) en evt loopminuten inlast op je gevoel (adem&hartslag). Dan wandelen tot je je herstelt voelt en dan weer de jog oppakken? Of je laat het erbij en je maakt deze periode steeds langer. Daarna de snelheid wat aanpakken? Je zal je hersteltempo een beetje moeten gaan zoeken denk ik?

Helaas sluimert hier een blessure die klinkt als peesplaatontsteking / hielspoor. Ik probeerde het vage pijntje afgelopen weken wat te negeren maar na het lopen maandag was het heel pijnlijk. Ik heb snel hiel-steunzooltjes gehaald voor in mijn veel te platte werkschoenen en dat voelt al fijner. Via de zoekfunctie hier op bokt las ik veel adviezen om er zo vroeg mogelijk mee naar de fysio te gaan dus daarvoor staat maandag een intake gesprek. Moeten zij maar even voelen en kijken of het inderdaad zo is.

Ik twijfelde erg of ik per direct het lopen moet staken, maar ga vanmiddag toch les 4 van de hardloopclinic proberen bij te blijven (ik ga hem toch meedoen Mistral ;) ). Ik overleg wel even met de trainer.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 14:11

Slim om het te laten nakijken Forumster, hielspoor zou erg vervelend zijn.

Toevallig vanmorgen ook een sportfysio bezocht.
Ik had al een paar weken wat last van mijn wreef. Niet erg, wisselend aanwezig, maar het ging ook niet weg. En aangezien ik ben gaan hardlopen zonder advies over schoenen/opbouw of wat dan ook, behalve wat zelfonderzoek, leek een check of ik goed bezig ben mij wel zinvol.

Was leuk. De pijn op de wreef is waarschijnlijk een soort kneuzing die niet de kans krijgt te genezen. Deze week niet lopen en hij heeft er tape op gedaan.
Schoenen zijn goed, afrol/looptechniek aan de hand van de slijtage op de zool lijkt ook goed, maar dat wil hij volgende week verder bekijken tijdens het lopen. Aandachtspuntje is dat mijn schoenen in verhouding teveel slijtage laten zien op de achter/buitenkant van de hakken. En mijn rechterbeen is duidelijk langer.

Volgende week op de loopband lopen en kijken of hij nog goede tips heeft.