[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 10:27

Hier ook implanon Amanda. Ik moet hem aan het eind van het jaar alweer vervangen. Ben in het begin geloof ik 2 keer heel licht ongesteld geweest, toen heel lang niet en nu sinds eind vorig jaar ongeveer af en toe weer heel licht. Ik vond het ideaal dat het weg bleef, maar dat onregelmatige gedoe van nu heb ik ook eigenlijk helemaal geen zin in...

Daihyo

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 10:30

Ja, dat wegblijven leek mij ook ideaal. Maar het is nu echt het tegenovergestelde :\
Ga je wel weer een nieuwe laten zetten?

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 10:33

Sokje_6 schreef:
Ik moet binnenkort m'n spiraal laten zetten en ben een beetje zenuwachtig := Met name voor de pijn. Ik weet dat ik Advil mag slikken (paracetamol kan ik niet tegen) maar hoe veel? 200, 400? En dan alleen op een niet-lege maag begrijp ik?

Ik vond de pijn meevallen, alleen het zetten was niet echt plezierig. Daarna viel het me reuze mee. Qua pijnstilling kan ik je niet helpen, mag zelf alleen maar paracetamol.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 14:40

Lieshorses schreef:
Ik vroeg me af of hier mensen zijn die ethinylestradiol/levonorgestrel slikken of onlangs mee gestopt zijn en zichzelf hier beter door voelen? Ik voel me echt down en moe de laatste tijd en het word eigenlijk steeds erger en ik vraag me af of dit sterk zou kunnen minderen als ik stop met de pil :)

Ik heb hem jaren geleden gekregen, tal aan klachten en uiteindelijk teruggezet naar microgynon. Klachten zijn toen afgenomen.
Nu een spiraaltje en 100% beter in mijn vel. Echt wereld van verschil.
Waar ik normaal klachten had van vermoeidheid en lusteloos moet ik mezelf nu regelmatig even remmen om niet 20 van de 24 uur wakker en bezig te zijn.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 15:06

@Lieshorses: hier een quote van iemand die gstopt is met de pil
maralyn schreef:
Zo, ik ben nu 4 maanden van de pil af.
En eerlijk waar, zou ik het nu doen, dan gaat er gewoon een rubbertje om.

Stemmingswisselingen zijn minimaal geworden.
Prikkelbaar gevoel, minimaal.
Ben wel één x heel heftig ongesteld geweest en goed beroerd.
En twee x ovulatie gevoeld, en dit ging gepaard met klusterhoofdpijnen. (gelukkig familair)

En ik was heel lang depressief.
Nu ben ik een bom van energie...(En lust)

@Smurfie: Microgynon is toch ook een combinatiepil van ethinylestradiol en levonogestel :?
Maar fijn dat je ook beter af bent met een Mirena.

@Sokje: Ik vond de plaatsing van mijn spiraal voornamelijk heel onaangenaam en niet zozeer pijnlijk. Had nadien alleen een "vreemde" druk/kramp in mijn buik, waardoor ik veiligheidshalve elk uur naar toilet ging uit angst dat het buikloop-achtig was :+ heb zelfs geen pijnstiller genomen. Had wel last van "opvliegers" die dag, ik wijt het aan dat mijn hersenen het niet als pijn ervaarden, maar mijn lichaam wel :o

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 15:14

Klopt. Maar de opspraak is om de goedkope variant; ik zat op microgynon zonder problemen, bij overstap kreeg ik heel veel problemen en die zijn wel afgenomen bij terug gan naar microgynon. Nu zonder pil ( maar wel hormoon) merk ik pas dat ik alsnog flinke bijwerkingen had.
Enige voordeel dat ik nog kan noemen over de pil.. mijn huid was 60% beter dan nu zegmaar. Maar dat vind ik helemaal prima.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:11

Sokje_6 schreef:
Ik moet binnenkort m'n spiraal laten zetten en ben een beetje zenuwachtig := Met name voor de pijn. Ik weet dat ik Advil mag slikken (paracetamol kan ik niet tegen) maar hoe veel? 200, 400? En dan alleen op een niet-lege maag begrijp ik?

Ik zou er twee slikken en ik zou met de bus/auto gaan + iemand meenemen.
Mijn eerste koperspiraal was niet zo pijnlijk.
Bij de tweede heb ik het uitgeschreeuwd.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:49

Ik heb in plaats van de laatste werkende pil per ongeluk al een stopweekpil ingenomen. Mijn stop 'week' duurt 4 dagen. Ben ik pas weer beschermd na 7 opeenvolgende werkende pillen, of mag ik de placebo's er ook bij tellen? of maakt het niet zo veel uit dat ik dus al 1 dag vroeger begonnen ben met de stopweek mbt bescherming? :)

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 17:00

Phoya schreef:
Sokje_6 schreef:

Ik zou er twee slikken en ik zou met de bus/auto gaan + iemand meenemen.
Mijn eerste koperspiraal was niet zo pijnlijk.
Bij de tweede heb ik het uitgeschreeuwd.

Afspraak gaat niet door, zucht. Werd net gebeld. Maar ben eerder deze week gestopt met de pil, dus moet ik nu serieus 'n maand wachten? Ga morgen even overleggen.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 17:14

Sokje_6 schreef:
Afspraak gaat niet door, zucht. Werd net gebeld. Maar ben eerder deze week gestopt met de pil, dus moet ik nu serieus 'n maand wachten? Ga morgen even overleggen.

Je kunt 1 maling een nuvaring gebruiken. Mits dit op de eerste dag van je menstruatie is. Anders condoom gebruiken.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 17:36

Phoya schreef:
Wellicht omdat je nu meer binnenkrijgt in 1 keer. Als je het niet te pijnlijk vind om het weer te moeten ondergaan kun je de koperspiraal overwegen. Ik zweer erbij. Waarom hormonen die je niet nodig hebt in je lichaam stoppen als het ook zonder kan...

Dat idee heb ik ook, dat de nieuwe dus wat meer hormoon afgeeft en mijn lijf wellicht daarom reageert... Koperspiraal wil ik liever niet. Vind het heerlijk om niet meer ongesteld te worden en ik heb nooit raar op hormonen gereageerd.

Nu heb ik Migrafin gekregen voor zo nodig. Hopelijk hoef ik het nooit te gaan uitproberen maar wellicht helpt dit tegen de migraine want erg grappig is het niet om maandelijks twee of meer aanvallen achtereen te hebben -O-

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 17:50

Phoya schreef:
Sokje_6 schreef:

Je kunt 1 maling een nuvaring gebruiken. Mits dit op de eerste dag van je menstruatie is. Anders condoom gebruiken.

Nee ik kan wel terug aan de pil, dat is geen probleem. Alleen moet ik dus weer een volledige strip doorlopen voor ik hem kan laten plaatsen, dat is het probleem. Ze willen 'm alleen zetten tijdens de menstruatie.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 18:37

Kunnen ze morgen niet? Ik zou gewoon even bellen voor overleg..

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 19:05

Nee, de HA die ze zet is komende week plotseling afwezig. Dat op zich kan natuurlijk gebeuren, alleen wil ik de pil eigenlijk verkort slikken nu want ik wil gewoon die spiraal er in (last van pil, zonder pil geen optie). Geen idee of dat kan/mag :P Qua veiligheid maakt het me niet uit.

Edit: ga morgen inderdaad in gesprek. :j

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 19:14

Lieshorses schreef:
Ik vroeg me af of hier mensen zijn die ethinylestradiol/levonorgestrel slikken of onlangs mee gestopt zijn en zichzelf hier beter door voelen? Ik voel me echt down en moe de laatste tijd en het word eigenlijk steeds erger en ik vraag me af of dit sterk zou kunnen minderen als ik stop met de pil :)

Die had ik en nooit weer.
Ben nu veeeel vrolijker.
Energie.
Kan meer hebben.
Mn lichaam is minder zuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 19:20

Mars schreef:
Zijn hier mensen die duidelijk migraine ervaren tijdens hun menstruatie? Ik had tot een maand of 6 geleden nog nooit migraine gehad. Totdat ik mijn spiraal liet wisselen vorig jaar... De eerste spiraal heeft 5 jaar gezeten, nergens last van. Nu met de tweede is het dus elke maand raak met Migraine. Menstruatie heb ik niet meer dankzij de spiraal maar merk aan bvb mijn huid wel dat ik nog duidelijk een cyclus heb.
Naar mijn idee is de spiraal dus de boosdoener maar ik wil hem dus liever niet kwijt... Heb wel een pijnstiller gehad van mijn HA die ik kan nemen als ik een aanval voel aankomen. Hopelijk helpt dat, is nog even een kwestie van testen.

Ja, ik heb hormonale migraines. Bij mij zijn ze gestopt toen ik stopte met de pil en een implanon liet plaatsen die geen oestrogeen afgeeft, sindsdien geen aanval meer gehad terwijl ik eerder tijdens elke menstruatie en vaak tussendoor ook nog een paar keer.

@Lieshorses: Ik heb van mijn veertiende tot afgelopen december de pil geslikt en ben blij dat ik er vanaf ben. Had er niet hele erge last van, maar toen ik stopte merkte ik dat ik eigenlijk al een hele tijd niet mezelf was. Ondertussen ben ik veel stabieler en rustiger.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 19:31

Ik heb inderdaad ook (zo goed als) geen migraines meer nu ik de Implanon heb. Dat is eigenlijk ook wel een van de voornaamste redenen om weer een nieuwe te laten plaatsen. Zonder iets is geen optie, en de pil vergeet ik te snel/ben ik niet punctueel genoeg voor.
Ik ben er over het algemeen wel heel tevreden over, alleen die onzin met dat onregelmatige ongesteld zijn mag wel stoppen. T is ook wel meer spotting te noemen, maar handig vind ik het niet :7

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 19:39

Ik heb sinds januari 2016 een koperspiraal en ik begin het zooo zat te raken.. :o

Het plaatsen was ff vervelend maar niet onoverkomelijk (nog geen kinderen en was niet ongesteld). De 1e maanden had ik regelmatig kramp maar te doen. Menstruaties waren echt horror.. Nog nooit zo'n pijn gehad terwijl echt wel wat gewend ben. Na een halfjaar werd het ff beter maar nu sinds 3 maanden is het weer niet te harden.. Heel veel pijn tussendoor, tussendoor bloedverlies, menstruaties die 10 dagen duren.. Ben het spuugzat. Slik in een maand minstens 1 doos paracetamol én ibuprofen.

Wil hem er eigenlijk uit laten halen maar ik heb geen andere optie.. Kan niet tegen hormonen ivm migraine met aura en erfelijke hart-bloedvaten risico's. Heb verder niet echt een vraag maar mocht iemand een goed idee hebben; let me know -O-

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 09:03

Volgens mij is die dan verkeerd gestoken hoor %)
Ik stuur je even pb.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 11:20

Lieshorses schreef:

Ja die pil had ik... ben er dus ook mee gestopt.
Waar ik veel last van had was gewichtstoename, voornamelijk vocht maar ook stemmingswisselingen en gewoon niet lekker in je vel zitten. Tot een beetje depressieve klachten aan toe. Met de microgynon had ik dit ook wel, maar minder heftig.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 13:26

@Apple: mijn vriendin is ook niet zo heel happy met haar koperspiraal, omdat ze van niks last en amper een bloeding naar een week op voorhand enorm gespannen borsten en bijna een week een bloeding waarbij ze soms dent dat haar tampons niet lang genoeg meegaan om de volgende pauze van op haar werk te halen. Ze kan ook enkele dagen niet meer rijden, omdat ze krampen heeft bijna ergelijkbaar met haar abortus.
Mss gezien de omstandigheden een HA en Gyn zoeken die je wil steriliseren (tenminste als je geen kinderwens meer hebt)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 13:56

Bedankt voor de reacties :) Ik ben 27 dus sterilisatie zit er niet in. Ik wil denk ik
uiteindelijk wel een keer een kindje. Maar als die er is laat mijn vriend zich zsm steriliseren.
Ik heb hier al sinds ik vruchtbaar ben zoveel problemen mee :o

Heb morgen een afspraak met de dokter.. Ben erg benieuwd. Ik vind de huisartsen hier
maar erg slecht op de hoogte van dit soort onderwerpen.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 14:08

Apple, weet je zeker dat dit door het spiraaltje komt? Heb je voor de zekerheid al een SOA test ed laten doen?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 14:54

Haha ja heb ik gedaan :) Was verplicht voordat ik hem mocht laten plaatsen.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 15:02

Ik bedoel daarna, het is inmiddels al meer dan een jaar later toch? Tussentijdse bloedingen en pijn kunnen enorm veel dingen zijn, SOA's, cystes, endometriose, etc. Het kan uiteraard aan het spiraaltje liggen, sommige lichamen reageren er moeilijk op. Maar ik zou andere dingen niet meteen uitsluiten en voor de zekerheid even naar de huisarts/gynaecoloog gaan. Zeker aanhoudende tussentijdse bloedingen nemen ze naar mijn ervaringen erg serieus.