Spastische darm belemmert leven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 17:51

Ik ben afgelopen woensdag naar dietiste geweest. Was meer een algemeen praatje, en moet bij houden wat ik eet, en hoe ik erop reageer.
Zij had vroeger ook spastische darm, en ze heeft me er echt van overtuigd dat het OOIT over gaat :P en ze heeft vroeger ook paardgereden.
Ze zei dat paardrijden een best slechte sport is voor mensen met spastische darm, omdat je je buik toch wel heel erg aanspant.
(Andere sporten ook, zei ik, maar zij vond het een slechte sport voor me buik)
Nouja jammer dan, ik blijf paardrijden, wat ze ook zegt :P

Maar het gaat bij mij nu ook wel goed, * even afkloppen * :)

Gaan alleen met de paasdagen ook best wel vet eten, vandaag van de BBQ ( Het was de hele dag mooi weer, en nu giet het ineens, hebben wij weer :o ) met friet, en morgen steengrillen, en maandag dan wel iets makkelijkers.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 20:18

Melissa, op zich heeft ze misschien wel gelijk.
Voor mij is het de reden geweest mijn vorige pony te verkopen.
Ik kon hem niet meer de beweging geven die hij nodig had.
Ik ben met een jonge pony verder gegaan. Die ondertussen gewoon OHZ loopt. Een slechte dag rijd ik niet, maar meestal kan het wel.

Bij mij gaat het redelijk. Deze periode wel geregeld een aanval, maar vaak blijft het dan bij eentje of twee.

Volgens mij eten wij niet zo verkeerd komende dagen, hoewel, kom het vanzelf wel tegen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 20:26

Ze heeft idd gelijk. Ik rijd op het moment helemaal niet meer...
Is erg jammer maar ik trek het gewoon niet. gelukkig doe ik zowat alles wat je van de grond kan doen en ben bezig met mijn koetsiersbewijs en heb een supergoede bijrijdster..

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:48

Oh wist niet dat het paardrijden er bij jullie ook onder 'leed' joh.
Ik heb er vooral s'ochtends last van, maar op een echte slechte dag blijf ik ook liever in me bed liggen, maar ga hem dan altijd maar los gooien ofzo. :)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:52

Ik heb tot 2 jr geleden nergens last van gehad bij het rijden en ineens was het afgelopen... erg vreemd. Ik kan die beweging gewoon niet meer hebben.
Natuurlijk probeer ik het wel eens, maar mijn buik is de volgende dag helemaal opgezet en ontzettend pijnlijk en dat houdt echt een dikke week aan.

Dus ik hoop dat ik er ooit weer op kan.. ik mis het wel erg!
Het heeft wel mn ogen geopend voor wat betreft wat je allemaal kunt doen ipv rijden.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:54

Poeh, tijd geleden dat ik dit topic gelezen heb, dus moet f bijlezen straks..

Heb welgemerkt dat ik er last van heb als ik stress heb, want ik ben gestopt met school (heb dus even geen gestress met toetsen) en heb helemaal nergens meer last van!!!!!!! :O (Colitis Ulcerosa)

Komt wel weer als ik weer begin volgend schooljaar...

Heb er dus nu alleen last van als ik wedstrijd heb.. :S

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:56

Ik rij eigenlijk ook altijd, vooral om het feit dat ik gewoon niet weet wat ik anders moet doen :o
Ja beetje tutten, maar dat kan moeilijk elke keer hé ;) En elke keer beetje grondwerken enzo, vind ik en mijn verzorgpaardje niet echt spannend.
( Of ik maak het niet spannend genoeg, dat kan ook, hij is iniedergeval niet geinterseerd in mij op dat moment :P )
Dus ik zou het echt een ramp vinden als ik niet meer zou kunnen rijden joh.. heb hier ook helemaal niet bij neergestaan zeg maar..
Vond zelfs dat die dietiste overdreef, met andere sporten span je ook je buik aan.

Maar hoe oud zijn jullie? Want volgens mij dietiste is het vooral bij jonge vrouwen, en het gaat over.
Zij was al.. tsja, midden 40 denk ik? ze heeft het vroeger ook gehad, en het was over.. precieze datum/ jaar wist ze niet omdat het geleidelijk minder is geworden.

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:59

Ik zit te twijfelen of ik dit misschien heb. Bij stress verergert het en als ik ontspannen ben en iets doe zoals paardrijden, heb ik er totaal geen last van. Ik ben verder helemaal niet ziek (afkloppen). Wat zijn de kenmerken? Ik heb zelf pijn in mijn buik, vooral rechtsonder. Als ik erop druk, doet het ook geen pijn. Bij stress wordt het erger. Ik heb het nu sinds dinsdag.

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 23:00

Lijkt er wel erg op ja, rechtsonder onder je navel?
Dokter kan je wel verder helpen denk ik :)

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 23:02

Rechtsonder mijn navel, ja. Ga denk ik ook maar even naar de dokter, maar mijn moeder zegt dat ik me aanstel. :S Ze zegt dat er echt geen enkele reden is om naar de dokter te gaan. Ik probeer haar toch maar te overhalen.

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 23:03

Ja, herken het :)
Maar als je een spastische darm heb, ben je absoluut niet ziek zeg maar. Het is niks ernstigs.
Het is alleen erg lastig, en vrij weinig aan te doen.

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 23:11

Heb even op internet gezocht en het lijkt er wel op inderdaad. Bij mij zou de oorzaak dan wel erg voor de hand liggen: stress. Ik heb erg veel stress. In de toetsweek heb ik me ongelooflijk ingespannen en sowieso ben ik best vaak gestresst. Maar ja, eerst maar even naar de huisarts. :)

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 23:14

Ja, ik weet alleen niet of dat echt de oorzaak is.. misschien dat iemand anders in dit topic dat wel weet?
Naar mijn idee, is het gewoon iets wat je kan krijgen, puur 'ongeluk' dus.. maar dat kan ik enorm fout hebben!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 10:19

xRosa, je hebt er nog maar zo kort last van en als je er niet echt ziek van bent zal ik gewoon lekker even afwachten.
Een spastische darm wordt sowieso pas gesteld als je over langere tijd klachten hebt. Iedereen heeft weleens buikpijn.

Overigens was ik er goed ziek van hoor. Misselijk, buikpijn, oververmoeid, gewicht verliezen, tegen flauwvallen aan zitten elke keer.
Gelukkig is dat nu allemaal niet zo hele ernstig meer.

Een spastische darm komt niet van puur stress, dit is alleen een factor die het vermoedelijk verergert.
Iemand met een spastische darm heeft wel degelijk een gevoeligere darm.

Melissa, even wat ik allemaal doe met mijn pony:
Mennen, rijden ohz, longeren, lange lijnen, loswerken (voest idee), grondwerk (Parelli, Voest, Hempfling wat je wilt, zelf bedacht), wandelen, fietsen. Iets met obstakeltraining.
Dus genoeg te doen. :)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 10:41

melissa, grondwerk saai? Dan doe je t nie goed hoor :D
Ik doe ook longeren, dubbele en enkele lijn, lange lijnen dressuren id bak en buiten doe ik ook lange lijnen in het bos.
Verder doe ik wat vd, heb ik les in grondwerk op de klassieke dressuur manier. Dat is erg leuk zowel paard als ik moeten erg hard nadenken en zijn beiden bekaf aan het einde vd les.
Het leuke is dat ik nu de dressuuroefeningen vanaf de grond kan doen... schouderbinnen, travers. wijken enz.
Verder doe ik nog wat nh grondwerk en loswerken...
pff lijkt me genoeg haha!

Mijn bijrijdster rijdt ook nog met haar soms buiten, meestal dressuren in de bak.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 14:05

Ze kunnen voor zover ik weet niet veel aan een spastische darm doen, het enige wat een feit is, is dat mensen met pds gevoeligere darmen hebben, maar hoe dat komt weten ze niet. Je kunt je er maar beter bij neerleggen en gewoon goed opletten met wat je eet ed, want zodra je je er constant druk om loopt te maken word het alleen maar erger!

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 14:12

ik zet hier even een stipje. Ga dit topic eens grondig doorlezen voor tips of wat dan ook.
Ook mij belemmerd dit mijn hele leven, krijg het al spaans benauwd als ik gewoon de stad in moet. ;)
Wie weet vind ik hier wel de oplossing..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 12:33

Ik ben officieel uitbehandeld in het ziekenhuis!!! :D Dat is echt een verbetering na 2 jaar onderzoeken gehad te hebben. Hoef nu ook geen medicijnen meer te hebben, alleen nog vezels. Er is nu officieel de diagnose PDS vastgesteld. Net wat joyce2 zegt, kan je je er beter bij neerleggen. Ikzelf heb dat ook gedaan, wanneer ik aan het praten ben en mijn darmen gaan tekeer verzin ik gewoon terplekke dat ik het aan het woord ben en niet mijn darmen. Ik heb wel geleerd dat je het leven met grapjes moet nemen, anders is het niet uit te houden. En als ik even een paar dagen wat meer pijn heb in mijn buik enzo, dan leg ik me er gewoon bij neer dat ik een paar mindere dagen heb.
Misschien een beetje off topic: Maar ik heb wel wanneer ik de pil niet neem, meer pijn in mijn buik als ik het maandelijkse probleem weer heb. Hebben meer mensen dit ook?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 18:53

Wat super fijn voor je zeg! Hopen dat het gewoon goed blijft gaan als je je er niet te druk om maakt. Bij mij werkt dat wel goed, behalve als ik motorrijles heb, dan ben ik toch stiekem bang om last van darmen en maag te krijgen en zit ik bijna elke keer kotsmisselijk op de motor en vooraf moet ik dan 3x naar de wc... Heel irri! Maarja, mn eigen schuld ;)

Bedoel je met dat pil gedoe dat je echt helemaal gestopt bent met de pil en dan meer buikpijn hebt? Zo ja, dat heb ik ook, ik ben speciaal aan de pil gegaan omdat ik het zowat niet trok met de buikkramp en ik was ook ontzettend hevig ongesteld (meestal tussen de 7 en 10 dagen en ik moest 6 dagen constant met maandverband en super tampons in lopen). De pil heeft voor mij echt wonderen gedaan!

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 21:18

Purny: Uitbehandeld? Hoe bedoel je dat? Gewoon alles geprobeert wat je maar kan proberen, of dat niks meer werkt?
Ik heb vandaag ook een slechte dag, + hardstikke veel treinvertraging, en dat is niet de beste combinatie :o
Was 5 uur uit, wou de trein van kwart over 5 halen, trein vertraging, 10 minuten. Dat betekend dus dat ik mijn bus ook niet haal.
Dus dan raak ik al in de stress: Nog een half uur langere reistijd.. betekend een half uur langer geen wc in de buurt, waardoor ik nog meer in paniek raakte, en met gevolg dat ik gelijk dan ook weer naar de wc moet!
Meestal is het dan een zinloze actie om dan een wc te zoeken, maar dit keer toch niet :P Moest toch echt, wat was ik blij met de wc van de snackbar zeg :D Haha.
Maar daardoor had ik dus wel mijn trein gemist, moest de volgende nemen, en die had ook al vertraging, dus dan raak ik wéér in paniek.
Maar dit was maar 5 minuten, waardoor ik mijn bus wel haalde.. kwam ik in de bus, bleek de bus 'kapot' te zijn.
Bus chauffeur die stond ernaast, te bellen, en hij zei dattie hoopte dat hij het haalde om heen en weer te gaan.
Dus dan zit ik weer in de bus te stressen, dat ik een nog langere reistijd heb en dat met pijn in me buik, en accute wc-neigingen.
Maar dat is gelukkig allemaal goed gegaan, maar pffff.. wat voelde ik me ellendig.. met een reistijd van normaal 5 kwartiertjes, die nu 2 uurtjes waren.

Wat het grondwerk betreft.. ik weet niet wat ik fout doe :o Ik denk dat ik het niet interressant genoeg voor hem maak, maar ik zit me helemaal uit te sloven voor hem, maar meneer reageert dr gewoon niet op.. hij blijft gewoon staan, en that's it.
Zodra ik hem los laat, rent hij ook naar de uitgang van de bak.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:19

Pff Melissa, dat lijkt me echt niets als je daar zo gespannen van raakt.
Ik reis dagelijks 3 uur (1,5 uur heen en weer terug 1,5 uur).
Maar ik heb dan in principe nergens last van, of ik moet toevallig een aanval hebben, maar gebeurd zelden.

Ik ben overigens helemaal niet voor hormonen het lichaam aan die er niet horen, en dus ook geen voorstander van pilgebruik. Hoewel het soms wel beter is natuurlijk.

Melissa, en gewoon 'wandelen', volgen, voorwaarts, achterwaarts. Laat hem eens pasje opzij gaan of draaien. Leg een L van balkjes ga er tussendoor, overheen, achteruit, vooruit.
Er is echt zoveel mogelijk.
Ik grondwerk trouwens ook gewoon veel aan een lange lijn op de straat.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:25

Ja dat doe ik ook dyonne, op straat, maar dan in de lange lijnen, dus ik loop erachter.
Grondwerk wat ik doe is altijd een stukje nh (volgen, achterwaarts, zijwaarts, halthouden enz.) das n beetje opvoedkundig ook om te controleren en bevestigen en daarnaast op de klassieke dressuurmanier aan de kaptoom schouderbinnen, stukje travers en loswerken..

Ik gebruik al 10 jr de pil en dat gaat prima..

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:32

Ik doe op velerlei manier. Erachter, ernaast, ervoor.
Net waar we zin in hebben.
En vind het gewoon een fijne afwisseling.

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:09

Dyonne schreef:
Pff Melissa, dat lijkt me echt niets als je daar zo gespannen van raakt.
Ik reis dagelijks 3 uur (1,5 uur heen en weer terug 1,5 uur).
Maar ik heb dan in principe nergens last van, of ik moet toevallig een aanval hebben, maar gebeurd zelden.

Ik ben overigens helemaal niet voor hormonen het lichaam aan die er niet horen, en dus ook geen voorstander van pilgebruik. Hoewel het soms wel beter is natuurlijk.

Melissa, en gewoon 'wandelen', volgen, voorwaarts, achterwaarts. Laat hem eens pasje opzij gaan of draaien. Leg een L van balkjes ga er tussendoor, overheen, achteruit, vooruit.
Er is echt zoveel mogelijk.
Ik grondwerk trouwens ook gewoon veel aan een lange lijn op de straat.

Ik heb het idee, dat bij mij nu steeds het andere probleem optreedt..
Heb niet zo zeer meer last van me buik, maar meer de angst van 'Stel dat.....'
Ik kan me namelijk helemaal gek maken, als ik er alleen al aan denk dat er niks in de buurt is, of dat ik lang moet wachten ofzo.
Terwijl dr niks aan de hand is.. en ja zodra ik dr aan denk.. dan gebeurd het ook.
Maar dan heb ik een wc gevonden, en dan is het zinloos..
Baal hier wel erg van, wil het van me afzetten, ook door vooral veel muziek te luisteren in de bus of whatever, of slokje water te drinken wat ook erg helpt, maar het blijft in me achterhoofd zitten.

Echt buikkrampen heb ik de laatste tijd namelijk niet echt meer, niet dat ik helemaal krom loop van de pijn.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:57

Misschien wordt je met de tijd ook wel rustiger.
Bij mij is het nu al 4,5 jaar aan de gang.
De pijn is er nog wel, maar de angst eigenlijk niet meer.
Ik maak me er niet meer druk om, maar denk er wel aan.
In de zin van het eten/drinken wat ik neem, etc.
Ik ga wel naar de wc voor ik van huis ga, etc.
Maar ik doe in principe gewoon alles wat ik wil doen.