ADD??

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Airborn

Re: ADD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 10:16

Nouja, ik vind helemaal niet dat paps en mams onterrecht hebben gemoppert eigelijk. Dankzij het mopperen heb ik suc6vol gymnasium kunnen doen. Zonder het mopperen was dat nooit gelukt.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 10:59

Ik ben van VWO teruggegaan naar HAVO "door" de ADD.. mopperen van paps en mams werkte bij mij alleen maar averechts. Mja, ik heb ook nooit de ambitie gehad naar de Uni te gaan, en zit nu prima op het HBO :)

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:44

Het is best moeilijk om als ouder te bedenken wat goed is, een beetje pushen of het gewoon op z'n beloop laten.

Mijn dochter hebben we wel gepusht :o , helaas zonder resultaat, ze is van gymnasium naar VWO naar Havo gegaan.
Ik voel me wel schuldig over het mopperen en pushen, maar tegelijk vraag ik me ook af wat er was gebeurd als we dat niet hadden gedaan.
Wel kan ik veel meer begrip opbrengen nu en dat alleen heeft de sfeer verbeterd ;)

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:47

Nou precies.. zo is het bij mij ook een beetje :) Ik snap mijn ouders ook wel hoor, bij een "normaal" kind is het helemaal logish dat je pushed als je weet dat iemand het wel kan.. en tja, dat je er dan later achter komt dat het niet alleen de "schuld" van het kind was maar ook deels add dan is er idd meer begrip :)

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 12:06

Hmm, tja, om eerlijk te zeggen, ze hebben nooit heel erg veel hóeven pushen ook. Alleen met talen, door mn dyslectie was dat echt een probleem, dus daarvoor gingen we echt samen zitten leren. De rest deed ik alsof ik huiswerk maakte, en dan haalde ik het ook wel, lol...
Beetje jammer dat dat nu op uni niet meer werkt.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 12:15

:= Zo ging dat bij mij op de havo ook een beetje.. alleen op het HBO red je het ook niet met "doen alsof" :P

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 12:54

SuperLiesje schreef:
Toen bij mij de diagnose ADD werd gesteld na een aantal gesprekken met de psychologe zeiden mijn ouders ook: "Hebben we eigenlijk al die jaren een beetje onterecht op je lopen mopperen"

Voor mij was de diagnose ook echt een opluchting! Begrijp nu ook bepaalde reacties etc van mezelf beter en probeer bijvoorbeeld ook niet meteen alles eruit te flappen, op de 1 of andere manier voel ik dat nu soms aankomen en kan ik mezelf enigszins terugfluiten voordat ik er weer wat uitgooi wat ik misschien beter voor me had kunnen houden. Ik slik nu concerta 36 mg per dag, en heb wel het gevoel dat het werkt, denk alleen wel dat de dosis nog 1 omhoog moet :) Maar daar wil ik eerst mee wachten tot ik mijn rijbewijs heb.. Heeft iemand hier daar ervaring mee? Rijbewijs halen terwijl je aan de medicijnen bent??

mn broer heeft adhd en slikt rilatine en heeft zonder problemen zijn rijbewijs gehaald. Ergens denk ik dat als je je medicatie correct neemt enzo het zelfs "makkelijker" gaat om je te kunnen concentreren als je rijdt, dus dat moet geen probleem zijn.
Zo kan ik zelf soms onzettend geïrriteerd worden door het knipperlicht van mn voorganger, best wel ambetant om je dan nog te concentreren op de rest van het verkeer...
(ik heb echter niet genoeg discipline om medicatie op een correcte manier te nemen dusja, kmoet er maar mee leven ;) )

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 13:59

Omdat Concerta officieel onder de opiumwet valt, moet je geloof ik wel een verklaring aanvragen. Weet je rij instructeur wel meer over denk ik :)

Pushen heeft bij mij nooit gewerkt, ik word daar alleen maar kriegelig van en voer dan juist niets uit. Motivatie moet echt uit mezelf komen, anders lukt het gewoon niet. Als je ergens op je plek zit lukt het vanzelf wel, denk ik.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:03

bwaa dat dacht ik ook, zeker toen ik in het middelbaar zat, toen had ik ook het gevoel van "jee kwil gewoon niet studeren want het is mn ding niet die wiskunde en die geschiedenis enzo"
maar kijk, nu doe ik ergotherapie als studie, ik doe het echt graag, het is echt mn ding... en toch zit ik al uuuuren op bokt ipv psychologie te studeren...

Dat is net wat ik er zo frustrerend aan vind, ik wil het wel, ik wil wel mn best doen, ik wil "uitblinken" maar het gaat niet echt...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:07

Ik ging op de middelbare pas leren toen ik 8 onvoldoendes stond, ghehe. Toen kreeg ik ineens wel die drive om mijn best te doen.
Nu leer ik mijn tentamens ook pas een dag van te voren, en ik haal ze over 't algemeen met ruime voldoendes... Eerder leren lukt gewoon niet, hoe hard ik of anderen mezelf ook pushen. Moet echt uit mij komen.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:11

hihi ja mijn enige keer dat ik goede punten haalde in het middelbaar was toen mn moeder ooit zo gek was om een weddenschap met me af te sluiten dat ik een paard mocht als ik 80% haalde
kwam ik op een zekere dag wel thuis met een giga smile "mama kheb 80 en ben eerste van de klas!" en sindsdien ben ik trotse eigenaresse van Ireika :d

Tot n toe heb ik dit jaar ook altijd op het laatste minuutje gestudeerd maar nu heb ik de laatste weken nogal wat lessen gemist waardood ik mn leerstof uit mn boeken moet samenvatten, en dat vlot echt echt niet...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:21

Hahaha ja, als de motivatie er is dan kan je ineens bergen verzetten ;) Klinkt heel bekend, hahaha!
Aw da's balen! Probeer in elk geval om niet te lang achter elkaar te werken, onze concentratieboog is niet zo groot ;)

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:18

Meld zich ook.

Zat eerst in het ADHD topic (ook voor ADD'ers), maar dat is dood gegaan. :=

Hoi, ik ben Flo, en ik heb ADD. :Y)

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 17:56

Als ik dat lijstje zo lees is elk regeltje wel van toepassing op mij. :P En ik heb voor zover ik weet toch echt geen ADD. :D

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:40

Marloez schreef:
Als ik dat lijstje zo lees is elk regeltje wel van toepassing op mij. :P En ik heb voor zover ik weet toch echt geen ADD. :D

Je bent nooit te oud om het te ontdekken máár zolang je niet in je functioneren beperkt wordt erdoor heb je idd geen ADD :+

@ Florien, waarom reanimeer je ons topic dan niet he >;) Was het daar soms niet gezellig genoeg? ;(

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 11:22

Ik ben ook al eens naar de HK geslopen met mn electroshok-peddels in de hand, maar het topic heeft precies geen antwoordbalkje meer, dus nogal moeilijk om er weer input in te steken ...
Misschien moeten we een nieuw topicje opstarten?

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 11:48

Hihi, dit is dan weer een voordeel van de ADD, de humor :D Maar het is toch logisch dat zo'n topic doodbloedt, was het ergens aan beginnen en niet afmaken niet 1 van de kenmerken?

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 11:55

Alwiene schreef:
Je bent nooit te oud om het te ontdekken máár zolang je niet in je functioneren beperkt wordt erdoor heb je idd geen ADD :+

Mja, ik ben al tijden bezig om te ontdekken waar ik last van heb, maar als ik de symptonen van borderline lees komt dat ook weer op mij neer. :P Ik snap het zelf ook niet. :') Ohja, en de symptonen van High Sensitive btw ook. _O- Soms heb ik het idee dat alles zo wordt opgeschreven dat het wel op iedereen van toepassing kan zijn. Of ik ben gewoon een ernstig weird exemplaar. }:0

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 12:00

Nee hoor Marloesz, de symptomen zijn simpelweg gedrags/karakterbeschrijvingen. Wanneer je er echter last van gaat hebben wordt het pas een probleem.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 12:05

Nja in hoeverre moet ik 'last van' opvatten? Mijn omgeving heeft er meer last van dan ikzelf.. :P Hoewel ik zelf ook incidenten heb waarvan ik denk... juist... Ben ervoor naar de huisarts gegaan, die heeft me doorverwezen naar een therapeutisch centrum, maar dat werkt ook niet echt verhelderend. :P

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 12:30

jottum schreef:
Hihi, dit is dan weer een voordeel van de ADD, de humor :D Maar het is toch logisch dat zo'n topic doodbloedt, was het ergens aan beginnen en niet afmaken niet 1 van de kenmerken?

Hihi, daar is een goeie vriend van me iedere keer weer verbaast over, dat als ik het echt moeilijk heb, ik nog vaak wel licht ironische grapjes doorheen gooi :+

Wel stom eigelijk... ergens hoop ik gewoon dat ze me aan de meds willen hebben....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 16:11

:wave:

Zo ik ben vandaag naar herlaarhof geweest en ik heb nu ritalin meegekregen omdat de arts dacht dat het inderdaad goed ADD kan zijn en ik anders nog een hele tijd moet wachten en we met medicijnen moeten gaan beginnen in het laatste deel van het schooljaar dus daarom nu toch alvast beginnen.

Moet nu 3x daags 5 dagen een half pilletje en daarna 2x daags een heel en de laatste een half.
10 mg

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 19:21

Alwiene schreef:
@ Florien, waarom reanimeer je ons topic dan niet he >;) Was het daar soms niet gezellig genoeg? ;(

ireika schreef:
Ik ben ook al eens naar de HK geslopen met mn electroshok-peddels in de hand, maar het topic heeft precies geen antwoordbalkje meer, dus nogal moeilijk om er weer input in te steken ...
Misschien moeten we een nieuw topicje opstarten?

jottum schreef:

:')
Omdat... omdat....

Oja.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 18:58

Desiree_1993 schreef:
:wave:

Zo ik ben vandaag naar herlaarhof geweest en ik heb nu ritalin meegekregen omdat de arts dacht dat het inderdaad goed ADD kan zijn en ik anders nog een hele tijd moet wachten en we met medicijnen moeten gaan beginnen in het laatste deel van het schooljaar dus daarom nu toch alvast beginnen.

Moet nu 3x daags 5 dagen een half pilletje en daarna 2x daags een heel en de laatste een half.
10 mg

EINDELIJK EINDELIJK EINDELIJK, *Prijst psych de hemel in* Goddank er bestaan dus ook nog psychiaters die weten wat medicatie opbouwen betekent :D

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:28

@alwiene: die van mij ook gewoon hoor....
en ik ben niet naar dezelfde geweest vermoed ik..