Leven met Autisme

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 23:38

Door het lezen van jullie verhalen enzo, ben ik het afgelopen weekend weer eens met andere ogen naar mijn dochter gaan kijken. En wat zo heerlijk is, is dat ik weer wat meer aandacht heb voor haar onvermogen om de dingen te doen.
Ze doet zo haar best om zo "normaal" mogelijk te doen.

NathalietjeB

Re: Leven met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 23:44

idd het lijkt mij echt heerlijk om eens "normaal" te wezen en niet overal tegen aan te hoeven lopen en zoveel te proberen te veranderen en me best te blijven doen zonder in een enorme dip te belanden

xan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 23:47

Tja, wat is "normaal" ????
Zij probeert zich aan te passen aan de rest van de omgeving, terwijl zij het zelf eigenlijk heel anders zou willen doen (denk ik wel eens) Maar op de manege lukt dat aardig goed, en als ze rijdt dan gaat ze daar in op, dan hoeft ze niet te communiceren met andere mensen, alleen met haar paard, en die begrijpt haar.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 23:50

xan schreef:
Zij probeert zich aan te passen aan de rest van de omgeving, terwijl zij het zelf eigenlijk heel anders zou willen doen (denk ik wel eens) Maar op de manege lukt dat aardig goed, en als ze rijdt dan gaat ze daar in op, dan hoeft ze niet te communiceren met andere mensen, alleen met haar paard, en die begrijpt haar.

ik kan me heel erg hierin terug vinden..mijn ma zegt vaak net zulke dingen tegen mij coatch

psvonv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 12:47

Beste allemaal,

Het is alweer een tijd geleden dat ik hier meegepraat heb maar ik heb wel meegelezen. We weten inmiddels dat ons zoontje van 6 pdd nos heeft, gecombineerd met ADD. Zijn huidige school gaat daar zo slecht mee om dat we hem willen overplaatsen naar een andere school. We hebben twee scholen op het oog die ons wel geschikt lijken. Kunnen jullie tips geven wat voor jullie het belangrijkste zou zijn aan een nieuwe school?

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 13:04

psvonv schreef:
Beste allemaal,

Het is alweer een tijd geleden dat ik hier meegepraat heb maar ik heb wel meegelezen. We weten inmiddels dat ons zoontje van 6 pdd nos heeft, gecombineerd met ADD. Zijn huidige school gaat daar zo slecht mee om dat we hem willen overplaatsen naar een andere school. We hebben twee scholen op het oog die ons wel geschikt lijken. Kunnen jullie tips geven wat voor jullie het belangrijkste zou zijn aan een nieuwe school?

dat je als ouder serieus genomen wordt ;)
zit hij op gewoon onderwijs of speciaal onderwijs?
mijn kids zitten op het gewone onderwijs, en beide scholen staan open voor ons als ouders, en werken ook echt mee. Ben daar ook erg blij om!
de basisschool is hier piepklein, dus dat scheeld misschien ook wel, dan is er meer overzicht op de kinderen. De oudste zit in de brugklas van het VMBO en dat is een hele grote school, waar ze dus behoorlijk wat moeite mee heeft met die omschakeling. Maar ze word gelukkig goed in de gaten gehouden en we hebben een fijn contact op school met de mentor.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 13:06

buster4ever schreef:
xan schreef:

ik kan me heel erg hierin terug vinden..mijn ma zegt vaak net zulke dingen tegen mij coatch

tja, wat voor ons normaal is, is voor iemand met autisme dus echt niet normaal :D
lijtk me best moeilijk voor iemand met autisme om zich de hele dag te moeten aanpassen aan de rest van de omgeving met al zijn regeltjes.

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:11

hiphopje schreef:
Drafbalkje, wanneer word jij eens een keer echt boos?
:D
sorry, ik zit je een beetje te plagen, je bent mijn lieve meid hoor :(:)

haha, ik word nooit boos, en anders laat ik dat niet merken. ik ben bang hoe anderen dan over mij denken.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:26

Alwiene schreef:
@ Siggislief, wat lokt bij jou zo'n aanval uit? Ik heb het tegenwoordig niet vaak meer, maar áls het gebeurd is de oorzaak meestal dat ik oeverspoeld wordt, niet begrepen wordt en vervolgens gefrustreerd raak van machteloosheid. Wat dan omslaat in woede :j

Vaak is het ook de ruzie die ik krijg met mn oudste broer.
Dan krijg ik weer alles op me geschoven.
Als mijn vader zegt van ja, ik heb vanochtend de vaatwasser in en uitgeruimd wie gaat doen?
Dan schuift mn broer dus alles op mij af, en zegt heel dood leuk van Ja, dat is JOUW taak!

En vaak is het ook van als ik gekookt heb dan mag ik als nog de vaatwasser inruimen en de tafel afruimen.
Dan gaan zij lekker naar boven niks doen (Broers & Vader). Dan krijg ik een woede-aanval en het liefste gooi
ik dan de spullen er zo weer hard eruit.

Ook vaak met dingen wat niet lukt dan krijg ik ook een woede-aanval. Al helemaal met deken in de sloop te krijgen..
Dan kan ik echt uren over doen.. Zeker zo'n 5 uur ofzoiets.
Het lukt ook pas als ik afgekoeld ben en met rust gelaten ben!

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:46

Siggislief schreef:
Al helemaal met deken in de sloop te krijgen..

Je moet in een sloop ook een kussen stoppen, geen deken, daar heb je dekbedhoezen voor :Y) Sorry flauw :=

Ik kan inderdaad ook zwáár gefrustreerd raken als iets niet lukt := Maarre misschien ben ik het vergeten hoor, maar ik hoor jou alleen over je vader en je broer, is er geen moeder bij jou thuis? Is het niet mogelijk om met de mannen concrete afspraken te maken over wie wanneer wat doet?

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:11

Ik kan soms ook niet de woorden vinden die ik nodig heb zoals je gemerkt heb! :')

Helaas niet, ze is op 11 Maart 2008 overleden aan Kanker. ;(

Dus het is hier in huis dus alleen vader en een broer.
De ene moment kan ik het goed vinden met mn vader en de andere moment kan ik em wel vermoorden.

Van de week heb ik met tranen op zolder gezeten omdat mn Oma perse wou dat ik beneden kwam schoonmaken terwijl we een schoonmaakster hebben!
Krijg ik te horen ''We moeten niet alles haar laten doen''
Denk ik zo waarom hebben we dan een schoonmaakster?
Ik was op die dag zoo kwaad zoo ontiegelijk agressief..
Dat ik op een gegeven moment met een vriendin naar het dorp ben gegaan.

Skwoesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:29

psvonv schreef:
Beste allemaal,

Mijn advies:
Aanmelden bij MEE in de buurt, die kunnen jullie helpen bij dit soort vragen!

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:43

Ik ben aangemeld bij MEE en daar hoef ik nu maar aan te bellen en ze kunnen wat voor me doen! :j

En voor werk zoeken ben ik aangemeld bij Voorzet maar ik moet nog steeds goedgekeurd worden door UWV terwijl ik al vanaf Zomervakantie 2008 thuis zit.

Skwoesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:50

Fijn dat MEE je goed bevalt. Is een aanrader voor eenieder in dit topic.
(ben consulent bij MEE, vandaar de tip)

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:36

Een vriendin van mij is autistisch, zij heeft Asperger.
Dus ik wil graag hier meelezen om haar wat beter te begrijpen en te kunnen ondersteunen. :)

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:26

wow wat gaan jullie snel :o

ik heb alles gelezen maar heb nu geen tijd/zin om op alles te beantwoorde, vind het ook allemaal moeilijke vragen ... misschien ooit in pb als mijn hersenen mee willen ;)

nu heb ik examens ... normaal doe ik tijdens de examens helemaal nix (minder zelfs als het mogelijk was) maar nu dit jaar moet ik echt wel leren ... tgaat heeeeeeeel moeizaam en ik ben ook ontzettend hard gefrustreerd maar op een of andere manier lukt het me nog wel redelijk denk ik ...
meestal komt de klap pas na de examens in de vorm van: "ghooooo, nu ga ik gebuisd zijn, khad meer moeten doen, volgende keer ga ik echt veel meer doen, kga echt studeren dan en mijn best doen!!!!" en dan heb ik een heeeel emotionele periode (alleja, in hoeverre ik het besef ... ik voel me wel vreemd en "slecht, maar besef het met momenten echt niet, terwijl ik andere momenten dan echt kan wenen om niets :S)

pffffft, go katrien go katrien, nog even doorgaan, maandag zit het er alweer op!!!! *nog mensen die me willen aanmoedigen en wat duimen kunnen missen/uitlenen??*

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:44

Gaat lukken, even doorzetten maar dan heb je ook wat! :D
Veel, veel, ontzettend veel succes maar ook zonder mijn
aanmoediging kan je het!
+:)+

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:07

Toen ik examens moest doen op school toen had ik al gezegt ik kan geen mondeling is te moeilijk voor me!
En ze hebben toen voor mij en nog 2 andere leerlingen schriftelijk gedaan :)
Want tjah, dat gaat me altijd makkelijker af dan mondeling.
Heb toch nog 5,5 gehaald en geslaagd voor Schriftelijk :)

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 11:33

pffffft, weeral 1 exaam minder ...
maar morgen en over morgen zijn echt grote vakken!!
ik heb momenteel vooral last van te weinig concentratie ... ben echt om de 2 minuten afgeleid, gaat dus ook echt niet vooruit.
volgende keer krijg ik medicatie van de dokter om me te concentreren, maar nu moet ik me er maar door spartelen ...

alle, nog 3 exaams, waarvan k nog voor 2 serieus moet blokken .. duimen mag altijd xD

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:08

Ik heb ook iemand van de MEE, dat is een hele last minder voor mijn moeder! :j
Zeker aan te raden dus.

Psvonv, wat jammer dat de school er zo mee om gaat! -O-
Het is toch te krom voor woorden?

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:11

Vandaag de formulieren op de post gedaan voor het pasje.
Bedankt voor de tip (al was dit waarschijnlijk niet bewust). :D

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:14

Het was wel een stille hint! :D

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 22:29

Is MEE enkel voor Nederland of ook voor België??

psvonv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 23:10

Bedankt voor jullie aardige reacties. Eerst een domme vraag aan Skwoesie: wat is MEE en hoe kan ik ze vinden?
Hiphopje, dat is een goede tip want op deze school worden we volstrekt niet serieus genomen. Mijn zoon zit op een gewone basisschool en dat blijft ook zo. Eerst maar eens kijken hoe 'afwijkend' hij is als een school hem neemt zoals hij is. Het arme ventje is op dit moment echt helemaal afgebrand: plast weer in zn broek behalve in de vakanties en gaat door het lint als hem iets niet lukt. Thuis hebben we ook echt geen problemen met hem. Het is eigenlijk een heel gemakkelijk kind.
Moonfish, mijn man en ik zijn er helemaal kapot van dat een school zo met ons kind omgaat. Hij is 6! Onbegrijpelijk.

xan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 23:39

@psvonv: Ik kan hier wel hele blz volschrijven wat een lagere school allemaal kan doen/zeggen over een kind van 6 jaar.
Wij hebben dat ook meegemaakt. Onze dochter moest naar het speciaal onderwijs. De basisschool wilde gewoon geen energie in haar steken (wat natuurlijk hun manco is). Maar je wordt wel buitenspel gezet, want als zij niet willen, doen ze ook niets en hoe gaat het dan met je kind ??? Het vertrouwen in deze school was uiteraard helemaal weg.
Wij dus toch naar het speciaal onderwijs. Het 1e jaar was supergoed voor haar. 11 kinderen in de klas, zij was het enige meisje, maar dat was geen probleem. Een lieve juf en heel veel regelmaat. Ze ging dan ook met sprongen vooruit.
Maar in het 2e jaar veranderde ze daar op school de lesmethode.
Ze gingen over naar ateliers. Hetgeen betekende dat ieder kind in de klas (lees hele school) in de ochtend de lesuren moest kiezen wat ze die dag wilde gaan doen. Dus eerst bijv. rekenen, dan lezen, dan aardrijkskunde etc. Met als gevolg dat je ieder uur met andere kinderen zit, en de hele regelmaat is weg.
DRAMA was dat bij ons. Een kind met autistische trekjes, zoiets aandoen, VRESELIJK. Maar deze "speciale" school vond dat onzin, deze vorm van onderwijs was heel goed. Niet voor ons kind dus, want die lag iedere avond in stress wakker, want wat moest ze nu kiezen.........
Afijn, na een hoop gedoe weer terug naar het regulier onderwijs. De vorige basisschool wilde haar gewoon niet terug.
"wij hebben toch speciaal onderwijs aanbevolen !"
Wij naar de volgende school. Daar ons hele verhaal gedaan, met daarbij de hulpvraag voor onze dochter.
En zie ze doet het hier hartstikke lekker. Ze houden enorm rekening met haar.

Dus als keuze kan ik alleen maar zeggen, volg je hart. Als het jullie als ouders een goed gevoel geeft hoe er met je kind wordt meegedacht enzo, en ook als jullie als ouder veel contact met school kunnen hebben, vertrouw er dan op en ga ervoor.

Maar weet dat er scholen zijn die vreselijk met kinderen kunnen omgaan, en waar jij als ouder helemaal buitenspel wordt gezet.

(Wat een epistel :o , ik wordt ook gewoon weer helemaal boos terwijl ik dit opschrijf. Het was een enerverende tijd)