Meer mensen met burn out/overspannen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pollewoppy

Re: Meer mensen met burn out/overspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 14:28

Moeilijk he?
Ik heb ook weer zo'n lekkere baaldag...

Vanochtend meteen al ruzie zoeken moet m'n vriend, snauwen tegen hem, zodat hij me maar met rust laat. Net gaan wandelen met de hond, is wel even ontspannen, tot ik weer thuis ben. Het ligt niet aan m'n vriend hoor, want we hebben nog weer even goed gepraat voordat ik ging wandelen.

Maar ik wil zoveel, of in ieder geval iets doen, maar kom tot niks, waardoor ik van mezelf baal. Ik kom daar zelf niet uit, maar ja, de psychologe is 3 wkn op vakantie...
Moet nog tot 26 september volhouden, dan is ze weer terug en heb ik weer een afspraak. Maar ik zie het allemaal somber in vandaag.

Kan je dan ook geen goede tips geven vandaag Knipoog
Maar bel Paul in ieder geval en probeer uit te leggen hoe je je voelt, misschien lucht het op...

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 14:30

Owja, dat snauwen. Erg is dat hè?
Ik heb dat inderdaad ook. En dan maar volhouden dat er niks is.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 14:30

Ik wil ook heel graag dat hij me met rust laat. Maar als hij dat dan doet word ik weer boos dat hij niks laat horen Clown

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 14:37

Ik ken het wel ja.
Ik woon inmiddels samen, dus bij ligt het nu iets anders. dat maakt het wel makkelijker, we praten toch sneller en dat lucht altijd wel een beetje op. Maar zei ik maar gewoon meteen dat ik een rotdag heb, dan hoef ik ook net te snauwen, maar inderdaad, volhouden dat er niks is. Misschien lukt het in ieder geval om jezelf voor de gek te houden he? Knipoog

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 14:43

Hey ik ben weer weg.
Ga proberen of ik wat kan lezen. Heb de neiging om maar weer naar bed te gaan, maar dan slaap ik vanacht misschien weer niet.

Rustig aan he!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 14:43

Ja, jij ook rustig aan, ik ga maar eens douchen! Lachen

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 14:48

Het is helemaal lastig als je vriend ook niet lekker in zijn vel zit. Mijn vriend heeft al jaren veel last van slapeloosheid, dus ook niet veel puf/geduld/incasseringsvermogen en dat maakt het er dan ook niet makkelijker op. Dan moet je extra op je eigen gedrag letten om het "gezellig" te houden. Toch is het ons steeds redelijk gelukt om het elkaar niet te moeilijk te maken. Hoewel ik ook wel eens snauw of iets l*lligs zeg uit frustratie, we zijn allemaal maar mensen. Maar ik wilde zeer zeker niet hem mijn p*spaal maken, ik weet hoe erg het is om dat te zijn. Wil niet zeggen dat ik nooit de aandrang daartoe voel hoor Bloos . Maar ik weet hoe hard het bij mezelf aan komt als hij eens snauwt tegen me of iets zegt dat er niet helemaal lekker uit komt.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 16:01

.
Laatst bijgewerkt door BarbaLala op 22-12-23 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 17:05

Pollewoppy schreef:
Ik heb de stukken die voor mij zo herkenbaar waren eruit gehaald en zo het stuk ingekort tot een exemplaar dat op mijn van toepassing is. Dit heb ik uitgeprint, zodat ik het nog eens rustig kan bekijken.

Wat voor mij een kleine geruststelling is, is dat (ik citeer):
"Na een eerste reactie op de gebeurtenis van verbijstering en soms ook een emotionele uitbarsting volgen in afwisseling met elkaar de ontkenning en herbeleving."
Dit schijnt nodig te zijn om het te kunnen verwerken. Terwijl ik me een zwakkeling en een loser voelde als ik na een aantal herinneringen, die me veel energie kosten weer in de ontkenning kwam. Ik voelde me zwak omdat ik er blijkbaar niet mee geconfronteerd wilde worden. Tenminste, zo zag ik dat zelf. Dus dit is wel een soort geruststelling, dat die ontkenning er dus gewoon bij hoort.

Ik herkende ook veel dingen in het stukje over de latentieperiode. Er wordt gezegd dat deze periode mede bepald wordt door het voortbestaan van de onveilige situatie. Bij mij is dat zeker het geval. Pas nu ik niet meer afhankelijk ben van mijn ouders, een leuke baan, vriend en huis heb, komt alles naar boven. Ook stond er dat stress op latere leeftijd door de laatste weerstand heen kon breken van onopgeloste psychische trauma's. Dat was bij mij ook het geval (mijn burnout).

En ik herkende me in het stukje over de overactieve levenstijl.
Door het artikel vielen voor mij wat dingen op z'n plek, waardoor ik beter begrijp waarom de dingen uit mijn jeugd juist nu met die burnout naar boven komen. En hoe die burnout (overactieve levenstijl) daar eigenlijk gewoon ook direct mee te maken heeft...

Ik herkende er ook een hoop in, het jezelf voorbij lopen en maar continu actief zijn. Lange tijd heb je nauwelijks in de gaten dat je jezelf voorbij loopt. Ik ben een jaar of vier geleden (voor het eerst van mijn leven) gaan samen wonen. Ik denk dat dat bij mij misschien ook een veilig moment was om aan eea toe te komen. Nou moet ik er wel bij zeggen dat ook toen ik op mij zelf ben gaan wonen jaren geleden, ik ook al een heftige overspannenheid en depressie heb gehad. Toen is het kwartje echter nog niet helemaal gevallen. In ieder geval ben ik toen nog niet met mezelf aan de slag gegaan, maar nog jaren door gemodderd.
De laatste paar jaar heb ik alles wat los en vast zit gelezen over psychologie, het internet intensief afgeschuimd, veel boeken gekocht, ben lid geworden van een forum voor lotgenoten, met mijn zus gesproken en mijn vriend. Ook eindelijk eens met een paar vriendinnen gesproken. Ik moet zeggen dat ik daar echt veel baat bij heb. Dat ik alles nu eindelijk out in the open heb, voor mezelf en voor anderen. Dan valt er al een last van je af. Niet dat je zomaar even met alles klaar bent hoor en je eigen valkuilen zomaar even uit de weg hebt geruimd... Maar het begin is er en ik heb voor het eerst in mijn leven de hoop dat ik misschien toch eens goed in mijn vel zal gaan zitten en beter met dingen om zal kunnen gaan.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:32

Ik ben ook inmiddels naar de dokter geweest en er kwam uit waar ik al bang voor was. Ik heb een burn-out. Hoe het allemaal zal gaan weet ik niet. Dinsdag moet ik weer bij hem langs, hij gaat me begeleiden zei hij.

Het is wel een opluchting dat het nu een naam heeft gekregen maar afgelopen week had ik het moeilijker dan ervoor. Het vertellen aan mijn werk er over nadenken etc. Ik word nu echt gedwongen om er bij stil te staan terwijl ik het eerder ver weg stopte.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:44

Ik sta net aan het begin van dat proces. Er is een hoop losgekomen, wat ik nu voor mezelf een plekje moet gaan geven. Aan de ene kant is het wel een opluchting dat ik nu weet wát me zo dwars zit, aan de andere kant weet ik zelf niet wat ik er mee moet en maakt het me bang.

Gelukkig zijn de gesprekken die ik al met de psycholoog heb ghad goede gesprekken geweest. Alleen jammer dat er nu bijna 4 weken tussen zit door haar vakantie. Ik had wel wat tips meegekregen voor die periode en ben daar hoopvol mee aan de slag gegaan. Maar het lukt me alleen niet en het begint nu (na een week) alweer op te breken.

Juist het vooruitzicht van dat je niet zomaar even met alles klaar bent en je eigen valkuilen niet zomaar even uit de weg gewerkt hebt, maakt me op dit moment weer heel bang. Het is zoveel.
Ik voel me meteen ook zo afhankelijk omdat ik na ruim een week zonder psycholoog weer zo begin af te zakken, maar probeer ook tegen mezelf te zeggen dat dat eigenlijk ook niet anders kon. We waren nog niet echt met de therapie begonnen, de gesprekken die we hadden waren 2 'noodgesprekken' omdat het niet goed ging, dus tja, wat verwacht je dan van jezelf...

Ik kan gelukkig met mijn vriend ook heel goed praten, al merk ik dat ik met alles wat er loskomt uit mijn jeugd nog heel veel moeite heb om daar met anderen over te praten. Ook met hem, maar het begint steeds meer te komen. Hij geeft me de tijd en leert ook steeds beter echt te luisteren. In het begin kwam hij al gauw met goed bedoelde adviezen op de proppen waar ik op dat moment alleen maar ongelukkiger van werd, omdat ik me niet begrepen voelde.

Ik heb dus nog een lange weg te gaan, dat benauwd me, maakt me bang, maar toch weet ik ook dat ik die weg zal moeten gaan, wil ik dat er uiteindelijk wat veranderd in het voordeel van mij...

Vanmiddag trouwens toch weer lekker depri op bed gelegen, al wilde ik het eigenlijk niet...

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:45

Ach gut

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:46

Nathalie02 schreef:
Ik ben ook inmiddels naar de dokter geweest en er kwam uit waar ik al bang voor was. Ik heb een burn-out. Hoe het allemaal zal gaan weet ik niet. Dinsdag moet ik weer bij hem langs, hij gaat me begeleiden zei hij.

Het is wel een opluchting dat het nu een naam heeft gekregen maar afgelopen week had ik het moeilijker dan ervoor. Het vertellen aan mijn werk er over nadenken etc. Ik word nu echt gedwongen om er bij stil te staan terwijl ik het eerder ver weg stopte.

Goed dat je bij je huisarts langgeweest bent.
Ik wil vooral tegen jezelf zeggen: Neem jezelf hierin serieus en geef jezelf de tijd die je nodig hebt. Doe je dat niet, duurt het alleen maar langer... (Het herstel begint pas als je het geaccepteerd hebt, ik ben er achter gekomen dat dat dus echt zo is...)
Sterkte!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:47

BarbaLala schreef:
Ach gut

Ach gut

jaja, gaat weer lekker met ons he?
Zo gaat het even redelijk en zo zit je samen weer lekker te dippen hier Knipoog

Wel goed dat je Paul op msn gesproken had. Fijn dat hij begrip voor je had. Is in ieder geval een klein beetje positief. Lachen

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:49

Ik ga even lekker naar stal, het is hier eindelijk droog namelijk.
Even uitwaaien bij de poownies!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:51

BarbaLala schreef:
Ik ga even lekker naar stal, het is hier eindelijk droog namelijk.
Even uitwaaien bij de poownies!

Goed van je!
Veel plezier. Heb ik vanochtend gedaan en de stalhond meegenomen naar het bos Clown

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 08:56

Pollewoppy schreef:
Ik kan gelukkig met mijn vriend ook heel goed praten, al merk ik dat ik met alles wat er loskomt uit mijn jeugd nog heel veel moeite heb om daar met anderen over te praten. Ook met hem, maar het begint steeds meer te komen. Hij geeft me de tijd en leert ook steeds beter echt te luisteren. In het begin kwam hij al gauw met goed bedoelde adviezen op de proppen waar ik op dat moment alleen maar ongelukkiger van werd, omdat ik me niet begrepen voelde.

Dat is in ieder geval heel fijn, dat je goed tegen je vriend er over kan praten.
Heel veel sterkte Pollewoppy en alle anderen ook die nu in een burnout zitten.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 18:11

omdat hier toch ook aardig wat mensen met depressieve klachten zijn, stel ik de volgende vraag toch:

Mijn SPv-er kwam vandaag aan met een internetcursus.
www.kleurjeleven.nl

Is er iemand die dit kent en ervaringen mee heeft?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 20:06

wat mij heeft geholpen was een cursus; positief denken. Ik kon merken dat ik daardoor anders naar mezelf ging kijken. Misschien dat het jullie ook een beetje kan helpen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 08:51

Pollewoppy schreef:
Ik kan gelukkig met mijn vriend ook heel goed praten, al merk ik dat ik met alles wat er loskomt uit mijn jeugd nog heel veel moeite heb om daar met anderen over te praten

Mocht je er behoefte aan hebben, hier staat een hele boekenlijst:
http://www.angelfire.com/me4/Steunpunts ... eling.html

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 16:38

Dank je!
Zie er zo al een paar titels tussen staan die me wel heel interessant en verhelderend lijken. Ik ga de lijst even aandacht bekijken.

@ Carola:
Positief denken is inderdaad ook een belangrijk onderdeel van deze internetcursus. Heb me aangemeld, dus ik ben benieuwd.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 16:45

ik ben benieuwd naar die cursus. Ga het nu nog niet doen. Maar wil je me laten weten of het je helpt?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 16:52

Tuurlijk Ja

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:58

Himyar schreef:
Pollewoppy schreef:
Ik kan gelukkig met mijn vriend ook heel goed praten, al merk ik dat ik met alles wat er loskomt uit mijn jeugd nog heel veel moeite heb om daar met anderen over te praten

Mocht je er behoefte aan hebben, hier staat een hele boekenlijst:
http://www.angelfire.com/me4/Steunpunts ... eling.html

Het heeft wat speurwerk gekost, maar heb 1 boek besteld en heb gereageerd op 2e hands advertenties van 2 andere boeken.
Ik heb "Het miskende kind in onszelf" besteld.
Die andere twee zijn: "Eindelijk je eigen leven" en "Levenspaden"

Ben heel benieuwd. Hoop dat ik snel reactie krijg op die 2e handsboeken en snel wat in huis heb. Kan ik gaan lezen...

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 19:21

Ik hoop dat het je helpt. Ik heb de afgelopen tijd ook een aantal van dergelijke boeken gelezen en het is een steun in mijn rug geweest. Je herkent wel een hoop dingen, dat is wel even confronterend, maar ook verhelderend. Zelf heb ik mijn ouders nooit geconfronteerd, dat heeft mijn zus vroeger al geprobeerd en dat keerde zich eerder tegen haar dan dat ze er wat aan had. Dus ik ga dat niet doen.